Metro laajenee Matinkylään

Miten juuri sinun matkasi kulkee, kun länsimetro ja uusi bussilinjasto on otettu käyttöön? Ota asiasta selvää: tulevatreitit.hsl.fi

***

Länsimetron myötä metro laajenee 14 kilometrin maanalaisella osuudella ja kulkee jatkossa lännessä Espoon Matinkylään asti. Lisätietoja metroliikenteen muutoksista: https://www.hsl.fi/lansimetro/metro

Metro muuttaa myös bussiliikennettä. Länsimetron myötä Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussilinjasto uudistuu, ja nykyään Länsiväylää pitkin Kamppiin kulkevat linjat korvataan liityntälinjoilla metroasemille. Liityntäliikenteeseen siirrytään, kun metro on ensin kulkenut jonkin aikaa Matinkylään asti. Aikaisintaan näin tapahtuu vuoden 2018 alussa. Lisätietoja bussiliikenteen muutoksista: https://www.hsl.fi/lansimetro/lansimetron-liityntalinjasto

Etelä-Espoon, Lauttasaaren ja Kirkkonummen bussit kulkevat nykyisen mallin mukaan, kunnes metro liikennöi Ruoholahdesta länteen. Nyt käytössä olevasta bussilinjastosta pääset lukemaan tarkemmin Liikenne ennen länsimetroa -välilehden alta: https://www.hsl.fi/lansimetro/liikenne-ennen-lansimetroa

Lauttasaaren ja Etelä-Espoon liikennejärjestelmä uudistuu perusteellisesti, kun metro laajenee Espooseen. Se merkitsee muutosta paitsi metroliikenteeseen myös bussien kulkuun. Bussilinjaston uudistuksen myötä suorat bussilinjat Länsiväylää pitkin keskustaan lakkaavat ja korvautuvat liityntäbussilinjoilla metroasemille. Kun metroliikenne alkaa Matinkylään, bussilinjat kulkevat vielä jonkin aikaa entisellään ennen liityntäliikenteeseen siirtymistä.

Nykyisin Etelä-Espoossa, Kirkkonummella, Kauniaisissa ja Lauttasaaressa kulkevaan bussiliikenteeseen ja metron laajentumisen mukanaan tuomiin muutoksiin pääset tutustumaan sivun vasemman laidan linkeistä. Olemme myös koonneet kokoelman usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin. Myös uusia saa esittää. Vastaamme niihin parhaamme mukaan.

Kommentit

Tutustuin liityntäliikenteen aikataulusuunnitelmiin vuonna 2016, kun metroliikenteen piti alkaa. Silloin jo kauhulla niitä katselin. Ruuhka-ajan ulkopuolella liityntäbussien vuorovälit olivat pääsääntöisesti puoli tuntia. Eipä paljon lohduta metron tiheämmät vuorovälit, kun odottelet liityntäbussin lähtöä puoli tuntia. Tämän harmin lisäksi matkalle voi tulla arvolla matkustavalle roima lisähinta. Jos matka on alkanut ensin bussilla esim. jostain Vantaan perukoilta, ei ole lainkaan varmaa, että 80 minuutin vaihtoaika on enää voimassa, kun liityntäbussi lähtee.
Jos liityntäbussit kulkevat ruuhka-ajan ulkopuolella todella näin surkean harvakseen, pitäisi vaihtoaikaa ehdottomasti pidentää nykyisestä 80 minuutista.
Aikanaan joillakin pidemmillä linjoilla (mm. 514 Kivenlahti – Pasila), oli vaihtoaika pidempi kuin 80 minuuttia.

Olen aivan samaa mieltä, että lippujen vaihtoajat runkoliikenteeseen siirryttäessä ovat aivan liian lyhyet. Esimerkiksi Vierumäki – Piispansilta matkaan kuluu jo nyt 91 minuuttia. Metro todennäköisesti lisää tähän päälle vielä muutaman minuutin. Lipun vaihto-oikeus on päättynyt jo ennen kuin edes pääset Matinkylän asemalle, puhumattakaan siitä, kun yrität nousta liityntäbussiin.

Käsittämätöntä on, ettei HSL ole korjannut tätä jo edellisten suurten runkoliikenneuudistuksien yhteydessä, eli Leppävaaran ja Keravan kaupunkiradat sekä Kehärata.

Mikäli metro katkaisee vaihtoyhteytesi, kannattaa tutkia reittikarttaa ja etsiä vaihtopysäkkejä, jotka sijaitsevat lähempänä matkan puoliväliä kuin loppua. Kun Vantaan runkoliikenne perustuu juniin, lipun voimassaolon kannalta voi olla parempi, että matkustat junilla niin pitkälle kuin mahdollista. Toisin sanoen, tutustu reitteihin, jotka kulkevat Kauklahden, Espoon Keskuksen, Kauniaisten tai Leppävaaran asemien kautta.

