Metro laajeni Matinkylään 18.11.2017

Infolehti Etelä-Espoon ja Lauttasaaren uudesta bussilinjastosta on jaettu muutosalueen kotitalouksiin torstaina 7. joulukuuta. Voit tutustua lehden PDF-versioon myös täällä!

PDF iconInfolehti Etelä-Espoon ja Lauttasaaren uudesta bussilinjastosta (pdf-tiedosto)

***

Metro laajeni 14 kilometrin maanalaisella osuudella 18.11.2017 ja kulkee nyt lännessä Espoon Matinkylään asti. Lisätietoja metroliikenteen muutoksista: https://www.hsl.fi/lansimetro/metro

Metro muuttaa myös bussiliikennettä. Länsimetron myötä Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussilinjasto on uudistunut. Länsiväylää pitkin Kamppiin kulkevat linjat on korvattu liityntälinjoilla metroasemille 3.1.2018 alkaen. Lisätietoja bussiliikenteen muutoksista: https://www.hsl.fi/lansimetro/lansimetron-liityntalinjasto

Miten juuri sinun matkasi kulkee nyt? Tutustu uusiin yhteyksiin Reittioppaassa!

Etelä-Espoon, Lauttasaaren ja Kirkkonummen bussien aiempi linjasto löytyy täältä: https://www.hsl.fi/lansimetro/liikenne-ennen-lansimetroa

 

Lauttasaaren ja Etelä-Espoon liikennejärjestelmä uudistuu perusteellisesti, kun metro laajenee Espooseen. Se merkitsee muutosta paitsi metroliikenteeseen myös bussien kulkuun. Bussilinjaston uudistuksen myötä suorat bussilinjat Länsiväylää pitkin keskustaan lakkaavat ja korvautuvat liityntäbussilinjoilla metroasemille. Bussilinjat siirtyvät metron liityntäliikenteeseen 3.1.2018.

Nykyisin Etelä-Espoossa, Kirkkonummella, Kauniaisissa ja Lauttasaaressa kulkevaan bussiliikenteeseen ja metron laajentumisen mukanaan tuomiin muutoksiin pääset tutustumaan sivun vasemman laidan linkeistä. Olemme myös koonneet kokoelman usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin. Myös uusia saa esittää. Vastaamme niihin parhaamme mukaan.

Kommentit

Minkähän ihmeen takia ajatte VAIN joka kolmannen metron Matinkylään saakka, vaikka siellä tarvetta eniten on??

Kerran kokeilin metroa välillä Espoonlahti- Kamppi. Kestää kaksi kertaa kauemmin kuin ennen metroa.
Toisen kerran ajattelin aamulla mennä Länsisatamaan aamulla. Liian vaikeata aikaisempaan verrattuna.
Nyt kuljen omalla autolla.
Metro olisi pitänyt tehdä valmiiksi Kivenlahteen asti, laituripituus yhteneväksi itäisen osan kanssa ja länsiosa ja itäosa teknisesti toisistaan riippumattomiksi, etteivät häiriöt katkaise koko liikennettä. Ei luulisi vaativan paljon järkeä, kun sitä vaan olisi käytetty.
Nyt sitten uusi rangaistus tulee Espoon länsiosien matkustajille lippu-uudistuksen kautta kun itään voi matkustaa puolta halvemmalla.
Kyllä oma auto on hyvä ratkaisu moniin ongelmiin.

Westend-Haukilahti -alueelta on tällä hetkellä todella huonot yhteydet sekä Keilaniemeen että Meilahteen. Bussi-metro-bussi tai bussi-bussi-bussi -matkoihin Meilahteen tai bussi-metro -matkaan Keilaniemeen kuluu paljon enemmän aikaa kuin aiemmin.

Suorien bussilinjojen lopettaminen Etelä-Espoosta Meilahteen ja niiden muuttaminen vaihdollisiksi on omasta mielestäni epäonnistunut ratkaisu. Tällä hetkellä busseja 551 ajaa usein kaksi tai kolme peräkkäin, ja perässä kulkevat bussit ovat lähes tyhjiä. Moni on luultavasti siirtynyt ajamaan työmatkat Meilahteen omalla autolla.

