Muutoksia Sipoon bussiaikatauluihin 13.10.

Sipoon linjoilla aloittaa kaksi uutta lähtöä, yksi poistuu ja joitakin lähtöjä aikaistetaan 13.10. alkaen.

Linjan 786 lähtö Järvenpäästä ma–pe klo 6.00 (Nikkilästä 6.40) lopetetaan ja korvataan linjan 986 uudella lähdöllä klo 5.55. Linjalta 986 on vaihtoyhteys Nikkilässä Helsingin suuntaan.

Linjan 787 lähdön Pornaisista klo 5.30 Nikkilän väliaikaa aikaistetaan 5 minuutilla klo 5.55:een. Linjalle 787 tulee uusi lähtö Pornaisista klo 6.05. Nikkilän väliaika on klo 6.35.

Linjan 788 lähtöaikaa Rautatientorilta klo 6.25 aikaistetaan 10 minuutilla. Uusi lähtöaika on klo 6.15. Nikkilän välipisteaika aikaistuu vastaavasti, joten uusi aika klo 7.00.

Linja 788B aloittaa reitillä Porvoo–Hinthaara–Nikkilä. 788B:llä on yksi lähtö ma–pe Porvoosta klo 19.10.

Aikataulut:

785-788

786 ja 986

787

788

Kommentit

Meidän perheessä oli kolme bussin käyttäjää. Uusi linjastosuunnitelma vei kaikilta mahdollisuuden käyttää bussia, näin kävi myös rajanaapurille. Kuinkahan paljon meitä mahtaa olla. Olen ymmärtänyt, että suuntaus pitäisi olla toisinpäin, pitäisi siirtyä käyttämään enemmän julkisia. Asumme Sipoon Linnanpellossa.

Siis kysymys, milloin hsl alkaa ajamaan ainakin viikonlopun yöbussit 01:50 jälkeen?? Klo 03 ja esim 04 vuoroja varmaan kannattaisi!! Ei voi ottaa tällaisia vuoroja pois meiltä.

Söderkullan yhteydet ovat aikaisemmin perustuneet pitkälti Porvoon suunnan kaukoliikennevuoroihin, ja täten nauttineet porvoolaisten liikkumistarpeiden tuomasta palvelusta.

Sipoon bussit ovat siirtyneet HSL:n järjestelyvastuulle. Työ alkoi Sipoon palvelutasomäärityksillä (vuoroväli ja liikennöintiaika), joihin voi tutustua täällä (alkaen s. 38):
https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/sipoon_linjastosuunnitelma.pdf

Söderkulla kuuluu luokkaan ** ”kohtuullinen joukkoliikenteen palvelutaso”. Palvelutasoluokat määräytyvät pitkälti asukasmäärän ja -tiheyden perusteella.

Viimeinen bussi pe/la ja la/su -öisin lähtee Rautatientorilta (841N) 01:50. Linjan 841 aikataulu löytyy mm. täältä:
https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/sipoo_785_996.pdf

Lisäksi Uuden Porvoontien vartta palvelevat jäljelle jääneet vuorot linjoilla 840,845,850 ja 870. Nämä tulevat todennäköisesti vähenemään tulevina vuosina kun liikennöintilupien erääntyminen jatkuu.

U-linjojen kustannukset kunnille tulevat suoraan matkustajamäärästä (liikennöitsijälle maksetaan korvaus HSL-lipulla tehdystä matkasta). Söderkullan kasvaessa matkat ovat lisääntyneet ja tulevat lisääntymään, jolloin tilanne jossain vaihteessa muodostuisi kestämättömäksi kuntatalouden kannalta, ja kannattaa järjestää liikenne, jossa korvausperusteet ovat toiset.

Tällaista liikennettä on HSL:n linja 841. On luonnollista että kun kunta tekee tällaisen panostuksen yhteyksiin, ei haluta että 841:n kanssa on päällekkäistä liikennettä niin että siitä edelleen maksetaan korvaus per matkustaja.

Lisäksi Porvoon Liikenne on siis siirtänyt pääosan liikenteestään - HSL:stä riippumatta - moottoritievuoroiksi nopeuttaakseen Porvoon yhteyksiä.

Toivomme syksyn aikana pääsevämme sopimusneuvotteluissa liikennöitsijöiden kanssa mahdollisimman selkeään (matkustajien kannalta) ja kustannuksiltaan kestävään (kuntatalouden kannalta) ratkaisuun. Muutoshakemukset kaukoliikennevuoroihin tulivat niin myöhään kesällä, ja ELY-keskus ratkaisi lupa-asioita vielä heinä-elokuun vaihteessa, ettei näitä neuvotteluita pystytty käymään syysliikenteen alkuun mennessä

841:n palvelua tullaan lisäämään kun Söderkulla kasvaa ja tiivistyy.

