HSL-korttipalvelu

Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia

 

Miksi HSL-korttipalvelussa on arvon tai kauden oston jälkeen tunnin viive, ennen kuin korttia voi käyttää?

Tieto HSL-kortille ostetusta arvosta tai kausilipusta lähetetään HSL-korttipalvelusta verkon välityksellä busseissa ja muissa liikkuvissa ajoneuvoissa oleviin kortinlukijoihin. Tässä voi olla viiveitä tai ajoneuvon kortinlukija saattaa epäonnistua tämän tiedon vastaanottamisessa. Varmistuaksemme, että tieto ostetusta arvosta tai kaudesta on varmasti saavuttanut kortinlukijat, olemme asettaneet tunnin palvelulupauksen.

Mitä arvon tai kauden siirto tarkoittaa?

Arvon tai kauden siirrolla tarkoitetaan ostetun arvon tai kausilipun siirtämistä HSL-kortille. Tämän voi tehdä millä tahansa automaatilla, myyntipisteessä tai ajoneuvossa tai asemalla sijaitsevalla kortinlukijalla (pois lukien U-liikenteen ajoneuvot). Ostetun arvon tai kauden siirtäminen HSL-kortille tapahtuu näyttämällä HSL-korttia lukijalle muutaman sekunnin ajan, jolloin näytölle tulee ilmoitus siirron onnistumisesta.

Onko jokin aikaraja, jonka kuluessa siirto pitää tehdä?

Arvon siirron voi tehdä puolen vuoden sisällä HSL-korttipalvelussa tehdystä ostosta. Tämän jälkeen arvo voidaan hyvittää palvelupisteessä vielä kolmen vuoden ajan. 

Kausilippu tulee käyttöön välittömästi, kun ostettu kausi on siirtynyt kortinlukijalle eli noin tunnin kuluttua verkossa tehdystä ostosta. Verkossa ostettu kausi kannattaa siirtää kortinlukijalla, sillä muuten se ei näy esimerkiksi tarkastajan laitteella, jolloin sinulle voidaan määrätä tarkastusmaksu. 

Miksi arvolipun osto kortinlukijalla kestää niin kauan?

Jos ostat arvolipun samalla, kun siirrät HSL-korttipalvelussa tehtyä arvon tai kauden ostoa HSL-kortille, ostotapahtuma kestää 6–8 sekuntia. Tämä johtuu siitä, että kortinlukija siirtää ensin HSL-korttipalvelussa ostetun arvon tai kauden kortille, ja arvolipun osto tapahtuu vasta sen jälkeen.

Tämä kestää useamman sekunnin, ole kärsivällinen ja odota lukijan ilmoitusta onnistuneesta siirrosta ja sen jälkeen normaalia ilmoitusta lipunostosta ja kortinlukijan valomerkkiä.

Miksi palvelussa ei ole käytössä kaikkia maksutapoja (esimerkiksi työsuhde-etuja)?

Uusia maksutapoja lisätään palveluun jatkuvasti, mutta alkuvaiheessa on varmistettu yleisimpien maksutapojen toimivuus. Ensimmäisessä vaiheessa mukana ovat verkkopankki, maksukortit (Amex, MasterCard ja Visa) ja MobilePay. Työsuhde-eduista palvelussa toimii toistaiseksi Edenred.

Miksi HSL-korttipalvelussa on saatavilla vain tietyn pituisia kausilippuja?

Tämä liittyy laajempaan uudistukseen, jossa yhdenmukaistamme eri palveluissa myynnissä olevia lippuja. HSL:n digitaalisissa itsepalvelukanavissa eli HSL-korttipalvelussa ja HSL-sovelluksessa on jo nyt tarjolla vain ennalta määritellyt pituudet kausilipuille. 

Miksei tekemäni ostos näy HSL-sovelluksessa?

HSL-sovellus ja HSL-korttipalvelu ovat vaihtoehtoisia tapoja ostaa lippuja, eivätkä ne ole yhteydessä toisiinsa. HSL-korttipalvelusta ostetut kausiliput ja arvo ovat käytettävissä vain HSL-kortilla, ja HSL-sovelluksessa tehdyt ostokset toimivat vain HSL-sovelluksessa

Mitä hyötyä on vahvasta tunnistautumisesta?

Osa tarjolla olevista palveluista edellyttää, että käyttäjä tunnistautuu vahvasti tietosuojasyistä. Näitä ovat esimerkiksi:

  • kortin sulkeminen HSL-korttipalvelussa
  • osto- ja käyttöhistoria
  • automaattinen henkilökohtaisten korttien tietojen haku

Mitä tapahtuu, jos asiakasryhmäni vaihtuu esimerkiksi opiskelijasta aikuiseksi kesken voimassa olevan kausilipun?

Voit ostaa kausilipun vain siihen asti, mihin nykyinen asiakasryhmäsi on voimassa, joten tilannetta, jossa asiakasryhmä vaihtuu kesken kauden ei pääse syntymään.

