Viivästyksiä Hakaniemen kautta keskustaan kulkevilla busseilla edelleen aamuliikenteessä

Katu- ja ratatyöt aiheuttavat edelleen viivästyksiä Hakaniemen kautta Helsingin keskustaan ajaville busseille aamuliikenteessä. Töiden takia yksi kaista on pois käytöstä, mikä ruuhkauttaa liikennettä. HSL on sopinut Helsingin kaupungin rakennusviraston kanssa työmaan järjestelyistä siten, että kaista on pois käytöstä mahdollisimman lyhyeltä matkalta. Rakennustyöt jatkuvat viikon 22 loppuun saakka.

Aamuliikenteessä kannattaa mahdollisuuksien mukaan käyttää henkilöauton ja bussien sijaan raideliikennettä, junaa, metroa ja raitiovaunua.


 

Kommentit

Entäs, kun ratikat ja metrot ovat täysiä kuin "Turusen pyssyt"? HSL ei näköjään välitä matkustajista vaan ohjaavat heitä käyttämään jo entisestään täysiä olevia liikennevälineitä. Eikös sitten voisi laittaa ratikat ja metrot kulkemaan tiheämmin?

Ihan oikeasti ihmiset. Jos kaupunki myöntää luvan kyseisen työn tekemiselle, niin miten ihmeessä se on HSL:n syy? Mitä te tekisitte? Tässä haukutaan seurausta, vaikka syynä on työmaa! Ketään ei tunnu kiinnostavan surkeasti järjestetty työmaa vaan kaikki haukkumisen into kohdistetaan HSL:ään, joka kärsii tilanteesta myös. Jos linjoja ruvetaan yhdessä yössä siirtelemään sinne tänne, niin kuka osaa aamulla niillä kulkea? Tiistaina helpottaa!

Tietty osa busseista voisi varmaankin ajaa Hakaniemen torin itäpuolelta tai peräti kääntyä Hakaniemessä tämän kaaoksen ajan, jolloin nettotulos palvelisi paremmin matkustamista. Ei ole järkeä muodostaa kymmenien lähes tyhjien bussien jonoa Haapaniemeen suunnassa keskustaan. Muutamasta lisäraitiovaunusta Hämeentielle toisaalta olisi apua, sillä matkustajat näyttävät hakeutuvan seisovista busseista pois myös pysäkkien välillä. Osaako HSL suunnitella?

Jos jono ulottuu Haapaniemen kentältä Hakaniemen hallillle, ei mahdollisuus kääntyä Hakaniemen torin itäpuolelle paljon auta.
Entä mitä ajattelisivat matkustajat, jotka turhaan odottavat Rautiatientorilla tai Kaisaniemen puiston kohdalla aikataulun mukaista bussia, joka onkin kääntynyt takaisin jo Hakaniemessä tai peräti Sörnäisissä?

Matkustajat ajateltavasti joutuvat odottamaan seuraavaa (tai edellistä, myöhässä olevaa) bussia. Monenlaista odottamista ja hätäistä sekoilemista nytkin on harjoiteltu!

Jos kaikki bussit eivät kulje/seiso peräkkäin samassa jonossa, kyseinen jono varmaankin lyhenee ja eteneminen helpottuu.

Odottaako HSL toimenpiteisiin ryhtymättä jo lakkautusuhan alla tai osittain lakkautettuna, mihin ratkaisuihin poliisi alkaa päätyä yrittäessään saada edes risteysten tukkeumat purettua?

Ei HSL osaa suunnitella. Tämäkin oli heillä tiedossa jo aikaa sitten, mutta ei näytä kiinnostavan.. Kuitenkin viikkoon 22 odottamiseen kuluu useampi arkipäivä ja monien työmatka venyy monella tunnilla. Ratkaisuja olisi vaikka kuinka, mutta HSL ei ole kyvykäs tekemään näin pikaisia poikkeussuunnitelmia. HSL:ää ei myöskään asiakkaat kiinnosta.

Katse kannattaa kääntää lupaviranomaiseen ja heidän tiedotukseen. Kuka myönsi työluvan moiselle järjestelylle.

HSL on pahoillaan asiakkaille koituneesta harmista. Tässä tapauksessa tieto rakennustyömaasta saapui HSL:ään vasta, kun tilanne oli jo päällä tiistaiaamuna. Helsingin kaupungin rakennusvirasto ja HSL etsivät parhaillaan edes osittaista ratkaisua tilanteeseen. Tiedotamme tällä sivulla heti, kun meillä on lisää tietoa aamun tilanteesta.

Suosittelette metron, ratikan käyttöä. Laitatteko jo entisestään täysinäisiin kulkuneuvoihin lisää vuoroja vai olemmeko me matkustajat kuin sillit purkissa? Näin oli ainakin tänä aamuna. Joten liksää ratikkavuoroja sekä metrot kulkemaan tiheämmin. Kiitos

Ajan kuluttua tiistaiaamusta jo keskiviikkoiltaan HSL etsii yhä itseään sopivampaa toimijaa puolittamaan Hämeentien seisovan bussiletkan automäärä?

Tavanomainen matkustajamäärä varmasti sopii 50 prosenttiin autoista normaalireitillä muutaman kilometrin reittiosan keskustaan. Toinen 50 prosenttia autoista voinee kääntyä ympäri jossakin Sörnäisten tai Hakaniemen metroaseman lähistöllä ja palata palvelemaan raideliikenteettömiä alueita. Bussista toiseen vaihtaminen on pieni "hinta" matka-ajan pysymisestä kohtuullisena.

Prosenttilukuni ovat arvioita; voihan liikenteen sujuminen olla paljon pienemmänkin bussimäärän Hämeentien eteläpäästä harventamisesta kiinni. Jonkun pitäisi osata laskea reaalinen kapasiteettivajaus taitavasti.

(Raitioliikenteessähän on arkipäivää, että samalla linjalla peräkkäin toisensa saavuttaneista vaunuista vain jompikumpi jatkaa perille ja ottaa toisenkin vaunun matkustajat.)

olet harvinaisen oikeassa. Asiakkaat eivän todellakaan kiinnosta HSL:ää!!!! Ihan omituisia ratkaisuja tehdään, ja mitään ei oikeestaa osata tehä hyvin. Esimerkkinä M junan katkos. Kannelmäki-Myyrmäki väli muodostui lähes mahdottomaksi joukkoliikenteellä. 48->499 yhteys ei toiminut kovin hyvin!

Kannelmäki-Myyrmäki -välin kulkijat taitavat olla pieni vähemmistö M-junan kulkijoista, joten sehän vasta omitusita olisi jos korvaavat yhteydet toimisivat niiden ehdoilla. Kannelmäen kohdalta Hämeenlinnanväylältä pääsee Myyrmäkeen myös suoralla linjalla 452.

Ongelman lisäksi voisi uutisoida ratkaisusta: Sörkässä kun vaihtaa metroon, niin neljässä minuutissa on Rautatientorilla.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.