Joukkoliikenne ja koronavirus - tietoa matkustajalle

Koronavirustilanne vaikuttaa myös joukkoliikenteeseen Helsingin seudulla. Vältä tarpeetonta matkustamista ruuhka-aikana - näin parannamme matkustamisen turvallisuutta.  Teemme parhaamme, jotta matkustaminen ja työskenteleminen HSL:n liikenteessä olisi mahdollisimman turvallista. Muiden ja oman matkan turvallisuuteen voit kuitenkin vaikuttaa myös itse.

Päivitetty 7.9.2020

Noudata aina näitä ohjeita

  • Jää kotiin, jos sinulla on sairauden oireita.
  • Säilytä mahdollisuuksien mukaan riittävä etäisyys muihin ihmisiin.
  • Pese kätesi säännöllisesti.
  • Noudata viranomaisten antamia ohjeistuksia ja suosituksia.
  • Käytä kasvomaskia, jos mahdollista.

Vinkkejä turvalliseen matkustamiseen

Käytä kasvomaskia, jos mahdollista


Matkusta vain, jos olet terve

  • Jos sinulla on pieniäkään sairauden oireita, älä matkusta joukkoliikenteellä.


Muista riittävä turvaväli

  • Pidä etäisyyttä muihin matkustajiin mahdollisuuksien mukaan asemilla, pysäkeillä ja liikennevälineissä.
  • Suosi vapaita istumapaikkoja, mutta vältä mahdollisuuksien mukaan muiden ihmisten viereen istumista.
  • Jos liikennevälineessä on täyttä, jää odottamaan seuraavaa vuoroa, jos mahdollista. Matkaan kannattaa varata tavallista enemmän aikaa.
  • Jos voit matkustaa ruuhka-aikojen ulkopuolella, suosittelemme sitä. Tällä hetkellä ruuhkaisinta on arkisin klo 15-18. Lisätietoja ruuhka-ajoista sivulla: Tietoa ruuhkaisuudesta.


Yski hihaan tai nenäliinaan

  • Jos sinua yskittää tai aivastuttaa, yski tai aivasta hihaan tai kertakäyttöiseen nenäliinaan.


Muista pestä kädet

  • On tärkeää huolehtia hyvästä käsihygieniasta pesemällä kädet usein. Monilla metroasemilla ja Helsingin päärautatieasemalla on myös tarjolla käsidesiautomaatteja. Oman käsidesin kantaminen mukana on suositeltavaa.


Suosi mobiilimaksua

  • Vältä turhaa pintojen koskettelua. Esimerkiksi lippu kannattaa ostaa HSL-sovelluksella, jos mahdollista. Sovelluksella ostettu kertalippu maksaa saman verran kuin HSL-kortilla maksettava arvolippu.
  • Jos sinun tarvitsee koskettaa esimerkiksi kortinlukijaa tai lippuautomaattia, puhdista kädet ennen laitteen käyttöä ja sen jälkeen.
  • Voit myös ladata HSL-kortillesi arvoa tai kautta verkossa ilman ihmiskontakteja HSL:n uudessa korttipalvelussa. Lataa HSL-korttisi täällä!

 

Panostamme puhtauteen

HSL:n liikenteessä kulkevia liikennevälineitä siivotaan ja puhdistetaan useammin ja tarkemmin kuin normaalisti. Erityistä huomiota kiinnitetään niihin pintoihin, joita kosketellaan usein. Myös asemien siivousta on lisätty.

Monilla metroasemilla ja Helsingin päärautatieasemalla on lisäksi tarjolla käsidesiä matkustajille. Suosittelemme kuitenkin oman käsidesin pitämistä mukana, koska asemilla oleva käsidesi saattaa toisinaan olla lopussa.

Muutoksia joukkoliikenteessä

Liikenteessä siirryttiin takaisin talvikauden aikatauluihin 10. elokuuta. Matkustajamäärät ovat edelleen normaalia alhaisemmalla tasolla.

Tiedot tuoreimmista muutoksista löytyvät liikennetiedotteista: hsl.fi/ajankohtaista

Liput ja hyvitykset

Hyvitystä kausilipuista. Jos sinulla on kausilippu, joka on ostettu 16.3.2020 tai sitä ennen ja voimassa 16.4. tai sen jälkeen, etkä tarvitse joukkoliikennettä, olet oikeutettu hyvitykseen. Hyvitystä tulee hakea toukokuun loppuun mennessä.