Esimerkiksi Vierumäki – Korso – Helsinki – Matinkylä – Olari reitin sijaan voit kokeilla Vierumäki – Korso – Pasila – Espoon Keskus – Olari reittiä.

Melkein tuntuu siltä, että mitä hullummalta kuulostavan vaihtopaikan keksit, sitä paremmin matkustaminen onnistuu. Aikoinaan käytin Olari – Kamppi – Jokivarsi – Vierumäki reittiä, jolla lipun vaihtoaika riitti, toisin kuin epävarmalla Olari – Kamppi – Helsinki – Korso – Vierumäki reitillä. Nykyään tätä reittiä ei tosin enää ole olemassa, sillä Sipoon bussit häädettiin pois Kampista.

Mitä tapahtuu Kuusisaaren ja Lehtisaaren yöliikenteelle, siis linjalle 551N, kun runkolinja 510 aloittaa?

Miten hoidetaan Hanasaaren kulttuurikeskuksen yhteydet, kun 550:n päätepysäkki ollaan ilmeisesti siirtämässä jo tulevan Raide-Jokerin tavoin Keilaniemeen, kun läpiajo Otaniemen ja Tapiolan välillä katkaistaan? Miten pystyy jatkossa kulkemaan Leppävaarasta suoraan Tapiolaan muilla konsteilla kuin maisemalinjoilla 113 ja 114? Voisikohan 555:n linjata kulkemaan vaikkapa reittiä Kehä I - Kalevalantie - Pohjantie - Etelätuulentie - Länsiväylä?

Hei,

ajoyhteys Tapiolantien itäpäästä Otaniemeen (Tekniikantielle) katkeaa kesäliikenteen alusta 2018. Katkeaminen johtuu Espoon kaupungin päätöksistä Keilaniemen tunnelin rakentamisen yhteydessä. Tapiolantien ja Kehä I:n risteyksessä voi jatkossa kääntyä vain oikealle. Lisätietoa ajoyhteyden katkaisusta löytyy Espoon kaupungin tiedotteesta: http://www.espoo.fi/fi-FI/Asuminen_ja_ymparisto/Kaupunginosat/Tapiola/Keha_I_Keilaniemessa/Liikennejarjestelyt_Tapiolantien_Tekniik(126016)

Ajoyhteyden katkeamisella on valitettavia seurauksia alueen joukkoliikenteelle. Bussilinjoja joudutaan katkaisemaan Otaniemeen. Tapiolan keskustan suunnasta jatketaan bussilinjaa Tapiolantielle, jotta alueelta säilyy yhteys Tapiolan keskustaan ja metrolle. Ajoyhteyden katkeamisella on kuitenkin vaikutuksia laajemmalle alueelle ja muillekin kuin vain risteystä käyttäville linjoille. Olemme pahoillamme matkustajille aiheutuvasta haitasta ja pyrimme järjestämään mahdollisimman hyvät korvaavat yhteydet.

Päätökset muuttuvista linjoista tehdään syksyn aikana yhteistyössä kaupunkien kanssa. Lopullisista linjoista tiedotetaan liikennöintisuunnitelman julkaisun yhteydessä tammikuussa 2018.

Korvaavista reiteistä pitäisi saada tietoa mahdollisimman pian. Kuopuksen koulumatka kulkee Tapiolasta Munkkiniemeen.

Hei.

Kulkeeko linja 124 Saunalahdesta Tapiolaan vielä silloin kun metro Kivenlahteen valmistuu?

Sekä kulkeeko linja 111 Hyljelahdesta Tapiolaan myös kun metro tulee Kivenlahteen asti?

Ja kun Sarvvikin alue kasvaa niin tuleeko Sarvvikista suoria yhteyksiä Espooseen?esim: Sarvvik-Tapiola, Sarvvik-Matinkylä.

Tuleeko Kivenlahteen pikavuoropysäkkiä länsiväylälle silloin kun metro tulee sinne?

Espoonlahden solmun pysäkille on liian pitkä matka.

Hei,

länsimetron jatke Kivenlahteen vaikuttaa jonkin verran bussilinjastoon, kuten esimerkiksi Espoonlahden liityntälinjastoon. Esimerkiksi metron kanssa päällekkäisiä linjoja pyritään välttämään. Länsimetron jatkeen liityntälinjaston suunnittelu aloitetaan näillä näkymin vuonna 2018.

Sarvvikin alueen yhteyksiä tarkastellaan toki, kun alueen rakentaminen etenee. Kirkkonummen yhteyksiin vaikuttaa myös kunnan taloudellinen tilanne.

Mitä tapahtuu 551:lle kun suora yliajo tapiolan ja otaniemen välillä katkaistaan kesäkuussa 2018? 550 osalta on jo tiedoitettu, että päätepysäkki siirtyy keilaniemeen.

