Metroliikenne 18.11.2017 alkaen

Miten juuri sinun matkasi kulkee 18.11.2017 alkaen? Voit tutustua metron tarjoamiin mahdollisuuksiin Reittioppaassa!

***

Kahdeksan uutta asemaa. Rata Ruoholahdesta Matinkylään avattiin18.11.2017, ja samalla matkustajille avattiin kahdeksan uutta asemaa - kaksi Helsinkiin ja kuusi Espooseen. Uusi osuus kulkee kokonaisuudessaan maan alla.

Tiheät vuorovälit. Metro kulkee ruuhka-aikaan Tapiolan ja Itäkeskuksen välillä kahden ja puolen minuutin välein. Metron nykyosuudella siirryttiin tiheämmän vuorovälin liikenteeseen Itäkeskuksen ja Kampin välillä jo elokuussa 2016.

Kaksi metrolinjaa. Toinen linjoista kulkee väliä Matinkylä-Vuosaari, toinen väliä Tapiola-Mellunmäki. Idän suunnassa joka toinen juna ajaa Mellunmäkeen ja joka toinen Vuosaareen. Espoossa taas joka toinen juna kääntyy takaisin Tapiolassa ja joka toinen jatkaa Matinkylään.

Metro 15.8. alkaen

Kahdeksan uutta asemaa

HSL-alueelle on avattu kahdeksan uutta metroasemaa: Lauttasaari, Koivusaari, Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu ja Matinkylä. Asemien kaikki sisäänkäynnit ovat esteettömiä, ja asemien suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota matkustajien turvallisuuteen. Lisäksi kullakin asemalla on oma arkkitehtoninen teemansa, joka viestii siitä, mitä aseman ympäristössä maanpinnalla tapahtuu.

Metron uusi osuus kulkee kokonaisuudessaan maan alla.

Metron uusiin - ja vanhoihinkin - asemiin ja niiden karttoihin voit tutustua HKL:n verkkosivuilla.

Aalto-yliopiston metroaseman laituri
Havainnekuva Aalto-yliopiston metroaseman laiturialueesta. Kuva: Arkkitehtitoimistot ALA Oy + Esa Piiroinen Oy / Länsimetro Oy

Näin liikennöidään

Metroa liikennöidään kahdella linjalla: Matinkylä–Vuosaari ja Tapiola–Mellunmäki. Metroliikenteen vuoroväli on arkisin ruuhka-aikoina kaksi ja puoli minuuttia linjojen yhteisellä osuudella (Tapiola–Itäkeskus).  Metron liikennöintiajat pysyvät kutakuinkin nykyisellään. Liikennöinti alkaa arkisin ja lauantaisin noin aamuviideltä ja sunnuntaisin tuntia myöhemmin, ja metrojunien kulku lakkaa illalla noin kello 23.30.

Metron vuorovälit
Aika Vuoroväli
(Matinkylä-Vuosaari ja Tapiola-Mellunmäki)
Vuoroväli
(Tapiola-Itäkeskus)
Arkisin ruuhka-aikaan 5 min 2,5 min
Lauantaisin ja arkisin päiväsaikaan 7,5 min 3-4 min
Iltaisin ja sunnuntaisin 10 min 5 min

Metron aikataulut linjalla Matinkylä-Vuosaari (pdf-tiedosto)

Metron aikataulut linjalla Tapiola-Mellunmäki (pdf-tiedosto)

Metron ensimmäiset ja viimeiset lähdöt

Ensimmäiset lähdöt

Vuosaari-Matinkylä

 

Mellunmäki-Tapiola

 

Matinkylä-Vuosaari

 

Tapiola-
Vuosaari
(Matinkylästä tuleva metrolinja)

Tapiola-Mellunmäki

 

Ma-pe

5:05

5:20

5:09

5:14

6:00

La

5:15

5:20

5:09

5:14

6:00

Su

6:15

6:20

6:09

6:14

6:37

Viimeiset lähdöt
ma-su

23:05

23:00

23:09

23:14

23:20

 

Esimerkkejä matka-ajoista:
Rautatientori-Aalto-yliopisto 12 minuuttia
Rautatientori-Tapiola 14 minuuttia
Rautatientori-Matinkylä 19 minuuttia
Sörnäinen-Lauttasaari 9 minuuttia

Tiiviimpi kaupunkirakenne

Vaikka metro kulkee maan alla, sillä on ratkaiseva vaikutus siihen, mitä tapahtuu maan päällä. Eteläisessä Espoossa metron saapuminen merkitsee kaupunkirakenteen tiivistymistä metroasemien ympäristöissä. Suuria rakennusprojekteja on käynnissä lähes kaikkien uusien metroasemien ympäristöissä. Tiiviimpi kaupunkirakenne mahdollistaa myös ekologisemman liikkumisen, kun yhä useamman ihmisen matkaketjut koostuvat kävelystä tai pyöräilystä ja metrosta.

