HSL avaa asiakastyytyväisyys-tutkimuksen yleisölle

Liikennöivätkö bussit täsmällisesti? Onko tietoa aikatauluista ja reiteistä hyvin saatavilla? Onko kuljettajan ajotapa miellyttävä ja sujuva? Katso, mitä mieltä matkustajat ovat näistä ja muista asiakastyytyväisyystutkimuksen kysymyksistä.

Kaikkiin näihin kysymyksiin löydät vastaukset Asty Webistä, joka on HSL:n ja Data Rangers Oy:n yhdessä kehittämä avoin nettitietokanta. Vuosien kehitystyö on saatu päätökseen ja HSL on avannut tutkimusaineistonsa yleisölle. Tavoitteena on ollut toteuttaa helppokäyttöinen nettitietokanta, joka palvelee kaikkia joukkoliikenteestä kiinnostuneita.

”Laajan asiakastyytyväisyystutkimuksen aineisto on nyt vapaasti kaikkien käytettävissä. Matkustajat, tutkijat ja media voivat hyödyntää entistä paremmin tutkimustamme ja sen tuloksia. Asty Web palvelee myös kansainvälisiä tietotarpeita ruotsiksi ja englanniksi.” sanoo HSL:n operatiiviset tutkimukset ryhmän päällikkö Antti Vuorela.

Nettitietokannasta voit katsoa, minkälaisia arvosanoja matkustajat ovat antaneet omalle bussilinjallesi. Vastaavat tiedot löydät myös raitiovaunujen, lähiliikenteen junien ja metron osalta.

Asiakastyytyväisyysdata on avoimesti saatavilla ohjelmointirajapinnan (API) kautta. Rajapinnan dokumentaatio on esitetty Asty Webin ohjesivulla.

HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikennepalveluihin ympärivuotisella kyselytutkimuksella joukkoliikennevälineissä. Tutkimukseen osallistuu vuosittain 50 000 matkustajaa.

Lisätiedot: ryhmäpäällikkö Antti Vuorela, p. 09 4766 4241


Asty Web -nettitietokanta: https://hsl.louhin.com/asty/