Metro laajeni Matinkylään 18.11.2017

Infolehti Etelä-Espoon ja Lauttasaaren uudesta bussilinjastosta on jaettu muutosalueen kotitalouksiin torstaina 7. joulukuuta. Voit tutustua lehden PDF-versioon myös täällä!

PDF iconInfolehti Etelä-Espoon ja Lauttasaaren uudesta bussilinjastosta (pdf-tiedosto)

***

Metro laajeni 14 kilometrin maanalaisella osuudella 18.11.2017 ja kulkee nyt lännessä Espoon Matinkylään asti. Lisätietoja metroliikenteen muutoksista: https://www.hsl.fi/lansimetro/metro

Metro muuttaa myös bussiliikennettä. Länsimetron myötä Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussilinjasto on uudistunut. Länsiväylää pitkin Kamppiin kulkevat linjat on korvattu liityntälinjoilla metroasemille 3.1.2018 alkaen. Lisätietoja bussiliikenteen muutoksista: https://www.hsl.fi/lansimetro/lansimetron-liityntalinjasto

Miten juuri sinun matkasi kulkee nyt? Tutustu uusiin yhteyksiin Reittioppaassa!

Etelä-Espoon, Lauttasaaren ja Kirkkonummen bussien aiempi linjasto löytyy täältä: https://www.hsl.fi/lansimetro/liikenne-ennen-lansimetroa

 

Lauttasaaren ja Etelä-Espoon liikennejärjestelmä uudistuu perusteellisesti, kun metro laajenee Espooseen. Se merkitsee muutosta paitsi metroliikenteeseen myös bussien kulkuun. Bussilinjaston uudistuksen myötä suorat bussilinjat Länsiväylää pitkin keskustaan lakkaavat ja korvautuvat liityntäbussilinjoilla metroasemille. Bussilinjat siirtyvät metron liityntäliikenteeseen 3.1.2018.

Nykyisin Etelä-Espoossa, Kirkkonummella, Kauniaisissa ja Lauttasaaressa kulkevaan bussiliikenteeseen ja metron laajentumisen mukanaan tuomiin muutoksiin pääset tutustumaan sivun vasemman laidan linkeistä. Olemme myös koonneet kokoelman usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin. Myös uusia saa esittää. Vastaamme niihin parhaamme mukaan.

Kommentit

Bussien liityntäliikenteen idea pitäisi olla mahdollisimman nopea syöttö metroasemalle. Nyt syöttöliikenne Tullinmäki-Nöykkiö-Latokaski -suunnasta kiertää Friisilän kautta, ja muutamalla valoristeyksellä höystettynä + metroon vaihdon myötä matka-aika on lisääntynyt 10-15 minuutilla per suunta. Kiva köröttää joka viikko julkisissa liikennevälineissä vähintään 100 minuuttia ylimääräistä, eikä asiaa muuta vaikka lähtisit liikkeelle jo 6.40 jälkeen! Siis liityntäbussit 157 ja 158 ajamaan Länsiväylälle viimeistään Suomenojan/Finnoon kiertoliittymästä, niin vältetään ainakin muutamat liikennevalot ja säästetään ainakin muutama minuutti matka-ajasta. Ideaali tietenkin suorien bussilinjojen palautus metron jatkeen valmistumiseen asti meille, joille Kivenlahti on sitten joskus tulevaisuudessa se lähin metroasema.

Finnoontietä Matinkylään kulkevan syöttöliikenteen vuoroväli on aamulla 7-8 välillä liian pitkä. Pitää päivittää ja järkeistää. Bussia saa odotella ja sitten molemmat tulevat peräkanaa. Matinkylästä lähtevissä busseissa taas vuoroväli tuntuu olevan kohdallaan noin 17-18 aikoihin.

