Blogi: Mappien maailmasta internetiin – Joukkoliikennerekisterin sisällä on kaikki oleellinen joukkoliikennetieto
Joukkoliikenteessä määrät ovat isoja. HSL-alueen liikenteessä on lähemmäs 2000 yksittäistä kulkuneuvoa. Erilaisia linjoja on satoja, pysäkkejä on tuhansia. Ja asiakkaita meillä on yli miljoona. Näiden kaikkien hallintaan tarvitaan paljon järjestelmiä sekä laskenta- ja tallennuskapasiteettia.
Vaikkapa asiakastietojärjestelmiä tai varastonhallintajärjestelmiä saa valmiina tuotteina. Joukkoliikenneala on kuitenkin sen verran omanlaisensa toimiala, että meillä päästään teettämään melko monia järjestelmiä omiin tarpeisiimme – osa rakennetaan ihan alusta asti HSL:n käyttöön. Liikennetietomme kulmakivi, joukkoliikenteen master datan peruspilari Joukkoliikennerekisteri – HSL-kielellä Jore – on yksi tärkeimmistä palasista tukemassa HSL:n toimintaa.
Joukkoliikennedataa jo 1970-luvulta asti
Jore on ollut olemassa jo 1970-luvulta asti, kun kynä, paperi ja tietojen säilytys mapeissa alkoi käymään ylivoimaiseksi. Tärkeimpiä tietolajeja ovat esimerkiksi reitit, aikataulut, pysäkkien sijainnit, pysäkkien muut tiedot, asemat, liikennöintisopimukset sekä kaikki ajoneuvot, joita HSL-liikenteessä käytetään. Joren rooli on vuosikymmenten myötä laajentunut, mutta perustehtävä on edelleen sama: toimia tietovarastona ja varmistaa tietojen yhdenmukaisuus eri järjestelmissä.
Lisäksi Joressa hallinnoidaan kaikkien pysäkkien ja asemien staattista informaatiota. Niihin kuuluvat muun muassa pysäkkien linjakilvet sekä pysäkeillä ja asemilla olevat kartat ja muut julisteet. Joressa on mukana kattavasti myös muuta pysäkkitietoa: reunakiven korkeus, penkin korkeus, pysäkkikatosten omistajien ja korjaajien tiedot, julisteiden vaihtajien tiedot sekä tietysti tiedot kaikista linjoista, jotka ovat käyttäneet, käyttävät tai tulevat käyttämään kyseistä pysäkkiä.
Joukkoliikennerekisteriin on tallennettu myös tämän julisteen sijainti, koko ja muut tiedot. Lisäksi julisteessa olevat linjatiedot on saatu selville Joresta. Joresta tulevat myös taustalla näkyvien aikataulunäyttöjen linja-, laituri- ja aikataulutiedot.
Kun HSL-alueella on yli 8000 pysäkkiä, jo pelkän pysäkkidatan määrä on valtaisa. Jore ei kuitenkaan vielä sellaisenaan riitä huolehtimaan liikennetietomme hallinnasta. Linjojen aikataulut suunnitellaan erillisellä ohjelmistolla. Tällä hetkellä käytössä on GIRO:n HASTUS-sovellus, josta aikataulut tallennetaan Joreen. Osalle linjoistamme (mm. R, Z ja D-junat, U-liikenteen bussit) emme suunnittele aikatauluja itse. Näissä tapauksissa siirrämme tiedot Joreen pääosin muualta kuin Hastuksesta.
Jore ei kuitenkaan itsessään palvele vielä mitään asiakkaamme tarvetta. Matkustajainformaatiossa, esimerkiksi reittioppaassa ja näytöillä, näkyvät tiedot tulevat Joresta ja niitä täsmennetään muista järjestelmistä tulevilla reaaliaikatiedoilla, jos bussi on vaikkapa myöhässä. Lisäksi lipunmyyntimme ja lipuntarkastuksemme tukeutuvat Joren tietoihin. Joresta saatavat tiedot ovat elintärkeitä myös esimerkiksi liikenteen suunnittelussa ja raportoinnissa.
Tämänkin aikataulunäytön tietopohja on peräisin Joresta, mutta Joren tietoja on täydennetty kulkuneuvojen sijaintiin perustuvalla reaaliaikaisella aikataulutiedolla.
Neljäs kerta toden sanoo
Nykyinen Jore on ohjelman kolmas pääversio ja peräisin 1990-luvun lopulta. Sovellus on toki kehittynyt paljon myös 1990-luvun jälkeen, mutta perustuote on edelleen sama. Toisin sanottuna ikä alkaa jo painaa.
Juuri nyt rakennamme versiota 4, ja työtä on nyt tehty runsaat puoli vuotta. Vielä tekemistä on jäljellä noin kaksi vuotta. Uuden version on tarkoitus tehdä tekemisestämme jouhevampaa ja mahdollistaa uusien liikkumispalveluiden tiedon tallentaminen ja esittäminen esimerkiksi reittioppaassa.
Rakennamme innolla uutta Jorea ja odotamme siltä vielä isompia hyötyjä toiminnallemme kuin mitä nykyinen, vanha mutta pidetty, Jore 3 tarjoaa. Asiakkaillemme tämä näkyy entistäkin sujuvampana ja luotettavampana joukkoliikenteen palveluna.
Ossi Berg
tuoteomistaja, Joukkoliikennerekisterin kokonaisuudistus