Kun bussin 551 päätepysäkki siirtyy Otaniemeen, matka-ajat Meilahteen pitenevät entuudestaan niiltä, jotka nousevat bussiin Tapiolan alueelta. Yhden pysäkin kulkeminen Tapiolasta Otaniemeen metrolla lisää matkustusaikaa vielä entuudestaan.

Ehdotan ruuhka-aikaan ajettavaksi uutta bussilinjaa Nuottaniemi-Haukilahti-Westend-(länsiväylää pitkin)- Keilaniemi-Meilahti-Pasila tai Kamppi, että Etelä-Espoosta pääsisi kohtuullisessa ajassa töihin sekä Meilahteen että Keilaniemeen.

Yksi keskeinen virhe länsimetron pyörittämisessä on vain joka toisen vuoron ajaminen Matinkylään. Sinne/sieltä kun on matkalla suurin osa matkustajista. On suorastaan surkuhupaisaa mm. töistä palatessa kun joutuu päivän ensimmäisen vaihdon tekemään 551 -> Aalto yliopiston asemalle ja usein ensimmäiseksi tulee vain Tapiolaan ajava metro joka on aina puolityhjä. Sitten pahimmillaan kymmenen minuutin päästä asemalle saapumisesta tulee lopulta Matinkylään ajava metro joka on tupaten täynnä. Järjetöntä alikäyttöä joka toisella metrolla.

Muutenkin vähemmälle huomiolle on keskustelussa jääneet Länsi-Espoosta muualle kuin keskustaan matkustavat, mm. Meilahteen ja Pasilaan. Aikoinaan linjalla 504 matka sujui huolettomasti yhdellä istumalla mutta kaukaa "viisaana" HSL ensin katkaisi tämän yhteyden kahteen osaan (esim. 150 + 551) ja totutti työmatkalaiset ensin tähän yhteen vaihtoon että siirtyminen metron myötä kahteen vaihtoon ei synnyttäisi aivan mahdotonta huutoa. Ja hyvinhän HSL tässä sitten onnistuikin.

Hei,

Linjan 555 katkaisu pitää ottaa uudelleen suunnitteluun sillä Lintuvaaraan ei jää muuta yhteytta kuin Leppävaraan. Otaniemi, Keilaniemi ja Lauttasaari ovat monelle lintuvaaralaiselle työntekopaikkoja, johon on kuljettu 555:llä ja vastaisuudessa HSL:n toimenpiteiden takia täysistä 555 busseista pitäisi vaihtaa jo täysiin 550n busseihin. Lauttasaareen (tai Tapiolaan) kulkevilla vaihtoja tulee jo kaksi kun Otaniemessä on jälleen vaihdettava metroon.

Nämä suunnitelmat huonontavat kohtuuttomasti lintuvaaralaisten joukkoliikennettä ja pidentävät merkittävästi työmatka-aikoja tuolla muutaman kilomterin matkalla.

Suunnitelmissa 555-linja tulisi jatkaa ainakin Otaniemeen metrolle asti sujuvan joukkoliikenteen takaamiseksi.

Tulin noin 15.45 metrolla ja juuri kun pääsin Niittykummun metroasemalta bussipysäkille, bussi meni taas nenän edestä. Edellisellä metrolla tähän bussiin olisi ehtinyt mutta se jää Tapiolan. Mikä järki näissä 125 ja 125 b aikatauluissa on ? Tervetuloa testaamaan näitä. Ei voi odottaa enää. Ajan muutokset pitää tehdä heti. Vastaatteko palautteeseen eli milloin nämä aikataulut muutetaan tai laittakaa jokainen metro tulemaan Matikylään asti. Hyvä se helsinkiläisten on odotella lämpimässä terminaalissa tai mennä synkrönisoiduilla linjoilla. Toisin se meillä täällä Espoossa on....joutuu lampsimaan esim pysäkille ja huomata että taas se bussi meni ja odottaa taas seuraavaa