Kausilippuja syksyllä puoleen hintaan. Kun epidemiatilanne sen sallii, myymme syksyllä alennuskampanjassamme 30 päivän kausilippuja 50 prosentin alennuksella. Tiedotamme asiasta tarkemmin myöhemmin.

HSL-kortilla olevaa kautta ei muuteta arvoksi. Emme muuta HSL-kortilla olevaa arvoa kaudeksi palvelupisteillämme, sillä pyrimme välttämään ylimääräisiä asiakaskontakteja. 

Bussinkuljettajat eivät myy lippuja. HSL:n liikenteessä bussinkuljettajat eivät myy lippuja asiakaskontaktien vähentämiseksi. Voimassaoleva matkalippu tulee näyttää kuljettajalle kyytiin astuttaessa. HSL-kortilla matkustettaessa kausilippua tulee näyttää kortinlukijalle tai ostaa kortinlukijalla arvolippu. Muu HSL:n lipunmyynti toimii normaalisti.

HSL-sovellus: Jos keskeytit jatkuvan säästötilauksesi huhtikuun loppuun mennessä, siitä ei peritty irtisanomismaksua. Toukokuun alusta alkaen keskeytetyistä tilauksista irtisanomismaksu on peritty.

14.8. alkaen emme enää hyvitä kausilippuja karanteenin takia.

Muutokset asiakaspalvelussa

Helsingin päärautatieaseman palvelupiste avataan taas maanantaina 3.8.2020. Pasilan palvelupiste on suljettu 6.8. alkaen. Palvelupisteiden aukioloajat.

Raitiovaununkuljettajien asiakaspalvelutehtävät lopetettu. Raitiovaununkuljettajat eivät tarjoa asiakaspalvelua kuljettajien ja matkustajien välisten kontaktien vähentämiseksi.

Kaupunkipyörät

Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkipyöräkausi on käynnissä. Muista huolehtia hyvästä käsihygieniasta ja turvaväleistä. Lisätietoa kaupunkipyöristä.

Takaisin ylös

Kommentit

Hei. Voisiko riskiryhmäläisiä suojata metroliikenteessä siten että osa vaunuista olisi tarkoitettu vain ja ainoastaan niille matkustajille, jotka käyttävät suositusten mukaisesti kasvomaskia? Tämä toimenpide varmasti lisäisi intoa käyttää maskeja.

Itellä ollut sama mielessä, inhottaa matkustaa junassa/bussissa, kun se on täynnä ja vain jokusella maskit vaikka turvavälit ei toteudu. Mäkin kannatan erillisiä ilmastoinnilla jaettuja tiloja maskien käyttäjien ja maskittomien välillä, mitä sanoo tähän HSL? Ja eikö HSL ota mitään vastuuta siitä, että bussi on täytetty asiakkailla, mutta vain muutamalla maskit?

Viitaten tähän uutiseen https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/5718347c-0b34-4170-8cff-7d060769f4d4, miten hsl busseissa ja junaliikenteessä on varmistettu, että koronan päästyä hengitysilmaan se ei pöllyä jokaisen kanssamatkustajan hengitysteihin? Lisäksi toivoisin hallitukselta, että maskit olisivat pakollisia. Kerran oli pakko mennä bussilla, se oli aivan täynnä ja vain muutamalla oli maski, eli aika inhottavaa oli mennä siihen bussiin. Hyppäsin seuraavalla pysäkillä pois, ja seuraavassa bussissa olikin vähemmän porukkaa. Mutta toistaalta jos siinä bussissa ois ollu yksi koronaa levittävä matkustaja, nin sisäilman levittäminen ilmastoinnilla tasaiseksi koko bussiin olisi silti aiheuttanut korkeamman tartunnan mahdollisuuden.

Miksi HSL syrjii sairaita? On jotenkin kornia, että rinnakkain ovat julisteet "Päätepysäkki syrjinnälle" ja "Matkusta vain, jos olet terve". Ruotsinkielisten pitää jopa olla täysin terveitä. Nyrjäytin nilkkani ja totesin, että nyt en sitten ole tervetullut HSL:n busseihin... Täytyy tunnustaa, etten noudattanut ohjetta ja kävellyt koko matkaa töihin kipeällä nilkallani. Jotenkin tuntuu siltä, kuin nykyään HSL:ltä niin kuin monelta muultakin tuntuu unohtuvan, että sairauksia on muitakin kuin korona, eivätkä useimmat niistä edes tartu.