Hei! Onko oikeasti niin, että helsingistä söderkullaan ei enää pääse kotiin klo 01:50 jälkeen...Porvoon bussit ei saa enään ajaa söderkullan kautta? Kyllä mennyt aivan mahdottomaksi. Eikö Porvoon bussit voisi ajaa edse yöhoitajan tie 170 kautta?

mihin on kadonnut 985:n viikonloppuvuorot? aikatauluhaku ja reittiopas.fi palauttaa ei-oota

Emme saaneet vieläkään lisää vuoroja Linnanpellosta Nikkilään. Yhdeksän ja kahden välillä, täältä ei tule yhtään bussia. Tänäänkin olisi tarve päästä Keravalle, puolen päivän aikaan. Pitää kävellä viisi kilometriä Nikkilään, tai unohtaa koko juttu.
Eikö joku, tai jotkut 000 bussit, voisi ottaa kyytiin, kun ajavat Linnanpellon läpi.
Oma auto, ei ole vastaus tähän, koska näköni on niin huono, etten saa ajaa autoa.

Edellä todettiin erääseen toiseen tarpeeseen: "Sipoossa on käytössä uusi systeemi, jossa liikennöitsijä suunnittelee itse aikataulut." Miksei liikennöijä itse voi (luvan kanssa?) lisätä esimerkiksi linjalleen 987BB pienen määrän uusia lähtöjä, jos linjan kysyntä alkaa voimistua? Yksinkertainen suostuminen tuntuisi oikeudenmukaisemmalta kuin monimutkainen kieltäminen, jos muut argumentit asettuvat tasan puolesta ja vastaan.

Linnanpelto on haja-asutusaluetta, jonka asukasmäärä ja -tiheys ei puolla Sipoon omaa sisäistä linjaa. Sipoon palvelutasomäärityksissä alue on määritelty luokkaan ”koulu- ja työmatkoja”. Päivävuorojen matkustajamäärät jäisivät todennäköisesti kovin alhaisiksi. Linnanpelto on Pornaisten bussien varassa, ja Pornaisten palvelutasosta päättää Uudenmaan ELY.

Kun linjastoja kilpailutetaan, ei varikoiden paikkaa voi suunnittelussa ottaa huomioon, koska eri liikennöitsijöitä on kohdeltava tasapuolisesti. Lisäksi varikko, jolta tietty vuoro ajetaan voi muuttua nopeastikin, esimerkiksi poikkeustilanteesta, autokierto- tai työvuoromuutoksesta johtuen. Joten bussit, jotka lähtevät varikolta tai palaavat varikolle, eivät voi ottaa matkustajia kyytiin.

No mutta, tasapuolinen suunnitteluhan olisi nimenomaan lisännyt iltapäiviin ja iltoihin muutaman paluulähdön Pornaisista ja Nikkilästä Helsinkiin tai edes Vantaalle, jottei varta vasten suosita tiettyä liikennöijää, joka vaivatta kykenee säilyttämään ajoneuvonsa linjaston koilliskulmalla.

Miksi ylipäätään oli mahdollista ottaa tässä kuussa käyttöön yhden lähdön linja 788B?

Hyvä Pohjolan Liikenne!

Missä puitteissa on mahdollista tai mahdotonta käyttää joitakin harkittuja siirtoajojen autoja ja samaa polttoaineenkulutusta matkustajapalveluun välillä Nikkilä - Jokimäen varikko ja päinvastoin? Pienet matkustajamäärät eivät hidasta kulkua monta minuuttia, tai sitten lähdöllä on peräti laajaa tarvetta. Kieltääkö jokin viranomaistaho vaikka niin matkustajat kuin liikennöijä tahtoisivat? Kysymys koskee kaikkia viikonpäiviä, myös arkipäiviä ja -iltoja. Kyse on viime kädessä joukkoliikenteen käyttämisen markkinoimisesta, mahdollistamisesta ja puolustamisesta alueella.

Hei,
Millä/miten pääsee Helsingistä Pornaisiin tai edes Nikkilään asti klo 20.00 jälkeen?

www.reittiopas.fi osoitteesta löytyisi tähänkin vastaus.
Helsingistä Nikkilään pääsee Keravan kautta.
Klo 20 jälkeen arkisin 20:19-23:19 R-junalla Keravalle, josta bussi 985 Nikkilään.

Havaintojeni mukaan kaikissa Pohjolan Liikenteen Sipoon busseissa ei vielä ole matkakortinlukijaa vaan pelkästään kuljettajan rahastuslaite (U-liikenteen tavoin). Arvolippujen myynti kuljettajan palvelemana vie aikaa pysäkeillä, minkä ehkä aikataulusuunnittelu ymmärtää.

Miksi linjan 841 bussit on jo lähdössä myöhässä Itäkeskuksen laiturissa 8, noin 15min. Ainakin sunnuntaisin. Ei haittaa kesällä, mutta pakkasella.

