HSL:n palvelupisteessä asioi vuonna 2022 kaikkiaan liki 176 700 asiakasta, ja asiakaspalvelu on aika-ajoin pahoin ruuhkautunut. Palvelumaksujen laajemman käyttöönoton tavoitteena on vähentää ruuhkia ja tarjota parempaa palvelua niille, joiden on välttämätöntä asioida palvelupisteessä.
Kesäkuun alusta lähtien palvelupisteessä peritään palvelumaksu HSL-kortin lataamisesta ja asiakasryhmän päivittämisestä niissä tilanteissa, joissa asiakkaan on mahdollista hoitaa asia itsepalveluna automaatilla, verkkosivuilla tai puhelimen HSL-sovelluksessa. Palvelupisteessä opastetaan tarvittaessa automaatin, verkkolatauksen ja HSL-sovelluksen käytössä, eikä neuvonnasta peritä palvelumaksua.
Palvelumaksu peritään jatkossa opiskelijoiden asiakasryhmän päivittämisestä HSL-kortille sekä työmatkaetujen lataamisesta HSL-kortille. HSL-sovelluksella edut ja alennukset saa jatkossakin käyttöön ilman palvelumaksua.
Asiakasryhmän päivittämisestä HSL-kortille ei peritä palvelumaksua asiakkailta, joiden asiakasryhmää tai alennusoikeutta ei ole mahdollista tarkastaa HSL-sovelluksessa. Palvelumaksua ei siis peritä liikuntarajoitteisilta, Kelan maksamaa kansan- tai takuueläkettä tai kuntoutustukea saavilta, opiskelijoilta, joiden alennusoikeutta ei ole mahdollista tarkastaa Opetushallituksen Oma opintopolku -palvelusta, vaihto-opiskelijoilta eikä henkilöiltä, joilla on sovelluksen käytön estävä toimintarajoite.
HSL:n palvelupisteessä perittävät palvelumaksut 1.6.2023 alkaen
Lisätietoa:
- HSL-korttipalvelu, jossa voi ladata HSL-kortille kausilipun ja arvoa ilman palvelumaksua
- HSL-sovellus ja sen käyttäminen
- Alennusryhmät