Yleiset matkaehdot

Yleiset matkaehdot HSL:n joukkoliikenteessä

Helsingin seudun liikenteen (HSL) matkaehtoja sovelletaan HSL:n järjestämiin joukkoliikennematkoihin ja -palveluihin. HSL:n palveluita käyttävän asiakkaan vastuulla on perehtyä matkaehtoihin ja toimia niiden mukaisesti.

Nämä matkaehdot ovat voimassa 1.1.2020 alkaen, ja ne korvaavat aikaisemmat matkaehdot. Matkaehtoja on saatavissa palvelupisteistä, R-kioskeista ja muista HSL-kortteja myyvistä myyntipisteistä sekä hsl.fi-sivustolta. HSL pidättää oikeuden muuttaa matkaehtoja. Painetut matkaehdot päivitetään kerran vuodessa, tällä sivustolla on ajan tasalla olevat matkaehdot.

1. HSL:n joukkoliikenne

HSL:n toimialueeseen kuuluvat sen yhdeksän jäsenkuntaa: Helsinki, Espoo, Kauniainen, Vantaa, Kerava, Sipoo, Tuusula, Kirkkonummi ja Siuntio. Kuntien muodostama alue on jaettu neljään vyöhykkeeseen, jotka on nimetty kirjaimin ABCD Helsingin keskustasta alkaen.
 
Osta lippu kaikille niille vyöhykkeille, joiden kautta kuljet. Vyöhykkeillä ABC pitää ostaa aina vähintään AB- tai BC-lippu, sillä lippuja ei ole myynnissä yksittäisille vyöhykkeille A, B tai C. 

HSL:n liput kelpaavat busseissa, lähijunissa, metrossa ja raitiovaunuissa sekä Suomenlinnan lautalla. HSL-alueen ulkopuolelle liikennöivät U-bussilinjat täydentävät tarjontaa. U-liikenteeksi kutsutaan bussilinjoja, joiden reitti jatkuu HSL-alueen ulkopuolelle. U-linjan bussin tunnistaa keulassa olevasta U-merkistä. Niissä voi käyttää HSL:n lippuja matkoilla HSL-alueella.

Lisäksi käytettävissä on yhteensä noin 4 400 kaupunkipyörää eri puolilla Helsinkiä, Espoota ja Vantaata. Voimassa oleva HSL:n lippu oikeuttaa myös liityntäpysäköinnin käyttöön.

HSL:n joukkoliikenteen matkalippuja myydään

  • lukuisissa myyntipisteissä, mm. kioskeissa, marketeissa, hotelleissa ja matkustajalauttojen infotiskeillä
  • lippuautomaateissa
  • HSL-sovelluksessa
  • busseissa
  • palvelupisteissä

Myyntipisteet voivat veloittaa lipun ostamisesta palvelumaksun. Palvelupisteissä ja automaateilla palvelumaksua ei peritä.

HSL-korttipalvelun nettilataus tulee käyttöön vuoden 2020 aikana. Korttipalvelussa ostamasi kausilippu tai arvo latautuu HSL-kortille vasta, kun näytät korttia lukijalle kulkuvälineessä, metroasemalla tai Suomenlinnan lautan laiturialueella ensimmäistä kertaa oston jälkeen. U-liikenteen busseissa ei voi ladata verkossa ostettua arvoa eikä kausilippua HSL-kortille, joten ensimmäistä matkaa ei voi tehdä U-liikenteen bussilla. 

Lippuja on lisäksi saatavilla joukkoliikenteen matkustusoikeutta välittävien toimijoiden, kuten MaaS-palveluntarjoajien, palveluissa.

Lähijunissa, metrossa, raitiovaunuissa ja Suomenlinnan lautalla ei ole lipunmyyntiä. 

Löydät lähimmän ostopaikan hsl.fi:n myyntipaikkahausta.

Kausi-, lisävyöhyke-, vuorokausi-, arvo- ja kertalippuja:

  • Kausilippuja voi ostaa HSL-sovelluksella tai HSL-kortille.
  • Kausilipun yhteyteen on mahdollista ostaa lisävyöhykelippu.
  • HSL-sovelluksella voi ostaa myös kerta- ja vuorokausilippuja. 
  • HSL-kortille ladatulla arvolla eli rahalla ostat arvolippuja yksittäisille matkoille. 
  • Kerta- ja vuorokausilippuja on kahdenlaisia: pahviselle kertakortille ladattuja, jotka astuvat voimaan, kun niitä näyttää ensimmäisen kerran lukijalle, sekä paperille tulostuvia ja heti voimaan tulevia lippuja. 

