Joukkoliikenne ja koronavirus – päivitetty 1.4.

Olemme varautuneet toimenpiteisiin koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi jo helmikuun alusta asti. Joukkoliikenne kulkee Helsingin seudulla, mutta osin harvennetuin aikatauluin. Liikennevälineiden siivousta on myös tehostettu ja kuljettajalipunmyynnistä luovuttu.

Koska koronavirus covid-19 leviää ihmisten välisessä kontaktissa, pyrimme vähentämään sitä olemassa olevin keinoin. Itse liikenne kuitenkin kulkee, jotta yhteiskunta pysyy toiminnassa poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta – on ihmisiä, joiden tulee edelleen päästä esimerkiksi töihin.

Seuraamme kaikissa koronavirukseen liittyvissä toimenpiteissämme Suomen valtioneuvoston ja viranomaisten, kuten Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n, ohjeistusta ja suosituksia.

Hyvitämme pitkiä kausilippuja

Hyvitämme asiakkaillemme kausilippuja, jos:

  • ne on ostettu 16.3. tai sitä ennen
  • ne ovat voimassa 16.4. tai sen jälkeen

Lisäksi HSL-sovelluksen jatkuvan säästötilauksen liput voi irtisanoa ilman sanktiomaksua.

Lisätietoa tiedotteessa

Lentoasemalle ei juna- eikä bussiyhteyttä 27.3. alkaen

I- ja P-junat eivät pysähdy Lentoaseman asemalla perjantaista 27.3. klo 16.00 alkaen toistaiseksi koronavirustilanteen takia. Lisäksi bussilinjojen 415, 415N, 561, 562N, 615 ja 617 päätepysäkki on toistaiseksi Aviapolis. Lentoasemalle ei siis ole HSL:n liikennettä. Lisätietoa liikennetiedotteessa.

Länsisatamaan ei raitiovaunuliikennettä 2.4. alkaen

Raitiolinjat 6T ja 7 kääntyvät toistaiseksi Saukonpaadessa tai Salmisaaressa eivätkä aja Länsiterminaalin kierrosta 2.4. alkaen koronavirustilanteen takia. Länsisatamaan ei siis ole HSL:n liikennettä. Lisätietoa liikennetiedotteessa.

Liikkumisen rajoittaminen Uudellamaalla

Hallituksen päätös ei vaikuta merkittävästi HSL:n liikenteeseen. Valtaosa HSL:n liikennevälineistä kulkee Uudenmaan rajojen sisäpuolella. Lähijunat R, T ja Z tulevat Uudenmaan ulkopuolelta. Näiden osalta on mahdollista, että rajoitukset vaikuttavat myös junien kulkuun.

Metrolla ja raitiovaunuilla harvennettua liikennettä, myös busseilla peruutuksia

Metro siirtyy kesän 2019 aikatauluihin keskiviikkona 18.3., ja myös raitiovaunut siirtyvät arkisin lauantailiikenteeseen samana päivänä. Raitiolinjaa 5 ei liikennöidä. Syynä on matkustajamäärien väheneminen ja sairauspoissaolojen aiheuttama kuljettajapula. Lisätietoa liikennetiedotteessa.

Lisäksi muilla vuoroilla ja myös bussiiikenteessä voi olla yksittäisiä peruutuksia.

Liikennettä on vähennetty ja vähennetään useilla U-linjoilla. Lisätietoa liikennetiedotteessa.

Siuntion sisäiset linjat ovat siirtyneet loma-ajan aikatauluihin 20. maaliskuuta. Lisätietoa liikennetiedotteessa.

Helsingin päärautatieaseman palvelupiste suljettu

HSL:n Helsingin päärautatieaseman palvelupiste on suljettu perjantaista 27.3. alkaen koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Lisätietoa tiedotteessa.

