Helsingin kaupungin rakennuttaman kävely- ja pyöräilytunnelin työmaa-alueen aitaaminen ja työt aloitetaan Kaisantunnelin hankkeen länsipäässä eli Töölönlahdenkadun puolella vuoden 2021 alussa.
Junien pysähtymispaikka muuttuu Töölönlahden puoleisilla raiteilla 18 ja 19
- Sunnuntaista 3.1. kello 9.15 eteenpäin junat pysähtyvät noin 100 metriä kauempana asemasta raiteilla 18 ja 19. Muutoksen seurauksena kävelymatkat laitureilla pitenevät. Raiteita käyttävät Espoon suunnan ja Kehäradan junat eli I, P ja A.
Aitaamisen vaihe 1 länsipäässä
- Työmaan aitaaminen alkaa 4.1.
- Aita rakennetaan Töölönlahdenkadun ja laiturin 19 välille. Kulku laiturille 19 on rappusia pitkin Töölönlahdenkatu 3:n kulmalta. Laituria 19 pitkin pääsee vielä tässä vaiheessa kulkemaan asemalle.
- Maanantaista 4.1. lähtien esteetön kulku Töölönlahdenkadulta laitureille ja asemalle on kiertämällä Töölönlahdenkatu 5 -kiinteistön ympäri Elielinaukiolle.
Aitaamisen vaihe 2 länsipäässä
- Tammikuun aikana työmaa-aluetta laajennetaan. Laiturin 19 aseman puoleinen pää jää oheisen kuvan mukaisesti kokonaan työmaa-aidan sisälle ja aita rakennetaan laitureille 17-18.
- Jalankulkijoille rakennetaan tammikuun loppupuolella reitti raiteiden 18 ja 19 yli. Kävelyreitit ovat silloin oheisen kuvan mukaiset.
Kuvassa on esitetty kulku laitureille 17-19 tammikuun lopulla. Työmaa-aidat ja opasteet ohjaavat matkustajia. Aitaamisen jälkeen työmaalla alkaa maanpoisto. Tämän jälkeen edetään louhinnan työvaiheisiin alkuvuoden aikana.
Tietoa rakentamisesta ja liikkumisesta laiturialueella
Kaisantunnelin urakoitsija Destia päivittää kanaviinsa ajankohtaistietoa työn etenemisestä.
- Kaisantunnelin Facebook-sivu
- Urakoitsijan Destian verkkosivut
- Yleistietoa hankkeesta: Helsingin kaupungin sivut