Metro laajenee Matinkylään

Espoon, Lauttasaaren ja Kirkkonummen bussit kulkevat nykyisen mallin mukaan, kunnes metro kulkee Ruoholahdesta länteen. Nyt käytössä olevasta bussilinjastosta pääset lukemaan tarkemmin Liikenne 15.8. alkaen -välilehden alta: https://www.hsl.fi/lansimetro/liikenne-158-alkaen.

Länsimetron myötä metro laajenee 14 kilometrin maanalaisella osuudella länteen ja kulkee jatkossa Espoon Matinkylään asti. Lisätietoja metroliikenteen muutoksista: https://www.hsl.fi/lansimetro/metro.

Metro muuttaa myös bussiliikennettä. Länsimetron käyttöönoton yhteydessä Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussilinjasto uudistuu, ja nykyään Länsiväylää pitkin Kamppiin kulkevat linjat korvataan liityntälinjoilla metroasemille. Lisätietoja bussiliikenteen muutoksista: https://www.hsl.fi/lansimetro/lansimetron-liityntalinjasto.

Helsingin seudulla eletään suurten joukkoliikenneuudistusten aikaa. Seuraava suuri mullistus koskee liikennettä Helsingin kantakaupungin länsipuolella. Lauttasaaren ja Etelä-Espoon liikennejärjestelmä uudistuu perusteellisesti, kun metro laajenee Espooseen. Se merkitsee muutosta paitsi metroliikenteeseen myös bussien kulkuun.

Alun perin metron oli määrä avautua liikenteelle 15.8.2016, mutta valmistuminen on viivästynyt. Tämän vuoksi Espoon bussiliikenne säilyi 15.8. lähes entisellään ja Lauttasaaren bussilinjasto muuttui osittain. Tähän ja metron laajentumisen mukanaan tuomiin muutoksiin pääset tutustumaan sivun vasemman laidan linkeistä. Olemme myös koonneet kokoelman usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin. Myös uusia saa esittää. Vastaamme niihin parhaamme mukaan.

Kommentit

Jos metro käynnistyy huhtikuussa Tapiolaan asti, niin alkaako uudet bussilinjatkin kulkea silloin? Vai aloittaako uudet bussilinjat sitten kun metro on käytössä Matinkylään asti?

Hei,

HSL lähtee siitä, että bussilinjasto uudistuu vasta, kun metro kulkee Matinkylään asti. Jos kuitenkin osoittautuu, että Tapiolaan voidaan liikennöidä huomattavasti aiemmin kuin Matinkylään, tilannetta mietitään uudestaan.

Länsimetron piti tiedottaa aloittamisaikataulusta marraskuun loppuun mennessä. Nyt on marraskuun viimeinen päivä klo 17.00 eikä tiedotusta kuulu eikä näy.

Hei,

Länsimetro Oy tiedotti lokakuussa, että he pystyvät tarkentamaan länsimetron valmistumisen aikataulua sitten, kun kolmen aseman yhteiskoekäytöt ovat valmistuneet. Tällöin he arvioivat, että kolmen aseman yhteiskoekäyttö saataisiin päätökseen marras-joulukuun vaihteessa. Viime viikolla Länsimetro Oy:stä on kerrottu medialle, että tietoa olisi saatavilla lähiviikkoina.

Nythän teillä olisi tuhannen taalan paikka tiedottaa, kun Länsimetro Oy tiedotti juuri itse omista aikatauluistaan. Vai onko yhteydenpitonne todella niin heikkoa, että tämä tuli yllätyksenä?

Olisiko mahdollista, että tiedottaisitte näistä aktiivisemmin, siis ihan etusivun tiedotteilla? Kaikki eivät Länsimetron tai HKL:n tiedotteita lue, ja viime kädessä päätös metroliikenteen aloittamisestakin on teidän käsissänne. Olisi siis vain luonnollista, että myös tieto tulisi teiltä.

Ymmärrän, että mitään varmaa aloituspäivämäärää ei haluta antaa, mutta teillä varmastikin on kuitenkin tiedossa, miten kauan liikenteen käyntiinpolkaisuun menee, eli kääntäen, tiedätte, mitä ennen länsimetro ei ainakaan aloita. Olisi kiva jos tuo tieto olisi asiakkaillakin.

Hei.
Milloin aloittaa runkolinjan 560 jatko Matinkylään?

Katsoin että runkolinja lähtisi Matinkylän bussiterminaalista ja
ensimmäinen pysäkki olisi Kala-Maija ja Piispanaukion pysäkillä 560 ei pysähtyisi.

Poistuuko linja 532 kun linja 560 aloittaa?

Hei,

runkolinjan 560 jatko Myyrmäestä Matinkylään toteutunee aikaisintaan vuonna 2019.