Ovat yleensäkin myöhässä sen 5-15 minuuttia. Ongelma koskee myös arkipäivisin ja lauantaisin ajettavia vuoroja...

Söderkullan bussi ei ole koskaan ajoissa Itäkeskuksen laiturilla. Landbyn bussi kyllä odottelee jo hyvissä ajoin samalla laiturilla ja myöhässä tuleva Söderkullan bussi joutuu ajamaan sen taakse. Harmittaa, kun itse lähtee töistä tarkoituksena tähdätä tiettyyn bussiin. Matka on muutenkin ikävä, kun ensin pitää tulla metrolla Itikseen ja sitten bussi on aina myöhässä. Kampista bussit lähtivät lähes poikkeuksetta aikataulun mukaisesti. Minulle riitti HSL:n palvelut ja siirryin Matkahuollon bussien ja oman auton käyttäjäksi.

Sipoossa on käytössä uusi systeemi, jossa liikennöitsijä suunnittelee itse aikataulut. Pohjolan liikenne on siis itse tehnyt liian tiukat aikataulut 841:lle. Asia toivottavasti korjataan viimeistään seuraavalla aikataulukaudella.
U-linjatkaan eivät kyllä mitään täsmällisiä ole. Söderkullasta Helsinkiin päin aina vähintään viisi minuuttia myöhässä. Samoin jos tulee kyytiin Kampin jälkeen, aikataulu on venyvä käsite.
"Oikeissa suurkaupungeissa" ei edes kulje bussit suoraan ydinkeskustasta Söderkullan kokoisille asuinalueille. Helsingissä on maailman mittakaavassa varsin poikkeava joukkoliikennelinjasto.

Eikö tuo linja 841 ole täysin HSL:n linja, eli siten myös HSL:n suunnittelema?

Yhtäkään tiedotetta ei ole matkustajille ollut näkyvillä busseissa aikataulumuutoksista,miksei ?

Näin se Hsl toimii, olen valittanut tuosta aamun 5:30 lähdöstä ettei siihen kerkiä kun bussi ajaa pysäkin ohi milloin mihinkin aikaan (pornaistentie /paippistentie th). Pyysin että lähtöaika palautettaisiin ennalleen ennen HSL aikaa. Nyt sitten päinvastoin muutitte lähtöaikaa Nikkilästä vielä aiemmaksi 5:55:n .
Voitteko nyt sitten kertoa mihin aikaan bussi on jatkossa em. pysäkillä ,olen pyytänyt siihen pysäkkiin laitettavaksi ns. ohitusaikataulut > edes vastausta en ole saanut teiltä.
Me matkustajat olemme jo ruvenneet kävelemään asemalle 6.20 vuorolle kun ei tuon aieman 5:30 vuoron perään ole keritty ,sen ajaessa ohi milloin mihinkin aikaan.
Onpa hienoa kävellä 30 asteen pakkasessa, kertokaa milloin pysäkille pitää tulla jos ette saa aikataulua aikaiseksi sinne saatika pysäkkikatosta!

Kiitos ,ennen aikoihin pystyikin luottaa, nyt ei ole mitään tietoa milloin päivystät missäkin pysäkillä. Nyt menee 5:46-5:56 välillä tuo bussi asemalle. Tuossakin aika 5:52???
Pysäkkiaikataulu olisi aika hyvä .

Jos katsot sitten sitä väliaikaa joka linkissäsi oli ,bussin pitää ohittaa ko. pysäkki klo5:50.
Ja jos olisit lukenut viestini niin se menee miten menee eli kaikki ajat klo 5:46-
Ja kyllä joo olen ajoissa siellä ,jopa jo klo 5:40 >kun Porvoon liikenteen aikaan riitti että oli 5:55 paikalla ,aina tuli vuoro täsmällisesti.
Luulen että vika on siinä että Pohjolan liikenteellä on joka päivä eri kuljettaja.

Ajaako 788B-lähtö pysäkille Kuntala (Iso Kylätie) Si2230?

Sipoon pysäkkiaikataulut vaihdetaan 13.10.2014.

(Jälleen Porvoon suunnan iltayhteyksiin on kiinnitetty lievästi enemmän huomiota...)

Sunnuntaisin Helsingistä sekä Nikkilään että Kotivallin ohi pääsi ennen tätä syksyä matkustamaan vielä kello 20 HSL:n matkakortilla U-linjalla 763, entä nyt? Lakkasiko HSL:n matkakortti kelpaamasta, kun pitää ensin ajaa junalla vaihtaakseen 988-numeroiseen bussiin? Ehditäänkö ongelmaa tutkia ennen seuraavaa aikataulupäivitystä?

HSL:n matkakortti ei kelpaa Järvenpäästä lähtiessä.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.