HSL-kortteja on kahdenlaisia

  • Henkilökohtaista HSL-korttia voi käyttää ainoastaan kortin omistaja, eikä sitä saa luovuttaa toiselle henkilölle. Kortille tallennetaan asiakasryhmä, joka yhdessä kotikunnan kanssa määrittää, minkähintaisia kausi- ja arvolippuja kortilla voi ostaa.
  • Haltijakohtaista korttia voi käyttää kuka tahansa kortille tallennettuun asiakasryhmään kuuluva (aikuinen tai lapsi).
  • Haltijakohtaista korttia ei voi muuttaa henkilökohtaiseksi eikä päinvastoin.

HSL-sovelluksella kausi-, kerta- ja vuorokausilippuja

  • Asiakasryhmä ja kotikunta määrittävät, minkälaisia ja minkähintaisia lippuja HSL-sovelluksella voi ostaa.
  • Voit ladata sovelluksen Android- tai iPhone-puhelimeen maksutta sovelluskaupasta.
  • Et voi siirtää mitään HSL-sovelluksessa ostamaasi lippua toisen henkilön puhelimeen. 
  • Kun matkustat esim. kavereiden, puolisosi tai lastesi kanssa, voit ostaa myös heille kerta- tai vuorokausilipun puhelimeesi. 

2. Matkaliput ja niiden ostaminen

2.1 Kerta- ja arvoliput

Kerta- ja arvoliput ovat voimassa 80–110 minuuttia sen mukaan, mille vyöhykkeille ne on ostettu:

  • AB-, BC- ja D-liput 80 minuuttia
  • ABC- ja CD-liput 90 minuuttia
  • BCD-liput 100 minuuttia
  • ABCD-liput 110 minuuttia

Automaatista ostetun kertalipun voimassaoloaika on 10 minuuttia pidempi. 

Mistä ostat?

  • Voit ostaa arvolipun HSL-kortilla kortinlukijalta. Kortilla pitää olla arvoa eli rahaa vähintään lipun hinnan verran. Voit ladata arvoa kortillesi osassa automaatteja, myynti- ja palvelupisteissä. Voit ostaa arvoa myös HSL-korttipalvelussa (kortti.hsl.fi, nettilataus tulee käyttöön vuoden 2020 aikana). Arvo latautuu HSL-kortille, kun näytät korttia oston jälkeen ensimmäistä kertaa kortinlukijalle.
  • Kertalipun voit hankkia HSL-sovelluksella. Voit määrittää lipun voimassaolon alkamaan heti tai enintään 24 tunnin kuluttua ostohetkestä.
  • Paperille tulostuvan kertalipun voit ostaa automaateista tai bussinkuljettajalta. Sen voimassaolo alkaa ostohetkestä.
  • Pahviselle kertakortille ladattavia, ennakkoon myytäviä kertalippuja voit ostaa palvelupisteistä, monista kioskeista ja marketeista. Lipun voimassaolo alkaa, kun käytät lippua ensimmäisen kerran ja näytät sitä kortinlukijalle. Lippu on käytettävä kahden vuoden kuluessa ostohetkestä.

2.2 Lisävyöhykelippu

  • Jos sinulla on voimassa oleva kausilippu HSL-kortilla tai HSL-sovelluksessa, voit laajentaa sen matkustusaluetta lisävyöhykelipulla. Se on voimassa 80–110 minuuttia sen mukaan, mitkä vyöhykkeet lisävyöhykelippu ja kausilippu yhdessä kattavat.
  • Maksat lisävyöhykelipun joko HSL-kortilla tai HSL-sovelluksella sen mukaan, kummalla olet ostanut kausilippusi. 
  • Kun ostat lipun HSL-sovelluksella, voit määrittää lipun voimassaolon alkamaan heti tai enintään 24 tunnin kuluttua ostohetkestä.

2.3 Vuorokausilippu

  • Vuorokausilippu on voimassa 1–7 vuorokautta. 
  • Voit ostaa HSL-sovelluksella vuorokausilippuja kaikille vyöhykkeille. Voit määrittää lipun voimassaolon alkamaan heti tai enintään 24 tunnin kuluttua ostohetkestä. 
  • Pahviselle kertakortille ladattavan, ennakkoon myytävän lipun voimassaolo alkaa, kun käytät lippua ensimmäisen kerran ja näytät sitä kortinlukijalle. Lippuja myydään kaikille vyöhykkeille 1–7 vuorokaudeksi. Voit ostaa niitä HSL:n lippuja myyvistä palvelupisteistä, kioskeista ja marketeista sekä osasta automaateista. Lippu on käytettävä kahden vuoden kuluessa ostohetkestä.
  • Automaatista tai bussinkuljettajalta ostetun ja paperille tulostuvan lipun voimassaolo alkaa ostohetkestä. Bussinkuljettajalta ja osasta kertalippuautomaatteja voit ostaa vain 1 vuorokauden AB- ja ABC-lippuja.
  • Helsinki Card on etäluettava kortti, johon sisältyy 1, 2, tai 3 vuorokauden matkustusoikeus AB- tai ABC-vyöhykkeillä. Matkustusoikeuden voimassaolo alkaa, kun käytät lippua ensimmäisen kerran ja näytät sitä kortinlukijalle.