Juuri näin! Sama ongelma jatkuvasti linjalla 147. Tulen joka päivä H:gistä metrolla Matinkylään ja tuo 147 aikataulu ei vaan ole missään synkronissa metron kanssa. Ei kertaakaan vielä vaikka tulen eri aikoina aina miten sattuu. Ruuhka-aikaan max menevät 10minvälein (mutta ruuhka-aikakin on määritelty aivan liian lyhyeksi, mm 18:n jälkeen on valtavasti vielä ihmisiä liikkeellä). Hyppään sitten milloin mihinkin bussiin ja kävelen loppupäässä 1-2km. Hyväähän liikunta tekee,mutta matka-ajat ovat aivan naurettavia. Metron tarkoitus on se että pääset nopeasti paikasta toiseen, mutta eihän se toimi kun liityntäliikenne ei toimi sujuvasti. Eilen matkaan musiikkitalolta (ja Rautatieaseman metroasemalta) Laurinlahteen1,5h!! Ei mitään järkeä! Ennen pääsi n. 45-60min:ssa. Vaihtakaa nyt ihmeessä se 147:n aikataulu (ja varmaan monen muunkin bussin) lähtemään n. 3-4min myöhemmin Matinkylästä. Onhan nyt jo niin moni ihminen tämän huomannut. Kyllä tällaisia muutoksia pitää pystyä tekemään muulloinkin kuin yleisten aikataulujen muutosten yhteydessä (joka kai on vasta kesällä!!), eihän me eletä enää kivikautta! Jos firmat toimisivat tällä periaatteella, kyllä kaatuisivat rivissä kaikki peräjälkeen.

Todellakin, tervetuloa testaamaan ihan kaikkia pääkaupunkiseudun linjoja! Pieni korjaus, vaikka en helsinkiläinen olekaan, niin ei siellä synkronoiduilla linjoilla mennä. Esim. 20 ja 21 kulkevat peräkkäin ja päällekkäistä reittiä ja vuoroväli on 10-12 minuuttia.

Voisiko bussin 125 ja 125 aikatauluja myöhästyttää 2-3 minuuttia, jotta Niittykummun asemalle tulevista metroista ehtisi tähän liityntäbussia. On todella turhauttavaa tulla saapua pysäkille juuri kun bussi on menossa ohi. Ihmettelen kovasti tätä aikatauluje suunnittelua. Sunnuntaina 125 ja 125b väli on puoli tuntia. Kun bussi saapuu metrolle niin juuri sopivasti metro kumpaankin suuntaan on mennyt ohi. Ja seuraavan vuoron tulo kestää 10 min. Eihän näissä liityntälinjojen aikatauluissa ole mitää järkeä. Milloin on tulossa muutos?
Entisenä helsinkiläisenä odotin innolla metroa, mutta nyt muutaman viikon jälkeen tämä julkisen liikenteen ja metron puolestapuhuja vaihtaa autoon. Paluu julkisiin vasta kun liityntälinjasto on saatu kuntoon. Laittakaa sukkulabussi Kuitinmäki, Olari, haukilahti, Iso Omena pyörimään jatkuvalla syötöllä niin ihmiset pääsisivät metrolle. Lopettakaa tyhjinä kulkevat bussit kute 133. Ei helsinkiläiset odota liityntäliikennettä tällä lailla....siellä noustaan metrosta ylös ja suoraan bussiin joka odottaa aseman edessä.

Vastaatteko miksi 125 ja 125 B aikataulut on tehty niin, että bussi menee juuri nenän edestä siinä vaiheessa kun pääsee pysäkille? Jos joka toinen metro menee Matinkylään niin silloin liityntäbussit pitäisi lähteä Kuitinmäestä niin, että Matinkylään menevillä metroilla ehtii bussiin. Aikataulu pitäisi muuttaa heti eikä sitten joskus.

Koska täällä ei vastata viestiin soitin asiakaspalveluun ja pyysin linjan 125 suunnittelijan yhteystiedot. Tulen laittamaan viestiä jatkuvalla syötöllä kunnes liityntälinjat aikataulu tullaan muuttamaan niin, että bussit lähtevät vasta kun saapuneesta metrosta niihin ehtii. Jos joudutaan odottamaan pitkään aikataulumuutoksia niin sitten suunnittelija tulee saamaan monta viestiä.