Länsimetro on vielä aika kehitysasteella ja kuvaisin sitä sanoilla huono pila ja toimimaton joukkoliikenne. Aiemmin Espoon bussiliikenne oli Helsingin suuntaan äärimmäisen hyvä, mukava, toimiva ja rentouttava sekä samalla sai nauttia hienoista merimaisemista. Yhteys Helsinkiin oli aina olemassa, vaikka poikittaisliikenne ei koskaan ole ollut kovin toimivaa tai luotettavaa. Länsiväylä on vetänyt bussikaistana niin Soukasta, Laurinlahdesta, Kivenlahdesta kuin Espoon keskuksesta mallikkaasti ennen näitä nyt tehtyjä muutoksia. Kivenlahdesta on mielestäni parhaimmillaan päässyt 25-30 min ajassa Helsinkiin. Tuomarilasta tullessa hitain pätkä on Tuomarila-Suomenoja -väli ja tämän jälkeen ei muuta kuin moottoritie on kuuma ja matka sujui mukavasti ja nopeasti. Nyt sen sijaan tilanne on naurettava ja surkuhupainen. Aamuköröttely ensin bussissa ja sen jälkeen kuin muurahaiset jonossa Matinkylän bussiterminaaliin, sulloutuminen rullaportaisiin (joista vain yleensä yksi menee alaspäin) ja ryysimään sitten hetken päästä itse metroon. Metrossa voi vain naureskella tulijoille, jotka yrittävät vielä juosten ehtiä samaan metroon ja puskea ovesta sisään. Tähänkö on suunnittelussa päästy? Jotta joukkoliikenne olisi joustavaa ja mielekästä meillä tulisi olla toimiva sekoitus bussi-, metro-, ja junaliikennettä, kuten ne toimivat hyvin Ruotsissa ja Norjassa. Uudet suunnitelmat myös aluerajoista saavat oman sappeni kiehumaan. Yhteydet ovat toimimattomammat ja hinnat tulevat nousemaan tottakai tämän hienon uudistuksen myötä. Toki metro palvelee varmaan hyvin niitä kulkijoita, jotka kulkevat idästä Espoon suuntaan ja jäävät viimeistään pois Tapiolassa, mutta jos et asu metropysäkin vieressä, niin kokonaisaika kulkusuuntaansa nähden on varmasti useammille aiempaan pidempi ajallisesti. Viimeinen kommenttini ei liity metroon vaan lähinnä kehärataan. Siinäkin on osattu niin hyvin piilottaa asema piiloon lentoasemalle, ettei sitä kukaan lähde etsimään, saati kunnolla löydä. Opasteita voisi olla enemmän. Oslossa hyppäät hetkeksi junaan ja oletkin jo 15-20 min päästä keskustassa. Ei tarvitse jonottaa taxia, kuten täällä Suomessa. Valtaosa Suomeen saapuvista suuntaa suoraan taksiasemalle, kun näkee sen parhaimmaksi ja nopeimmaksi vaihtoehdoksi päästä kotiin. Joukkoliikenne kuntoon ja kunniaan! En ihmettele yhtään, jos yksityisautoilu houkuttelee enemmän tällä hetkellä. Ennen töihin meno kesti noin 45 min ja nyt menee helposti 60 min. Skootterilla vain 20 min.

Voisiko linjojen 125 ja 125B päätepysäkin siirtää Pohjantieltä Tapionaukiolle? Näin se vastaisi hieman enemmän entistä 19:sta ja esim. huonommin liikkuvilla olisi helpompi pääsy Espoon Kaupunginteatteriin, uimahallille, Tapiolan kirkkoon, Gardeniin, Ainoaan, tms. paikkoihin. Nyt kun täytyy Pohjantieltä könytä Tapiolan keskustan läpi, jos näihin paikkoihin haluaa mennä. Tapionaukio ei nykyisellään vaikuta olevan kovin suuressa käytössä, kun taas Pohjantiellä voi tulla ruuhkaa.

Myyrmäestä Salmisaareen matka-aika ennen 46 minuuttia, max. 50 min. Nyt bussi-ratikka- yhdistelmällä 62 min. tai bussi-bussi (20 - 555) yhdistelmällä 67 - 70 min. Henk.koht. matkustusmukavuus (vaihtojen minimointi) on nopeutta tärkeämpi, enkä periaatteesta käytä metroa (varsinkin kun sen toimintavarmuus ei ole taattu). Edelleen kuitenkin toivon järjen voittoa ja asennemuutosta HSL:ltä, eli bussilinjaa joka kulkee päärautatieasemalta Lauttasaareen oikeasti palvelemaan junalta tulijoita. Eli joko ent. 21V takaisin tai nykyinen 21 kulkemaan Kampin kautta keskustaan eikä Hietalahteen kuten nyt (siis tältä osin päällekkäin linjan 20 kanssa, mitenköhän tämä ratkaisu on perusteltu, se ei ole ollenkaan linjassa muiden ratkaisujen eli päällekkäisyyksienpurkustrategian kanssa).