Keilaniemen aseman ympäristöön rakennetaan uusia toimistotorneja
Muun muassa Keilaniemen aseman ympäristöön rakennetaan tulevina vuosina paljon uutta. Havainnekuva: ALA ARKKITEHDIT / Länsimetro Oy

Metroasemien ympäristöjä rakennetaan monin paikoin myös metron liikennöinnin käynnistyttyä. Tämä näkyy erityisen selvästi Tapiolassa, joka on Matinkylän ohella toinen Espoon merkittävimmistä liityntäbussien päätepisteistä. Bussiterminaali valmistuu Tapiolaan vuonna 2019, joten Tapiolan bussit kulkevat ennen sitä Pohjantien varresta ja Tapionaukiolta.

Liityntäpysäköinti

Metron uuden osuuden varrelle rakennetaan myös uusia liityntäpysäköintipaikkoja niin autoille kuin pyörillekin. Niiden määrä kasvaa metroliikenteen käynnistyttyäkin, sillä rakennustyöt monen aseman ympäristössä ovat vielä kesken.

Liityntäpysäköintiä autoille on tulossa Lauttasaareen, Tapiolaan, Urheilupuistoon, Niittykumpuun ja Matinkylään. Pyörille liityntäpaikkoja on tulossa kaikille asemille.

Liityntäpysäköintipaikat halutaan varata liityntäpysäköijille. Siksi halutaan varmistaa, että joukkoliikennelippu on voimassa. Tämä tehdään leimaamalla matkakortin kausi- tai arvolippu matkakortinlukijalla, jonka jälkeen saa pysäköidä liityntäpysäköintihintaan. Matkakortinlukija sijaitsee joko sisäänajopuomilla tai pysäköintiautomaatilla. HSL:n mobiililippua ei voi tällä hetkellä hyödyntää liityntäpysäköinnissä.

Asema

Liityntäpysäköinti autoille

Liityntäpysäköinti pyörille

Tulevaisuuden suunnitelmia

Lauttasaari

50 autopaikkaa kauppakeskuksen tasolla P2, vain merkityt paikat (sisäänajo Lauttasaarentie 25). Hinta 2 euroa arkisin klo 6-17. Kello 17.00 jälkeen peritään parkkihallin normaalihinta. Rekisterinumeron tunnistamiseen perustuva järjestelmä. P-laitoksesta kulku metroon kauppakeskuksen kautta. Operaattorina EuroPark

Läntisellä sisäänkäynnillä 70 paikkaa, itäisellä sisäänkäynnillä 30 paikkaa. Lisäksi Otavantiellä 40 paikkaa.

 

Koivusaari

Ei autopaikkoja.

50 runkolukittavaa paikkaa.

 

Keilaniemi

Ei liityntäpysäköintiä alueen rakennustöiden vuoksi.

N. 30 paikkaa asemarakennusten välissä ja 30 pohjoisen sisäänkäynnin vieressä. Kaikki runkolukittavia.

180 autopaikkaa valmistuu tornitalohankkeen yhteydessä tulevina vuosina. Myös noin 100 pyöräpaikkaa rakennetaan.

Aalto-yliopisto

Ei autopaikkoja.

Tietotien sisäänkäynnillä 80 runkolukittavaa paikkaa ja pääsisäänkäynnillä 120 (tilapäistä) rengaslukittavaa paikkaa.

Runkolukittavia pyöräpaikkoja tulee merkittävästi lisää, kun Korkeakouluaukio ja Väre-rakennus valmistuvat.

Tapiola

370 autopaikkaa tasoilla P3 ja P4 (sisäänajo Etelätuulentie 1 tai Tapiolantien liikenneympyrä). Pysäköinnin hinta 2 e / 10 h. 10 tunnin jälkeen peritään parkkihallin normaalihinta. Matkakorttitunnistautuminen. Tasolta P3 on kulkuyhteys metroon. Operaattorina Q-Park

90 runkolukittavaa paikkaa Länsituulenkujalla ja asemalla. Myöhemmin  syksyllä Heikinkujalle 70 pp, joista 50 katettuja.  Lisäksi Tuulikinsillalla on 230 runkolukittavaa paikkaa.