Hei,

päätökset muuttuvista linjoista tehdään syksyn aikana yhteistyössä kaupunkien kanssa. Lopullisista linjoista tiedotetaan liikennöintisuunnitelman julkaisun yhteydessä tammikuussa 2018. Olemme pahoillamme matkustajille aiheutuvasta haitasta ja pyrimme järjestämään mahdollisimman hyvät korvaavat yhteydet.

Nyt siis tiedetään, että nykyiset linjat jatkavat ensi vuodelle asti. Miksi tästä ei ole HSL:n tiedotetta?

Tällä hetkellä Piispansillalta pääsee bussi nro 16 A / B Orionintielle ja takaisin. Metron tultua katsotte siis, että kaikki täällä työskentelevät kulkevat jalkaisin urheilupuiston metroasemalta noin 1,5 kilometrin matkan myös sadesäällä ja talven liukkailla töihin ja töistä pois päästäkseen. Toteatte sivuillanne, että on arvioitu siten, että jokaiselle liikkujalle muodostuu kohtalainen matka lähimmälle pysäkille. Olen eri mieltä, minusta 1,5 km ei ole kohtalainen matka. Hah, nykyinen matka-aika on 15 minuuttia pysäkiltä pysäkille = ovelta ovelle bussilla. Jatkossa matka-aika on 23 minuuttia, josta 20 minuuttia on kävelyä. Aika härskiä!

Hei,

Orionintietä pitkin kulkee jatkossa siis arkisin linja 115 Tapiola (M)-Mankkaa ja viikonloppuisin 115A Lauttasaari (M)-Tapiola (M)-Mankkaa, kuten bussiasukas jo kertoikin. Jatkossa siis yhtenä vaihtoehtona on mennä metrolla Matinkylästä Urheilupuistoon ja vaihtaa siellä linjaan 115. Urheilupuistossa bussipysäkki on aivan metroaseman edessä.

Kartan mukaan 115(A) kulkee Orionintietä, mutta Tulevat reitit -palvelu ei sitä näytä jostain syystä tarjoavan.

Hei,

Tulevat reitit -palvelu perustuu vuoroväleihin tarkkojen aikataulujen sijaan. Linjan 115 vuoroväli on 30 minuuttia, joten sen takia palvelu ei tarjoa sitä vaihtoyhteydeksi, koska matkustettava matka on sen verran lyhyt, että sen kävelee nopeammin kuin odottaa seuraavaa bussia. Mutta jos haun tekee suoraan Urheilupuiston metroaseman edustalla olevasta pysäkistä Orionintiellä olevalle pysäkille, palvelu ehdottaa linjaa 115.

Hei,

metron tulon jälkeisten linjojen beta-version mukaan kaikki Turunväylää pitkin Helsingin keskustaan menevät linjat (206, 212, 213) näyttävät lakkaavan. Voiko tämä pitää paikkaansa?

Hei,

linjat 206, 212 ja 213 eivät lakkaudu. Muutos näiden linjojen kohdalla on se, että niiden päätepysäkit Kampissa siirretään Kampin terminaaliin, kun länsimetron liityntäliikenne alkaa.

Virhe on siis nyt tässä Tulevat reitit -palvelussa. Välitän korjauspyynnön eteenpäin. Kiitos huomiosta!

Hi,
I have read news that HSL will cancel all bus from Espoo keskus to Kamppi (bus 154,156). It takes more time to travel by bus and then metro( about ten minutes longer ). I hope HSL keep at least one bus route which goes straight from Espoo keskus to Kamppi, so travellers have more chance to choose which mean of transport is suitable for them.

Hi, 

metro will be the primary mode of transport from South Espoo to Helsinki city center. As operating bus services parallel to the metro would not be cost-effective, most bus services in South Espoo will in future terminate at Matinkylä or Tapiola metro stations.

Milloinkohan olisi odotettavissa nähtäville tulevien liityntälinjojen aikatauluja? Saadaanko niitä ollenkaan etukäteen?

Hei,

liityntälinjojen aikataulut tulevat Reittioppaaseen nähtäville noin kuusi viikkoa ennen liikenteen alkua. Aikatauluista tullaan tekemään nettiin myös PDF-versiot.

Kun aikataulut kaiken järjen mukaan on tehty jo elokuuksi 2016, niin tuntuu uskomattomalta, että niitä ei yli vuotta myöhemminkään saada nähtäville. Juu, muutoksia linjastoon ja sitä myöten aikatauluihin on tullut, mutta verraten vähän kuitenkin.

Hei,

aikataulut olivat kyllä valmiit elokuuksi 2016, mutta nyt niihin on tehty muutoksia, koska esimerkiksi juna-aikataulut ovat muuttuneet vuoden takaisesta.