Onko mitään tietoa, onko tuo luvattu tarjouskampanja tulossa ja milloin?
Arvon parhaillaan, miten kuljen jatkossa toimistolle tarvittaessa, enkä haluaisi ostaa lippua täyteen hintaan jos seuraavana päivänä sen saa puoleen hintaan.

Erittäin ymmärrettävää. Tällä hetkellä meillä ei vielä ole tietoa kampanjan tarkalle aloituspäivälle, mutta se on edelleen tarkoituksena toteuttaa myöhemmin syksyllä, jos vain koronatilanne sen sallii. Tiedotamme tästä heti, kun tiedämme siitä lisää.

Ruuhkien välttäminen on täysin mahdotonta. Samoin välttyä muiden yskimisiltä ja rykimisiltä, minkä vuoksi ihmettelen ettei hsl ohjeissaan suosittele hengityssuojainten käyttöä. Vältän viimeiseen saakka astumasta HSL tai muihinkaan joukkokuljeusvälineisiin, mutta jos on pakko en mene ilman maskia.
Olen itse antanut itselleni suosituksen maskin käytöstä, kuten tp Niinistökin.

Tuo nyt on hätävarjelun liioittelua (kuten nuo edelleen jatkuvat turhat kuulutuksetkin junissa); kasvomaskihan nyt ei tutkimusten mukaan suojaa yhtään mitään miltään. Saahan sitä tietysti jokainen käyttää ihan mitä härpäkettä mitä haluaa, mutta ihan tiedoksi.

Haluaisin kysyä, miten kauan HSL aikoo jatkaa näitä "Koronavirustilanteen vuoksi...(jne)" pitkiä, kolmella kielellä tapahtuvia kuulutuksia junissa ja asemilla? Lähestulkoon kaikki koronarajoitukset on kuitenkin jo purettu, ja tilanne on täysin toinen kuin vaikkapa maaliskuussa, ja jokainen vähänkään joukkoliikennettä käyttävä on jo kuullut nämä kuulutukset ja ohjeet tuhanteen kertaan. Ne tuntuvat siis melko turhilta tässä vaiheessa, ja lähinnä minua kiinnostaisi tietää mihin päivämäärään asti niitä on aikomus jatkaa?

Hei, koronaan liittyviä toimenpiteitä jatketaan niin kauan kuin yleinen tilanne sitä vaatii. Kuulutusten sisältö on edelleen ajantasainen ja perustuu THL.n voimassaoleviin suosituksiin. Vaikka Suomessa koronatilanne on vakaa, voi esimerkiksi matkustusrajoitusten poistuminen vaikuttaa tilanteeseen nopeastikin. Koronatiedotuksella ei siis ole päättymispäivämäärää ja esimerkiksi elokuussa HSL-liikenteeseen tulee uusia matkustajia, jotka eivät ole näitä kuulutuksia kuulleet.

Ikävä kuulla, koska nykyinen koronatilanne Suomessa nimenomaan EI tällaisia kuultuksia vaadi... Tämähän on tietysti todella tulkinnanvaraista, ja ikävä että HSL:llä on päädytty tähän tulkintaan. Näiden hyvin pitkien (kolmen kuulutuskielen vuoksi) kuulutusritirillojen kuunteleminen "parhaassa" tapauksessa monta kertaa päivässä on matkustajille todella rasittavaa. Ja mistähän tuokin on päätelty, että elokuussa HSL-liikenteeseen tulee uusia matkustajia, jotka eivät ole näitä kuulutuksia kuulleet? joka tapauksessa, tässä taas enemmistö saa kärsiä vähemmistön vuoksi, kuten hyvin tavallista nykyään. (Kyllä, on monia jotka todellakin kärsivät melusaasteesta, niin käsittämätöntä kuin se joillekin tuntuu olevankin.)

Tähän odotan edelleen HSL:tä vastausta... Kai tässä jokin aikatulu kuitenkin on? Nuo kolmella kielellä toistellut kuulutukset ovat kuitenkin junissa matkustaville aikamoista melusaastetta, jos niitä joutuu päivittäin kuuntelemaan, vieläpä useaan kertaan. :/

HSL:n suulla täällä on (koronan välttämiseksi) kehotettu ostamaan kertalippu mobiilista, ja kerrottu lippujen olevan saman hintaisia kuin matkakortille ostettaessa. Pitää paikkansa aikuisille ja lapsille, mutta ei alennusryhmäläisille, kuten ”köyhät eläkeläiset”. Kyseisen alennuksen saa vain, jos ostaa kertalippunsa omalle matkakortille.

