Blogi: Metron uuden osuuden liityntäbussiliikenne toteuttaa HSL:n runkoverkkotavoitetta
Läntisen Espoon, tarkemmin Suur-Espoonlahden ja Suur-Kauklahden, bussilinjat uudistuvat maanantaina 6. helmikuuta. Päivitämme bussilinjat yhteensopiviksi metron uuden Matinkylä-Kivenlahti-osuuden kanssa. Bussilinjaston muutoksilla pyrimme tarjoamaan matkustajille sujuvampia yhteyksiä ja samalla huolehdimme joukkoliikenteen kustannustehokkuudesta.
Suurin osa Suur-Espoonlahden liityntäbusseista ajaa jatkossa Espoonlahden uuteen bussiterminaaliin Matinkylän sijasta. Bussilla tehtävät liityntämatkat lyhenevät, kun uudet reitit tarjoavat yhteyksiä uusille metroasemille.
Liityntäyhteyksien lisäksi myös Espoon poikittaiset yhteydet paranevat. Yhteydet paranevat metron lisäksi myös juniin, kun myös rantaradan varteen pääsee entistä useammilla busseilla.
Tavoitteemme on luoda Helsingin seudulle verkostomaista joukkoliikennettä, jossa asiakkaan on vaivatonta matkustaa tiheän liikenteen ja selkeiden reittien ansiosta.
Raideliikenteen runkoverkko koostuu Espoossa tällä hetkellä metrosta ja lähijunista. Myöhemmin myös pikaraitiotie 550 (Raide-Jokeri) kasvattaa Espoon raideliikenteen runkoverkkoa. Bussit täydentävät raideliikennettä. Metron uusi osuus yhdessä Espoonlahden terminaaliin vievien bussien kanssa tuo myös läntisen Espoon osaksi HSL:n runkoverkostoa.
Entistä useampi bussilinja kulkee tulevaisuudessa sekä metro- että juna-aseman kautta. Samalla se mahdollistaa liityntäbusseille entistä monipuolisempia käyttötarkoituksia: sama linja palvelee useita eri käyttäjäryhmiä. Myös Espoon aluekeskuksiin ja aluekeskusten välillä pääsee matkustamaan entistä helpommin.
Bussilinjaston kehittäminen ei Espoossa pääty helmikuuhun. Uusi linjasto saa sinettinsä elokuussa 2023, jolloin uudet runkobussilinjat 520 ja 530 aloittavat liikenteen. Linjaa 520 ajetaan Matinkylästä Martinlaaksoon ja linjaa 530 Matinkylästä Myyrmäkeen.
Samalla muuttuvat uusia runkolinjoja täydentävien bussien reitit. Tulevan syksyn muutoksista viestimme tarkemmin myöhemmin.
Toimiva ja kattava runkoverkko kannustaa käyttämään joukkoliikennettä. Runkoverkon kehittäminen saa tukea asiakkaillemme tehdyistä kyselyistä. Vastaajat ovat tyytyväisiä etenkin runkoverkkoliikenteen tiheisiin vuoroväleihin, jotka mahdollistavat matkustamisen aikatauluista riippumatta.
Tiheä liikenne helpottaa myös liikennevälineestä toiseen vaihtamista, kun odotus- ja siten myös matka-aika lyhenee.
Tero Mertanen
joukkoliikennesuunnittelija, tiiminvetäjä
HSL