Liikennöintisuunnitelma esittelee vuodelle 2016 suunnitellut muutokset

Joukkoliikenne uudistuu Helsingin seudulla ratkaisevasti myös vuonna 2016. Tänä vuonna joukkoliikennejärjestelmän suurin muutos tapahtuu Etelä-Espoossa ja Lauttasaaressa, kun metron uusi osuus Helsingin Ruoholahdesta Espoon Matinkylään avataan liikenteelle.

Samalla myös bussiliikenne metroradan varrella uudistuu. Lisäksi Vantaan linjastoa parannetaan, ja raitiovaunu numero 5 palaa liikenteeseen. Junaliikenteessä muutokset tulevat voimaan jo maaliskuussa.

HSL:n vuosien 2016–2017 liikennöintisuunnitelma oli kommentoitavana HSL:n verkkosivuilla kuukauden ajan 11.12.2015–10.1.2016, ja asiakkaat jättivät liikennöintisuunnitelmaan yhteensä 172 kommenttia.

”Länsimetron käynnistyminen ja siihen liittyvät bussiliikenteen muutokset ovat kautta aikojen suurin seudulla tapahtunut joukkoliikennemuutos, jos sitä mitataan niillä asukas- tai matkustajamäärillä, joihin se vaikuttaa. Tämän muutoksen hallittu läpivieminen on HSL:n ja sen yhteistyökumppaneiden suurin haaste tänä vuonna”, arvioi HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila.

”Rakennustyöt melkein kaikkien uusien metroasemien läheisyydessä vaikeuttavat liityntäbussien liikennöintiä, mutta uskomme selviävämme siitä hyvin suunnitelluilla poikkeusjärjestelyillä sekä runsaalla tiedottamisella.”

Länsimetro muuttaa myös bussilinjastoa

Ensi vuoden joukkoliikennemuutoksista suurin tapahtuu Lauttasaaressa ja eteläisessä Espoossa, kun metro laajenee noin 14 kilometrin verran Ruoholahdesta länteen. Metron myötä nykyiset bussilinjat Länsiväylää pitkin Kamppiin lakkaavat niin Espoosta kuin Kirkkonummeltakin, ja myös Lauttasaaren bussiliikenne muuttuu liityntäpainotteiseksi.

Metro kulkee 15.8.2016 alkaen Itä-Helsingin ja Espoon Matinkylän välillä siten, että joka toinen metrojuna kulkee linjalla Matinkylä–Vuosaari ja joka toinen linjalla Tapiola–Mellunmäki. Metrojunia ajetaan elokuusta alkaen neljän vaunun mittaisilla junilla, sillä kahdeksan uuden aseman laiturit ovat neljän vaunun mittaisia.

Samaan aikaan vuorovälit kuitenkin tihenevät nykyisestä. Ruuhka-aikaan linjojen yhteisellä osuudella Tapiola–Itäkeskus vuoroväli on 2,5 minuuttia, arkisin ja lauantaisin päiväliikenteessä 3 minuuttia 45 sekuntia ja sunnuntaisin ja myöhäisiltoina 5 minuuttia. Elokuussa otetaan käyttöön myös uudet M300-metrojunat.

Länsimetro vaikuttaa ratkaisevasti myös bussiliikenteeseen: Etelä-Espoosta ja Kirkkonummelta Länsiväylää pitkin Helsinkiin kulkevat bussilinjat lakkaavat ja päättyvät tulevaisuudessa joko Matinkylään tai Tapiolaan. Myös Lauttasaaren yhteys keskustaan hoidetaan pääasiassa metrolla, ja lisäksi muutokset näkyvät muun muassa Lehtisaaressa ja Kuusisaaressa. Muutoksista on kerrottu tarkemmin erillisessä Länsimetron liityntälinjastosuunnitelmassa, jonka HSL:n hallitus hyväksyi viime vuoden tammikuussa.

Länsimetron myötä Kampin terminaali vapautuu muun kuin Etelä-Espoon suunnan bussiliikenteen käyttöön. Kampin terminaaliin siirretään linjoja, joiden päätepysäkit ovat nyt Kampin katuverkossa, Elielinaukiolla tai Meilahdessa. Länsimetro vaikuttaa välillisesti bussiyhteyksiin myös Pakilassa ja Maunulassa.

Lisäksi linjanumerointi muuttuu koko Espoon alueella.

Junaliikenteessä muutoksia jo maaliskuussa

HSL-alueen junaliikenne muuttuu jo 27. maaliskuuta, ja suurimmat muutokset kohdistuvat Rantaradalle.

