Joukkoliikenne
Luomme kestävällä liikkumisella sujuvaa arkea ja maailman toimivinta kaupunkiseutua. Tuollaisen tavoitteen kirjasimme strategiaamme vuonna 2018, ja se ohjaa viime kädessä kaikkea joukkoliikenteeseen liittyvää suunnitteluamme.
Suunnittelumme kulkee monella tasolla. MAL eli Helsingin seudun maakäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelu katsoo kymmenien vuosien päähän siinä missä aikataulut suunnitellaan vuodeksi kerrallaan.
Linjastosuunnitelma, jossa muutamamme kerralla monia jonkun alueen reittejä, voi olla aikajänteeltään jopa kymmenen vuoden mittainen, kun taas liikennöintisuunnitelman laadimme vuoden välein.
Linjojen ja liikenteen suunnittelu
Tavoitteita ja päätettäviä asioita - mitä joukkoliikenteessä on tulossa?
Runkoverkkojen kehittäminen jatkuu
Tavoitteemme on se, että Helsingin seudun joukkoliikenneverkon perustan muodostavat raide- ja bussiliikenteen runkoyhteydet, joita liityntälinjat täydentävät.
Runkoverkot ovat avaintekijä entistä sujuvampaan ja nopeampaan joukkoliikenteeseen, jolloin siitä tulee myös entistä houkuttelevampaa.
Varikkojen rakentamista linjataan
Lähivuosina tulee ratkaistaviksi suuria kalusto- ja varikkokysymyksiä. Olemme mukana luomassa kalustoista ja varikoista vastaavia organisaatioita ja luomme kuntien kanssa periaatteet uusien varikoiden rakentamiselle.
Työtä kestävien kulkumuotojen puolesta
Tavoitteemme on hillitä ilmastonmuutosta sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä. Joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn edistäminen ovat ilmastotyötä jo sinällään.
Aiomme tänä vuonna määritellä päästötavoitteemme vuoteen 2030 asti, jotta hallituksemme voisi päättää tavoitteista vuoden loppuun mennessä.
Useita suuria liikennehankkeita toteutuu
Moni pitkään valmisteltu merkittävä joukkoliikennehanke ottaa lähiaikoina askelia eteenpäin. Lähijunaliikenne kulkee kilpailutettuna kesäkuusta alkaen. Lähivuosina tulevat käyttöön sekä poikittainen pikaraitiotieyhteys Helsingistä Espooseen että metron jatko Matinkylästä länteen.
Joukkoliikenteemme lukuina
Numerot kertovat, että liikenteessä, jonka suunnitelemme ja tilaamamme, on kokoa. Normaalivuonna, jollaiseksi viime vuotta ei voi koronapandemian takia laskea, HSL-alueella tehdään tehdään yli miljoona joukkoliikennematkaa päivässä.