2.4 Kausilippu

Voit ostaa kausilipun HSL-kortille:

  • Lippu on voimassa vähintään 14 vuorokautta tai enintään yhden vuoden. Voit määrittää lipun voimassaolon alkamaan enintään 60 vuorokauden kuluttua ostohetkestä. HSL-kortille voi ladata myös toisen, enintään vuoden voimassa olevan kausilipun. Sen voimassaolo voi alkaa enintään 60 vuorokauden päästä siitä, kun ensimmäisen kausilipun voimassaolo päättyy.
  • Voit ostaa kausilipun HSL-kortille HSL-korttipalvelussa (kortti.hsl.fi, nettilataus tulee käyttöön vuoden 2020 aikana). Lippu latautuu HSL-kortille, kun näytät korttia oston jälkeen ensimmäistä kertaa kortinlukijalle.
  • Voit ladata kausilipun HSL-kortille myös HSL:n lippuja myyvistä palvelupisteistä, kioskeista ja marketeista sekä osasta automaatteja.

HSL-sovelluksella kausilipun voi ostaa kertaostona, jatkuvana tilauksena tai jatkuvana säästötilauksena.

  • Kertaostona voit ostaa kausilipun 30 vuorokaudeksi. Vuoden 2020 aikana valikoimiin tulevat myös 60, 90 ja 360 vuorokauden kausiliput.
  • Jatkuva tilaus on voimassa toistaiseksi, ja se veloitetaan maksukortiltasi 30 vuorokauden välein.
  • Jatkuva säästötilaus on edullisin tapa ostaa kautta, kun pidät tilauksen voimassa vähintään 360 vuorokautta. Lippu veloitetaan maksukortilta 30 vuorokauden välein. Jos keskeytät tilauksen ennen 12. veloitusta, keskeytyksestä peritään irtisanomismaksu.
  • Voit määrittää kausilipun voimassaolon alkamaan enintään 60 vuorokauden kuluttua ostohetkestä.

HSL-kortin ja HSL-sovelluksen taustajärjestelmät eivät ole yhteydessä toisiinsa. Et voi käyttää esimerkiksi HSL-sovelluksessa HSL-kortin lippuja tai sinne ladattua arvoa. Et voi myöskään ostaa HSL-sovelluksella lisävyöhykelippua HSL-kortilla olevaan kausilippuun.

2.5 Matkalippujen maksutavat

  • HSL-sovelluksessa ostamasi kerta- tai vuorokausilippu veloitetaan joko puhelinlaskun yhteydessä tai maksukortilta, jonka olet liittänyt palveluun. Kausilippu veloitetaan maksukortilta.
  • Arvolipun maksat HSL-kortille ladatulla arvolla eli rahalla. Lippu tallentuu HSL-kortille, kun valitset kortinlukijalta lipun ja näytät korttia lukijalle. Voit ladata arvoa kortillesi useilla automaateilla, myynti- ja palvelupisteissä sekä HSL-korttipalvelussa (kortti.hsl.fi, nettilataus tulee käyttöön vuoden 2020 aikana).
  • Kun ostat lippuja tai lataat HSL-korttiasi palvelu- tai myyntipisteissä, maksuvälineenä käyvät käteinen ja maksukortit, useimmissa myös monet luottokortit sekä HSL:n työmatkaseteli ja HSL:n lahjakortti. Myyntipisteet voivat veloittaa lipun ostamisesta palvelumaksun. Palvelupisteissä palvelumaksua ei peritä.
  • HSL:n lippuautomaateilla voit maksaa maksukorteilla ja osassa automaatteja myös kolikoilla. Seteleillä voi maksaa joillakin automaateilla. Voit käyttää myös matkakortin arvoa kertalippujen maksamiseen.
  • Bussinkuljettajalle voit maksaa käteisellä. Kannattaa pitää mukana pientä rahaa, sillä bussinkuljettaja ei ole velvollinen ottamaan vastaan 20 euroa suurempaa seteliä. Voit ostaa mukanasi matkustavalle kertalipun bussinkuljettajalta myös HSL-kortille ladatulla arvolla. 
  • HSL-korttipalvelussa (kortti.hsl.fi) voit maksaa maksukortilla. Myöhemmin palveluun on tulossa muita maksutapoja, mm. MobilePay ja verkkopankkimaksut.  
  • Joukkoliikenteen matkustusoikeutta välittävien toimijoiden, kuten MaaS-palveluntarjoajien, kautta ostettujen lippujen maksutavat on kuvattu toimijoiden palveluehdoissa. 

3. Matkalippujen käyttäminen

3.1 Matkustusoikeus

  • Kaikilla lipuilla voi matkustaa niiden voimassaoloaikana ja niiden matkustusalueella rajattomasti kaikissa HSL:n joukkoliikennevälineissä: busseissa, lähijunissa, metrossa, raitiovaunuissa ja Suomenlinnan lautalla.
  • Kun matkustat arvo-, kerta-, vuorokausi- tai lisävyöhykelipulla, voit vaihtaa toiseen kulkuvälineeseen koko lipun voimassaolon ajan. Lippu saa siis vanheta viimeisellä kulkuvälineellä tehdyn matkan aikana. 