Koska täällä ei vastata viestiin soitin asiakaspalveluun ja pyysin linjan 125 suunnittelijan yhteystiedot. Tulen laittamaan viestiä jatkuvalla syötöllä kunnes liityntälinjat aikataulu tullaan muuttamaan niin, että bussit lähtevät vasta kun saapuneesta metrosta niihin ehtii. Jos joudutaan odottamaan pitkään aikataulumuutoksia niin sitten suunnittelija tulee saamaan monta viestiä.

Koska täällä ei vastata viestiin soitin asiakaspalveluun ja pyysin linjan 125 suunnittelijan yhteystiedot. Tulen laittamaan viestiä jatkuvalla syötöllä kunnes liityntälinjat aikataulu tullaan muuttamaan niin, että bussit lähtevät vasta kun saapuneesta metrosta niihin ehtii. Jos joudutaan odottamaan pitkään aikataulumuutoksia niin sitten suunnittelija tulee saamaan monta viestiä.

Koska täällä ei vastata viestiin soitin asiakaspalveluun ja pyysin linjan 125 suunnittelijan yhteystiedot. Tulen laittamaan viestiä jatkuvalla syötöllä kunnes liityntälinjat aikataulu tullaan muuttamaan niin, että bussit lähtevät vasta kun saapuneesta metrosta niihin ehtii. Jos joudutaan odottamaan pitkään aikataulumuutoksia niin sitten suunnittelija tulee saamaan monta viestiä.

Mielenkiintoista olisi jossain vaiheessa tehdä tutkimus metron todellisista kokonaiskustannuksista. Matka-ajan pidentymisestä johtuva työpäivän pidentyminen; vapaa-ajan lyhentyminen, eli arjen vaikeutuminen: lastenhoito, kaupassa käynti, ruuanlaitto, kaikki pitää aikatauluttaa uudelleen. Tämä voi johtaa monenlaisiin ongelmiin: perheriitoihin, avioeroihin, harrastusten loppumiseen.
Stressaava matkailu maan alla, sen sijaan, että istuisi yhdessä bussissa ja katsoisi merta, voi johtaa tässä synkässä talvisäässä lisääntyviin mielenterveysongelmiin.

Metro ainoana kulkuvälineenä on haavoittuva, on sitten kyse teknisestä viasta tai vaikka terroristi-iskusta.

Asun Kivenlahdessa, paras,ja nopein, tapa (ilman parkkimaksuja) päästä Helsingin keskustaan on ajaa autolla äidin luokse Munkkiniemeen ja ottaa sieltä ratikka, tai vaikka joku bussi. Vaihtoehtoja on! Tämä reitti edellyttää, että omistaa auton ja äidin munkassa.

Meillä on myös asunnot Iivisniemessä ja Haukilahdessa. Iivisniemi oli kiva paikka ja sieltä oli erinomaiset yhteydet Helsinkiin. Ei ole enää. Koko alue huononee vaan lisääntyvän rakentamisen myötä. Kun kaikki Etelä-espoon rakennusprojektit, myös suunniteille olevat, saadaan valmiiksi, pitää varmaan rakentaa toinen metro, että kaikki mahtuvat mukaan.

Haukilahti...Uskomatonta! Pakko tulla suora bussi Helsinkiin, tai rakentaa sinne iso parkkihalli ja antaa ilmainen paikoitus niille, joiden matka-aika julkisilla on triplaantunut.

Todella painavaa asiaa! Sama koskee tietysti myös Vantaata. Kaikesta näkee, että miten kauas suunnittelijat ja päätöksen tekijät ovat irtautuneet arkitodellisuudesta. Niin kauan kuin ihmisten on käytävä töissä eikä etätyö ole vaihtoehto eikä teleportaatiokaan ole käytössä, niin työmatkaliikennettä on, ja se on tehtävä sujuvaksi. Se tiedetään, että korjauksia ja muutoksia pyritään välttämään viimeiseen asti, koska ne maksavat mansikoita. Kaikki tämä olisi kuitenkin ollut vältettävissä, jos suunnittelu olisi ollut riittävän perusteellista, ja faktoista olisi otettu selvää (tai ehkä otettiinkin mutta ne haluttiin jättää huomiotta). Kustannustehokkuutta yritetään harrastaa nyt ihan väärässä päässä tyyliin savun hälvettyä tarkistetaan vahingot.

