Matkalla tulevaisuuteen -talk show’n jaksoista julkaistu erikoispitkät versiot

Tuomas Enbusken juontamassa HSL:n Matkalla tulevaisuuteen -talk show’ssa keskusteltiin kevättalvella lukuisista tulevaisuuden kaupungin, liikkumisen ja työn mahdollisuuksista. Matkan varrella kuultiin kuohuttavia kommentteja nykymaailmasta ja maalailtiin yllättäviä näköaloja tulevaisuuteen.

Ohjelmasarja oli suurmenestys: videot tavoittivat eri nettiesityskanavilla yhteensä reilusti yli 400 000 katsojaa. Aiheet herättivät katsojien joukossa syvällisempääkin kiinnostusta – tämän johdosta, katsojien pyynnöstä, on viidestä jaksosta nyt julkaistu vielä erikoispitkät versiot, jotka sisältävät runsaasti lisää kiinnostavaa tulevaisuuspohdintaa.

Ensimmäisen, Autoilun tulevaisuus-jakson vieraina ovat Madventures-ohjelman Riku Rantala, BMW:n toimitusjohtaja Mia Miettinen, HSL:n liikennejärjestelmäosaston johtaja Sini Puntanen ja Taksiliiton puheenjohtaja Juha Lemmetyinen. Uudessa pitkässä jaksossa nostetaan esiin monia yllättäviä faktoja ja ideoita. Taksiliitto ei lopultakaan vastusta Uber-systeemiä – miksi ei? Kehitteleekö BMW sosiaalisia autoratkaisuja vai onko BMW:n tavoitteena, että jokaisella olisi oma auto? Miksi Kiinassa romutetaan viisi miljoonaa autoa? Voisiko tietullimaksut porrastaa sen mukaan, kuinka hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella maksaja asuu? Minkä mukaan määräytyy kunkin asuinalueen joukkoliikenneväline?

Toisessa, Kaupunkivisiot-jaksossa Enbuske isännöi kiinteistövälittäjä Jethro Rostedtia, Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäkeä sekä Image-lehden päätoimittaja Heikki Valkamaa, jotka hahmottelevat erilaisia kaupunkivisioita. Erikoispitkä jakso tuo keskusteluun lisää suuren maailman kuvioita. Miksi Tokion metroon on hyvä sammua? Minkälaisella kaupunkisuunnittelulla toteutetaan Matti Vanhasen unelmia ja säilytetään Turun Hirvensalo? Voiko ministeri asua kommuunissa? Mikä nosti Helsingin Kallion ja mikä laski Turun Varissuon imagollista arvoa?

Älyteknologia, sarjan kolmas jakso, tuo mukaan keskusteluun teknologiavisionääri, tulevaisuudentutkija ja sijoittaja Risto Linturin sekä digitalisti ja yritysmuotoilija Ville Tolvasen. Pohdinnassa ovat älyteknologia, tulevaisuuden ihminen ja liikenteen superratkaisut. Tarjoaako köysirata- tai gondoliliikenne ratkaisuja pääkaupunkiseudun liikkumiseen? Voiko tulevaisuudessa kuka tahansa ajaa etänä lumiauraa – tai tiputtaa pernaruttoa toiseen maahan? Onko tulevaisuuden ihminen opportunisti? Miten saamme käsiimme vallan elää haluamamme kaltaista elämää? Tuleeko lapsenlapsistamme pienviljelijöitä?

Neljännessä Työn tulevaisuus -jaksossa Suomenlinnan lautalla matkustavat rap-muusikko ja protestilaulaja Karri ”Paleface” Miettinen, Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtaja Matti Apunen, tulevaisuudentutkija Mika Pantzar ja innovaatiomuotoilija Juhani Risku. Tulevaisuuden työelämää käsittelevä keskustelu pohtii monia mielenkiintoisia kysymyksiä: Ketkä vastustavat eniten työelämän vapautta? Ohittaako Afrikan kehitys lännen kehityksen? Mitä ovat joutilas turhake ja paranoidi optimismi? Ketkä kärsivät eniten, jos talouskasvu loppuu? Miksei kenenkään tulisi asua Klaukkalassa?

