Museobussi kiertää Lauttasaarta linjan 20 merkkipäivän kunniaksi 15.9.

Bussi lähtee lauantaina klo 9.30 Elielinaukion pysäkiltä 20
ja ajaa Lauttasaareen, jossa on tarjolla juhla-ajelua klo 10-14.
Bussi lähtee kierroksilleen noin 20 minuutin välein Lauttasaaren
yhteiskoulua vastapäätä osoitteesta Isokaari 19. Vaikka bussi ei
aja minuuttiaikatauluin, sen tavoitteena on lähteä tasalta, 20
minuuttia yli ja 20 minuuttia vailla. Viimeinen kierros alkaa noin
klo 13.40.

Bussiin mahtuu kerrallaan noin 25 matkustajaa.
Lastenvaunuille bussi on liian pieni.  

Kierroksilla ovat mukana Lauttasaari-seuran puheenjohtaja
Ville Elomaa, joka kertoo linjan 20 vaiheista sekä HSL:n
joukkoliikennesuunnittelija Ville Lepistö, joka tuntee Lauttasaaren
linjaston nykyhetken ja tulevaisuuden suunnitelmat.

Kaksikymppinen on Helsingin bussilinjojen
ikäpresidenttiBussiliikenne Lauttasaareen alkoi jo vuoden 1936
alussa, kun uusi läppäsilta saareen oli valmistu-nut. Liikennettä
hoiti aluksi kaksi yksityistä bussilinjaa, mutta Helsingin
Raitiotie- ja Omnibusosake-yhtiö, HKL:n edeltäjä, osti yritysten
liikenneluvat ja kaluston. Linja 20 Erottajalta Lauttasaareen
aloitti liikenteen 15.9.1937, ja se on vanhin Helsingin nykyisistä
bussilinjoista.  

Linjan päätepysäkki oli pitkään Vulcan Oy:n kohdalla
nykyisessä Lauttasaarentie 50:ssä.  Päätepysäkki siirtyi nykyiselle
paikalleen Katajaharjuun vuonna 1967. Keskustan pääteasema on ollut
lähes aina Erottaja, mutta 1950-luvulla linja 20 käytti
lähtöpaikkanaan myös Rautatientoria.

Kaksikymppinen on liikennöinyt lähes katkotta. Lauttasaaren
bussilinjat olivat niiden harvojen joukossa, joita liikennöitiin
myös sotavuosina, tosin lyhennettyinä. Taukoa liikenteessä oli
ainoastaan syksystä 1962 vuoden 1966 alkuun. Kun kuljettajarahastus
alkoi Helsingin busseissa heinäkuussa 1966, linja 20 oli
ensimmäinen rahastajaton linja.