HSL tuo lisäparannuksia Kirkkonummen bussiyhteyksiin 13.10.

Kirkkonummen bussiliikenteeseen tulee 13. lokakuuta alkaen muutoksia, joilla parannetaan erityisesti koulumatkayhteyksiä saadun palautteen perusteella. Lisäksi työmatkaliikenteeseen tulee toivottu uusi aamuvuoro Kirkkonummelta Helsinkiin. Lähes kaikkien Kirkkonummen bussien aikatauluihin tulee muutoksia.

Linjalle 901 tulee K-reitti palvelemaan Winellskan koulun yhteyksiä. Linjalla 901K yhteys Hirsalasta ja Långvikistä Winellskan koululle muuttuu vaihdottomaksi. Aikataulu on suunniteltu koulumatkojen ehdoilla.

Linjan 902 aikataulumuutokset lyhentävät odotusaikoja Porkkalan suunnasta tehtävillä koulumatkoilla. Aikatauluissa on otettu huomioon myös Pikkalan tehtaan työvuorot.

Linjojen 901, 902 ja 903 aikataulut 13.10.2014 alkaen

Linjoille 906 ja 909 tulee aikataulumuutoksia ja lisäksi linjalle 909 uusi K-reitti, joka poikkeaa Sjökullan koululla. Linjan 906 iltapäivälähdöt Kauhalasta Luomaan lakkautetaan. Muutoksilla pyritään parantamaan aikataulujen luotettavuutta.

Linjan 907 iltapäivälähtöjä Kirkkonummen asemalta myöhennetään viidellä minuutilla. Muutoksilla parannetaan keskustan kouluista tulevien mahdollisuuksia käyttää iltapäivän vuoroja.

Linjan 908 uusi K-reitti poikkeaa Sjökullan koululla ja ajaa Volsista Gesterbyntietä Kirkkonummelle. Aikataulumuutoksilla lyhennetään koululaisten odotusaikoja kouluilla.

Linjojen 906, 907, 908 ja 909 aikataulut 13.10.2014 alkaen

Linjan 911 aikataulumuutokset parantavat koulumatkayhteyksiä Luoman alueelta keskustan ja Winellskan kouluille. Vastaavasti yhteydet keskustan suunnasta Masalan ja Luoman kouluihin paranevat.

Linjan 911 aikataulu 13.10.2014 alkaen

Linjan 171 aikatauluja muutetaan, jotta A-vuorot sopivat paremmin koulumatkayhteyksiin.

Linjalle 173 tulee uusi aamuvuoro, joka parantaa työmatkayhteyksiä Kirkkonummelta Helsinkiin.

Linjojen 171, 172, 173 ja 174Z aikataulut 13.10.2014 alkaen

Myös muutamien muiden Helsingin ja Kirkkonummen välillä ajavien linjojen lähtöaikoihin tulee pieniä muutoksia.

Uudet aikataulut ja reitit löytyvät Reittioppaasta, kun reittihaussa syöttää päivämääräksi 13.10. tai sen jälkeisen ajankohdan. Kirkkonummen kotitalouksiin elokuussa jaettu aikatauluvihkonen ei muutosten jälkeen enää monilta osin pidä paikkaansa. HSL ei julkaise uutta aikatauluvihkosta, sillä muutokset ovat mahdollisia jatkossakin.

Muutoksia 20.10. ja 10.11.

Pikkubusseilla ajettavat linjat 918 ja 919 muuttuvat 20.10. alkaen kokonaan kutsuohjatuiksi. Palvelualueet ja -päivät pysyvät molemmilla linjoilla entisinä. Kutsulinjat tilataan HSL:n Liikenneinfon numerosta (09) 4766 4000. Tilauksen voi tehdä lähtöpaikan katuosoitteen tai pysäkin osoitteen, numeron tai nimen perusteella. Soitto maksaa paikallisverkkomaksun verran.

Linjalle 243 tulee aikataulumuutoksia 10.11. Bussin lähtöjä Espoosta klo 14.25 ja 15.25 aikaistetaan viidellä minuutilla. Muutoksen jälkeen Kirkkojärven yläkoululaisten bussiyhteys Siikajärven suuntaan toimii paremmin. Lähtö Veikkolasta klo 9.05 siirretään 7 minuuttia myöhäisemmäksi. Näin vaihtoyhteys linjalta 28 Nupurinristi-pysäkillä toimii luotettavammin. Lisäksi lähtö Veikkolasta klo 14.05 siirretään kaksi minuuttia myöhäisemmäksi ja lähtöä klo 16.05 aikaistetaan viidellä minuutilla.
 

Kommentit

Pysäkkiparin rakentaminen Vanhan Jorvaksentien ja Vanhan Saunalahdentien liittymään viivästyy. Syynä ovat HSY:n vaatimat kaivosuunnitelmat.

