Rakennustyöt hidastavat Länsiväylän bussiliikennettä

Bussilinjojen 2, 3, 4, 12, 14, 46, 143 – 190, 504 ja 543 aikataulut ovat epätäsmällisiä aamu- ja iltaruuhkan aikana tammikuun 2015 loppupuolelle asti. Viivästykset johtuvat Länsiväylän bussikaistojen ja Finnoonsillan rakennustöistä. Rakennustyöt valmistuvat arvion mukaan tammikuun lopulla 2015.

Rakennustöistä vastaavat Espoon kaupunki ja Ely-keskus.

Lisätietoja:
http://www.espoo.fi/fi-FI/Finnoonsillan_liikennejarjestelyt_muuttu(57905)

Kommentit

Olen huomannut Soukanväylällä, että osa busseista ohittaa jonon pahimpaan ruuhka-aikaan paremmin vetävää vasenta kaistaa pitkin osa ei.

Tänä aamuna satuin valitsemaan "oikean kaistan" 147:n. Siinä jonotellessa kaksi myöhempää 147:aa meni vasenta kaistaa ohi. Olisin siis voinut ottaa 20 minuuttia myöhäisemmän 147:n ja olla aikaisemmin perillä.

Voisiko kaikkia kuljettajia kannustaa ohittamaan ruuhkat vasenta kaistaa? Bussissani istui tänä aamuna kymmeniä ihmisiä ja mielestäni joukkoliikennettä voitaisiin suosia ruuhkissa.

Jos perustelu oikean kaistan käytölle on Merikansan pysäkki, sen voisi minusta vaikka sulkea, kun paremmin Väylänsuun pysäkki on niin lähellä.

Kiukkuinen kuski- sen takia tässä sivulla asioista keskustellaankin. Sitten aikamoista toimea on rakennustöiden suunnittelussa ollut, jos ei huomioida liikenteenkäyttäjiä. Olettaisi kuljettajienkin ottaneen asian puheeksi, saatikka sitten HSL:n. Mutta tulonsiirtoa on tässä joka tapauksessa hyvin ko. rakennustöitä tekeville organisaatioille.

Jokin lähikatuja kulkeva kymmenen minuuttia hitaampi mutta ennustettavampi poikkeusreitti vaikuttaisi ainakin päihittävän lähemmäs puolen tunnin myöhästymiset. Ehkä yksi Espoon sisäinen linja parilla autolla vahvistettuna riittäisi vaihtoyhteytenä palvelemaan Länsiväylän ramppien pysäkit.

Katsoin karttaa. Lähikatuja ei ole Suomenojalle Espoonlahdesta tai Soukasta. Niin minne ne tuhannet henkilöautot laitettaisiin ?

Länsiväylän pohjoispuolella on rinnakkaiskatu.

Ja ne henkilöautot mahtuvat Länsiväylälle.

Meidät jätettäisiin siis ilman busseja kun ne suhaisivat Kuitinmäentielle. Unohda koko juttu, se Soukanväyläkin on täynnä autoja.

Mitähän olisit tehnyt toisin ?

Jättänyt parannustyöt tekemättä ?

Vaikka työmaat olisi tehty eriaikaan, ruuhkilta ei olisi vältytty. Eikä myöskään Suomenlahdentien valmistuminenkaan olisi tehnyt muutakuin siirtänyt ruuhkat toiseen paikkaan.

Ei se rakennuttaja tai rakentajakaan tästä tilanteesta ilahdu.

Toivottavasti ihmiset tajuavat ettei se auta mitään vaikka rähisee ja itkee kuljettajille...

Harmittavasti parempaakaan menettelyä ei HSL neuvo saati itse puolusta.

Tuskin hankkeessa liikennöitsijöillä tai HSL:llä on ollut valtaa sanoa hirveästi mitään. Eikä työmaa-alueelle näyttäisi mahtuvan kiertotietäkään.

Lopputuloksena on kuitenkin minukin kannalta sujuvampi järjestely, lisäkaistaa bussille ja sujuvuutta Finnoon sillalle.

Tuntipalkalla minähän työtäni teen.

Olen elokuusta asti kulkenut bussilla 165 Mainingin pysäkiltä kamppiin. Parhaimillaan tämä matka pysäkiltä pysäkille kestää vain 20 minuuttia. Tänään loppui minun huumori tähän ruuhkakaaokseen kun bussi oli 28 minuuttia myöhässä. Sen pitäisi saapua aikataulun mukaan kamppiin 8:08, tänään se saapui 8:36. Mietin, pitäisikö minun lähteä kotoa vielä aikaisemmalla bussilla, jotten myöhästyisi tärkeiltä tapaamisilta?

Palautetta Ely-keskuksen sivuille.

Mutta miten on HSL-organisaatio on mahdollistanut tämän, ettei joukkoliikennettä ole huomioitu? Olettaisi, että HSL olisi ottanut asian puheeksi Espoon kaupungin ja Ely:n kanssa, asia olisi tullut vaatia jo suunnittelu-kilpailutusvaiheessa ? Mutta muuten ei voi todeta kuin, että taksvärkkiä tehdään tässä aikamoisesti eräille tahoille, eritoten rakennusalalle.

Kuljen muutamana päivänä viikossa Kampista Isolle Omenalle. Nyt kun bussit myöhästelevät, Kampissa odottavat ihmiset eivät voi tietää, onko laiturille tuleva bussi edellinen, joka on myöhässä ja joka lähtee saman tien, vai seuraava aikataulun mukainen bussi. Eilen odottelin myöhässä olevaa vuoroa kymmenisen minuuttia, koska se oli aikataulun mukaan seuraavana lähdössä, mutta siinä välillä tuli eri laitureihin kaksi bussia, jotka väläyttivät hetkeksi vihreää sisääntulovaloa ja lähtivät sitten heti peruuttamaan ja ajoivat tyhjänä pois, ennen kuin ehdin reagoida. Miten matkustajille saisi välitettyä sen tiedon, että kyseessä on edellinen vuoro eikä seuraava? Onko Kampin näyttötauluille tehtävissä mitään, niin että näyttäisivät vielä lähtemättömät vuorot?

Valitettavasti yksittäisen bussin ja näyttölaitteiden välillä ei ole tietoliikenneyhteyttä. Lähtöajat esitetään aikataulunmukaisina.

Suomenojan siltatyömaan häiriöiltä välttyvät Isolle omenalle liikennöivät seutulinjat 112 ja 132.

Aikataulumuutoksilla tai liikenteeseen lisättävillä busseilla ei voida liikenteen säännöllisyyttä tai aikataulussa pysymistä varmistaa liikenteen jonoutumisen johdosta.

Lisäbussi pystyisi jonojen estämättä ajamaan aikataulunmukaisesti yhden lähdön päätepysäkiltä, vasta linjalle saavuttuaan. Menetelmää voisi kokeilla esimerkiksi keskellä aamuruuhkaa tai viimeisen lähdön pelastamiseksi jatkoyhteyksiä varten.

Kun niitä busseja ei vaan ole saatavissa ruuhka-aikaan : ) Ovat näemmä jo ajossa.

Ykisttäisen lähdön ajaminen ei ratkaise ogelmaa joka koskettaa kymmeniä aamulähtöjä.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.