HSL:n ohjeiden mukaan en saa tulla HSL:n toimistoon vaihtamaan matkakorttini kautta arvoksi, vaan minun pitää 2-4 viikon kuluttua tulla toimistoon hakemaan uusi kortti ja lataamaan arvoa sille (niillä rahoilla jotka olette palauttaneet vanhasta kaudestani). Toimistoon pitää siis joka tapauksessa tulla, mutta joudun olemaan ilman matkakorttia 2-4 viikkoa.
Olen muuten byrokratian ystävä, mutta tässä on se ongelma että HSL vastoin sopimusehtoja varasti minulta yhden kuukauden ABC-kausilipun hinnan!
Riski on nyt että asiakkaiden luottamus HSL:ään kärsii. Asia pitää siksi korjata mahdollisimman pian!
Ehdotan että päästätte asiakkaat vaihtamaan kauden arvoksi (niin kuin sopimuksessa lukee että saa tehdä!), kun joka tapauksessa pitää tulla toimistoon eikä siis asiakaskontaktia voi välttää.
Toinen, ehkä parempi vaihtoehto on että kun asiakas postittaa matkakortin HSL:lle, annatte hänen valita sen vaihtoehdon että koko kausi 16.3. alkaen muutetaan arvoksi, ja vanha kortti (tai uusi) postitetaan asiakkaalle.

Miks lentokenttäjunassa ei ole mainintaa että juna ei pysähdy lentokentällä? Joo ulkopuolella ruudussa lukee aviapolis mutta junassa ei mitään mainintaa. Ei muuten mitään mutta nyt viikon sisään on tullut ulkomaalaisia jotka ovat olleet matkalla kentälle ja ihmetelleet miksi juna ajaa ohi? Tosi hyvin on ollut ohjeistuksia suomeksi mutta enpä ole paljon huomannut ohjeistuksia englanniksi.

En ole aiemmin tätä kommentoinut, mutta tuo HSL:n omaksuma slogan "vältä turhaa matkustamista" on kyllä todella holhoava ja jopa alentuva. Ilmeisesti siis kaikki muu kuin työmatkustus ja mahdollisesti lääkäriin meno on HSL:n mielestä "turhaa matkustamista"? Vaikka ihmisillä on oikeasti vaikka kuinka monta muutakin syytä matkustaa! Mikä on näkynyt myös normaalitilanteessa julkisen liikenteen käyttöasteena. "Turha matkustus" on minusta päämäärätöntä edestakaisin ajelua liikennevälineessä, mitä nyt korona-aikana tuskin kukaan harrastaa. En ole itse poikkeustilan aikana käyttänyt liikennevälineitä lähes lainkaan (mikä autottomalle on rajoittanut elämää *todella paljon*), mutta moni muu niin näkyy tekevän, joten tämä slogan ei edes pure useimpiin ihmisiin, eli on aika turha. Ja nyt tilanteen helpottaessa sen jatkuvan käytön ja hoennan voisi mielestäni myös jo lopettaa!

Hei! Kiitos tästä palautteesta. Tarkoituksenamme on uudistaa viestintämme päälinjaa ensi viikon aikana. Tähän mennessä olemme pyrkineet turvaamaan sen, että joukkoliikenteessä on mahdollista matkustaa turvallisin välimatkoin muihin ihmisiin, eikä meillä valitettavasti ole tähän helppoja keinoja. Siksi tämäkin kehotus. On tietenkin eri asia, miten paljon juuri se on vaikuttanut - matkustajamäärämme ovat pudonneet 70 prosenttia normaalista varmaankin ennen muuta siksi, että tarvetta matkustaa on ylipäätään vähemmän.

Minusta tämä toimii kohtalaisesti. Lähetin hakemuksen 21.4 (kirjoitin tiedot käsin paperille, kun ei ollut kirjoitinta käytettävissä). Tänään 29.4. tuli sähköposti, jossa vahvistettiin että saan hyvityksen, maksu 2-4 viikon kuluessa. Ja kävin tänään hakemassa uuden kortin palvelupisteestä - jossa ei ollut jonoa!

Maksettua kautta ei maaliskuun päätöksen mukaan suostuttu muuttamaan arvoksi, koska haluttiin suojata palvelupisteiden henkilökuntaa, ja nyt uusia kortteja voi hakea palvelupisteestä, kyllä on loogista toimintaa.