Suunnitelmissa on, ettei runkolinja pysähtyisi Piispanaukion pysäkillä. Perusteluna on, että runkolinjalle riittää Matinkylän terminaalin päätepysäkin lisäksi yksi pysäkkipari Länsiväylän eteläpuolelle. Matinkylä (M) -pysäkkipari sijaitsee suoraan metroaseman sisäänkäynnin edessä.

Runkolinjan 560 jatkuminen Matinkylään asti tullee vaikuttamaan linjan 532 liikennöintiin. Esimerkiksi linjan vuoroväliä voidaan harventaa.

Milloin linjalle 21V tulee isompia busseja? Salmisaaresta keskustan suuntaan iltapäivällä pahimpaan ruuhka-aikaan ei aina mahdu kyytiin! 21V on ainut bussi, joka menee rautatieasemalle, joten parannusta kaivataan pikaisesti.

Hei,

linjan 21V kapasiteettia on lisätty vaihtamalla linjalle käyttöön pelkästään telibusseja 1.11.2016 alkaen.

Hei. Koska tulee bussiliikennettä uudelle Turveradantielle?

Kuulin että linja 540 lakkauttaa lentoasemalle ja Turvesolmun pikavuoropysäkiltä pääsee jatkossa lentoasemalle.

Onko vielä tietoa koska liikenne uudelle tielle alkaa?
Osa 106 vuoroista voisi kulkea Turveradantien kautta

Leppävaaran vaikka linjana 106A vuoroina. Tällä hetkellä Turvesolmun pikavuoro pysäkille on vaikea päästä busseilla.

Hei,

Turveradantien varressa ei ainakaan tällä haavaa ole asuntoja tai työpaikkoja, joten sitä ei ole nähty joukkoliikenteen kannalta järkeväksi reitiksi. Mikäli maankäyttö Turvaradantien varressa kehittyy tulevaisuudessa tai ilmenee uusia yhteystarpeita, voidaan asiaa harkita uudelleen.

Hei.
Milloin poistuvat kaikki vanhat metrojunat?
Poistuvatko viimeistään vuonna 2020 mennessä.
Ja milloin ajetaan Helsingistä Lahteen Flirt junilla?
(esim ruuhkavuorot) Flirt junia voisi ajaa ruuhkavuoroina myös esim Helsinki-Kerava-Lahti ja
Helsinki-Riihimäki-Lahti-Kouvola.

Hei,

vanhoja metrojunia voidaan käyttää vielä 2020-luvulla.

Muut kysymyksesi olen laittanut eteenpäin, joten saat niihin vastauksen palautekanavamme kautta. 

Onko uutisia siitä milloin aloitetaan länsimetro?

Hei,

saamme Länsimetro Oy:ltä tietoa metron valmistumisaikataulusta lokakuun loppupuolella.

Hei.
Koska busseissa toimivat sisä näytöt, jotka näyttävät seuraavan pysäkin? Nyt sisä näytöissä lukee vain linjan numero ja määränpää.

Mitä bussilinjoja kulkee vuonna 2019 Tapiolan tennispuiston kautta?

Kulkeeko siitä jatkossa linjat: 550 ja 551 ja onko muita linjoja, mitkä siitä kulkevat?
Tuuliniittyn pysäkin (ent tennispuiston) kautta.

Hei,

laitteiden, jotka mahdollistavat seuraavan pysäkin näyttämisen busseissa, asennukset ovat käynnissä, ja niitä tehdään koko ajan. Samassa yhteydessähän busseihin tulevat sitten kuulutukset.

Tämänhetkisen arvion mukaan Tapiolan bussiterminaali valmistuisi loppuvuodesta 2018. Terminaalin valmistuttua Pohjantielle ja Tapionaukiolle päättyvät linjat siirtyvät uuteen terminaaliin. Samalla tulee muutoksia bussilinjojen reitteihin. Linjat 111 ja 115A muuttuvat kulkemaan Tapiolantietä pitkin. Näin ollen ainoat linjat, jotka kulkevat tennispuiston ohitse ovat linjat 550 ja 551. Toki näiden lisäksi lähibussilinja 116 ajaa tennispuiston ohi.

