Vantaan bussiuudistus on käynnistynyt odotuksia paremmin

Vantaan bussilinjasto uudistui perusteellisesti maanantaina 10.8. ”Linjastouudistuksen onnistumisesta kertoo, että HSL on saanut vajaan kahden viikon aikana noin 2 000 Vantaan liikenteeseen liittyvää palautetta”, HSL:n linjasto- ja aikataulusuunnitteluryhmän päällikkö Arttu Kuukankorpi kertoo.
Määrä voi kuulostaa paljolta, mutta se on huomattavasti pienempi kuin HSL oli odottanut, varsinkin, kun ottaa huomioon, että muutokset ovat koskettaneet pelkästään Vantaalla yli 200 000 ihmistä. 

Uudistunut bussiliikenne on käynnistynyt ilman mainittavampia ongelmia. Liikennöitsijät ovat saaneet HSL:n suunnittelemat lähdöt ajettua ja valtaosa busseista on kulkenut aikatauluissaan. HSL:n runsas etukäteinen tiedottaminen valmisteli matkustajia muutoksiin, joten uusi linjasto oli harvalle yllätys.

”Vantaa ei ole saanut uudistuksesta juurikaan palautetta. HSL:n tiedottaminen on ollut kattavaa ja uudistuneet bussilinjat tuntuvat palvelevan suurinta osaa vantaalaisista hyvin”, Vantaan kaupungininsinööri Henry Westlin kiittelee.

Elokuun 10. päivä aloitti liikenteen myös uusi runkobussilinja 560 Vuosaaresta Myyrmäkeen. Uusi poikittainen yhteys on saanut matkustajilta kiitosta esimerkiksi siitä, että työmatkaan kuluvat ajat ovat lyhentyneet sen ansiosta puoleen entisestä.

Kritiikkiä linjastouudistuksessa on herättänyt ennen kaikkea linjan 615 reitin pidentäminen ja vuorovälien harventaminen. ”Linjan bussit ovat kulkeneet satunnaisesti täynnä, mutta HSL uskoo kuormitusongelmien ratkeavan, kun terminaalien sisäänkäynti lentoasemalla loka-marraskuussa aukeaa”, Kuukankorpi sanoo. 

Uudistuksessa moni Vantaan bussilinja muuttui juna-asemalle vieväksi liityntälinjaksi. Palautteen perusteella vaihdolliset yhteydet kuitenkin palvelevat matkustajia verraten hyvin.   
”Liityntäbussien aikatauluja ei ole lyhyellä tähtäimellä aihetta muuttaa”, Kuukankorpi sanoo. HSL kuitenkin seuraa palautetta herkällä korvalla, ja epäilemättä muutoksiakin vielä tulee.

”Junaliikenteessä on valitettavasti ollut tavallista enemmän häiriöitä kesän aikana muun muassa pääradan kunnostustöiden takia, ja viiveet ovat aiheuttaneet vaihtoyhteyksien katkeamisia liityntäliikenteessä”, Kuukankorpi sanoo. HSL miettii ratkaisuja junaliikenteen kitkoihin yhteistyössä Liikenneviraston ja VR:n kanssa.