Kuljen paljon Töölöstä Westendiin. Parhaimmillaan matka taittui todella kätevästi ja ennenkaikkea nopeasti bussilla. Saatoin Ruoholahdessa vaihtaa ratikka 8, joka tuo Töölöön. Matkaan kului parhaimmillaan reilu 20min! Tein tämän matkan eilen illalla (la 13.1.18) metro-bussi -yhdistelmällä ja matka kesti tunnin entisen 25 minsan sijaan!!! Tunnin!! Apua. Metro kulki kyllä nopeasti, mutta se säätö sinne asemalle Westendistä ja se loputon kävely asemalla. Tämän matkan idea on ollut juuri, se että bussi pääsee täysillä paahtaan Länkkäriä ja bussimatka on kestänyt sen vajaa 10 min. Siirryn heti keväällä fillariin. Ja aina kun ylimääräistä rahaa on, ehdottomasti taksilla. Käsittämätöntä.

Hei HSL! Jiriweh kirjoitti tuossa alla (10.1.) täyttä asiaa. Siinä teille suunnitelma. Nyt vain kilpailuttamaan liikennöitsijöitä ja suorat linjat käyttöön. Nykyinen tilanne on kestämätön.

Samaa mieltä! Tarkastelin liikennöintisuunnitelmia ja kustannushommat olisivat ehkä suunnilleen seuraavat (ainakin v. 2015 tasolla)

Esim. entisten 150 liikennöinti maksoi n. 0,6€/km*18,9km eli tajusinko oikein, että yhden vuoron ajaminen Kivenlahdesta maksaisi vain 11€ ja rapiat (varmaan tajusin jotain väärin.) Tunnilta linjan ajo maksoi 37€ ja matkaan kului n. 20min eli kolmasosa siitä. Jos nyt ajaisi vaikka ruuhkaan 4 edestakaista vuoroa päivässä olisi kustannukset n. 88€/päivä eli 616€/vko. Tämä parantaisi jo huomattavasti tilannetta ja kun te niitä tulevaisuuden kapasiteettiongelmia mietitte niin busseja vaan motaria.

Pitäisi olla mahdollisuus junan tapaan pikavuoroihin, jotka pysähtyisivät Matinkylän jälkeen Ruoholahdessa. On turhauttavaa, kun myöhässä ja täynnä oleva juna pysähtelee puolityhjillä Aalto yliopiston ja Koivusaaren asemilla.

Nykyisellä radalla ja asemilla tämä ei valitettavasti onnistu, sillä pikavuoro jäisi edessä olevien vakiovuorojen perään jumiin kulkemaan yhtä hitaasti kuin vakiovuorotkin. Pikavuorot edellyttävät nykyisen radan leventämistä neliraiteiseksi tai täysin uuden pikametroyhteyden rakentamista kaupungin halki.

Olisikohan mahdollista, jos (tilanteessa kun länsimetro on siis kivenlahdessa) metrot lähtevät Matinkylästä n. 3min välein ja tuossa ajassa Kivenlahden metroa edellä oleva metro on jo Urheilupuiston kohdilla niin jos Kivenlahden ''pikametro'' tulisi perästä vaikka vähän hitaampaa ja ohittaisi Niittykummun ja Urheilupuiston asemat. Matka-aika itsessään ei olisi kauheasti nopeampi mutta kapasiteetti riittäisi paremmin ja matkanteko olisi sujuvampaa. Lisäksi onkohan Helsingissä semmoisia raiteita jolla voisi vaihtaa aseman ajaksi toiselle puolelle laituria ja aseman jälkeen takaisin omalle raiteelle ohittaen hitaamman junan asemalla.