En usko silmiäni käyttäessäni reittiopasta Lauttasaaren linjojen lakkautuksen jälkeen. Metron myöhästymisestä johtuneet ongelmat kuitattiin palauttamalla Espoon liikenne ennalleen, mutta Lauttasaari unohdettiin täysin. Mainosten mukaankin linjat ovat "melkein" samat, mutta käytännössä linjat on laukkautettu. Lauttasaaren liikenne on sekaisin ja yhteydet ovat huonontuneet merkittävästi. Työmatkani on muuttunut yhden bussin käytöstä bussin, metron ja toisen bussin yhdistelmään. Työmatka on arkena, myös ennen klo 7 aamulla pidentynyt noin 20 minuutilla. Viikonloppuaamuisin yhteydet ovat luokattoman huonot. Jotta ehdin seitsemäksi sunnuntaiaamuna töihin 10km päähän kodistani, täytyy minun matkustaa noin 55 minuuttia aiemman 20-25 minuutin sijaan. Matkaan sisältyy myös reipas 25 minuutin kävely Ruoholahden metroasemalle. Metrosta ei kannata myöhästyä, koska seuraava metro kulkee kahdenkymmenen minuutin kuluttua. Tämä siis maamme pääkaupungissa keskusta-alueella. Valitettavasti kipeä jalkani estää reippaan aamukävelyn, joten lähden töihin 05:41 eli tunti kaksikymmentäminuuttia ennen töiden alkua. Omasta mielestäni aiempi 30 minuutin työmatka ei ole "melkein" sama kuin tunti kaksikymmentä minuuttia. En voi itse vaikuttaa työaikoihini enkä voi saapua työpaikalleni joustavasti joukkoliikennevälineiden mukaan, sairaalan toiminnan on jatkuttava kaikkina vuorokauden aikoina. Muutin keväällä lähemmäs Lauttasaaren tulevaa metroasemaa, jotta vuorotöihin kulkeminen olisi helpompaan. Voitte ehkä kuvitella harmituksen määrän, kun lopullisesti ymmärrän, että nykykäytännöllä työmatka varsinkin viikonloppuisin on mahdoton. Bussilippuni hinta on kuitenkin sama, vaikka yhteydet ovat muuttuneet. Ekologisista ja taloudellisista syistä auton hankinta ei ole mahdollista. Haluaisin tietää, miten voitte perustella tehdyt muutokset (erityisesti 65a lakkautus) ja mitä niiden korjamiseksi ollaan tekemässä?

Hei,

olen pahoillani, että työmatkaasi menevä aika on pidentynyt! Valitettavasti busseja on ajossa tänä syksynä vähemmän kuin menneenä talvena. Tästä johtuen kaikkia entisiä linjoja ei voitu jatkaa, kun tieto länsimetron viivästymisestä tuli. Lauttasaaren tämänhetkinen linjasto onkin yhdistelmä vanhaa linjastoa ja tulevaa metron liityntälinjastoa. Lauttasaaren tilanne on suunnittelijoidemme tarkkailussa ja sinne on näillä näkymin tulossa muutoksia. Tiedotamme niistä heti, kun asiat varmistuvat.

Linjojen 65A ja 66A lakkautuksen taustalla oli länsimetro ja sen mukanaan tuomat muutokset bussilinjastoihin. Linjojen liikenne olisi ollut päällekkäistä liikennettä länsimetron kanssa. Vaikka länsimetron aloitus viivästyi, bussilinjojen muutos toteutettiin, koska linjat 65A ja 66A olivat ruuhkaisesta, keskustan läpi kulkevasta reitistä johtuen hyvin epäluotettavia. Katkaisemalla reitit Rautatientorille jo 15.8. alkaen voidaan parantaa bussilinjojen täsmällisyyttä sekä Pohjois-Helsingissä että Lauttasaaressa. Keskustan ohi kulkevilla matkoilla on ollut mahdollista kulkea metrolla esimerkiksi väli Sörnäinen–Ruoholahti. Vaihdoista huolimatta matka-aika oli useimmiten lyhyempi kuin mitä vaihdoton matka linjoilla 65A ja 66A oli ollut.

Nyt voimaan tulleet metron aikataulut suunniteltiin alun perin tilanteeseen, jolloin länsimetron liikenne olisi alkanut. Tästä johtuen Ruoholahdesta lähtee ensimmäinen metro Vuosaareen aiemmin kuin edellistalven aikatauluissa. Mutta sitten taas Mellunmäkeen ensimmäinen vuoro lähtee myöhemmin kuin ennen. Tämä johtuu siitä, että tämä metrovuoro olisi alun perin lähtenyt Tapiolasta. Matinkylästä kulkeva metro olisi palvellut myös Tapiolasta tulevia, joten sen takia ensimmäinen Tapiolasta kulkeva vuoro olisi lähtenyt myöhemmin.