Raiteet ja lentäminen -teemaisessa viidennessä jaksossa raideliikenteen Helsingille ja koko Suomelle tarjoamaa kulttuurista ja historiallista potentiaalia pohtivat Maaseudun tulevaisuus -lehden päätoimittaja Mikael Pentikäinen, Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko sekä kaupunkitaitelija Meiju Niskala. Erikoispitkä jakso tuo keskusteluun paljon uutta: Voisiko Suomen Lapin vaihtaa Viipuriin? Onko Vantaa pelkkä mysteeri ja Espoo vain hyvä paikka eksyä? Minkälainen on Vantaan tulevaisuus, tai Espoon bussiliikenteen – entä koko maan lento-, raide- ja laivaliikenteen?

Erikoispitkien jaksojen lisäksi ohjelmasarjaan on julkaistu myös kuudes extra-jakso, jossa Enbuske haastattelee HSL:n toimitusjohtajaa Suvi Rihtniemeä.

Tervetuloa matkalle tulevaisuuteen!
www.matkallatulevaisuuteen.fi


Uudet erikoisjaksotYoutubessa

* Jakso 1 EXTRA: Autoilun tulevaisuus

* Jakso 2 EXTRA: Kaupunkivisiot

* Jakso 3 EXTRA: Älyteknologia

* Jakso 4 EXTRA: Työn tulevaisuus

* Jakso 5 EXTRA: Raiteet ja lentäminen

* Jakso 6 EXTRA: Kyydissä HSL:n Suvi Rihtniemi


HSL ja Matkalla tulevaisuuteen sosiaalisessa mediassa

#MatkallaTulevaisuuteen
Twitter ja Instagram: @HSL_HRT
HSL Facebookissa  
HSL-YouTube  
Matkalla tulevaisuuteen -YouTube


Helsingin seudun liikenne

Matkalle tulevaisuuteen vie HSL, joka vastaa Helsingin seudun strategisesta liikennejärjestelmäsuunnittelusta sekä joukkoliikenteen järjestämisestä Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa, Kirkkonummella, Keravalla ja Sipoossa. Tulevina vuosina HSL ottaa käyttöön monia merkittäviä liikennehankkeita, kuten Kehäradan, Länsimetron, Raidejokerin, kaupunkiradan ja Pisaran, joiden avulla pyritään vastaamaan vahvasti kasvavan metropoliseudun liikennetarpeisiin. Tulevaisuuden metropolin liikenteessä onkin vahva painotus joukkoliikenteellä ja raideliikenteellä, mutta myös kävelyllä ja pyöräilyllä.


Matkalla tulevaisuuteen

Kaiken kaikkiaan ohjelmasarjassa on esitetty kuusi jaksoa. Pysäkin mittaisen talk show'n kyydissä ovat matkustaneet muiden muassa Riku Rantala, Jethro Rostedt, Anni Sinnemäki, Paleface, Mikael Pentikäinen, Risto Linturi ja Matti Apunen. Matkalla tulevaisuuteen -keskusteluohjelma on onnistunut tavoitteessaan: se on herättänyt keskustelua siitä, millaisessa metropolissa haluamme asua ja miten siellä haluamme liikkua.

Helsingin seudulle muuttaa tulevina vuosikymmeninä suuri määrä ihmisiä niin muualta Suomesta kuin ulkomailtakin. Heille tarvitaan koteja ja työpaikkoja ja helppoa liikkumista kodin, työn ja palveluiden välillä. Tulevaisuuden Helsingin seutu rakentuu tiiviin asumisen ja toimivan joukkoliikenteen varaan. Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen suosio tulevat kasvamaan merkittävästi. Tämä kehitys ei koske vain Helsinkiä, vaan myös muita kaupunkeja Suomessa ja ulkomailla.

Keskusteluohjelman ohjaaja on Elias Koskimies ja käsikirjoittajia Enbuske ja Koskimies yhdessä. Nettiohjelman tarjoaa Helsingin seudun liikenne, jonka kyydissä tehdään vuosittain yli 360 miljoonaa matkaa.