Hakaniemen raitiolinjat palaavat normaalireiteille 1.10.

Hakaniemen raitiovaunupysäkkialueen kiskotyöt valmistuvat, joten raitiovaunut pääsevät siirtymään tavanomaisille reiteilleen 1. lokakuuta.

Raitiolinjat 1, 1A, 3 ja 9 ajavat 1.10 alkaen jälleen Porthaninkadun ja Kaarlenkadun kautta. Hakaniemessä nämä linjat siirtyvät samalla käyttämään Eläintarhanlahden puoleisia pysäkkejä.

Hakaniemen pysäkkialueen viimeistelytyöt jatkuvat ja lokakuun loppuun asti raitiovaunupysäkeille pääsee kulkemaan vain alueen eteläpäästä.

Helsinginkadulla lähellä Hämeentien risteystä oleva tilapäinen pysäkkipari otetaan pois käytöstä.
 
Muutosten yhteydessä myös raitiolinjojen 1, 1A, 2, 3, 6, 6T, 7A, 7B, 8 ja 9 aikataulut muuttuvat. Uudet aikataulut löytyvät aikataulukirjasta ja myös hsl.fi-sivuston tulostettavista aikatauluista.

Bussilinjat 23, 23N, 51 ja 03N jatkavat Hakaniemessä poikkeusreiteillä lokakuun loppuun saakka. Bussi 51 kiertää Hakaniemestä lähtiessään Viidennen linjan kautta. Bussi 03N ajaa Pasilan suuntaan reittiä Hakaniemenranta - Hakaniemen torikatu - Toinen linja. Hakaniemessä bussit käyttävät Hakaniemen torikadulla olevaa pysäkkiä.

Linjat 03N ja 23 ajavat Rautatientorille päin Toiselta linjalta Hakaniemen torikadun ja Hakaniemenrannan kautta Siltasaarenkadulle.

Remontissa uusittiin pysäkkialueen yli 30 vuotta vanhat raitiovaunukiskot. Metroaseman lippuhallin kannen vesieristystyöt ja pysäkkialueen viimeistelytyöt jatkuvat vielä syksyn ajan. Töiden vuoksi alueella on ajoneuvoliikenteessä liikennejärjestelyjä lokakuun loppuun asti. Pysäkkialueen viimeiset työt valmistuvat marraskuun lopulla. 

Kommentit

Linja 9 tai 1,1A voisi ajaa jatkossakin Helsinginkadun ja Hämeentien kautta. Vaihtoehtoisesti linjat 1 ja 1A mainitulle reitille. Porvoonkadun kulmilta puuttuu suora ja nopea yhteys Sönaisten metrolle ja Hämeentielle Paavalinkirkon pysäkeille. Ykkönen voisi olla parempi kulkemaan Helsinginkadun Hämeentien kautta, koska se tyypilliseti linja, jonka matkustajat vaihtuvat moneen kertaan matkan aikaka. Käpyläläiset siirtyvät mäkelänkadulla nopeampiin busseihin, Alppilaiset pääsisivät Sörkkaan ja ykkönene täyttyy Hämeentiellä uudelleen Krunikaan ja Rööperiin menijöistä. Täyttöaste oli parempi poikkeusreitillä kuin oikealla reitillä eli näiden yhteensovittaminen olisi oikea ratkaisu.
On väärin, että HSL edellyttää jokaisen linjan kulkevan maksimaalisella nopeudella koko reitin, kun tärkein tavoite on kuljettaa ihmiset haluamiinsa paikkoihin. Tällöin tarvitaan myös "matelevia" reittejä, joiden matkustajat vaihtuvat monta kertaa matkan aikana.

Esitän, että bussilinjat 23 ja 23N ajaisivat jatkossakin nykyistä poikkeusreittiä, joka siis muuttuisi ko. linjojen varsinaiseksi reitiksi. Perusteluni: tämä nyt voimassaoleva poikkeusreitti kulkevaa reittiä sujuvampi kuin ruuhkaisen Hakaniemen pysäkin (n:o 2400) kautta kulkeva reitti. Lisäksi ko. pysäkin (2400) kautta kulkevan bussiliikenteen tarjonta on aivan riittäävää.

Olen ammatiltani linja-autonkuljettaja ja perustan näkemykseni tämän poikkeusliikenteen aikana kokemaani.

Kiitos hyvästä huomiosta, ehdotuksesi on harkinnan arvoinen. Huonona puolena sen toteuttamisessa on, että monien Hakaniemen palvelujen pariin matkustavien näkökulmasta pysäkki siirtyisi "väärälle" puolelle toria.

Kolmosen ja ysin poikkeusreitti oli paaaaaaljon käytännöllisempi ja helpompi kuin vanha. Miksi esimerkiksi ysi ei voisi palata vanhalle reitille ja kolmonen jatkaa Sörnäisten kautta??

Ei hullumpi idea, mutta kuten Kalliossa asuvat ja asioivat (ei ihan pienin kaupunginosa) ovat saattaneet huomata, Hakaniemestä tarvitaan lävistävä, joustava liikenne Kallion yli Hesarille.

Sörnäisissä on metro. Sörnäisiin vie moni ratikka ja bussi jo nyt, myös Hesaria pitkin pääseen metrolta edelleen sporalla ja bussilla.

Hakaniemi-Brahen kenttä (urheilutalo, opistotalo) liikenne tarvitaan. Puhumattakaan Porthaninkadun ja karhupuiston elämää ja liike-elämää.

Silkka 3 tosin vasta reilun 63 vuoden tauon jälkeen...

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.