Metroliikenne

Uuden osuuden Ruoholahti-Matinkylä avaaminen liikenteelle on viivästynyt. Kun länsimetron osuus tulee käyttöön, avataan kahdeksan uutta asemaa - kaksi Helsinkiin ja kuusi Espooseen. Uusi osuus kulkee kokonaisuudessaan maan alla.
Tiheämmät vuorovälit. Länsimetron valmistuttua metro kulkee ruuhka-aikaan Tapiolan ja Itäkeskuksen välillä kahden ja puolen minuutin välein. Metron nykyosuudella siirryttiin tiheämmän vuorovälin liikenteeseen Itäkeskuksen ja Kampin välillä jo 15.8.2016.
Kaksi metrolinjaa. Toinen linjoista kulkee väliä Matinkylä-Vuosaari, toinen väliä Tapiola-Mellunmäki. Idän suunnassa joka toinen juna ajaa Mellunmäkeen ja joka toinen Vuosaareen. Espoossa taas joka toinen juna kääntyy takaisin Tapiolassa ja joka toinen jatkaa Matinkylään.

Lisätietoa joukkoliikenteestä 15.8.2016 alkaen pääset lukemaan Liikenne 15.8. alkaen -välilehdeltä. Tämä sivu keskittyy kuvaamaan metroliikennettä, kun länsimetron osuus on avattu liikenteelle.

Metro 15.8. alkaen

Kahdeksan uutta asemaa

HSL-alueelle avataan metron läntisen laajentumisen myötä kahdeksan uutta metroasemaa: Lauttasaari, Koivusaari, Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu ja Matinkylä. Asemien kaikki sisäänkäynnit ovat esteettömiä, ja asemien suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota matkustajien turvallisuuteen. Lisäksi kullakin asemalla on oma arkkitehtoninen teemansa, joka viestii siitä, mitä aseman ympäristössä maanpinnalla tapahtuu.

Metron uusi osuus kulkee kokonaisuudessaan maan alla. Tietoa asemista saa Länsimetro Oy:n verkkosivuilta.

Aalto-yliopiston metroaseman laituri
Havainnekuva Aalto-yliopiston metroaseman laiturialueesta. Kuva: Arkkitehtitoimistot ALA Oy + Esa Piiroinen Oy / Länsimetro Oy

Näin liikennöidään

Kun länsimetron liikenne alkaa, metroa liikennöidään kahdella linjalla: Matinkylä–Vuosaari ja Tapiola–Mellunmäki. Metroliikenteen vuorovälit tihenevät nykyisestä – arkisin ruuhka-aikoina vuoroväli linjojen yhteisellä osuudella (Tapiola–Itäkeskus) on vain kaksi ja puoli minuuttia. Metron liikennöintiajat pysyvät kutakuinkin nykyisellään. Liikennöinti alkaa arkisin ja lauantaisin noin aamuviideltä ja sunnuntaisin tuntia myöhemmin, ja metrojunien kulku lakkaa illalla noin kello 23.30.

Metron vuorovälit
Aika Vuoroväli
(Matinkylä-Vuosaari ja Tapiola-Mellunmäki)
Vuoroväli
(Tapiola-Itäkeskus)
Arkisin ruuhka-aikaan 5 min 2,5 min
Lauantaisin ja arkisin päiväsaikaan 7,5 min 3-4 min
Iltaisin ja sunnuntaisin 10 min 5 min

Esimerkkejä matka-ajoista:
Rautatientori-Aalto-yliopisto 12 minuuttia
Rautatientori-Tapiola 14 minuuttia
Rautatientori-Matinkylä 19 minuuttia
Sörnäinen-Lauttasaari 9 minuuttia

Tiiviimpi kaupunkirakenne

Vaikka metro kulkee maan alla, sillä on ratkaiseva vaikutus siihen, mitä tapahtuu maan päällä. Eteläisessä Espoossa metron saapuminen merkitsee kaupunkirakenteen tiivistymistä metroasemien ympäristöissä. Suuria rakennusprojekteja on käynnissä lähes kaikkien uusien metroasemien ympäristöissä. Tiiviimpi kaupunkirakenne mahdollistaa myös ekologisemman liikkumisen, kun yhä useamman ihmisen matkaketjut koostuvat kävelystä tai pyöräilystä ja metrosta.