Mitä tapahtuu, jos kotikuntani vaihtuu kesken voimassa olevan kausilipun?

Palvelu huomioi tämän automaattisesti, kun ostat seuraavaa kausilippua. Jos sinulla on tarve muuttaa myös lipun matkustusaluetta, voit tehdä sen seuraavaa lippua ostaessasi. Siihen asti sinun pitää ostaa lisävyöhykelippu, kun ylität voimassa olevan lipun vyöhykerajat.

Mitä tarkoittaa virheilmoitus: ”Edellisen tapahtuman käsittely on vielä kesken. Ole hyvä ja odota.”?

Voit keskeyttää kausilipun tai arvon ostamisen pankin tai luottoyhtiön maksupalvelussa painamalla Keskeytä-painiketta, Palaa takaisin -linkkiä tai vastaavaa painiketta. Jos keskeytät oston muulla tavalla, esimerkiksi painamalla selaimen takaisin/back-painiketta tai sulkemalla selaimen, ja yrität sen jälkeen uutta ostoa korttipalvelussa, saat otsikossa mainitun virheilmoituksen. Maksutapahtuma aikakatkaistaan 30 minuutin kuluttua, minkä jälkeen korttipalvelu toimii normaalisti.

Mitä tehdä, jos kortinlukija antaa ”Siirto epäonnistui” -virheilmoituksen

Kun olet siirtämässä netistä ostamaasi kausilippua tai arvoa HSL-kortille, kortinlukija saattaa antaa virheilmoituksen ”Siirto epäonnistui”.

1. Jos syynä virheilmoitukseen on se, että otit HSL-kortin pois kortinlukijalta liian nopeasti, tiedot eivät ehtineet siirtyä kortille. Tee siirto uudelleen: ota kortti pois lukijalta ja vie se sitten lukijalle uudestaan. Kokeile tätä ensin, jos saat virheilmoituksen.

2. Jos siirto ei onnistu uusista yrityksistäkään huolimatta, kyseessä on todennäköisesti aiheeton virheilmoitus. Niitä voi esiintyä noin 1 prosentissa ostotapahtumia. Toimi silloin alla olevien ohjeiden mukaan.

  • Netistä ostamasi kausilippu ja/tai arvo on siirtynyt virheilmoituksesta huolimatta HSL-kortille, ja voit käyttää korttia matkasi maksamiseen.
  • Voit varmistaa kortinlukijalta, että sinulla on kortilla voimassa oleva kausilippu tai että netistä ostamasi arvo näkyy kortilla. Kun pidät korttia lukijalla vähintään 5 sekuntia, kortin tiedot näkyvät kortinlukijan näytöllä. Katso ohje (https://www.hsl.fi/asiakaspalvelu/hsl-kortti/omat-tiedot-hsl-kortilla)
  • Myös tarkastajat ja konduktöörit näkevät kausilippusi ja arvon omilla laitteillaan.

Jos olet tunnistautunut HSL-korttipalveluun vahvasti:

  • Ostettu kausilippu ja arvo näkyvät HSL-korttipalvelun ostohistoriassa.
  • Saat kausilipun ja arvon ostamisesta kuitin sähköpostiisi.
  • Virheen takia kausilippu ei kuitenkaan näy HSL-korttipalvelun etusivulla korttisi tiedoissa.
  • Arvo näkyy HSL-korttipalvelun etusivulla korttisi tiedoissa sen jälkeen, kun olet ostanut kortilla ensimmäisen arvolipun.

Jos saat kortinlukijalla virheilmoituksen ”Siirto epäonnistui”, älä osta kortille uutta kausilippua, ennen kuin olet tarkastanut kortinlukijalta tai HSL-korttipalvelun ostohistoriasta, onko ostettu kausilippu siirtynyt kortille. 

Miksi HSL ottaa palvelun käyttöön, vaikka siinä on havaittu virhe? 

Päätimme ottaa palvelun käyttöön virheestä huolimatta, sillä liki kaikissa tapauksissa palvelu toimii kuten pitääkin: virhe tulee esiin vain 1 prosentissa ostoista. Erityisesti nyt koronapandemian aikana on tarvetta uudelle digimyyntikanavalle, jossa HSL-kortin voi ladata omalla puhelimella tai tietokoneella.

HSL-korttipalvelu julkaistaan nyt aluksi beta- eli testiversiona. Olemme testanneet HSL-kortin nettilataamista pienen testijoukon kanssa maaliskuusta lähtien. Poikkeuksellisen kevään takia testikäyttäjillä on ollut tavanomaista vähemmän tarvetta lippujen ostamiseen. Sen vuoksi avaamme palvelun nyt beta-versiona kaikille käyttäjille ja jatkamme palautteen keräämistä ja palvelun kehittämistä yhdessä asiakkaiden kanssa. 

Takaisin ylös