Mutta muutokset ovat olleet verraten pieniä. Lisäksi on jo pitkän aikaa ollut "vaarana", että liityntäliikenne syksyn aikana alkaisi, joten oletan, että uudet aikataulut ovat jo valmiina. Miksi niitä ei ole nähtävillä?

Kuulin että linja 231N tullaan lopettamaan kun metro alkaa liikkumaan, onko näin? Tämähän on ainoa linja joka kulkee Mannerheimintietä Elielaukiolle, eikä sillä pitäisi olla mitään tekemistä metron kanssa ja aamuisin on ensimmäinen vuoro melkein täynnä1

Hei,

linjalle 231N ei ole tule muutoksia eli linja säilyy ennallaan, vaikka länsimetron liikenne alkaa. Länsimetron myötä tulee bussiliikenteeseen paljon muutoksia, mutta pääosin nämä muutokset tulevat Etelä-Espooseen.

Hei!
Onko tiedossa mihin aikaan aamun ensimmäinen metro lähtee Matinkylästä? Nykyisinhän ensimmäinen bussi lähtee klo 4:53.

Hei,

ensimmäinen metro tulisi suunnitelmien mukaan lähtemään Matinkylästä klo 5:10. Muutamille bussilinjoille on tulossa liikennettä ennen metroliikenteen alkua.

Hei,
Kiitos vastauksesta. Tuntuu kuitenkin käsittämättömältä, että Nuottaniemestä eli metron lähialueelta ei mene varsinaista liityntälinjaa, joka jättäisi matkustajat metron bussiterminaaliin ja vastaavasti lähtisi metron bussiterminaalista metron kanssa täsmäytetyn aikataulun mukaan. Piispansillalta/sillalle on pitkä matka kävellä metrolle/metrolta ja odottaminen tapahtuu ulkona. Eniten huolestuttaa paluu metrolta Nuottaniemeen eli vaihtobussin odottaminen Matinkylässä kun on kiire hakea lapsia päiväkodista. Bussi 531 tulee Jorvista asti, joten en usko sen vuorovälin pitävän, varsinkaan ruuhka-aikoina, eli bussit ajavat takuulla peräkkäin ja vielä samaan aikaan 531 B kanssa eli noinkohan 5 min vuoroväli pitää.
Onko Omenaan tulossa liityntäpysäköintiä autoille ja mihin hintaan? Käsittämätöntä jos tämä on paras vaihtoehto varmistaa kotiinpaluun varmuudella tiettyyn kellonaikaan.

Myös Nuottaniemestä nykyisten suorien bussiyhteyksien poistuminen Leppävaaraan/Perkkaalle (jatkossa kaksi vaihtoa: bussi/metro/bussi) sekä Järvenperään (yksi vaihto: bussi/bussi) harmittaa ja käytännössä tekee mahdottomaksi sen että isöäidit enää auttaisivat meitä lasten päiväkodista hakemisessa ja hakisivat heidät jo alkuiltapäivällä. Miten voi olla näin huono yhteys Leppävaaran ja Matinkylän välillä? Miksi Järvenperästä tuleva bussi ei voi vanhaan tapaan jatkaa Nuottaniemeen asti?
Onko ajateltu, että koko Nuottaniemi siirtyy auton käyttöön...

Hei,

Nuottaniemen ja Kalastajanmäen yhteyksiä palvelevat linjat 531 ja 531B. Linjat luovat tiheän palvelutarjonnan Kalastajanmäen ja Olarin välille ja liityntäyhteydet Matinkylän metroasemalle. Linjat on tahdistettu metron kanssa. Piispansillan bussipysäkiltä on lyhyt matka metroon: Kävelet vain tien yli Iso Omenan laajennukseen, menet lyhyet liukuportaat alas ja sitten muutaman kymmenen metrin päästä lähtevät liukuportaat metrolaituria kohti. Nuottaniemeen mennessä bussipysäkki on laajennuksen edessä eli voinet odotella bussia tuulikaapissa, jos esimerkiksi seuraat reaaliaikaisesti bussin saapumista.

Metro- ja bussiaseman yhteydessä eli Iso Omenan laajennusosassa on liityntäpysäköinti. Pysäköinti on maksullista. Päivitämme tarkempia tietoja länsimetron asemien liityntäpysäköinnistä ja niiden hinnoista tälle nettisivulle lähiviikkoina.

Matinkylästä kulkee suora linja Leppävaaraan eli 532 Matinkylä-Suurpelto-Kera-Leppävaara. Linja lähtee Matinkadulta eli esimerkiksi Nuottaniemestä ensiksi linjalla 531/B ja vaihto Piispansillalla linjaan 532.

Linjat 532 ja 533 eivät kulje Nuottaniemeen asti, koska sieltä tarjotaan tiheä yhteys linjoilla 531 ja 531B.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.