Keilaniemen aseman ympäristöön rakennetaan uusia toimistotorneja
Muun muassa Keilaniemen aseman ympäristöön rakennetaan tulevina vuosina paljon uutta. Havainnekuva: ALA ARKKITEHDIT / Länsimetro Oy

Metroasemien ympäristöjä rakennetaan monin paikoin myös metron liikennöinnin käynnistyttyä. Tämä näkyy erityisen selvästi Tapiolassa, joka on Matinkylän ohella toinen Espoon merkittävimmistä liityntäbussien päätepisteistä. Bussiterminaali valmistuu Tapiolaan vuoden 2018 lopulla, joten Tapiolan bussit kulkevat ennen sitä Pohjantien varresta ja Tapionaukiolta.

Liityntäpysäköinti

Metron uuden osuuden varrelle rakennetaan myös uusia liityntäpysäköintipaikkoja niin autoille kuin pyörillekin. Niiden määrä kasvaa metroliikenteen käynnistyttyäkin, sillä rakennustyöt monen aseman ympäristössä ovat vielä kesken. Alla on kuvattu, kuinka paljon liityntäpysäköintiä on tarjolla metron avauduttua ja millaisia suunnitelmia pysäköinnin kehittämiseksi on sen jälkeen.

Liityntäpysäköinti metron uudella osuudella
Asema Liityntäpysäköinti autoille Liityntäpysäköinti pyörille Tulevaisuuden suunnitelmia
Lauttasaari Liityntäpysäköintipaikat valmistuvat marraskuussa 2016. 160 runkolukittavaa paikkaa.

50 autopaikkaa valmistuu marraskuussa 2016. Pysäköinnin hinta 2 euroa + matkakorttitunnistautuminen (kello 6-17). Kello 17.00 jälkeen pysäköinnistä peritään parkkihallin normaalihinta.

Koivusaari Ei autopaikkoja. 100 runkolukittavaa paikkaa. Ei suunnitelmia.
Keilaniemi Ei varsinaista liityntäpysäköintiä alueen rakennustöiden vuoksi. Ei varsinaista liityntäpysäköintiä alueen rakennustöiden vuoksi. 180 autopaikkaa valmistuu tornitalohankkeen yhteydessä vuonna 2018-2019. Myös noin 120 pyöräpaikkaa rakennetaan.
Aalto-yliopisto Ei autopaikkoja. 160 paikkaa, joista 80 runkolukittavia. Pyöräpaikkoja tulee lisää, kun Aalto-yliopiston Väre-rakennus valmistuu (n. 2017-2018). Autopaikkoja ei ole suunnitteilla.
Tapiola 370 autopaikkaa. Pysäköinnin hinta 2e / 10h + matkakorttitunnistautuminen. 10 tunnin jälkeen peritään parkkihallin normaalihinta. Pysäköinti on avoinna kello 6-24. Liityntäpysäköintipaikat ovat parkkihallin kahdella alimmalla tasolla, mistä on suora kävely-yhteys metroon. 250 paikkaa, joista 50 runkolukittavia ja 100 katettuja. Pyöräpaikkoja on tulossa yhteensä 500. Pyöräparkki toteutuu pääosin vasta bussiterminaalin valmistumisen yhteydessä vuoden 2018 lopussa.
Urheilupuisto 200 autopaikkaa. Pysäköinnin hinta 2e / 10h + matkakorttitunnistautuminen. 10 tunnin jälkeen peritään parkkihallin normaalihinta. Pysäköinti on avoinna vuorokauden ympäri. Parkkihallista suora kulkuyhteys metroon. 168 runkolukittavaa paikkaa, joista 52 katettuja. Vuonna 2018 pyöräpaikkoja on yhteensä 523.
Niittykumpu Autopaikat avautuvat vuonna 2017. Pyöräpaikat avautuvat vuonna 2017. Keväällä 2017 avataan 80 autopaikkaa. Lisäksi 120 autopaikkaa aikaisintaan vuonna 2018. Paikat ovat liityntäpysäköintikäytössä kello 5.30-17. Vuonna 2017 avataan myös 200 pyöräpaikkaa, myöhemmin lisäksi vielä 200 pyöräpaikkaa tunneliin Merituulentien alle.
Matinkylä 550 autopaikkaa. Pysäköinnin hinta 2e / 10h + matkakorttitunnistautuminen. 10 tunnin jälkeen peritään parkkihallin normaalihinta. Pysäköinti on avoinna vuorokauden ympäri. Paikat sijaitsevat kauppakeskus Ison Omenan parkkihallissa. 500 runkolukittavaa paikkaa. Liityntäpysäköinti on lopullisessa muodossaan elokuussa 2016.