3.2 Lippujen käyttö liikennevälineissä

Sinun vastuullasi on selvittää, millaisen lipun tarvitset matkaasi varten. Lipun pitää kattaa kaikki ne vyöhykkeet, joiden kautta matkustat. Lisävyöhykelipun pitää yhdessä voimassa olevan kausilippusi kanssa kattaa koko matkustusalue. 

  • Kun maksat lippusi HSL-kortin arvolla, lippu pitää ostaa kortinlukijalla heti, kun nouset bussiin, raitiovaunuun tai junaan. Metromatkan alussa lippu pitää ostaa, ennen kuin siirryt kortinlukijoiden erottamalle maksualueelle. Ennen Suomenlinnan lauttamatkaa osta lippu kortinlukijalla, ennen kuin menet laiturialueelle.
  • Kun käytät HSL-sovellusta tai jonkin lippuja välittävän toimijan, esimerkiksi MaaS- palveluntarjoajan, sovellusta, voimassa olevan lipun pitää olla puhelimessa, ennen kuin nouset bussiin, raitiovaunuun tai junaan. Metromatkan alussa lipun pitää olla puhelimessa, ennen kuin menet kortinlukijoiden erottamalle maksualueelle. Samoin voimassa oleva lippu pitää olla puhelimessa ennen siirtymistä Suomenlinnan lautan laiturialueelle. 
  • Pahviselle kertakortille ennakkoon ladattu kerta- tai vuorokausilippu pitää aktivoida ensimmäisellä matkustuskerralla: näytä kortti kortinlukijalle heti, kun nouset bussiin, raitiovaunuun tai junaan. Metromatkan alussa näytä kortti lukijalle, ennen kuin siirryt kortinlukijoiden erottamalle maksualueelle. Suomenlinnan lautalle mennessä kortti pitää näyttää lukijalle ennen laiturialueelle siirtymistä. 
  • Helsingin päärautatieasemalla ja Kampin bussiterminaalissa on käytössä porttitarkastus myöhään viikonloppuiltaisin. Näytä silloin lippu, HSL-kortti tai HSL-sovelluksen lippunäkymä portilla. 
  • Kun nouset bussiin, näytä:
    – HSL-kortti ja pahvinen kertakortti kortinlukijalle
    – paperinen kerta- ja vuorokausilippu sekä HSL-sovelluksen lippunäyttö kuljettajalle.
  • Lähijunissa, metrossa ja raitiovaunuissa sekä runkolinjojen 500, 510, 550 ja 560 busseissa lippu pitää näyttää vain lipuntarkastuksen yhteydessä.

Jos matkustat HSL-alueelta HSL-alueen ulkopuolelle tai päinvastoin, sinulla pitää olla yksi lippu, joka kattaa koko matkan. Et voi siis yhdistää esimerkiksi HSL:n lippua ja VR:n, Matkahuollon tai bussiliikennöitsijän lippua.

Poikkeus: Voit yhdistää VR:n kausi- tai sarjalipun ja HSL-lipun, kun matka kulkee HSL-alueen ulkopuolelta HSL-alueelle tai päinvastoin. VR:n lipun lisäksi tarvitset HSL-lipun, jonka matkustusalue kattaa koko matkan, jonka teet HSL-alueella.

3.3 Oikeus matkustaa ilman lippua

Asiakkaat, joilla on oikeus matkustaa ilman lippua:

  • alle 7-vuotiaat lapset. U-linjojen busseissa on rajoituksia.
  • 0–6-vuotiasta lasta lastenvaunuissa, rattaissa tai pyörätuolissa kuljettava henkilö, ei U-linjojen busseissa
  • pyörätuolia käyttävä henkilö
  • saattaja, kun saatettavalla on Oikeus saattajaan -kantakortti ja voimassa oleva lippu tai oikeus matkustaa ilman lippua
  • enintään 30 hengen oppilasryhmät HSL-alueella sijaitsevasta oppilaitoksesta, kun opettajalla on oppilasryhmän kantakortti. Lue lisää koululaisten matkoista joukkoliikenteellä

4. Ongelmia lipun ostamisessa tai käyttämisessä

4.1 HSL-kortti tai kertakortti ei toimi

  • Jos HSL-kortin tai kertakortin luku kortinlukijalla ei onnistu, sinun pitää kokeilla toista kortinlukijaa. Jos kortti on viallinen, sinun on ostettava matkalippu muulla tavoin.
  • Voit mennä palvelupisteeseen vaihtamaan vikaantuneen korttisi uuteen. Vikaantuneen HSL-kortin käyttämätön kausi ja/tai arvo voidaan siirtää uudelle kortille. Kertakortti vaihdetaan uuteen, jolle ladataan käyttämättä jääneet vuorokaudet.
  • Sinulle voidaan korvata tapauskohtaisesti kortin vikaantumisesta johtuneet välittömät kulut kuitteja vastaan (kertaliput sekä puhelin- ja postikulut). Jos HSL-kortin vikaantuminen on omaa syytäsi, palvelupiste perii kauden ja/tai arvon siirrosta käsittelymaksun ja uudesta HSL-kortista korttimaksun. Fyysisesti rikkoutunutta kertakorttia ei hyvitetä.