Hei. En ole huomannut tähän asiaan liittyen yhtään vastausta teiltä :) Kysymykseni koskee lippujen tarkastusta. Millä tavoin lippujen tarkastus on juuri nyt vallitsevan koronavirus pandemian keskellä välttämätöntä? Tarkastajien työhön liittyy mielestäni hyvinkin paljon vastuutonta liikkumista paikasta toiseen, ympäri pk-seutua sekä ihmisten lähikontaktia. Toiseksi, tällä hetkellä tarkastusmaksuja kerätään alkoholisteilta sekä muilta laitapuolenkulkijoilta, jotka jatkavat normaalia elämäänsä pandemian aikana ja joilla ei muutenkaan ole aikomusta maksaa lippua. Millä tavoin hsl näkee tarkastusmaksuja keräämisen juurikin nyt tarpeelliseksi ja ehdottomaksi.

Ainakin tänään junassa vr:n tarkastajat tuli ihan normisti tarkistamaan lippuja junassa. Ei ollut muuta suojavarustusta kuin tavalliset hanskat käsissä ja sopiva etäisyys ja ainakin Kivistön asemalla tuli tänään kuulutus että muistakaa turvavälit oli ensimmäinen kerta kun kuulin.

Tämä on hieman väärä palsta, mutta kysymys liittyy siihen kun nyt suunnittelette ,että jatkossa matkakortille ei voisi ladata kuin 30 pv:n lippuja. Niitä joko useampia, mutta ei enää vapaavalintaista kautta.

Milloin HSL:ltä poistuivat ne matkakortit, jotka olivat muovikansissa ja toisessa osassa kuva ja toisessa se mistä näki mihin asti voimassa?

Sanonnan mukaan mies muisti on 3 vuotta, mutta muistamani mukaan eikö tuon aikaiset liput olleet niitä, johon aina tuli 30 pv:n lippu? Muistanko oikein?

Kyseessä aika ennenkuin siirryttiin näihin nykyisiin!

Muistan myös ajan, kun esim. Tikkurilasta Helsinkiin junalla kuljettiin Vr:n vyöhykelipulla ja jos Helsingissä tarvittiin esim. ratikkalippu niin siitä maksettiin erikseen. Näin oli mm. 1980-luvulla.

Tai Espoosta bussilla Helsinkiin käytettiin "reitettyä" km-perusteista matkahuollon bussia lippua. Joka kävi vain määrätylle km-määrälle eikä ollut mahdollisuutta käyttää sitä hkl-busseissa. Mikäli tarvitsi jatkoyhteyttä Helsingissä niin siitä maksettiin erikseen. Näin 1970-1980 luvulla.

Aikaa ennen seutulippuja!

Täytyy sanoa, että kyllä silloin oli suhteessa paljon kallimpaa matkustaa pääkaupunkiseudulla kuin nykyisin.

En ole tästä kuullutkaan, mutta toivon suuresti ettei vapaavalintaisen kauden lataamismahdollisuudesta luovuta!! Monille 30 vrk on vain liian pitkä aika tai paremminkin liian kallis kertalatauskulu, mm. muille kuin vakituisessa työsuhteessa oleville, mutta heilläkin on oikeus ja tarve liikkua (kun nämä liikkumisrajoitukset tai -suositukset puretaan)!

Järkyttävän leväperäistä toimintaa. Jo pelkkä hyvityksen järjestäminen on täysi farssi, puhumattakaan HSL:n reagoinnista tilanteeseen.

Miksi edelleen kaikki paikat ovat käytössä busseissa ja sporissa ja metroissa? Eikö olisi hyvä laittaa joka toinen paikka tai rivi pois käytöstä ja pakottaa ihmisiä pitämään turvaväliä?

Miksi edelleen pakotetaan kuljettajia ottamaan ihmiset kyytiin etuovesta? Ja perusteluna käytetään että vältetään ruuhkia muilla ovilla, vaikka juuri pelkästään etuovesta sisäänkulkeminen juuri ne ruuhkat siihen tuottaa?

Miksi lipuntarkastajat ja konduktöörit edelleen yrittävät ottaa puhelinta omaan käteensä tarkastaessaan lippua? Eikö HSL ole kertonut heille että on korona? Vai hakeutuuko lipuntarkastajiksi niin yksinkertaisia ihmisiä, että turvavälit ja toiseen ja toisen tavaroihin koskeminen on liian vaikeaa heille?