2.5 min vuoroväli yhdellä raiteella ei mahdollista mitään, vaan liikenne toimii hädin tuskin normaalistikaan. Jossain vaiheessa länsimetrolle tulisi rakentaa 3. ja 4. raiteet joihinkin kohtiin. Näitä ei tarvitse rakentaa maan alle, koska nopeiden junien kohdalla ei tarvitse välittää kaupunkirakenteesta silloin kun ne eivät pysähdy, vaan lisää raiteita saa maan päälle.

Idässä menee enintään 20 minuuttia pääteasemalle, joten pikajunien sijaan voisin kuvitella raitiovaunujen parantavan enemmän matkustajapalvelua samalla rahalla.

Vähän olen kyllä skeptinen että HSL ja espoo enää investoisi länsimetroon tämän jälkeen.

Näinpä se on. Pikaratikka kulkemaan maan päällä olisi hyvä vaihtoehto, joka oli joskus vuosia sitten esillä. Ei sitä käsitelty asiallisesti aikanaan. Nyt varmaan auttaisi asiaa, jos kaikki junat kulkisivat Matinkylään asti. Se pitäisi hoitaa ensi tilassa.

Junalla mentäessä muuten pikavaihtoehto on tarjolla Espoon keskuksesta!

Esitän linjojen 124 ja/tai 125 reitin muuttamista kulkemaan Soukan ostoskeskuksen kautta. Linjan 46 loppumisen jälkeen Soukasta kulku Eestinkallioon on hankaloitunut. Myös kulkeminen Saunalahteen on hankalaa. Ehdotan, että linjat 124 ja 125 voisi muuttaa entisen 12 ja 14 linjojen tapaan vastakkaisiin suuntiin samaa reittiä kulkevaksi pariksi. Linjan reitti ei päätyisi Tapiolaan vaan kulkisi Saunalahdesta Urheilupuistolle. Saunalahti-Tillinmäki-Nöykkiönlaakso-Puolarmetsä-Olari-Lystimäki-Tontunmäki-Urheilupuisto(M)- Niittykumpu(M)-Friisilä-Martinkallio-Soukka-Espoonlahti-Kivenlahti-Saunalahti

Tämä hässäkkähän on Espoon hallinnon vika, mutta nyt sielläkin päässä tajutaan että jotain on tehtävä. Uusien linjojen vuorovälit ja kapasiteetti eivät riitä, metro pursuu ihmisiä ja asemista on tullut ahtaita ihmisloukkuja. Viimeisimpänä oli tuo järjestelmävika.

Ehdotukseni uudeksi (ja ainakin länsimetron jatkeeseen asti pysyväksi) hätälinjoiksi.

126 Latokaski-Nöykkiö-Eestinlaakso-Finnoontie-Moottoritie-Helsinki
-Tarpeeksi nopea ja kilpailukykyinen yhteys keskustaan Latokasken ja Nöykkiön asukkaille

127 Tillinmäki-Saunalahti-Kivenlahti-Espoonlahti-Soukka-Alasoukka-Soukanväylä-Moottoritie-Helsinki
-Palvelee tehokkaasti Espoonlahden suuraluetta yhdessä 129 kanssa.

128 Kuitinmäki-Piispansilta-Haukilahti-Westend-Moottoritie-Helsinki
-Palvelee hieman myös Olaria, jonka liityntälinjat ovat kovin täysiä ja korvaa linjaa 10 ja yhteyttä Olarista Haukilahteen ja Westendiin. Haukilahdesta ja Westendistä pääsee nopeasti keskustaan.

129 Kivenlahti-Laurinlahti-Soukka-Kaitaa-Moottoritie-Matinkylä-Helsinki
-ks. 127

130 Kauniainen-Mankkaa-Tapiola-P.Tapiola-Helsinki
-Palvelee erästä katvealuetta Mankkaa, P.Tapiola

195 Latokaski-Olari-Tapiola-Meilahti-Kamppi
-Tämän linjan olemassaoloa ei varmaan tarvitse edes perustella

resurssit linjoille voidaan siirtää liityntälinjoja harventamalla ja uudelleen reitittämällä. linjoja liikennöitäisiin 6-10 ja 14-20, paitsi 195 olisi kokopäiväinen sillä se EI kilpaile metron kanssa.
vuorovälejä voidaan harventaa mm. linjoilta 143, 146, 157 ja 158, sekä 111.

