Tehdään yhdessä Helsingin seudusta maailman kävelyn pääkaupunki

HSL:n ja Helsingin seudun kuntien tavoitteena on tehdä metropolialueesta maailman kävelyn pääkaupunki. Lue lisää miksi - ja miten brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas päätyi kuvaamaan suomalaisten jalkoja.

Kävely osana HSL:n strategiaa

HSL haluaa kannustaa kaikkia metropolin asukkaita kävelemään enemmän. Kävely herättää kaupungit henkiin ja tukee Helsingin seudun asukkaiden fyysistä ja henkistä hyvinvointia. Kävely on hyvin olennainen osa joukkoliikenteen käyttöä ja tärkeä osa kaupunkilaisen matkaketjua. Kävely on myös merkittävä ilmastoteko. ”Kävelyllä on merkittäviä vaikutuksia niin ihmisten terveyteen, kaupunkien viihtyisyyteen kuin päästöihin ja ilmanlaatuunkin. Helsingin seutu tarjoaa hyvät ja turvalliset puitteet kävelylle. Kävelyn potentiaali on suuri, joten HSL:n tavoite on korkealla: tarkoituksena on nostaa Helsingin seutu maailman kävelyn pääkaupungiksi”, HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen toteaa.

UKK:n selvitys kertoo, että liikkumattomuus - vähäinen fyysinen aktiivisuus, runsas istuminen ja huono kunto - aiheuttavat suomalaiselle yhteiskunnalle vähintään 3 miljardin euron vuotuiset kustannukset. Lapsista ja nuorista vain noin kolmannes, aikuisväestöstä alle viidennes ja ikäihmisistä muutama prosentti liikkuu terveyssuositusten mukaisesti. Ihmiset istuvat suurimman osan valveillaoloajastaan. Osa väestöstä ei liiku juuri lainkaan.

Useimmat voisivat helposti lisätä liikuntaa arkeensa. Työ-, koulu- ja asiointimatkoja voi kulkea kävellen tai pyörällä. Kävellä voi koko matkan tai osan siitä. Kävelyn voi yhdistää osaksi joukkoliikenteen matkaketjua. Henkilöautolla kuljetaan paljon 1–2 kilometrin matkoja, jotka voisi melko vaivatta kävellä.

Kävely, pyöräily ja joukkoliikenne ovat ympäristöystävällisiä kulkumuotoja, jotka vähentävät ilmastomuutosta aiheuttavia hiilidioksipäästöjä, melua ja ruuhkia.

Lue lisää kävelyyn liittyvistä teemoista:

http://www.tut.fi/pedia/index.php/Etusivu

Oletko hän, joka liikkuu kuin soreakoipinen kirahvi?

”Jotkut liikkuvat kuin kirahvit pitkillä harppauksilla, toiset lyhyin askelin kuin virtahevot”, luontokuvaaja Will Burrard-Lucas kuvailee ihmisten kävelytyylejä.

”Burrard-Lucas oli ensin hämmentynyt pyynnöstämme kuvata ihmisiä. Hän totesi kuitenkin, että pienetkin asiat, joilla pystymme vähentämään hiilidioksidipäästöjä tai parantamaan ilmanlaatua, ovat kokeilemisen arvoisia. On tärkeää saada ihmiset pysähtymään ja ajattelemaan valintojaan. Me HSL:ssä pyrimme vaikuttamaan edistämällä päästötöntä liikkumista”, HSL:n asiakkuus- ja myyntiosaston johtaja Mari Flink sanoo.

”Olen innokas kävelyn puolestapuhuja. Jos en ole luonnossa kuvaamassa, istun pitkiä päiviä tietokoneella. Silloin mahdollisuus liikkua on aina tervetullut. Aina kun mahdollista, kävelen mieluummin kuin liikun metrolla, taksilla tai bussilla. Kävely on paras tapa tutustua kaupunkiin. Se on myös hetki, jolloin voin syventyä omiin ajatuksiini. Koska olen luontokuvaaja, ympäristö on myös tärkeä asia minulle”, Burrard-Lucas toteaa.

Burrard-Lucas valitsi ohikulkevista jaloista kuvaamistaan kuvista 100 parasta. Ne on julkaistu HSL:n Instagram-tilillä.

https://www.instagram.com/hsl_hrt/

Will Burrard-Lucasin villieläinkuviin voi tutustua hänen verkkosivuillaan ja Instagram-tilillään:
http://www.burrard-lucas.com/

https://www.instagram.com/willbl/?hl=fi

Kävelykilometrikisa

HSL kannustaa Helsingin seudun ihmisiä kävelemään nykyistä enemmän myös uuden Kävelykilometrikisan avulla. Kävelykisa on niin yksittäisille ihmisille kuin joukkueillekin suunnattu leikkimielinen kilpailu, jossa osallistujat kirjaavat kävelykilometrejään ja/tai –minuuttejaan. Joukkue voi olla esimerkiksi työyhteisö, seura tai mikä vaan useamman ihmisen porukka. Vuonna 2018 kisaa käytiin kokeiluluontoisesti syyskuun ajan. Jatkossa kisa voisi ajoittua vaikkapa loka-marraskuulle, jolloin se ei ole päällekkäin pyöräilyn kilometrikisan kanssa.

Lisää kävelykilometrikisasta

Lataa tästä kisadiplomi

HSL vastaa toimivaltaisena viranomaisena koko Helsingin seudun liikennejärjestelmän kehittämisestä, johon kuuluu joukkoliikenteen lisäksi kävelyn, pyöräilyn ja yksityisautoilun kehittäminen kestävästi ja seudun tavoitteita tukien.