Kausilippujen muuttaminen arvoksi lopetettu

HSL ei tiistaista 17.3. alkaen muunna kausilippuja arvolipuiksi, jotta palvelupisteet eivät ruuhkaudu tilanteessa, jossa tartuntariskiä tulee välttää. Normaalit hyvityskäytännöt ovat kuitenkin voimassa, ja myös THL:n määräämästä karanteenista voi saada kausilippujen osalta hyvitystä, samoin yli 70-vuotiaiden kausilipuista, jos ne ovat voimassa 18.3. tai sen jälkeen. Lisätietoa tiedotteessa.

Siivousta tehostettu liikennevälineissä ja asemilla

HSL:n junissa, metrossa ja busseissa sekä asemilla on tehostettu siivousta. Erityistä huomiota kiinnitetään sellaisiin pintoihin, jotka ovat alttiita ihmisten kosketuksille: esimerkiksi erilaisiin kaiteisiin, tankoihin ja muihin paikkoihin, joista pidetään kiinni matkan aikana.

Bussinkuljettajat eivät toistaiseksi myy lippuja

HSL:n bussiliikenteessä kuljettajat eivät myy lippuja perjantaista 13.3. alkaen toistaiseksi. Näin pyrimme välttämään ylimääräistä rahan käsittelyä ja kuljettajien ja matkustajien välisiä kontakteja. Voimassaoleva matkalippu tulee kuitenkin näyttää kuljettajalle kyytiin astuttaessa. HSL-kortilla maksettaessa kausilippua tulee näyttää kortinlukijalle tai ostaa kortinlukijalla arvolippu. Tämä koskee busseja, joiden kyytiin noustaan etuovesta (ei runkolinjabussit).

Muilta osin lipunmyynti toimii normaalisti. Lippuja voi edelleen ostaa HSL-sovelluksella ja HSL-kortilla. Myynti- ja palvelupisteet palvelevat, mutta HSL-kortille on mahdollista ladata kautta ja arvoa myös lippuautomaateilla.

Raitiovaununkuljettajien asiakaspalvelu loppuu

Raitiovaununkuljettajien asiakaspalvelutehtävät on päätetty lopettaa 13.3. alkaen toistaiseksi kuljettajien ja matkustajien välisten kontaktien vähentämiseksi. Raitiovaunuliikenne kuitenkin toimii normaalisti, pois lukien linja 5 jota ei liikennöidä.

Jos mahdollista, vältä turhaa matkustamista

HSL kehottaa välttämään turhaa matkustamista, jotta ne, joiden tarvitsee matkustaa, voivat matkustaa turvallisesti. Etenkin ruuhka-aikoina (ma–pe n. klo 7–9 ja 15–18) matkustajia on tavallista enemmän, ja jos mahdollista, suosittelemme matkustamaan muina aikoina.

Jos tarpeellisten matkojen tekeminen esimerkiksi pyörällä tai kävellen on mahdollista, suosittelemme sitä. Lisäksi suosittelemme etätöitä, jos työnantaja ja työtehtävät sen mahdollistavat.

Kehotamme myös välttämään matkustamista, jos sinulla on mitään flunssaoireita. Jos on tarve yskiä, yski hihaasi tai kertakäyttöiseen nenäliinaan.

Lisätietoa koronaviruksesta

Päivitämme tälle sivulle tietoa koronaviruksen vaikutuksista joukkoliikenteeseen.

Ajankohtaisesta koronavirustilanteesta Suomessa ja maailmalla voit lukea THL:n verkkosivuilta:

Koronaviruksen ajankohtainen tilanne THL:n verkkosivuilla

Takaisin ylös

Kommentit

Verottajalta saattaa tulla työmatkalaiselle lisä-isku HSL:n kannan lisäksi - työmatkakuluja ei saa välttämättä vähentää verotuksessa koronakriisin keson ajalta eikä myöskään HSL korvaa jo maksettua kautta!

HSL:n alueella työmatkalaisen kannattaa tunnetusti ostaa aina 12 kk kausi matkakortille kerralla - viimeisen voimassaolokuukauden saa silloin "kaupan päälle".