Työmatkani Helsingin keskustasta Tapiolaan/Westendiin piteni puolesta tunnista 50 minuuttiin länsimetron tultua. Kävelymatka Suomen keleissä Tapiolan keskustasta Westendiin yli 15 minuuttia on todella ikävä vaihtoehto. Järkeviä bussilinjoja ei tällä välillä kulje. Toivon, että länsiväylän kamppi-espoo bussilinjoja palautetaan mahdollisimman pian - kyllä metrolla on silti käyttöä.

Nyt kun metrot alkavat olla aamuisin tupaten täynnä porukkaa, niin olisi suotavaa, että ilmastointi olisi päällä tai tehokkaammalla. On nimittäin ankea ensin olla 20 min saunaa lähenevissä lämpötiloissa kosteuden vuoksi ja siitä hypätä hikisenä sitten ulkoilmaan.

Westend-Haukilahti -alueen joukkoliikenneyhteydet ovat tällä hetkellä käsittämättömän huonot. Bussi 111 kulkee aikataulusta myöhässä, ja tänään jäi ainakin se vuoro ajamatta, jota turhaan odottelin. Matkustusajat Kamppiin ovat kolmin-tai nelinkertaistuneet (10-15 minuutista 40-45 minuuttiin).

Lauttasaaren asemalle toivoisin kylttejä, jotka kertoisivat muualta tulleelle enemmän kuin nykyiset Gyldentie ja Otavatie. Olisipa vaikka "Kauppakeskus" tai "Lauttasaarentie" tai "Lauttasaaren kirkko", niin osaisi valita kumpaan suuntaan asemalta poistuu. Nyt on täytynyt kysyä joka kerta muilta, missäpäin mahtaisi olla kauppakeskus tai Lauttasaarentie tai Lauttasaaren kirkko. Musiikkiopisto-viitta lienee jo liikaa vaadittu. Opaskartta seinälle ratkaisisi myös pulman.

HSL:n logiikka ja suhtautuminen tähän kaikkeen on ihan uskomaton. Tämän päivän Hesarin jutun mukaan ensin pitäisi kokeilla ja katsella ja opiskella omat matkansa eri vaihtoehtoineen ja antaa aikaa tälle kokeilulle. Haloo, jos selkeitä huononnuksia on jo heti tullut ilmi ja niistä on jo etukäteenkin annettu palautetta, niin ei tilanne niiden osalta mihinkään muutu viikkojenkaan seuraamisen jälkeen! Toinen asia, joka kirjoituksessa nosti v-käyrän ylös, oli aikataulujen mitoittaminen matkustajamääriin sopivaksi. Että "voi tulla tilanteita, joissa matkustajia tuleekin jossain paikassa enemmän, kuin on ennakkoon suunniteltu" eli "pahimmillaan täpötäysiin busseihin ei mahdu ja ihmisiä jää pysäkeille". Kun alunperin jo hyvän aikaa sitten toin tällä foorumilla tämän esille (viitaten länsimetron alkuperäiseen käyttöönottoajankohtaan jolloin näin todellakin kävi Lauttasaaren bussien kanssa!), sain vain ivallisen sävyisen vastauksen, että tietenkään tämä ei ole mahdollista eikä näin ei pääse käymään. OMG!!

Lisäyksenä vielä, että ihmisillä on muutakin elämää ja tekemistä kuin pähkäillä, kokeilla, katsella ja opiskella eri reittivaihtoehtoja...! Aika ei todellakaan riitä tuollaiseen pelleilyyn.

Minustakin tuli länsimetroon kielteisesti suhtauva eilen, matka-ajat Nöykkiöstä Kamppiin tuplaantui. Ennen pääsi jopa alle 1/2 tunnin Nöykkiöstä Kamppiin , nyt tärvääntyy 55min -1h 09min.
Jopa isosta-omenasta Nöykkiöön ottaa bussilla 28-34min. Eilen kävelin tuon saman matkan Hannuksen kautta kiertäen 45 minuuttiin. Eihän tässä oo mitään järkeä.
No tämähän lisää espoolaista joukkoliikennettä eli omalla autolla.