Y-junan liikenne Helsingistä Karjaalle lakkaa nykyisessä muodossaan, mutta HSL tilaa 27.3. alkaen Y-junan liikenteen välille Helsinki–Siuntio. Lisäksi aletaan liikennöidä yksittäisiä nopeita X-ruuhkajunia Helsingin ja Kirkkonummen välillä. Uudet X- ja Y-junat pysähtyvät nykyisestä Y-junasta poiketen myös Espoossa ja Huopalahdessa.

S- ja U-junat taas yhdistetään uudeksi U-junalinjaksi, joka pysähtyy myös Tolsassa ja Jorvaksessa. Samalla Mankin ja Luoman seisakkeet lakkautetaan, ja niiden liikenne järjestetään 27.3. alkaen bussein. Mankin ja Lasilaakson alueella palvelee pienkalustolinja 166 ja Luoman alueella bussi numero 911. Kun lähijunaliikenne siirtyy rantaradalla kokonaisuudessaan ns. Flirt-juniin vuoden 2017 aikana, tutkitaan mahdollisuutta ottaa Mankin ja Luoman asemat uudestaan junaliikennekäyttöön.

Pääradalla H- ja R-junat yhdistetään uudeksi puolen tunnin välein kulkevaksi R-junalinjaksi.

Muutokset liittyvät Liikenne- ja viestintäministeriön ja VR-Yhtymän Oy:n sopimiin muutoksiin osto- ja velvoiteliikenteessä vuosille 2016–2019.

Vantaan bussilinjastoa kehitetään, Katajanokalle uusi raitiolinja

Vantaan kaupunki on myöntänyt lisärahaa Vantaan bussiliikenteen kehittämiseen. Tätä rahaa on jo käytetty aikataulujen parantamiseen vuodenvaihteessa. Lisäksi Vantaalle perustetaan elokuussa muun muassa uusi linja 612 (Tammisto–Tikkurila), joka liikennöi arkisin noin kello 7–18 kerran tunnissa. Linjaa 415 taas jatketaan Aviapoliksesta lentoasemalle asti.

Raitioliikenteen ainoa merkittävä muutos vuonna 2016 on Rautatieaseman ja Katajanokan terminaalin välillä liikennöivä, laivamatkustajien tarpeisiin perustettava linja 5. Se korvaa linjan 4T.

Mikä on liikennöintisuunnitelma?

Vuosittain laadittava liikennöintisuunnitelma sisältää keskeisimmät toteutettavat reitti- ja palvelutasomuutokset. Vuosittainen suunnitelma on voimassa tulevan kesäliikenteen alusta seuraavan vuoden talviliikennekauden loppuun.

HSL on laatinut suunnitelman yhteistyössä kuntien joukkoliikenneasiantuntijoiden, koulutoimen edustajien ja liikennöitsijöiden kanssa. Asukkaat ovat voineet osallistua kommentoimalla suunnitelmia HSL:n verkkosivuilla. HSL:n hallitus hyväksyy liikennöintisuunnitelman. Suunnitelmasta aiheutuvat kustannusmuutokset pohjautuvat yhtymäkokouksen hyväksymään talous- ja toimintasuunnitelmaan.

Vuoden 2016 muutokset pähkinänkuoressa:
• Liikennöinti metron uudella osuudella Ruoholahti–Matinkylä alkaa (15.8.)
• Eteläisen Espoon ja Lauttasaaren bussilinjasto uudistuu, ja koko Espoon linjanumerointi muuttuu (15.8.)
• Raitiovaunu 5 palaa liikenteeseen reitille Katajanokka–Rautatieasema (15.8.)
• Vantaalle perustetaan uusi bussilinja 612 (Tammisto–Tikkurila), ja lisäksi linjan 415 päätepysäkki siirretään Aviapoliksesta lentoasemalle (15.8.)
• Kampin terminaaliin siirretään linjoja Kampin katuverkosta, Elielinaukiolta ja Meilahdesta, kun Etelä-Espoon bussit eivät enää käytä terminaalia Länsimetron avauduttua (15.8.)
• Y-juna alkaa kulkea reitillä Helsinki–Siuntio, ja lisäksi rantaradalle perustetaan uusi nopea ruuhkalinja X (Helsinki–Kirkkonummi). Molemmat pysähtyvät myös Espoossa ja Huopalahdessa. S- ja U-junat yhdistetään uudeksi U-junaksi, joka pysähtyy myös Tolsassa ja Jorvaksessa. Mankin ja Luoman seisakkeet lakkautetaan. Pääradalla H- ja R-junat yhdistyvät R-junaksi, joka kulkee puolen tunnin välein. (27.3.)
• Mankin ja Luoman seisakkeiden liikenne korvataan pienkalustolinjalla 166 (Mankki ja Lasilaakso) ja linjalla 911 (Luoma) (27.3.)

Liikennöintisuunnitelmaan 2016-2017 voit tutustua täällä.