Ostin lokakuussa 2019 ABCD vyöhykkeelle 12 kk kauden matkakortille joka maksoi n. 1700 euroa.

HSL:n alueella asuvalle työmatkalaiselle, joka on maksanut ison summan työmatkoistaan etukäteen, saattaa siis tässä tilanteessa tulla isku kahdesta suunnasta:
a) Verottajan suunnalta, verottaja ei hyväksy työmatkakuluja koronakriisin keston ajalta
b) HSL:n suunnalta, koska HSL on ottanut kannan, että kausilippuja ei voi muuntaa takaisin arvoksi, eikä kausilippujen voimassaoloaikaa pidennetä automaattisesti vastaamaan kriisin kestoa.

Tämä jos mikä on kohtuutonta.

Käykää allekirjoittamassa tämä adressi:
https://www.adressit.com/ryhmakanne_hsl_kausilippusakotusta_vastaan_koronavirus

Oikaisupyyntö:
Tehkää esim. sähköpostitse oikaisupyyntö HSL:n päätökseen olla muuntamatta kautta arvoksi nyt alkuviikosta - valitusikkuna oikaisupyynnölle umpeutuu muutaman päivän sisällä.

Ohjeet oikaisupyynnölle:
HSL on poistanut arkistoidusta 17.3. (muokattu 25.3.) uutisesta/tiedotteesta ja jättänyt kokonaan pois uudesta uutisesta. Julkinen asia ja helppo valittaa.
http://hsl01.oncloudos.com/vhp/202030370.PDF

Ottakaahan hei mallia Whimistä!

Tappiolla pyörivä yritys tarjoaa hyvityksenä käyttämättömistä päivistä 50% alennusta seuraavasta kaudesta itse valitsemanani ajankohtana. Että näin.

Edellinen kommenttini katosi täältä. Tässä valituspohja, jonka voi halutessaan kopioida ja liittää reklamaatio-apurin pohjan tekstikenttään:

Kun latasin kautta HSL-kortilleni, tällöin käyttöehdoissa luki, että 6 euron palvelumaksua vastaan kauden voi muuttaaa arvoksi HSL-palvelupisteessä. HSL on koronaepidemian vuoksi muuttanut käyttöehtojaan siten, ettei kautta voi muuttaa arvoksi. Tästä muutoksesta en ole kuitenkaan saanut sähköpostia enkä kirjettä hyvissä ajoin eli ennen kuin muutokset astuivat voimaan. HSL oli lähettänyt asiakaskirjeessä sähköpostiini tiedon 18.3., kun lippujen muuttaminen arvoksi oli lopetettu jo 17.3. Näin ollen kuluttajalla ei ollut mahdollisuutta reagoida asiaan ajoissa. HSL ei siis suostu jatkamaan voimassa olevia kausilippuja eikä muuttamaan ladattua kautta arvoksi, ellei viranomainen ole määrännyt karanteeniin. Testauskapasiteetti Suomessa on rajallinen, joten kaikkia tapauksia ei määrätä karanteeniin. Hallitus on vahvasti suositellut välttämään tarpeetonta liikkumista. Koronan myötä useammalla HSL:n asiakkaalla poistui tarve liikkua, ja näitä asiakkaita HSL epäsuorasti kannustaa liikkumaan tarpeettomasti kieltämällä hyvitykset, siirrot ja kauden muuttamisen arvoksi. Muuten asiakkaat menettävät rahansa, kun arvo kuluu kortilla, jota ei käytännössä hallituksen suosituksesta saisi käyttää. HSL perustelee kauden muuttamisen arvoksi perumista sillä, että he kantavat vastuun koronaepidemiassa, kun eivät pidä palvelupisteitä auki. Tämä on ymmärrettävää, mutta silloin kuluttajalle pitäisi antaa mahdollisuus muuttaa kortti arvoksi tai siirtää sen voimassaoloaikaa itse, esimerkiksi verkkopalveluissa, jotka ovat vuonna 2020 entisiä aikoja yleisempiä.