4.2. Kortinlukija ei toimi

  • Jos bussin kortinlukija ei toimi, pyydä bussinkuljettajaa tarkastamaan HSL-kortin kausilippu/vaihto-oikeus tai myymään arvolippu.
  • Muissa liikennevälineissä sinun pitää kokeilla muita kortinlukijoita. Jos kaikki kortinlukijat ovat rikki etkä voi kohtuullisella vaivalla hankkia matkalippua, tarkastusmaksu voidaan jättää määräämättä. Tällöin tarkastaja veloittaa sinulta matkalipun hinnan.

4.3. Lippu ei lataudu sovellukseen

  • Jos et saa tilaamaasi lippua puhelimeesi, sinun tulee ostaa matkalippu muulla tavoin ennen matkan alkamista.
  • Jos järjestelmä on vikaantunut, etkä voi kohtuudella hankkia matkalippua, tarkastusmaksu voidaan jättää määräämättä. Tällöin tarkastaja veloittaa sinulta matkalipun hinnan.

4.4. Sovellus ja puhelimen viat

  • Jos et voi esittää HSL-sovelluksen lippunäyttöä, sinun on ostettava matkalippu muulla tavoin ennen matkan alkamista.
  • Puhelimen akun pitää kestää matkan ajan. Matkalippujen tarkastajilla on oikeus määrätä tarkastusmaksu, mikäli lippua ei voida tarkastaa puhelimen näytöltä.
  • Voit siirtää voimassa olevan kausilippusi uuteen puhelimeen.

5. Matkalippujen tarkastus

Matkalippujen tarkastusoikeus on matkalippujen tarkastajilla, heidän kanssaan liikkuvilla järjestyksenvalvojilla, lähijunien konduktööreillä ja bussinkuljettajilla.

  • Ilman asianmukaista ja voimassa olevaa matkalippua matkustavalle voidaan määrätä tarkastusmaksu. Lisäksi peritään tarkastaja- tai arvolipun hinta.
  • Tarkastajalla, konduktöörillä, kuljettajalla tai muulla viranomaisen valtuuttamalla henkilöllä on oikeus poistaa kyydistä matkustaja, jolla ei ole asianmukaista lippua.
  • Henkilökohtaista HSL-korttia saa käyttää vain kortin omistaja, jonka pitää pyydettäessä esittää tarkastajalle luotettava selvitys henkilöllisyydestään.
  • Jos käytät HSL-korttia HSL:n matkaehtojen vastaisesti, tarkastaja tai muu HSL:n tai VR:n valtuuttama henkilö voi ottaa kortin pois.
  • Näytä HSL-sovelluksen tai lippuja välittävän toimijan, kuten MaaS-palveluntarjoajan, lipusta tarkastajalle ensin lippunäyttö. Paina sen jälkeen lipun alareunassa olevaa Lipun tarkastus -painiketta. Sovellus siirtyy tarkastustilaan, jolloin tarkastaja voi lukea lipun QR-koodin laitteellaan.
  • Jos matkustat lastenlipulla, sinun pitää pyydettäessä esittää luotettava selvitys henkilöllisyydestäsi. Mikäli sinulla ei ole henkilötodistusta mukanasi, matkalippujen tarkastajat selvittävät henkilötiedot väestötietojärjestelmästä. Tätä varten sinun pitää kirjoittaa henkilötunnuksesi, nimesi ja osoitteesi henkilötietolomakkeelle.

6.  Kadonnut HSL-kortti

  • Voit ilmoittaa kadonneen henkilökohtaisen HSL-korttisi sulkulistalle. Sinun ei tarvitse tietää kortin numeroa. Riittää, että kerrot henkilötunnuksesi.
  • Haltijakohtaisen HSL-kortin voit ilmoittaa sulkulistalle vain, jos korttiin on liitetty henkilötunnus tai yrityksen y-tunnus. Jos yrityksellä on monta korttia, pitää ilmoittaa myös kortin numero.
  • Voit ilmoittaa HSL-kortin sulkulistalle joko puhelimitse numeroon 09 4766 4000, palvelupisteessä tai HSL-korttipalvelussa (kortti.hsl.fi).
  • Sulkulistalle vietyä HSL-korttia ei voi käyttää matkustamiseen, siihen ei voi ladata kautta eikä arvoa eikä sitä voi poistaa sulkulistalta. Korttimaksua ei hyvitetä.
  • Sulkulistalle viedyn HSL-kortin kausi ja/tai jäljellä oleva arvo voidaan siirtää uudelle kortille palvelupisteessä. Jäljellä oleva kausi ladataan uudelle kortille siitä päivästä alkaen, kun menet selvittämään asiaa palvelupisteeseen. Siirrosta peritään käsittelymaksu ja uudesta HSL-kortista korttimaksu.
  • Löytötavarana palautettu HSL-kortti säilytetään palvelupisteen löytökorissa kolme kuukautta, minkä jälkeen kortti passivoidaan. HSL ei palauta passivoidun kortin kausilippua tai arvoa asiakkaalle.