En tiedä, missäpäin Lauttasaarta asut, joten tarkkoja reittiohjeita on hankala antaa. Kenties voisit kulkea linjalla 121AT Lauttasaarentieltä Kamppiin ja vaihtaa Kampissa (6:28) metroon, jolloin kävelymatka jää lyhyemmäksi ja sitten jatkaa Sörnäisistä (6:43) linjalla 65 (oletan, että olet matkalla Kätilöopistolle). Lauttasaaresta pääset myös linjalla 20X Kamppiin, josta on mahdollista kävellä Rautatientorille esimerkiksi linjalle 66K. Tällä kerkeää noin seitsemäksi eli aika lailla samoihin aikoihin kuin viime talvena linjan 65A ensimmäisellä vuorolla.

"Lauttasaaren tilanne on suunnittelijoidemme tarkkailussa ja sinne on näillä näkymin tulossa muutoksia. Tiedotamme niistä heti, kun asiat varmistuvat."

Mitähän tämä tarkoittaa? Hankintailmoituksen mukaan sopimus linjan 20 liikenteen aloittamisesta on tehty jo 6.9.2016.
https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2016-021574

Hei,

sopimusta linjasta 20 ei siis ole tehty. Kyseessä on hankintailmoitus.

Mitä muita toimenpiteitä on mahdollisesti tulossa kuin 20 ruuhkavuorot? Miten 20 ruuhkavuorot auttavat Vattuniemen tilannetta? Keskustasta Lauttasaareen matka ei myöskään ole kovin sujuvaa varsinkaan iltaisin, koska 21V:n ja 21BX:n ensimmäinen yhteinen pysäkki on vasta Ruoholahdessa. Rautatientorilta pääsee vain 21V:llä ja Kampissa pitää tietää meneekö kadulle odottamaan 21V:tä vai tunneliin 21BX:ää. Eli yhteisistä lyhyemmistä vuoroväleistä ei kauhesti ole hyötyä..jos ylipäätänsä mahtuu kyytiin.

Hei,

tiedotamme mahdollisista muutoksista sitten, kun asiat ovat varmistuneet.

Ihmettelen kovasti,. miksi bussilinjat poistuivat Melkonkadulta Lauttasaaressa ?

Hei,

linja 21BX noudattaa Vattuniemessä samaa reittiä kuin sinne tulevat länsimetron liityntälinjat.

Linjojen 65A ja 66A lakkautuksen taustalla oli länsimetro ja sen mukanaan tuomat muutokset bussilinjastoihin. Linjojen liikenne olisi ollut päällekkäistä liikennettä länsimetron kanssa. Vaikka länsimetron aloitus viivästyi, bussilinjojen muutos toteutettiin, koska linjat 65A ja 66A olivat ruuhkaisesta, keskustan läpi kulkeneesta reitistä johtuen hyvin epäluotettavia. Lyhentämällä linjojen reitit Rautatientorille voidaan parantaa bussilinjojen täsmällisyyttä sekä Pohjois-Helsingissä että Lauttasaaressa.

Linja 501 lakkautui, koska aivan kaikkien nykyisten linjojen liikennettä ei ollut mahdollista pitää ennallaan, koska busseja on ajossa syksyllä vähemmän kuin menneenä talvena. Linja 501 tarjosi yhteyksiä, jotka on mahdollista kulkea vaihdollisina muita linjoja käyttäen. Tästä johtuen linja 501 ei ole mukana syksyn linjastossa.

Tällä hetkellä Melkonkatua pitkin kulkee yölinja 20N.

Teillä taitaa olla nyt siellä vanhaa tietoa. Ainakin Melkonkatu 16 ja 17 kohdalla olevat pysäkit on huputettu ja niissä lukee Pysäkki ei ole käytössä.

En saa näemmä vastausta, miksi metron liityntälinja 21BX on laitettu kääntymään reitille Vattuniemenkuja-Vattuniemenkatu-Melkonkuja-Itälahdenkatu, eikä vanhaa reittiä. Melkonkatu-Nahkahousuntie-Vattuniemenkatu-Melkonkuja-Itälahdenkatu

Hei,

niin siis linja 20N ajaa Melkonkatua pitkin, mutta pysäkkipari Melkonkatu poistettiin käytöstä maanantaina 29. elokuuta.

Linja 21BX ajaa siis Vattuniemenkatua pitkin, koska Lauttasaareen länsimetron myötä tulevat liityntälinjat 21 ja 21B ajavat sitten aikanaan samaa reittiä. Lauttasaaren tämän syksyn linjastossa on yhdistelty vanhaa linjastoa ja tulevaa liityntälinjastoa. Liityntälinjoille suunniteltu reitti palvelee laajemmin koko Vattuniemen aluetta, koska tällöin reitin varrelle pääsee kohtuullisella kävelymatkalla monesta suunnasta. Liityntälinjastoon siirryttäessähän linja 21V lakkautuu, joten Vattuniemenkadulle ei jää muita linjoja.

Minkä vuoksi ko. pysäkit poistettiin 20N:ltä?

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.