Vaadin HSL:ltä siis seuraavaa: Ladattu kausi pitää saada muuttaa arvoksi TAI kausi pitää saada katkaistua, jolloin HSL palauttaa kortilla olevan kauden arvon asiakkaalle TAI kauden voimassaoloa tulee saada siirtää alkavaksi siitä päivästä, kun hallitus ei enää kehota välttämään tarpeetonta liikkumista. Olen jo ollut yhteydessä kuluttajaneuvontaan ja olen valmis viemään asiaa eteenpäin, mikäli yhteistä ratkaisua ei löydetä. Nämä haastavat ajat vaativat meiltä kaikilta kykyä joustaa.

Erinomainen kommentti kattavuudessaan.

Kommentti on vielä paremmin perusteltu kuin omani, joka löytyy tästä ketjusta aikaleimalla 20.3.2020 klo 22:22.

Toiseen ketjuun -- "Kausilippuja ei muuteta arvoksi, yli 70-vuotiaille ja karanteenissa oleville hyvitys kausilipusta takautuvasti" -- olen lisännyt kommentin 25.3.2020 - 15:59.

Suosittelen myös lukemaan Kuluttajansuojan 4 luku. "Olojen muuttuminen sekä muut seikat tulee ottaa huomioon." HSL ei näin tunnu tekevän.

Kuluttajansuoja

4 luku
Sopimuksen sovittelu ja tulkinta (16.12.1994/1259)

1 § (26.4.2019/596)

Jos tässä laissa tarkoitetun sopimuksen ehto on kuluttajan kannalta kohtuuton tai sen soveltaminen johtaisi kohtuuttomuuteen, ehtoa voidaan sovitella, jollei 2 §:stä muuta johdu, tai se voidaan jättää huomioon ottamatta. Sopimuksen ehtona pidetään myös vastikkeen määrää koskevaa sitoumusta. Kohtuuttomuutta arvioitaessa otetaan huomioon sopimuksen koko sisältö, osapuolten asema, sopimusta tehtäessä vallinneet olot ja, jollei 2 §:stä muuta johdu, olojen muuttuminen sekä muut seikat.

Voiko lipun uusia kuitenkin normaalisti sen jälkeen kun aika loppuu? Itselläni on tällä hetkellä ABC lippu ja koska minulla ei ole autoa niin olen riippuvainen bussista ja junasta. Eli voinko tarvittaessa vaihtaa lipun BC lippuun jotta pääsen edes kauppaan vai kannattaako minun käyttää arvolippua toistaiseksi?

Tehkää kaikki valitus tästä väärästä päätöksestä, jonka HSL on poistanut arkistoidusta 17.3. (muokattu 25.3.) uutisesta/tiedotteesta ja jättänyt kokonaan pois uudesta uutisesta. Julkinen asia ja helppo valittaa.
http://hsl01.oncloudos.com/vhp/202030370.PDF

Hei
Tämä säästötilauslippu. Rahat lähti tilitä 2 päivää sitten eikä palvelua pysty/uskalla käyttämään. HSL pitää nyt nopeasti tarjota tähän jotain kompensaatiota. Halua ehdottomasti rahat takaisin ja keskeuttää lippuni käytön seuraavaksi 6kk jaksiksi. Vastauksia kiitos !!! Eikä laiteta päätä pusikkoon, vaan otetaan vastuuta !

Jutun opetus on se, että HSL:ltä ei kannata ikinä maailmassa ostaa mitään pitkää kautta eikä ostaa mitään tuollaista automaattista säästötilauslippua. Vaikka matkustustarve loppuu matkustajalta kokonaan, HSL pitää rahat ja matkustaja menetää kautensa täysin hyödyttömänä. Se on täysin merkityksetöntä matkustajalle, että liikennevälineet kulkee edelleen, jos tarve käyttää niitä on poistunut.