Samoin. Olarista Ruoholahteen meno- ja paluumatkoissa menee julkisilla nyt tunti kauemmin kuin omalla autolla menisi eikä pääse enää edes yhtä lähelle toimistoa. Alkaa olla aika turha maksaa seutulippua, palaan oman auton käyttäjäksi.

Pistätkö tosissaan matka-ajan ilman puhtauden edelle? Jos käytät autoa, suosittelen ehdottomasti sähköautoa.

Tiedän, että ollaan vasta alkuvaiheessa tämän metroliikenteen kanssa, mutta onko tarkoitus, että kun saapuu illalla myöhemmin 22-23 välillä Matinkylään H:gistä, niin joutuisi odottamaan omaa liityntäbussiaan vielä n. 25min? Aika kohtuutonta. Eilen saavuin Matinkylään 22.26 ja seuraava 147 olisi lähtenyt 23.01. Toinen vaihtoehto olisi ollut jäädä Niittykummussa ja ottaa 125 mutta silloin joutuu loppupäässä kävelemään kilometrin. Ymmärrän, että illalla myöhään on vuorot harvemmat, niin oli aiemminkin. 147 kulki n. 30min välein, mutta miksi nyt on sama vaikka ensin on jo metron odottelu (illalla nekin harvemmat), itse metromatka ja sitten vielä 25min odotus?? Toivon, että tähän tulee muutos.

Ilta- ja yöliikenteessä vuorovälit ovat busseilla pidemmät, koska matkustajia on vähemmän. 20-30 minuuttia on yleinen vuoroväli klo 22 jälkeen. Suosittelemme tähtäämään siihen metroon, jossa vaihtoaika Matinkylässä jää lyhyemmäksi. Runkoyhteyksien (juna, metro, runkobussilinjat) vuoroväli on lähes aina tiheämpi kuin liityntäbussien vuoroväli. Yleinen käytäntö on, että noin joka toisesta tai kolmannesta metrosta on jatkoyhteys.

Kiitos vastauksesta. Tämä on kuitenkin huomattava huononnus entiseen. Ennenkin oli 30min vuorovälit myöhään (kuten mainitsinkin), eli jos missasit bussin Kampissa, tiesit, että odotat maksimissaan 30min ja lähtee seuraava, jolla pääset lähes kotiovelle 20-25min:ssa. Mutta nyt odotat ensin metroa, matkustat metrolla 20-22min, sitten odotat Matinkylässä 25min ja matkustat liityntäbussilla 15-20min. Tämä on mielestäni nykyaikana kohtuuton huononnus pääkaupunkiseudulla (nyt kun metron kakkosvaihe ei ole vielä valmis). Ei täsmää mm teattereiden lopetusaikoihin...

Lisäksi ehdotan vielä, että 147 rupeaisi kulkemaan Laurinlahdentien päästä vasemmalle (ohi uimahallin) ja sieltä Soukanväylän kautta Matinkylään, jolloin voitaisiin päästä liityntäbussilla n. 10min:ssa Isoon Omenaan tämänhetkisen n. 19minuutin sijaan, joka on aikamoinen ajoaika välilä Laurinlahti-Matinkylä (kun ennen kesti 25min Kamppiin asti). Eikö soukkalaisia ja iivisniemeläisiä voisi poimia joku muu bussi ja hyödynnettäisiin Länsiväylää enemmän? Nyt kun ei vielä metron kakkosvaihe ole valmis, etelä-espoon (ja varmaan pohjois-espoonkin) asukkaita pitäisi ottaa enemmän huomioon. Lisääntyneet matka-ajat ovat varmaankin juuri näiden asukkaiden ongelmia nyt (siis kaikkien, jotka asuvat pidemmällä Matinkylästä). Olen toiveikas ja uskon, että asioita vielä hieman korjataan:-)

korjauksena edelliseen "Soukanväylää pitkin Länsiväylälle ja sitä kautta Matinkylään..."

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.