Guggenheim Länsimetron varrelle, junatunneli Tallinnaan ja raitiovaunut Turkuun

Matkalla tulevaisuuteen -talk shown viidennessä ja viimeisessä jaksossa Tuomas Enbusken vieraina ovat Mikael Pentikäinen, Olavi Louko ja Meiju Niskala.

Minkälaisen ratkaisun Länsimetro tarjoaa Guggenheim-museolle? Millä tavoin tulevaisuuden pääkaupunkiseutulainen liikkuu ja miksi? Missä joukkoliikennevälineessä on käynnissä jatkuvat kotibileet? Kauanko metro kestää? Miten metro syntyi? Paljonko tulevaisuudessa maksaa matka lentokentälle? Miten tehdään Tallinnasta ja Helsingistä kaksoiskaupunki? Onko raitiovaunu Turkuun hyvä idea? Onko Espoo Suomen Amerikka?

Tuomas Enbusken juontaman Matkalla tulevaisuuteen -talk show’n viidennessä Raiteet ja lentäminen -jaksossa keskustellaan muun muassa raideliikenteestä, sen herättämistä tunteista ja sen mahdollistamista yhteyksistä maailmalle. Artic-ratikan kyydissä raideliikenteen Helsingille ja koko Suomelle tarjoamaa kulttuurista ja historiallista potentiaalia pohtivat Maaseudun tulevaisuus -lehden päätoimittaja Mikael Pentikäinen, Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko sekä kaupunkitaitelija Meiju Niskala. Jakso julkaistaan kokonaisuudessaan nettiohjelman kotisivulla keskiviikkona 4.3.

Jaksossa ideoidaan runsaasti raideliikennenäkymiä tulevaisuuteen. Niskala kannattaa raitiotietä Turkuun ja Pentikäinen toivoo Helsingin ja Tallinnan yhdistävää junatunnelia. Enbuske ja Louko sopivat yrityksistä sijoittaa Guggenheimin Länsimetron kahdeksalle uudelle metroasemalle.

– Helsingin ja Tallinnan välinen tunneli pitäisi ottaa vakavasti harkintaan. Saisimme mielenkiintoisen ja houkuttelevan kaksoiskaupungin – ja suoran ratayhteyden Berliiniin, Pariisiin ja Barcelonaan, hahmottelee entinen Helsingin Sanomien, nykyinen Maaseudun tulevaisuus -lehden päätoimittaja Pentikäinen tulevaisuuden raiteita.

– Metromme ovat korkeatasoisia, asemat Euroopan parhaimpia ja turvallisimpia. Silti Länsimetro herättää edelleen tunteita, mikä on erikoista. Turhat pelot pohjautuvat vanhoihin käsityksiin, vaikka metro ei ole enää sitä, mitä se oli 150 vuotta sitten. Metron myötähän käy juuri päinvastoin kuin pelätään – esimerkiksi asuntojen arvot eivät laske vaan nousevat, toteaa Länsimetron isä, Espoon teknisen toimen johtaja Louko.

– Annetaan turkulaisille mahdollisuus raitiotiehen – turkulaiset rakastavat raitiovaunuja, vahvistaa taiteellaan turkulaisten arjen positiiviseen nyrjäyttämiseen tähdännyt taiteilija Niskala.

Tervetuloa matkalle tulevaisuuteen!

Raiteet ja lentäminen -jakson traileri YouTubessa

Kehärata-video YouTubessa

HSL ja Matkalla tulevaisuuteen sosiaalisessa mediassa

http://www.matkallatulevaisuuteen.fi
#MatkallaTulevaisuuteen
Twitter ja Instagram: @HSL_HRT
HSL Facebook
HSL-YouTube 
Matkalla tulevaisuuteen -YouTube

Matkalla tulevaisuuteen – viisiosainen talk show

Kaiken kaikkiaan ohjelmasarjassa esitetään viisi jaksoa, yksi uusi jakso julkaistaan joka viikko. Ensimmäisen esitysviikon jälkeen julkaisupäivä on aina kunkin viikon keskiviikkona. Pysäkin mittaisen talk show'n kyydissä matkustavat muiden muassa Riku Rantala, Jethro Rostedt, Anni Sinnemäki, Paleface, Mikael Pentikäinen, Risto Linturi ja Matti Apunen. Matkan varrella on luvassa kuohuttavia kommentteja nykymaailmasta ja yllättäviä näköaloja tulevaisuuteen.

Matkalla tulevaisuuteen -keskusteluohjelman tavoitteena on herättää keskustelua siitä, millaisessa metropolissa haluamme asua ja miten siellä haluamme liikkua. Helsingin seudulle muuttaa tulevina vuosikymmeninä suuri määrä ihmisiä niin muualta Suomesta kuin ulkomailtakin. Heille tarvitaan koteja ja työpaikkoja ja helppoa liikkumista kodin, työn ja palveluiden välillä. Tulevaisuuden Helsingin seutu rakentuu tiiviin asumisen ja toimivan joukkoliikenteen varaan. Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen suosio tulevat kasvamaan merkittävästi. Tämä kehitys ei koske vain Helsinkiä, vaan myös muita kaupunkeja Suomessa ja ulkomailla.

Keskusteluohjelman ohjaaja on Elias Koskimies ja käsikirjoittajia Enbuske ja Koskimies yhdessä. Nettiohjelman tarjoaa Helsingin seudun liikenne, jonka kyydissä tehdään vuosittain yli 360 miljoonaa matkaa.