Toteustusajankohta on näiltä osin avoinna.

Tyhmä kysymys, mutta miten kaivot liittyvät bussiliikenteeseen ja/tai bussipysäkeihin?

Miksi Pikkalantehtaan työmatkaliikenne on tehty mahdottomaksi? Kun työpäivä on 8 tuntia /klo 7:00-15:00, niin bussi aikataulu muutettiin siten ettei bussiin voi ehtiä mitenkään. Ennen aikataulun 13.10.2014 muutoksia se oli vielä hyvin toimiva. Kirkkonummelta pikkalan tehtaalle päin 7:25 on toimiva , mutta työpäivän päättyessä klo15:05 aika on mahdoton koska ei siihen voi kukaan ehtiä työajan puitteissa. Seuraava bussi lähtee tunnin kuluttua klo 16:05. Eli täytyy viettää työpaikalla (tehtaalla) 1 ylimääräinen tunti , kun ennen oli klo 15:20 ja 15:40 vuoro jolla ehti hoitamaan asioitaankin ennen virastojen sulkemista klo 16:00. Voisiko tuon klo15:05 vuoron muuttaa klo15:20 vuoroksi jolloin se olisi inhimillisestikin parempi?

Mitään parannusta ei tullut Upinniemestä (Sepänkannakselta) töihin Helsinkiin rimpuilevalle (ei edelleen ehdi aamulla puoli 8 juniin vaihtamaan kun bussi juna asemalla 5 liian myöhään)! Edelleen myös kritisoin sitä että bussilla pitää aamulla jurnuttaa (jopa z:lla) yli tunti kamppiin! Eikö edes joku vuoro voisi olla oikesti z ja nopea (tarvitseeko jokaisen vuoron koukata kantvik ja asemalta vielä jorvaksentietä). Eikö edes joku vuoro voisi mennä ilman kantvikin kiertoajelua ja asemalta suoraan motarille (edes aamulla)!? Meillä myös lasten pitäisi päästä Espoonlahteen kouluun kulkemaan, jos olisi tällainen kunnon suora z vuoro ei koulumatkalla tarvitsisi notkua 40 minuuttia! Autolla samaan matkaan menee 13 minuuttia.

Tiedotettiin, että kun tulee HSL, palvelu paranee!!!
Bussien reittimuutos Ravalssissa ihmetyttää.Bussi kääntyy Ravalsintielle aivan turhaa, pysäkki vain toiseen suuntaa. Lindalintiellä molempiin suuntiin. Miksei bussi kulje kuten aikaisemmin eli, Överbyntiellä suorinta reittiä eteenpäin ja käännös oikealle Lindalintielle missä moni pieni koululainen odotti aikaisemmin bussia. Nyt joudutaan kävelemään pitkän matkan seuraavaan pysäkkiin kun bussi "oikaisee" jostain syystä Ravalsintien kautta. Joka on sitäpaitsi mutkainen ja kapea ja bussi ei mahdu kääntymään Lindalintielle mikäli auto tulee samaan aikaan vastaan risteyksessä.

Kaikella kunnioituksella arkiyövuoroista ja viikonloppuyövuoroista "turhana" valittaville tiedoksi, että Kaikki me emme työskentele aikavälillä 07-18.00 päivisin. Sitä kutsutaan Vuorotyöksi jota en esim Itse voisi harjoittaa ilman YÖvuoroa. :) Pientä pohdintaa voi käyttää, että kun on niitä tarpeita Omaan työelämään, niin ei se ole niin itsestäänselvää, että vaan toisilta otetaan pois.

Muutama suoralinja helsinkiin tarvitaan ehdottomasti. Vaikka 173S
klo 05:30 Upinniemi > Katviik> Kirkkonummi>HKI . Ja Kampista klo 15:30 jälkeen sama reitti takaisin.

Veikkolasta linjan 243 aamuvuorot eivät osu yhteen linjan 28 kanssa, jolloin voisi vaihtaa Nupurissa sujuvasti Leppävaaraan. Kyse on pieneimmillään vain muutamasta minuutista, jolloin 28 menee menojaan eikä Veikkolasta ehditä kyytiin. Sama juttu takaisinpäin iltapäivällä. Tästä kärsivät sekä työssäkäyvät että koululaiset. U-linjan bussia 290 kaivattaisiin kovasti takaisin.

linjasta 243 täysisi saada järjestetty vaihto linjaan 28 että homma toimisi. Eli molemmat autot saapuvat pysäkille samaan aikaan, ja matkustajat vaihtavat bussia. Jos toinen on myöhässä, toinen etuajassa, niin sitten sitä odotellaan siinä pysäkillä. Järjestetty vaihto vie vähän aikaa ja on matkustajille miellyttävä vaihtoehto. Odottelua on lähes aina suunnilleen 0 minuuttia vaihtopysäkillä.