Liityntäbussit Matinkylästä Haukilahteen ovat aika heikosti suunniteltu. Aamuin ja illoin bussit 111 ja 112 lähtevät aina muutaman minuutin sisään molempiin suuntiin. Näitä linjoja kannattaisi varmasti porrastaa, jotta ne lähtisivät eri aikaan. Iirislahden pysäkillä bussit tulevat melkein poikkeuksetta aina peräkkäin, samoin lähtö matinkylän suunnalta.

Harvemmin kulkevina aikoina bussit lähtevät myös samoihin aikoihin, useasti viiden minuutin sisällä toisista. Esimerkki eilisestä:

Saavuin Matinkylään metrolla, metro oli asemalla 23.16. 111 oli lähtenyt 23.12 ja 112 lähti 23.16, eli neljä minuuttia myöhemmin. Tämän jälkeen seuraava bussi lähtikin vasta 30 minuuttia myöhemmin.

Sunnuntaintaista esimerkki: 111 lähti 15.14 ja 112 lähti 15.16. Seuraava vuoro oli 15.44.

Samoin kun liikkuu Haukilahdesta Leppävaaraan. 111 ja 112 saapuvat aamulla samaan aikaan. Vaihto tapahtuu eri paikoissa mutta saapuminen Leppävaaraan tapahtuu parin minuutin sisään riippumatta siitä, millä bussilla menee. Jos ei ehdi busseihin, pitää taas odottaa 10 minuuttia, jolloin molemmat tulevat taas samaan aikaan.

Hei,

kiitos palautteestasi! Välitän sen kyseisten linjojen suunnittelijalle. Linjoilla on monesti sidonnaisuuksia toisten linjojen kanssa, joten katsotaan, mitä asialle voisi tehdä. Tavallisimmin tämänkaltaiset muutokset toteutetaan aikataulukausien vaihteessa.

Nyt kevään aikana linjalle 111 on tiedossa muutosta, sillä linjalla 111 aikaistetaan iltapäivällä ruuhkavuorovälin aloitusta koululaisyhteyksien parantamiseksi.

Voisitko selventää, mitkä linjastosidonnaisuudet pakottavat linjojen 111 ja 112 kulkemaan aina samanaikaisesti Haukilahdessa? Samanaikaisuudesta johtuen 532 menee joka arkiaamu nenäni edestä Isossa Omenassa, jolloin joudun odottamaan vaihtoa täydet 15 minuuttia ulkopysäkillä. Espoon sisäinen 8 km työmatka-aikani Karamalmille on pidentynyt 3-linjan lopettamisen johdosta tuntiin, mikä on mielestäni kohtuutonta.

Otsolahdesta ja vanhasta Tapiolasta keskustan itäpuolella ei ole enää suoraa yhteyttä etelä- tai keski-Espooseen linjojen 15, 106, 194 ja 195 lopetettua. Tuloksena matkustusajat oikeastaan kaikkialle Espooseen ovat pidentyneet merkittävästi (15+ minuuttia). Poikkeuksena leppävaara, johon menee 550, kuten ennenkin linjauudistusta.

Yhteydet Helsingin keskustan suuntaan ovat hidastuneet niinikään 15+ minuuttia. Aikaisemmin 106 vei Kamppiin alle vartissa. Nyt kestää sen verran pelkästään päästä metrolaiturille.

Bussilinja 167 Vanttilasta Järvikylään voisi kohdistaa niin että sopisi linjan 165 vuorojen mukaan nyt kun 165N ei kulje enää viikonloppuisin. Kuljen viikottain Kivenlahdesta Kauklahteen yleensä viikonloppuisin ja nyt pitää kävellä Kauklahden asemalta kun on menossa esim Näkinkylään ja sama kohdistus tietysti toisinpäin että Turkitien pysäkiltä ehtisi linjan 165 bussiin Kauklahden asemalta.