Miksi raitiovaunuissa edelleen täytyy painella nappeja, vaikka kuski voisi avata ovet ohjaamosta ilman että riskeerataan asiakkaiden terveys?

Miksi vuoroja harvennetaan niin paljon, että tietyt bussit, jotka ennen olivat väljiä, ovat nyt ruuhkautuneita? Eikö olisi parempi pitää vanhat vuorot voimassa, jotta ihmisten liikkuminen olisi väljempää?

Ja mikä ihme siinä web-palvelun kehittämisessä on niin vaikeata ettette onnistu tekemään järjestelmää joka toimii oikein? Vai onko lippu-uudistus niin epäonnistunut, ettei yksinkertaista latausjärjestelmää sen päälle pysty edes luomaan? Onko teillä edes koodareita ja insinöörejä töissä siellä? Vai oletteko säästäneet ja laittaneet konduktöörit ja lipuntarkastajat rakentamaan sitä lipunmyyntijärjestelmää? Täältä löytyisi varmasti monta lomautettua ohjelmistoalan osaajaa, jotka mielellään tulisivat toteuttamaan lipunmyyntipalvelua.

Tottakai kaikkeen on luultavasti vastauksena raha, mutta tässä korona-tilanteessa se ei saisi olla este millekään!

HSL informoi HSL-tunnuksen luoneita asiakkaitaan eilen sähköpostitse, että on päivittänyt yleiset matkaehtonsa. Luvussa 9.3 ollutta "HSL-kortin kauden muunto arvoksi -palvelua ei enää ole ehdoissa". HSL ei siis enää yritä peitellä tämän myyntiehdon aiempaa olemassaoloa. Eikö viimeistään nyt ole selvää, että HSL:n tulee voimassa olleiden myyntiehtojensa mukaisesti muuttaa myös ajanjakson 17.3.-15.4. käyttämättömät kaudet arvoksi asiakkaan niin halutessa? Vai onko joku eri mieltä?

Sopimusehtoja ei voi muuttaa kuluttajan vahingoksi jälkikäteen.

Eli kun 17.3. kieltäydyttiin kyseistä palvelua antamasta, on toimittu ehtojen vastaisesti. Milloin tämä palvelu suostutaan suorittamaan? Haluan siis muuttaa kauden arvoksi 17.3. alkaen silloin voimassa olleiden ehtojen mukaisesti. Voin kyllä odottaa asioinnin kanssa siihen asti kunnes katsotte tartuntavaaran laskeneen riittävästi.

Tämä on uskomattoman huonosti hoidettu korvaussysteemi, ei uskoisi nykyaikana. Ihan jo lomakkeen formaatista alkaen: miksi ei ole täytettävää pdf-pohjaa, nyt tulee paljon virheitä ja saatte itse siellä tutkiskella ihmisten käsialoja. Lisäksi kysytte asioita, jotka pitäisi löytyä siitä sinne lähetetystä kortista. En voi millään muistaa, minä päivänä tarkalleen olen ostanut lipun ja mihin asti - muistan vain kuukauden tarkkuudella. Eikö teitä yhtään hävetä?

Miksi HSL ei tehnyt/teettänyt kaikkiin lipunmyyntiautomaatteihin muutosta joka olisi sallinut kauden muuttamisen arvoksi automaatilla?

Jäljellä olevaa kautta hyvitetään aina kuitenkin "halvemmasta päästä", eli muuttamalla kautta arvoksi ja takaisin kaudeksi häviäisi 14 pv:n "kalliimmat" päivät, joten joka tapauksessa alkuperäinen matkustusaika lyhenisi, ja se olisi tuloa HSL:lle. Jos muutoksesta velotettaisiin se 5 euroa, olisi rahaa tulossa vieläkin enemmän joka muunnoksesta. Tuskin kukaan olisi noussut kapinaan siitä, että koronavirustilanteen vuoksi häviää 5 euroa, vai olisiko?

HS:n vanhan uutisen mukaan vanhoja matkakortteja oli vuonna 2004 jo 800.000. Jos näistä puolet käyttää kortilla kautta, ja haluaisi nyt muuttaa sen arvoksi ja olisi valmis maksamaan siitä 5 euroa automaatilla niin eikös se tee noin 2 miljoonaa euroa? Eikö tuolla summalla olisi jo saanut ohjelmapäivityksen? Olisi jäänyt korttien käsityönä tehtävä palautus- ja käsittelyrumba kokonaan pois...

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.