7. Lippu- ja lataustiedot

7.1. HSL-kortin lippu- ja lataustiedot

  • Voit pyytää palvelupisteestä tiedot HSL-kortillesi ladatuista lipuista ja arvosta sekä siitä, miten arvoa on käytetty. 
  • Saat tiedot voimassa olevalta, henkilökohtaiselta kortiltasi noin kahden vuoden ajalta. Sinun pitää todistaa henkilöllisyytesi virallisella asiakirjalla (virallinen henkilökortti, passi, ajokortti, kuvallinen Kela-kortti). HSL-kortin ei tarvitse olla mukana.
  • Haltijakohtaisen kortin tiedot annetaan kortin haltijalle. HSL-kortti pitää olla mukana, jos korttiin ei ole liitetty henkilötunnusta tai yrityksen y-tunnusta.
  • HSL-korttipalvelussa (kortti.hsl.fi) voit tarkastaa HSL-kortillasi olevan kausilipun voimassaoloajan sekä kortille ladatun arvon määrän. 
  • Voit tarkastaa HSL-kortilla jäljellä olevan kauden ja arvon myös liikennevälineissä ja metroasemilla olevilla kortinlukijoilla pitämällä korttia lukijalla. Näytöllä näkyvät ostamasi lipun tiedot sekä jäljellä oleva arvo ja kausi.

7.2 HSL-sovelluksen lippu- ja lataustiedot

  • HSL-sovelluksen Lippusi-välilehdellä on Ostohistoria-linkki, jonka kautta näet listan ostamistasi lipuista. Voit myös ladata lippukohtaiset kuitit.

8. HSL-kortin käyttöikä 

  • HSL-kortti on käytettävissä siihen asti, kunnes HSL uusii kortit.
  • Hyvitysoikeutesi HSL-kortilla olevaan arvoon päättyy ja asiakastietosi poistetaan HSL:n asiakasrekisteristä, kun on kulunut 3 vuotta viimeisimmästä kortin latauksesta, kortilla olevan arvon käyttämisestä tai kausilipun päättymisestä. HSL yrittää saada sinuun yhteyttä ennen tietojen poistamista. Sinun vastuullasi on pitää yhteystietosi ajan tasalla. 

9. Matkalipun hyvittäminen

9.1 Tarkasta lippusi oikeellisuus

Sinulla on oltava voimassa oleva, HSL:n hyväksymä lippu koko matkalle. Kun lataat HSL-kortin tai kertakortin palvelu- tai myyntipisteessä tai automaatilla, sinun pitää tarkastaa latauskuitista, että kortille on ladattu oikea lippu.

Lipun ostaminen kortinlukijalla, automaatilla ja HSL-sovelluksessa on sinun vastuullasi, eikä vahingossa väärin ostettuja yksittäisiä kerta-, arvo-, lisävyöhyke- ja vuorokausilippuja korvata.

9.2 Hyvitykset, selvitykset ja reklamaatiot

  • HSL-korttiin liittyvät selvitykset, hyvitykset ja reklamaatiot hoidetaan HSL:n ja kuntien palvelupisteissä.
  • HSL-sovellukseen liittyviä asioita hoidetaan vain HSL:n omissa palvelupisteissä.
  • Sinun pitää todistaa henkilöllisyytesi, kun asioit palvelupisteessä. 
  • Lippuja välittävän toimijan, kuten MaaS-palveluntarjoajan, kautta hankittujen lippujen selvitykset ja mahdolliset hyvitykset tehdään kyseisen toimijan kanssa.
  • Hyvitystä on haettava kahden kuukauden kuluessa hyvitysperusteen syntymisestä.
  • Hyvitys HSL-sovelluksella tehdystä virheostosta voidaan tehdä kahden arkipäivän kuluessa ostosta.
  • Hyvitystä voi saada henkilökohtaiseen tai personoituun haltijakohtaiseen HSL-korttiin ladatusta kaudesta tai arvosta tai HSL-sovellukseen ladatusta kaudesta.
  • Mahdollisten korvausten maksamisessa noudatetaan kuluttajansuojasta annettuja määräyksiä.

