Joukkoliikenteen uusi aika: Kehärata ja Vantaan bussilinjastouudistus

KehäratasymboliKehärata käytössä!

Helsingin seudun yksi merkittävimmistä joukkoliikennehankkeista toteutui heinäkuussa, kun Kehärata avautui matkustajaliikenteelle. Sen myötä avautui raideyhteys Helsingin keskustan, Helsinki-Vantaan lentoaseman ja muun Suomen välille.

Kehärata luo tärkeän joukkoliikenteen runkoyhteyden koko pääkaupunkiseudulle. Uusi rataosuus yhdistää Vantaankoskenradan ja pääradan. Se on myös uusi poikittainen raideyhteys Itä- ja Länsi-Vantaan välille.

Kehäradan junat liikennöivät ruuhka-aikana noin 10 minuutin välein lähes vuorokauden ympäri. Kaikki junat ovat moderneja, matalalattiaisia junia, joihin on helppo nousta matkalaukkujen, lastenvaunujen tai pyörätuolin kanssa.

Vantaan uusi bussilinjasto ja Kehärata on kokonaisuus

Kehärata ja Vantaan bussilinjasto on kokonaisuus. Bussilinjat on sovitettu Kehäradan rytmiin. Bussilinjojen lukumäärä väheni, mutta vuorovälit lyhenivät ja bussit ovat liikenteessä entistä pidemmän päivän. Yksittäisen linjan reittivaihtoehtoja on karsittu, mikä helpottaa reittien oppimista. Linjastouudistus merkitsi myös sitä, että koko bussilinjaston numerointi muuttui. Osa tutuista numeroista jäi edelleen käyttöön, mutta linjan reitit muuttuivat.

Runkolinja 560 on uusi bussiliikenteen poikittainen runkolinja. Linjan reitti kulkee Rastilasta Vuosaaren, Malmin aseman, Paloheinän ja Kuninkaantammen kautta Myyrmäkeen. Kehäradan ja linjan 560 matkustajilla on vaihtoyhteys runkolinjalta toiselle Malmin asemalla.

Vantaan uusi bussilinjasto ja linja 560 otettiin käyttöön 10. elokuuta 2015 alkaen, kun HSL:n liikenteessä siirryttiin syysaikatauluihin.