Hei,

linjoilla on monesti sidonnaisuuksia toisten linjojen kanssa, mikä vaikuttaa siihen, ettei kaikkia linjoja välttämättä pystytä sovittamaan hyvin yhteen. Linja 165 on tahdistettu esimerkiksi linjan 164 kanssa pitkän yhteisen reittiosuuden takia. Aikatauluissa on myös pyritty huomioimaan metron aikataulut sekä junat Kauklahdessa. Välitän toiveesi kuitenkin eteenpäin, niin katsotaan, voisiko asialle tehdä jotain. Tavallisimmin tämänkaltaiset muutokset toteutetaan aikataulukausien vaihtuessa.

Tämä tahdistus tuntuu olevan teillä vakioselityksenä. Kuitenkin kun kysytään linjojen 167 ja 165 tahdistamisesta, pitäisi olla mahdollista tahdistaa sekä 167 että 165 junaan, jolloin ne tahdistuisivat toisiinsa kuin itsekseen.

164:n ja 165:n tahdistuksessa on muuten päivän mittaan muutamia vähän vähemmän onnistuneita välejä.

Mihin unohdettiin Kuurinniityn liityntäyhteydet Matinkylään tai Tapiolaan. Lasten ja nuorten itsenäinen liikkuminen Kuurinnittystä täysin mahdotonta ja selviytyminen ilman kahden auton taloutta ei onnistu .Näinkö rakennetaan ekologista Espoota?

Hei,

joukkoliikenteen suunnitteluperiaatteiden mukaisesti alueilta pyritään ensisijaisesti järjestämään vaihdoton yhteys ”omaan keskukseen”, Kuurinniityn tapauksessa Espoon keskukseen. Muut yhteydet voivat olla vaihdollisia.

Tapiolaan mennessä on tehtävä vaihto joko Tuomarilassa (linjasta 235 linjaan 118) tai Kauniaisissa. Asematietä pitkin Kauniaisissa kulkevat linjat 548 ja 549, joille vaihto linjalta 224 onnistuu Kauniaisten keskustassa. Matinkylään mennessä voi Kauniaisissa vaihtaa linjaan 533 tai sitten kulkea Espoon keskuksen suuntaan ja vaihtaa linjoihin 134, 136 tai 531.

Valitettavasti Kuurinniityn kaltaisille pientalovaltaisille alueille ei voida tyypillisesti tarjota vaihdottomia yhteyksiä useisiin eri keskuksiin, mikäli sitten alueen sijainti ei satu olemaan suotuisasti esimerkiksi keskusten välisiä yhteyksiä palvelevien linjojen varrella. Kuurinniityn tilanteessa Suurpellon ja Kuurinniityn välinen joukkoliikennekatuyhteys toisi tämän mahdollisuuden. Tulevaisuudessa linja 118 Tapiola–Kauklahti on tarkoitus linjata Suurpellon ja Kuurinniityn välisen joukkoliikennekatuyhteyden kautta, kunhan joukkoliikennekatu valmistuu. Tämän myötä Kuurinniitystä olisi vaihdoton yhteys Espoon keskuksen lisäksi myös Tapiolan suuntaan.

Bussien liityntäliikenteen idea pitäisi olla mahdollisimman nopea syöttö metroasemalle. Nyt syöttöliikenne Tullinmäki-Nöykkiö-Latokaski -suunnasta kiertää Friisilän kautta, ja muutamalla valoristeyksellä höystettynä + metroon vaihdon myötä matka-aika on lisääntynyt 10-15 minuutilla per suunta. Kiva köröttää joka viikko julkisissa liikennevälineissä vähintään 100 minuuttia ylimääräistä, eikä asiaa muuta vaikka lähtisit liikkeelle jo 6.40 jälkeen! Siis liityntäbussit 157 ja 158 ajamaan Länsiväylälle viimeistään Suomenojan/Finnoon kiertoliittymästä, niin vältetään ainakin muutamat liikennevalot ja säästetään ainakin muutama minuutti matka-ajasta. Ideaali tietenkin suorien bussilinjojen palautus metron jatkeen valmistumiseen asti meille, joille Kivenlahti on sitten joskus tulevaisuudessa se lähin metroasema.