9.3 Kauden ja arvon hyvittäminen

  • HSL-kortilla jäljellä oleva kausilippu voidaan perua ja ladata arvona kortillesi. Siirrosta peritään käsittelymaksu. Voit käyttää kortille ladattua arvoa arvolippujen ostamiseen tai uuden kausilipun maksamiseen, jos haluat esimerkiksi muuttaa kausilippusi matkustusaluetta.
  • Jos asuin-, työ- tai opiskelupaikkasi vaihtuu HSL-alueen ulkopuolelle, HSL-sovelluksessa tai HSL-kortilla jäljellä oleva kausilippu tai HSL-kortin arvo voidaan hyvittää. Sinun tulee esittää palvelupisteessä hyvitykseen oikeuttava selvitys, esimerkiksi muuttoilmoitus, oppilaitoksen tai työnantajan todistus. 
  • Jos asuin-, työ- tai opiskelupaikkasi vaihtuu HSL-alueen sisäpuolella ja HSL-sovelluksessa voimassa olevan kausilipun matkustusalue ei enää vastaa matkustustarpeitasi, jäljellä oleva kausi voidaan hyvittää siitä lähtien, kun asuin-, työ- tai opiskelupaikkasi on vaihtunut. Voit sen jälkeen ladata sovellukseen sinulle sopivan lipun. Sinun tulee esittää palvelupisteessä hyvitykseen oikeuttava selvitys. Myös HSL-kortille ladattu kausilippu voidaan hyvittää (ks. luettelon 1. kohta). 
  • Jos olet ostanut HSL-sovelluksessa kausilipun väärälle matkustusalueelle tai väärälle ajankohdalle, voit perua tilauksen kahden arkipäivän kuluessa tilauksen alkamisesta tai kahden viikon kuluessa tilauksesta, jos olet hankkinut 60, 90 tai 360 vrk kausilipun kertaostona. Väärästä ajankohdasta hyvitys tehdään vain, jos lippu ei ole vielä astunut voimaan.
  • Jos asiakasryhmäsi muuttuu aikuisesta opiskelijaksi ja sinulla on voimassa kertaostona aikuisen hintaan hankittu 60, 90 tai 360 vrk kausilippu, jäljellä oleva kausi voidaan hyvittää siitä lähtien, kun asiakasryhmäsi muuttuu.
  • Jos olet tehnyt HSL-sovelluksessa jatkuvan tilauksen tai jatkuvan säästötilauksen, voit muuttaa matkustusaluetta sovelluksessa, ennen kuin seuraava 30 vuorokauden jakso veloitetaan kortiltasi.

Hyvityksiä HSL-kortin lipuista tehdään kaikissa palvelupisteissä; HSL-sovellukseen liittyviä hyvityksiä voi hoitaa vain HSL:n omissa palvelupisteissä. Kaikki hyvitykset tehdään ostohetkellä voimassa olleen taksan mukaan ja siitä hetkestä alkaen, kun asioit palvelupisteessä. Hyvityksestä tai muutoksesta veloitetaan käsittelymaksu.

HSL-sovelluksessa kausilipun hyvitys tehdään niin, että kausilippu perutaan, maksettu kausi palautetaan kokonaan sovellukseen liittämällesi maksukortille ja sinulta peritään maksu käytetyistä päivistä. Jatkuvan säästötilauksen perumisesta sinulta peritään myös irtisanomismaksu, jos perut lipun ennen kuin lipun 12. jakso on veloitettu. Saat irtisanomismaksusta laskun postitse. Huomioithan, että palvelupisteessä tehtävä maksetun kauden hyvitys siirtyy viiveellä kortillesi, joten hyvitys ei ole käytettävissä, kun sinulta peritään palvelupisteessä maksu kausilipun käytetyistä päivistä.

Jos HSL-kortille ladatusta kaudesta tai arvosta maksetaan hyvitys pankkitilillesi, HSL-kortti jää palvelupisteeseen, eikä korttimaksua palauteta. Jos tarvitset edelleen HSL-korttia, sinulle tehdään uusi kortti veloituksetta.

Jos et pääse itse asioimaan palvelupisteessä, toinen henkilö voi hoitaa HSL-korttiin liittyvät asiat puolestasi. Hänellä pitää olla HSL-kortin omistajan valtakirja, jos kautta tai arvoa hyvitetään pankkitilille. HSL-sovellukseen liittyvät hyvitysasiat pitää hoitaa henkilökohtaisesti.

