Metron kasvu ja suosio jatkuvat
Metro on Helsingin seudun liikenteen kulkumuodoista pidetyin. HSL:n asiakkaista peräti 93 prosenttia antaa sille erinomaisen tai hyvän arvosanan. Se on nopea ja vaivaton, ja kykenee suurten asiakasmäärien palveluun laajalla alueella.
On ilo kertoa, että metron kasvun seuraava askel on käsillä.
Metron uusi osuus Matinkylästä Kivenlahteen otetaan käyttöön 3. joulukuuta 2022. Tämän jälkeen metro yhdistää Espoon läntisimmät osat Helsingin itäisiin. Metron ensimmäinen osuus Rautatientorin ja Itäkeskuksen välillä avattiin 40 vuotta sitten, vuonna 1982.
Vuosikymmenien työ saa tältä osin onnistuneen päätöksen, mutta metron ja sen asiakaspalvelun kehittäminen toki jatkuvat edelleen. HSL:n tavoite on, että joukkoliikenteen käyttö on mahdollisimman sujuvaa ja luotettavaa. Eräs työn alla oleva kehityshanke on automatisoitu liikenne, joka mahdollistaisi nykyistä tiheämmän vuorovälin.
Ympäristöystävällinen metro helpottaa merkittävästi liikkumista pääkaupunkiseudulla. Sen vaikutus kaupunkien rakenteisiin on merkittävä. Koko eteläisen Espoon kaavoitusta ja suunnittelua on valmisteltu tiiviiden metroasemien ympärille kehittyvien keskusten ympärille. Kaupunkien kehittyminen ja kasvu jatkuvat vuosikymmeniä eteenpäin, sillä Helsingissä arvioidaan edelleen alkuperäisenkin metron ympärillä olevan kaupunkirakenteen tiivistämistä.
Metro on vetovoimatekijä ja elinvoimamoottori. Ei halpa mutta vaikuttava.
Metron ja sen liityntäliikenteen alueella syntyy merkittävä osa koko Suomen kasvusta, verotuloista ja innovaatioista. Se vahvistaa koko alueen kansainvälistä kilpailukykyä ja vetovoimaa.
Metro ja muu joukkoliikenne ovat keskeinen vastaus myös liikenteen päästövähennystavoitteisiin. Vetovoimainen joukkoliikenne HSL:n alueella vähentää yksityisautoilun tarvetta ja ohjaa vähäpäästöisiin tai päästöttömiin kulkumuotoihin. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenneratkaisut ovat samalla keskeinen osa koko Suomen ilmastopolitiikan ratkaisuja.
Helsingin seudun liikenne on odottanut tätä vaihetta malttamattomasti. Nyt on hyvä hetki toivottaa uudet ja vanhat asiakkaat yhä paremmin palvelevan metron kyytiin.
Mika Nykänen
HSL:n toimitusjohtaja
Kolumni on julkaistu aiemmin Helsingin uutisissa 15.10.2022