Olemme pahoillamme tästä kaikin puolin valitettavasta tilanteesta. Me - mekään - emme voineet kuvitella, että tällainen tilanne tulisi vastaan. Valitettavasti meillä ei toistaiseksi ole tähän asiaan muita uusia vastauksia kuin ne, jotka olemme jo antaneet, ja toivomme, että voisimme palata maailmassa normaaliin niin pian kuin vain mahdollista. Palautteenne on kuitenkin kuultu, sen voin taata.

Väärin. HSL:llä on velvollisuus ottaa huomioon olosuhteiden muuttuminen sopimusehdoissa.

Kuluttajansuoja

4 luku
Sopimuksen sovittelu ja tulkinta (16.12.1994/1259)

1 § (26.4.2019/596)

Jos tässä laissa tarkoitetun sopimuksen ehto on kuluttajan kannalta kohtuuton tai sen soveltaminen johtaisi kohtuuttomuuteen, ehtoa voidaan sovitella, jollei 2 §:stä muuta johdu, tai se voidaan jättää huomioon ottamatta. Sopimuksen ehtona pidetään myös vastikkeen määrää koskevaa sitoumusta. Kohtuuttomuutta arvioitaessa otetaan huomioon sopimuksen koko sisältö, osapuolten asema, sopimusta tehtäessä vallinneet olot ja, jollei 2 §:stä muuta johdu, olojen muuttuminen sekä muut seikat.

Sen sijaan, että toivotte, että huomenna maailma olisi taas normaali, voisitte tutustua viranomais- ja asiantuntija-arvioihin, joiden mukaan ylimääräistä liikkumista tulee vältellä vähintään seuraavat 2-3 kuukautta. Tämän jälkeen voisitte yrittää asettua asiakkaidenne kohtaamaan tilanteeseen ja miettiä vastauksianne uudelleen.

Hei!
Kuten on jo aiemmin kommentoitu, on pöyristyttävää sekä hyvin vastuutonta huomata, että ette kykene minkäänlaiseen ongelmanratkaisuun tai asiakaslähtöisyyteen näissä virusepidemian aiheuttamissa poikkeusoloissa! On sanomattakin selvää, että ei pelkästään ihmisten matkustustarpeet, vaan myös teidän tarjoama palvelu on muuttunut radikaalisti tapahtuneen johdosta. Tämä huomioiden on pöyristyttävää, kuinka ette edelleenkään pysty esimerkiksi jatkuvan säästölipun tilaajille tarjoamaan kulutonta tilauksen peruutusta TAI mahdollisuutta asettaa tilaus tauolle arkea muovaamien poikkeusolojen ajaksi, jotka näillä näkymin tulevat jatkumaan useiden kuukausien ajan!

Hei, teillä on nyt lukuisia vastuuntuntoisia asiakkaita, jotka joutuvat maksamaan säästötilauslipuistaan, vaikka eivät esimerkillisesti käytä joukkoliikennettä lainkaan. Milloin aloitatte vastuunkannon tässä tilanteessa, ja tarjoatte näille asiakkaille mahdollisuuden pitää veloituksetta taukoa tilauksissaan? Toiminnassanne on tällä hetkellä paljon parantamisen varaa, ja vaikuttaa siltä, ettette juurikaan arvosta asiakkaitanne - säästötilausasiakkaiden luulisi vielä olevan teille tärkeitä kanta-asiakkaita!

HSL vetoaa siihen, että liikenne kuitenkin kulkee joten kausilippuja ei voi muuttaa arvoksi. Kuitenkin liikenne kulkee harvennetuin vuorovälein ja vuoroja on peruttu. Eli käytännössä palvelua ei ole normaalilla tavalla saatavilla. Lisäksi suositellaan välttämään turhaa matkustamista. Tästä kaikesta seuraa se, että harvennetuilla vuoroväleillä en pääse töihin normaalisti ja joudun kulkemaan omalla autolla tai pyörällä. Matkustustarpeeni on siis muuttunut muista syistä kuin vaikka etätyöhön siirtymisestä. Tämän takia minun tulee saada muuttaa kausilippu arvoksi niiden ehtojen mukaisesti, mitkä HSL on ohjeissaan luvannut kausilippua ostaessani. Tämä HSL:n linjaus kausilippujen arvoksi muuttamisen yhtäkkisestä lopettamisesta ei mitenkään voi olla hyväksyttävä minkään kuluttajasuojan näkökulmasta. Saattaa hyvinkin olla, että tällaisen asiakaskokemuksen ja kärsimäni rahallisen tappion myötä jään jatkossa lopullisesti muiden kulkuvälineiden käyttäjäksi HSL:n julkisen liikenteen sijaan.