9.4 Hyvitys sairaalahoidon ajalta tai kuolemantapauksissa

  • Jos olet ollut sairaalahoidossa, voit saada siltä ajalta hyvitystä henkilökohtaisessa HSL-kortissa tai HSL-sovelluksessa voimassa olleesta kausilipusta. Sairaalahoidon vuoksi käyttämättä jäänyt kausi ladataan HSL-kortille kautena tai arvona. HSL-sovelluksen käyttäjä saa lippukoodin, jolla voi lunastaa hyvitettävän kauden verran matkustusoikeutta. Hyvitystä on haettava kahden kuukauden kuluessa siitä, kun olet ollut sairaalahoidossa. Sinun tulee esittää hyvitykseen oikeuttava selvitys.
  • Kuolemantapauksessa hyvitetään vainajan henkilökohtaisessa HSL-kortissa tai HSL-sovelluksessa jäljellä ollut kausilippu kuolinpäivästä alkaen ja kortissa jäljellä oleva arvo. Hyvityshakemus voidaan jättää yhden vuoden kuluessa kuolinpäivästä. Palauta HSL-kortti palvelupisteeseen. Hyvitys maksetaan asiakkaan tai kuolinpesän pankkitilille. Korttimaksua ei palauteta.
  • Näistä hyvityksistä peritään käsittelymaksu.

9.5. Lakko tai liikennehäiriö

HSL laatii laajaa lakkoa tai työnseisausta koskevat erilliset hyvitysohjeet tapauskohtaisesti ja julkaisee ne osoitteessa hsl.fi. Liikennehäiriö, esimerkiksi yksittäisen vuoron peruuttaminen tai suunnitellusta aikataulusta poikkeaminen, ei yleensä oikeuta matkalipun hinnan hyvittämiseen. HSL voi maksaa hyvitystä tapauskohtaisesti harkinnan mukaan HSL:lle osoitetun hakemuksen perusteella.

10. Polkupyörät ja tavarat joukkoliikenteessä

  • Polkupyörää saa kuljettaa metrossa ja lähijunissa kaikkina aikoina, jos vaunussa on tilaa. Kulje pyörän kanssa ovista, jotka on merkitty pyörätunnuksella. Taluta pyörää laiturialueilla ja siirry eri tasojen välillä hissillä.
  • Busseissa ja raitiovaunuissa pyörän kuljetus ei ole sallittua turvallisuussyistä. Taittopyöriä voi kuitenkin kuljettaa taitettuna kaikissa joukkoliikennevälineissä. Myös alle kouluikäisen lapsen polku- tai potkupyörää saa kuljettaa, jos lastenvaunuille ja pyörätuoleille varatussa paikassa on tilaa.
  • Suomenlinnan lautoilla polkupyörän kuljettaminen on maksullista.
  • Saat kuljettaa maksutta mukanasi tavanomaisia matkatavaroita.
  • Vaarallisia aineita, kuten kaasupulloja, ei saa kuljettaa liikennevälineissä.

Katso tarkemmat ohjeet polkupyörien, potkulautojen ja vaunujen kuljettamisesta joukkoliikenteessä

11. Kaupunkipyörät

Kaupunkipyörät ovat yhteiskäyttöpyöriä. Helsingissä ja Espoossa on yhteinen järjestelmä, Vantaalla omansa. Saat pyörän käyttöösi pyöräasemilta, kun olet rekisteröitynyt palveluun. Jos haluat ostaa käyttöoikeuden koko kaudeksi, luo itsellesi HSL-tunnus. 

Voit rekisteröityä palveluun koko kaudeksi, viikoksi tai päiväksi osoitteessa hsl.fi/kaupunkipyörät. Valitsemasi kauden voimassaoloaikana voit tehdä korkeintaan 30 minuutin mittaisia matkoja niin paljon kuin haluat. Yli menevästä ajasta veloitetaan euro puolelta tunnilta. Pisin mahdollinen käyttöaika on viisi tuntia. Maksat pyörän käytöstä maksukortilla. Kausi on voimassa keväästä syksyyn.

Lue lisää kaupunkipyöristä

12. Liityntäpysäköinti

Liityntäpysäköintipaikat sijaitsevat aseman tai pysäkin lähellä. Ne on tarkoitettu pyöräilijöille ja autoilijoille, jotka jatkavat matkaansa joukkoliikenteellä. Pysäköinti liityntäpysäköintialueilla on yleensä maksutonta. Vajaalla parillakymmenellä autoille tarkoitetulla pysäköintialueella käyttäjältä kysytään HSL:n lippua. Jos sinulla on voimassa oleva HSL:n lippu joko HSL-kortilla tai HSL-sovelluksessa, voit pysäköidä autosi 10–12 tunnin ajan 0–4 euron maksua vastaan. 

Lue lisää liityntäpysäköinnistä

13. HSL:n tietosuoja

HSL kerää asiakkaiden henkilötietoja, jotta pystymme tarjoamaan sujuvia ja toimivia liikennepalveluita.

Henkilötietojen keräämisestä ja käsittelystä kerromme verkossa julkaistussa HSL:n asiakasrekisterin tietosuojaselosteessa sekä sivustolle tallennetuissa palvelukohtaisissa tietosuojaselosteissa.

Asiakkaidemme henkilötietojen suoja on meille tärkeää. Käsittelemme tietoja huolellisesti ja turvallisesti ja edellytämme samaa myös alihankkijoiltamme ja yhteistyökumppaneiltamme.

Takaisin ylös