HSL:n tämänhetkiseen liityntäpysäköintitilanteeseen voi tutustua liityntäpysäköintisivuillamme osoitteessa hsl.fi/liityntäpysäköinti.

Matinkylän metroaseman sisäänkäynti
Pyörille rakennetaan liityntäpysäköintipaikkoja muun muassa Matinkylän metroaseman sisäänkäynneille. Havainnekuva: Arkkitehtitoimisto HKP Oy / Länsimetro Oy

Länsimetro on yhteistyötä

Metron laajentamisprojektissa on mukana useita osapuolia. HSL:n tehtävänä on paitsi metron liikennöinnin myös liityntälinjaston ja sen yhteydessä tehtävien muutosten suunnittelu. Metron rakentamisesta vastaa Länsimetro Oy, joka perustettiin vuonna 2007. Yhtiön tehtävänä on rakentaa metrolinja asemineen Ruoholahdesta Matinkylään ja edelleen Kivenlahteen. Espoon kaupunki omistaa Länsimetro Oy:stä noin 85 prosenttia ja Helsingin kaupunki noin 15 prosenttia - jako on tehty sen mukaan, kuinka suuri osa metron laajennusosasta kummassakin kaupungissa kulkee. Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) taas vastaa metroliikenteen operoinnista ja infrastruktuurin ylläpidosta.

Länsimetro Oy:n verkkosivut
Helsingin kaupungin liikennelaitoksen verkkosivut

Rakentamisen taustaa

Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuustot päättivät Länsimetron rakentamisesta toukokuussa 2008, ja rakentaminen aloitettiin Ruoholahdessa Helsingissä marraskuussa 2009. Toden teolla rakentaminen pääsi käyntiin vuonna 2010, kun korkein hallinto-oikeus oli hylännyt Espoon metrotunnelien ja -asemien maanalaista kaavaa koskeneet valitukset.

Länsimetro on Helsingin kaupungin, Espoon kaupungin ja valtion yhteishanke. Valtio on osallistunut rakennuskustannuksiin 30 prosentilla, ja loppuosan maksavat kaupungit omilla alueillaan syntyvien rakennuskustannusten perusteella (kustannukset jakautuvat kaupunkien kesken suunnilleen niin, että Espoo maksaa 72 prosenttia ja Helsinki 28 prosenttia). Hankkeen loppukustannusarvio on 1 024 miljoonaa euroa.

Jatko-osa on jo tekeillä

Ensi vuosikymmenellä metrorata jatkuu Matinkylästä seitsemän kilometrin ja viiden uuden aseman verran edelleen Kivenlahteen, jonne liikennöidään aikaisintaan vuonna 2020. Länsimetron toisen vaiheen rakentaminen on jo käynnistynyt louhintatöillä. Toisen vaiheen yhteydessä rakennetaan myös uusi maanalainen metrovarikko Sammalvuoreen.

Soukan metrotyömaan sisäänkäynti
Tästä tunnelista pääsee Soukan metroasematyömaalle. Soukan asema on yksi niistä Länsimetron toisen vaiheen asemista, jotka avataan liikenteelle aikaisintaan vuonna 2020. Kuva: Aku Kallio / Länsimetro Oy

Takaisin ylös