Finnoontietä Matinkylään kulkevan syöttöliikenteen vuoroväli on aamulla 7-8 välillä liian pitkä. Pitää päivittää ja järkeistää. Bussia saa odotella ja sitten molemmat tulevat peräkanaa. Matinkylästä lähtevissä busseissa taas vuoroväli tuntuu olevan kohdallaan noin 17-18 aikoihin.

Hei,

linjoilla 134 ja 136 on tuohon aikaan jo 10 minuutin vuorovälit ja linjat on tahdistettu keskenään eli yhteinen vuoroväli on noin 5 minuuttia. Todennäköisesti edellä menevä bussi on kerännyt matkustajat kyytiin ja takana tullut bussi sitten saavuttanut toisen, jonka vuoksi bussit ovat kulkeneet peräkkäin.

Länsimetro on vielä aika kehitysasteella ja kuvaisin sitä sanoilla huono pila ja toimimaton joukkoliikenne. Aiemmin Espoon bussiliikenne oli Helsingin suuntaan äärimmäisen hyvä, mukava, toimiva ja rentouttava sekä samalla sai nauttia hienoista merimaisemista. Yhteys Helsinkiin oli aina olemassa, vaikka poikittaisliikenne ei koskaan ole ollut kovin toimivaa tai luotettavaa. Länsiväylä on vetänyt bussikaistana niin Soukasta, Laurinlahdesta, Kivenlahdesta kuin Espoon keskuksesta mallikkaasti ennen näitä nyt tehtyjä muutoksia. Kivenlahdesta on mielestäni parhaimmillaan päässyt 25-30 min ajassa Helsinkiin. Tuomarilasta tullessa hitain pätkä on Tuomarila-Suomenoja -väli ja tämän jälkeen ei muuta kuin moottoritie on kuuma ja matka sujui mukavasti ja nopeasti. Nyt sen sijaan tilanne on naurettava ja surkuhupainen. Aamuköröttely ensin bussissa ja sen jälkeen kuin muurahaiset jonossa Matinkylän bussiterminaaliin, sulloutuminen rullaportaisiin (joista vain yleensä yksi menee alaspäin) ja ryysimään sitten hetken päästä itse metroon. Metrossa voi vain naureskella tulijoille, jotka yrittävät vielä juosten ehtiä samaan metroon ja puskea ovesta sisään. Tähänkö on suunnittelussa päästy? Jotta joukkoliikenne olisi joustavaa ja mielekästä meillä tulisi olla toimiva sekoitus bussi-, metro-, ja junaliikennettä, kuten ne toimivat hyvin Ruotsissa ja Norjassa. Uudet suunnitelmat myös aluerajoista saavat oman sappeni kiehumaan. Yhteydet ovat toimimattomammat ja hinnat tulevat nousemaan tottakai tämän hienon uudistuksen myötä. Toki metro palvelee varmaan hyvin niitä kulkijoita, jotka kulkevat idästä Espoon suuntaan ja jäävät viimeistään pois Tapiolassa, mutta jos et asu metropysäkin vieressä, niin kokonaisaika kulkusuuntaansa nähden on varmasti useammille aiempaan pidempi ajallisesti. Viimeinen kommenttini ei liity metroon vaan lähinnä kehärataan. Siinäkin on osattu niin hyvin piilottaa asema piiloon lentoasemalle, ettei sitä kukaan lähde etsimään, saati kunnolla löydä. Opasteita voisi olla enemmän. Oslossa hyppäät hetkeksi junaan ja oletkin jo 15-20 min päästä keskustassa. Ei tarvitse jonottaa taxia, kuten täällä Suomessa. Valtaosa Suomeen saapuvista suuntaa suoraan taksiasemalle, kun näkee sen parhaimmaksi ja nopeimmaksi vaihtoehdoksi päästä kotiin. Joukkoliikenne kuntoon ja kunniaan! En ihmettele yhtään, jos yksityisautoilu houkuttelee enemmän tällä hetkellä. Ennen töihin meno kesti noin 45 min ja nyt menee helposti 60 min. Skootterilla vain 20 min.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.