Pyöräpaikkoja tulee noin 300 lisää 2019.

Urheilupuisto

200 autopaikkaa ensisijaisesti tasoilla K2 ja K3, sisäänajo Koivu-Mankkaantieltä. Pysäköinnin hinta 2e / 10h. 10 tunnin jälkeen peritään parkkihallin normaalihinta. Matkakorttitunnistautuminen. Parkkihallista on suora kulkuyhteys hissillä metroon. Operaattorina Tapiola Paikoitus

170 runkolukittavaa paikkaa, joista 50 katettuja. Sisältää pyöränhuoltopisteen.

Pyöräpaikkojen määrä kasvaa tulevaisuudessa. Lopullinen pyöräpaikkamäärä on 500 kpl.

Niittykumpu

Yht. 80 autopaikkaa kauppakeskuksen tasolla P3, Niittykuja 4. 20 paikkaa liityntäpysäköijille 24/7. 60 paikkaa käytössä arkisin 5-17, jonka jälkeen kauppakeskuksen käytössä. Hinta 2€/10 h, 10 tunnin jälkeen peritään parkkihallin normaalihinta. P-laitoksesta kulku kauppakeskuksen kautta metron sisäänkäynnille. Operaattorina ParkkiPate

Lokakuussa avautuu n. 200 runkolukittavaa pyöräpaikkaa Rälssitilanporttiin.

Niittytorille valmistuu 160 pyöräpaikkaa keväällä 2018. 120 autopaikkaa lisää aikaisintaan vuonna 2018.

Matinkylä

350 autopaikkaa kauppakeskuksen tasolla P3. Sisäänajo Piispansillan, Markkinakadun tai Suomenlahdentien kautta. Pysäköinnin hinta 2e / 10h. 10 tunnin jälkeen peritään parkkihallin normaalihinta. Matkakorttitunnistautuminen. Kulku metroon bussiterminaalitason kautta. Operaattorina Q-Park

480 paikkaa, joiden lisäksi kauppakeskuksen puolella 120 paikkaa.

Pyöräpysäköintiä lisätään tulevaisuudessa metron uuden sisäänkäynnin valmistuessa. Tarvittaessa myöhemmin avataan 200 P2-tason autopaikkaa arkisin päivällä liityntäkäyttöön.

Pysäköintilaitosten aukioloajat:

Matinkylä
Ma-La 4.30-00.30
Su 5.30-0.30
Ulosajo 24h

Urheilupuisto
Ma-Su 6.00-22.00
Ulosajo 24h

Niittykumpu
Ma-La 4.30-0.30
Su 5.30-0.30
Ulosajo vain hallin aukioloaikoina

Tapiola
Ma-La 4.45-0.00
Su 5.45-0.00
Ulosajo 24h

Lauttasaari
Ma-La 6-22
Su 9-22
Ulosajo 24h

HSL:n tämänhetkiseen liityntäpysäköintitilanteeseen voi tutustua liityntäpysäköintisivuillamme osoitteessa hsl.fi/liityntäpysäköinti.


Matinkylän metroaseman sisäänkäynti
Pyörille rakennetaan liityntäpysäköintipaikkoja muun muassa Matinkylän metroaseman sisäänkäynneille. Havainnekuva: Arkkitehtitoimisto HKP Oy / Länsimetro Oy

Metro erityisryhmille

Liikuntaesteiset

Uusien metroasemien kaikki sisäänkäynnit ovat esteettömiä, kun vanhemmilla asemilla esteettömiä on osa sisäänkäynneistä. Kulkureiteillä ei ole korkeita kynnyksiä eikä portaita.

Kaikissa sisäänkäynneissä on kerrostasojen väleillä kolmen liukuportaan ja kahden hissin ryhmä. Tällä tavoin on varmistettu liikkuminen myös silloin, kun osa laitteista on huollossa tai niihin on tullut jokin vika.

Hissiryhmissä toinen hisseistä on varustettu evakuointihissiksi, mikä mahdollistaa liikuntaesteisten matkustajien omatoimisen poistumisen aseman tiloista myös hätätilanteessa.

Metrolaituri ja metrojunan lattia ovat samassa tasossa.

