Kehärata

Kehäradan valmistuminen 2015  merkitsee perusteellista muutosta Vantaan bussilinjoille. HSL laatii tulevaan raideyhteyteen nivoutuvia linjastosuunnitelmia.

Kehärata yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa. Se tuo raideyhteyden uusille alueille Vantaalla ja parantaa samalla koko seudun joukkoliikenneyhteyksiä. Helsingin keskustasta juna vie puolessa tunnissa lentoasemalle, ja pohjoisesta kaukojunilla tulevat pääsevät sinne kätevästi vaihtamalla Kehäradalle Tikkurilassa.

HSL ja VR ovat käynnistäneet Kehäradan ja Keravan kaupunkiradan junaliikennettä koskevan suunnittelutyön, jossa määritellään muun muassa junien vuorovälit ja liikennöintiajat sekä se, millä asemilla junat pysähtyvät.

Uuden ratayhteyden avautuessa Vantaan koko bussilinjasto uudistuu. Uudistus koskee kaikkiaan neljän alueen linjastosuunnitelmaa: Aviapolis, Länsi-Vantaa, Korso–Koivukylä sekä Tikkurila–Hakunila. Valmistelutyössä HSL on kerännyt asukkaiden ideoita ja kannanottoja kunkin suunnitelman omalla nettifoorumilla. Lue lisää

Viisi uutta asemaa

Uuden radan pituus on 18 kilometriä, josta 8 kilometriä kulkee tunnelissa. Kehäradalla liikennöidään SM5-matalalattiajunilla eli Flirt-junilla. Liityntäpysäköintipaikkoja tulee ensi vaiheessa noin 700 autolle ja 840 polkupyörälle.

Kehäradalle rakennetaan Kivistön ja Leinelän pinta-asemat sekä Aviapoliksen ja Lentoaseman tunneliasemat. Lisäksi jo ensimmäisessä vaiheessa valmistuu Vehkalan asema. Varaukset rakennetaan Petaksen, Viinikkalan ja Ruskeasannan asemille.

Kehärata on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke, jonka kokonaiskustannukset ovat 655 miljoonaa euroa.

Kehärata-hankkeen esittely Liikenneviraston sivuilla