Voisiko joku kertoa, mennäänkö busseihin etuovesta vai ei. Kun aamusella yritin, kuljettaja viittasi menemään keskeltä. Kun sitten päiväsellä yritin keskeltä, kuljettaja aika tuimasti komensi tulemaan etuovesta. Siis; mistä sisään!

Busseihin astutaan sisään etuovesta lukuun ottamatta runkolinjoja (500, 510, 550, 560), joihin saa nousta myös keskiovesta. Tämä on ollut myös meidän ohjeistuksemme alusta asti, mutta osa kuljettajista ei ole avannut etuovea. Tässä tilanteessa kyytiin on voinut nousta keskiovesta. Tärkeintä on kuitenkin, että kyytiin pääsee, jos tarvitsee.

Minulla on Jatkuvan säästötilauksen kausilipun ABCD seuraava jakso alkamassa 27.3 eli neljän vuorokauden päästä. Mutta se onkin laskutettu jo 20.3 ja Nyt en pysty hyödyntämään lippua lainkaan korona tilanteen ja lomautusten takia. Menetän tuon seurauksena lipun hinnan ja perumismaksun yli 160 Eur. ilman mitään hyötyä lipusta!

Käytäntö on todella epäreilu kun se laskutetaan niin paljon etukäteen.

https://www.hsl.fi/asiakaspalvelu/ohjeita-ja-tietoja/yleiset-matkaehdot Kotisivuillanne lukee vielä näin: Jos olet ostanut HSL-sovelluksessa kausilipun väärälle matkustusalueelle tai väärälle ajankohdalle, voit perua tilauksen kahden arkipäivän kuluessa tilauksen alkamisesta tai kahden viikon kuluessa tilauksesta, jos olet hankkinut 60, 90 tai 360 vrk kausilipun kertaostona. Väärästä ajankohdasta hyvitys tehdään vain, jos lippu ei ole vielä astunut voimaan.

Eikö tämä pidäkkään paikkaansa? Tämäkin on harhaan johtavaa. Lisäksi sivuillanne on Lipputyypissä maininta: Korvaukset yllättävien esteiden sattuessa
Voit hakea jatkuviin tilauksiin korvausta sairaalapäivien tai joukkoliikenteen lakon ajalta.

Lippu joka ei ole vielä edes voimassa, laskutetaan etukäteen ja pakotetaan ottamaan vastaan ei voi mennä läpi missään muodossa kuluttajariitalautakunnassa. Varsinkaan noilla teksteillä kotisivuillanne.

Tässähän on klassinen "catch-22" -tilanne: joukkoliikennettä ja matkustamista ei suositella, koska tartuntavaara, mutta jo maksettua kautta ei voi laittaa katkolle, koska tartuntavaara.

On täysin selvää ja kohtuullista että HSL:n pitää pidentää - ilman erillistä pyyntöä ja asiointia HSL:n palvelupisteessä - kaikkien voimassaolevien kausilippujen voimassaoloaikaa 17.3.2020 alkaen niin pitkäksi aikaa kuin valmiuslaki on voimassa.

Selkeä korvauspäätös olisi myös hyvä signaali kannustaa ihmisiä pysymään kotona ja samalla välttämään turhaa altistusta.