Näkövammaiset

Kulkureitti metron tiloista ulos ja sisään on merkitty lattiaopastein, jotka koostuvat ohjaavista kohoraidoista ja reitin muutoskohdissa ryhmistä kohonappuloita.  Merkinnät poikkeavat muun lattian väristä ja ne ovat valaistuja. Kohoraitojen rinnalla kulkee lattiamateriaalista muodostettu kontrastiraita.

Lattiaopasteet johtavat metrolaiturilla siihen kohtaan, johon niin kutsuttu näkövammaisten ovi asettuu junan pysähtyessä.

Ulko-ovilla ja sisätilojen niillä oviaukoilla, jotka johtavat hisseille, on äänimajakat, joiden tuottaman toistuvan äänen perusteella voi suunnistaa tavoitellulle ovelle tai varmistua oikeasta suunnasta.

Poikkeustilanteiden aikaisesta tiedotuksesta huolehditaan kuulutuksilla.

Kun metron vanhemman osuuden asemia Helsingissä korjataan, myös niille tulee näkövammaisten lattiaopasteita.

Kuulovammaiset

Päätehtävä kuulovammaisten opastuksessa on asemien kiinteillä ja muuttuvilla opasteilla, jotka on toteutettu metron uudistetun opastuskonseptin mukaisesti.

Tärkeisiin kohtiin aseman tiloissa on asennettu induktiosilmukat. Tällaisia alueita ovat mm. opastaulujen edustat, hissit ja hissiaulat sekä palvelupisteiden ympäristöt.

Induktiosilmukoitten toiminta-alueet on merkitty silmukkatunnuksella. Poikkeustilanneinformaatio syötetään induktiosilmukoitten kautta. Lisäksi se tarjotaan aseman muuttuviin opasteisiin sisältyvien laiturinäyttöjen tekstikentässä.

Metron laajentaminen on yhteistyötä

Metron laajentamisprojektissa on mukana useita osapuolia. HSL:n tehtävänä on paitsi metron liikennöinnin myös liityntälinjaston ja sen yhteydessä tehtävien muutosten suunnittelu. Metron rakentamisesta vastaa Länsimetro Oy, joka perustettiin vuonna 2007. Yhtiön tehtävänä on rakentaa metrolinja asemineen Ruoholahdesta Matinkylään ja edelleen Kivenlahteen. Espoon kaupunki omistaa Länsimetro Oy:stä noin 85 prosenttia ja Helsingin kaupunki noin 15 prosenttia - jako on tehty sen mukaan, kuinka suuri osa metron laajennusosasta kummassakin kaupungissa kulkee. Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) taas vastaa metroliikenteen operoinnista ja infrastruktuurin ylläpidosta.

Länsimetro Oy:n verkkosivut
Helsingin kaupungin liikennelaitoksen verkkosivut

Rakentamisen taustaa

Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuustot päättivät Länsimetron rakentamisesta toukokuussa 2008, ja rakentaminen aloitettiin Ruoholahdessa Helsingissä marraskuussa 2009. Toden teolla rakentaminen pääsi käyntiin vuonna 2010, kun korkein hallinto-oikeus oli hylännyt Espoon metrotunnelien ja -asemien maanalaista kaavaa koskeneet valitukset.

Länsimetro on Helsingin kaupungin, Espoon kaupungin ja valtion yhteishanke. Valtio on osallistunut rakennuskustannuksiin 30 prosentilla, ja loppuosan maksavat kaupungit omilla alueillaan syntyvien rakennuskustannusten perusteella (kustannukset jakautuvat kaupunkien kesken suunnilleen niin, että Espoo maksaa 72 prosenttia ja Helsinki 28 prosenttia). Hankkeen loppukustannusarvio on 1 186 miljoonaa euroa.

Jatko-osa on jo tekeillä

Ensi vuosikymmenellä metrorata jatkuu Matinkylästä seitsemän kilometrin ja viiden uuden aseman verran edelleen Kivenlahteen. Länsimetron toisen vaiheen rakentaminen on jo käynnistynyt louhintatöillä. Toisen vaiheen yhteydessä rakennetaan myös uusi maanalainen metrovarikko Sammalvuoreen.

Soukan metrotyömaan sisäänkäynti
Tästä tunnelista pääsee Soukan metroasematyömaalle. Soukan asema on yksi niistä Länsimetron toisen vaiheen asemista, jotka avataan liikenteelle 2020-luvulla. Kuva: Aku Kallio / Länsimetro Oy

Takaisin ylös