Reittiopas neuvoo vaihtelevasti ihan älyttömiä reittivaihtoehtoja, kuten bussilla Luomaan ja siitä U-junalla Helsinkiin ja metrolla Ruoholahteen, kun ajallisesti suora bussiyhteys on nopein, jos bussiin vain mahtuu kyytiin...

Masalasta töihin bussilla kulkevan näkökulmasta on edelleen kaksi epäkohtaa, jotka saavat harkitsemaan omalla autolla kulkemista: kaikkien bussien kiertäminen Sarvvikin kautta (pidentää ajallisesti työmatkaa n.10min) ja bussille liian suuri matkustajamäärä. Aiemmin ennen puoli kahdeksaa ajettiin kaksi bussia tällä ruuhkavuorolla, mikä oli toimiva ratkaisu. Lisäksi joku bussi voisi ajaa Lauttasaaren kautta.

miksi ihmeessä joku linja ajaisi lauttasaaren kautta, kun suoraan Länsiväylää on paljon nopeampaa. Jos haluaa Lauttasaareen niin voi Hanasaaren pysäkillä vaihtaa bussia, tältä pysäkiltä menee todella usein T busseja lauttasaareen.

KIITOS! Pääsen 13.10 lähtien Kantvikista Haapaniemeen klo 7:ksi. Bussi 5.44 + y-juna. Tosi hienoa ja minulle välttämätöntä. Jos muutosta ei olisi tullut, olisin ruvennut hommaamaan kimppakyytiä. Teen vuodenvaihteessa 10-tuntista päivää ja haluan edelleen illoilla harrastaa.

Varhaisaamussa (ennen klo 7) on edelleen liian vähän vuoroja. Sarvvikin kierros on totaalisen turha. Jos siellä on pakko kierrellä, niin eikö riittäisi, jos sinne menisi vaikka 1 vuoro tunnissa?

Gesterbystä ei pääse aamuisin klo 6.11 ja klo 6.30 Helsinkiin meneviin juniin! Tarvittaisiin linja, joka kulkee Gesterbystä matkakeskukseen. Ainoa bussi, joka menee siihen aikaan on 173, joka lähtee Upinniemestä 5.00 ja on n. klo 5.40 Heikkilään kääntyvän tien risteyksessä. Siitä pitää kävellä juna-asemalle, jossa täytyy värjöitellä pitkän aikaa junaa odotellessa. Ihmiset menevät töihin esim. Leppävaaraan ym. juna-radan varrelle eikä vaan Helsingin keskustaan ja kaikki eivät mene kahdeksaksi vaan jo aikaisemmin!

klo 05:30 Upinniemi-Kantviik-Kirkkonummi-Helsinki jos ei PIKANA niin suorana KIITOS ! Samoin klo 15:00 - 16:30 on saatava suorialinjoja tälle reitille.

hsl ei edelleenkää tunne käsitettä PIKA, joten turha toivoa tälläisellä käytännöllä meneviä linjoja

Täällä maalla ihmiset haluavat lähteä aikaisin töihin, jotta oltaisiin kotona ennen iltaseitsemää. Suoria Z-vuoroja Helsinkiin tarvitaan nimenomaan aamun ensimmäisiin vuoroihin. Nyt ensimmäinen Z lähtee vasta klo 7 mutta kyllä niitä Z-vuoroja on riittämiin klo 9-10, mikä ei kuitenkaan ole enää sitä vilkkainta työmatka-aikaa. Ikävä on klo 6 Kantvikista lähtenyttä vuoroa, joka ei muuten kiertänyt Heikkilää tai muutakaan. Täynnä oli aina. Ja se että Kantvikiin/Upinniemeen pyrkivää matkustajaa kierrätetään Kirkkonummen jokaisessa kolkassa Sarvvik, Masala, Gesterby, Ravals jne (jotka eivät ole edes matkan varrella vaan aivan eri suunnalla) on silkkaa piruilua matkustajaa kohtaan.

Hei
Hyvä että nyt lähtee 5.30 helsinkiin upinniemestä, mutta olisin toivonut, että
nyt ja kun on uusi moottoritie, miksi pitää kiertää masala aina, ärsyttävä reitti....miksi ei voi ajaa uutta moottoritietä edes yksi bussi aikaisin aamulla??? käsittämätöntä suunnittelua.

Onko Kivenlahti kokonaan unohdettu? Mikäli bussi nousee takaisin moottoritielle Kivenlahden liittymästä, eikö sen yhteyteen, bensa-aseman tai pienvenesatamaristeyksen kohdalle, voisi laittaa pysäkkiä? Helpottaisi monen elämää.