HSL:n korvauspäätöksellä, kauden pidentämispäätöksellä automaattisesti, ihmisten kiusaus käyttää joukkoliikennettä "turhaan" pienenisi, eli matkat jotka tehtäisiin vaikkapa vaan sillä perusteella että kaudesta on maksettu maltaita, eli lähdenpähän tästä nyt "turhaan" käymään kauppakeskuksessa yms. jäisivät tekemättä.

Yleisellä valmiuslain keston kattavalla korvauspäätöksellä HSL kantaisi oman kortensa kekoon ja osoittaisi olevansa vastuulllinen toimija tässä

Erinomainen kommentti ja hyvin perusteltu. Toivotaan, että HSL muuttaa käytäntöjään vallitsevan tilanteen tasalle.

"Jos tarpeellisten matkojen tekeminen esimerkiksi pyörällä tai kävellen on mahdollista, suosittelemme sitä. Lisäksi suosittelemme etätöitä, jos työnantaja ja työtehtävät sen mahdollistavat." Teen vaikeassa tilanteessa tarpeelliset matkat pyörällä, teen etätöitä enkä tee tarpeettomia matkoja. Mitä tehdä, kun näin toimiessani en tarvitse HSL-liikenteeseen ostamaani ja maksamaani kautta mihinkään?

Jos automaatti on kaukana eikä sovellus toimi puhelimessa, millä matka maksetaan?

HSL: KUINKA BUSSIREITIN VARRELLA ASUVA VÄHÄVARAINEN VANHUS, JOLLA EI OLE ÄLYPUHELINTA EIKÄ HSL-KORTTIA PÄÄSEE RUOKAKAUPPAAN? TAKSILLAKO?

Vähävarainen (ja varakkaampikin) säännöllisesti joukkoliikennettä käyttävä on todennäköisesti hankkinut HSL-kortin jo vuosia sitten, sen verran edullisempi se on. Omien havaintojeni mukaan kertalippuja käyttävät ovat lähinnä varakkamman oloisia useimmiten henkilöautolla liikkuvia.

Hahhah! Sitten kun ensin matkustajia klassiseen HSL-mafiatyyliin kyykytetään, niin käydään sitten vielä negatiivisia mutta asiallisia kommenttejakin sensuroimassa pois. Phyi!!

Toivon, että tämä ei jää päättäjien osalta tähän ja joukkoliikenne vaikka kilpailutettaisiin osin yksityisille niin saisi näitä elämäntapasuhmuroijia pois meidän kukkaroilta.

hsl:n ehdoissa lukee edelleen, että kauden saa muuttaa arvoksi palvelupisteissä kohta 9.3 https://www.hsl.fi/asiakaspalvelu/ohjeita-ja-tietoja/yleiset-matkaehdot. hsl ilmoitti ilman varoitusaikaa, että epidemian leviämisen vuoksi palvelua on otettu pois käytöstä, tästä oikeudesta voisi viitata kohtaan "Sopimusehtojen muutoksista ilmoittaiseen" https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/sopimukset/sopimusehtojen-muutokset/. Tämä on mielestäni järkevää, kun halutaan estää taudin leviäminen, mutta että asiakkaille ei anneta korvaavaa mahdollisuutta muuttaa kauttaan arvoksi, on kyseenalaista.Jos siis koet, että olet tullut väärinkohdelluksi, reklamoi hsl:lle https://www.hsl.fi/palauteMuista kirjata ylös, miksi reklamoit, millaista vahingonkorvausta virheestä aiheutuneista taloudellisista kustannuksista vaadit (menetetyn rahan muuttoa tosieksi tuotteeksi, kauden jäädytystä, tai rahaa tilille). Jos valitus ei tuota sinulle toivomaasi tulosta, ota yhteys kuluttajaneuvontaan https://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/ siellä sitten harkitaan, mihin toimenpiteisiin lähdetään.

Kuukausi lisää käyttöaikaa ilmaiseksi. Se olisi vähintään reilu päätös kaikille jatkuvan säästötilauksen tehneille. Näin toimi esim. Museokortti.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.