Vanhalle Jorvaksentielle Vanhan Saunalahden liittymän itäpuolelle Espoon kaupunki rakentaa pysäkkiparin lokakuun aikana.

Edelleen: ekaluokkalaiseni kulkee Sepänkankaalta Winelska-kouluun. Kirkkonummen kunta on ilmoittanut, että hänellä on oikeus koulu kyytiin ja että se toteutetaan julkisilla liikennevälineillä eli ilmeisesti bussilla. Koulu alkaa joka päivä klo 9 ja päättyy klo 13. En edelleenkään löydä aikataulusta sopivia busseja. Mitä bussivuoroja Kirkkonummen kunta on suunnitellut ekaluokkalaiselleni? Tarkalleen, milloin bussi lähtee aamulla pysäkiltä ja milloin iltapäivällä koululta? Vai tuleeko taksi?

Eikö vieläkään ole havahduttu korjaamaan sitä älyttömyyttä, että 170-sarjan bussit "oikaisevat" (linjastosuunnitelman vastaisesti!) kapean Ravalsintien kautta ja jättävät paitsioon mm. ne neljä isohkoa rivitaloyhtiötä, jotka ovat Ravalsin vanhan päätepysäkin ympärillä? Aikaa tämä muutaman sadan metrin "oikaisu" ei varmasti säästä, kun joudutaan ajamaan kavennuksin ym. varustettua tietä, mutta se jättää satoja asiakkaita heitteille ja heikentää merkittävästi hiljaiseksi asuinkaduksi rakennetun Ravalsintien asukkaiden liikenneturvallisuutta ja asumismukavuutta.

Miksi kaikki 171, 172 ja 173 linjat ajavat Sarvvikin kautta? Vaikka aluetta rakennetaan vauhdilla, niin silti siellä ei vielä asu tarpeeksi ihmisiä, jotka pystyisivät hyödyntämään pysäkkejä, esimerkiksi Kelloniitty, Metsäniitty...
Sitä paitsi, eihän ennen kaikki vanhat linjat ajaneet Kivenlahden kautta, vaan noin joka toinen linja ajoi, ja merkintä oli hyvin simppeli: K-kirjain. Nykyään esimerkiksi Jorvas-Westend matkaan lisääntyy noin 10 minuuttia, koska bussi joutuu kiertämään Sarvvikin kautta kera töyssyjen ja liikenneympyröiden. Järkevintä olisi, että jokainen linja ei kiertäisi sieltä, vaan osa linjoista lähtisi suoraan Länsiväylälle Sundsbergintien jälkeen, kuten ennen uudistusta. Tämä nopeuttaisi noin 10 minuutilla sekä Kirkkonummen, että Helsingin suuntaan matkaavia matkustajia esimerkiksi töihin, lukioon, vapaa-ajan viettoon tms. Entäpä onko bussikuskille mukavaa ajaa 30km/h Sarvvikin kautta, josta ei tule koskaan kyytiin ihmisiä, kun vaihtoehtona voisi ajaa pitkin länsiväylää 100km/h Masalan rampille? Sanoisinko, että turhauttavaa.

~Pending Reforms

Ei ole kivaa ajaa Sarvvikin kautta ja 30 Km/h.Varsinkin,kun satunnainen matkustaja harvoin tulee kyytiin!Hyvä pointti sinulta!

Olen ihmetellyt samaa asiaa. On liikenneympyröitä ja hidasteita ja kalliita bussipysäkkejä 50m välein, eikä ketään tule kyytiin eikä jää pois bussista. HSL ihmetteli miksi elokuusa matkustajamäärät on vähentyneet. Kirkkonummen sanomien pääkirjoitusessa mainittiin taantuman vaikuttaneen asiaan. Taantuman näkee aseman parkkipaikalla lisäätyneeseen yksitysautojen määrään. Siis kaikki taantuneet ovat ottaneet autot käyttöön.Vai johtuisiko huonoista bussi yhteyksistä?

Kiitos 901 K linjasta. Nyt on vihdoin otettu järki käteen ja kuunneltu huolestuneita vanhempia !

Ennen käytin bussia useinkin. Nyt ajan kaikki ajot sitten autolla. Överbyn entinen päättäri Hietapellontien kulmassa on nykyisin paitsiossa. Ei näy enää bussia kun se oikaisee Ravalsintien kautta.

Mielestäni Masalaan menee edelleen liian harvoin busseja alkuillasta. 15-18 välein menee todella usein, mutta heti klo 18 eteenpäin enää tunnin välein. sopiva vuoroväli olis paremminkin 30 min klo 20 asti ja sen jälkeen voisi mennä tunnin välein. Tämä siksi että kaikki eivät pääse töistä klo 16 tai 17. ja onko ihan välttämätöntä että busseja menee arkisinkin öisin?

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.