Itä-Helsingin liityntälinjoilla muutoksia 10.8. alkaen

Itä-Helsingin liityntäbussilinjoissa tapahtuu muutoksia, kun syysaikataulut tulevat voimaan maanantaina 10. elokuuta. Vuosaaressa ja Mellunkylässä suurimmat muutokset johtuvat uudesta runkolinjasta 560, joka niin ikään alkaa liikennöidä elokuun 10. päivänä.

Runkolinja 560 luo uuden yhteyden Vuosaaresta Malmin aseman kautta Myyrmäkeen. Rastilan ja Vuosaaren metroasemien välillä linja toimii myös liityntäyhteytenä, minkä vuoksi monen muun liityntälinjan reitti muuttuu. Lisätietoa runkolinjasta 560 voi lukea täältä.

Reittimuutoksia Vuosaaren alueella

Linja 78
Itä-Helsingin ja Malmin välisiä yhteyksiä hoitaa 10.8. alkaen pääasiassa runkolinja 560, ja linjan 78 itäinen päätepiste siirtyy Kontulan metroasemalle. Malmilla päätepysäkiksi vaihtuu Ala-Malmin tori. Linja liikennöi vain ruuhka-aikoina.
Linjan 78 aikataulu

Linjan 78 reitti 10.8. alkaen

Linja 90:
Uusi reitti on Vuosaaren metroasema – Aurinkolahti – Vuosaaren satama. Uudella reitillä korvataan linjan 78 poistuvaa palvelua Aurinkolahdessa ja Vuosaaren satamassa.
Linjan 90 aikataulu

Linja 96:
Uusi reitti on Vuosaaren metroasema – Porslahdentie. Pois jäävällä osuudella Meri-Rastilan tiellä ja Leikosaarentiellä liikennöi runkolinja 560.
Linjan 96 aikataulu

Linja 98:
Uusi reitti on Itäkeskus–Marjaniemi–Rastilan metroasema. Pois jäävällä osuudella Rastilan ja Vuosaaren metroasemien välillä liikennöi runkolinja 560.
Linjan 98 aikataulu

Vuosaaren yölinjojen 90A, 90N ja 96N reitteihin ei tule muutoksia.

Vuosaaren liityntälinjojen reitit 10.8. alkaen

Linja 814:
Reitti muuttuu suunnassa Koukkusaarentie – Vuosaaren metroasema kulkemaan Leikosaarentien kautta. Muutoksella korvataan linjan 98 palvelua hankalammin liikkuville.
Linjan 814 aikataulu

Linjan 814 uusi reitti 10.8. alkaen

Muutoksia muilla Itä-Helsingin liityntälinjoilla

Linja 94B:
Kivikon eritasoliittymän rakennustöiden vuoksi linjan 94B reitti siirtyy pois Kivikontieltä ja kulkee 10.8. alkaen Kontulantien ja Kehä I:n kautta. Linjan reitti palaa ennalleen arviolta syksyllä 2016, kun eritasoliittymän rakennustyöt valmistuvat.
Linjan 94B aikataulu

Linjan 94B uusi reitti 10.8. alkaen

Linja 811:
Reittiä jatketaan Kontulasta Mellunmäen metroaseman kautta Vantaan puolelle Länsimäkeen ja Rajakylään. Linjan reitti muuttuu myös Kontulassa ja Kivikossa.
Linjan 811 aikataulu

Linjan 811 uusi reitti 10.8. alkaen

Linja 818:
Linjaa jatketaan Vuosaaren satamasta Mellunmäen metroasemalle. Samalla syntyy liityntäyhteys satamasta Mellunmäen metroasemalle, sieltä liikennöiviin Vantaan suunnan busseihin sekä uudelle runkolinjalle 560. Lisäksi linja 818 palvelee Fallpakan alueella niitä pysäkkejä, joilla runkolinja 560 ei pysähdy.
Linjan 818 aikataulu

Linjan 818 uusi reitti 10.8. alkaen

Kommentit

Kovin toimiva ei ole kyllä tämä uusi 818. Pariin kertaan on muutoksen jälkeen jäänyt aamun ensimmäinen vuoro vallan kulkematta. Lisäksi iltapäivällä Mellunmäestä tullessa aikataulu ei pidä sataman jälkeen yhtään paikaansa, kun bussi ajaa tyhjänä Ruusuniemeen asti. Ruusuniemen pysäkillä pitää olla parhaimmillaan 10 min arvioitua pysäkkiaikaa ennen jos aikoo bussiin ehtiä. Pian linja varmaan lakkautetaan kun ei sitä kukaan käytä, vaikka todellinen syy on siinä, ettei kukaan halua mennä pysäkille odottamaan ennen niin täsmällistä bussia.

Ymmärsinkö nyt linjan 818 kohdalla oikein, että Ruusuniemen lenkkiä ei ajeta suunnassa Mellunmäki - Vuosaari? Jos näin on, niin käytännössä Ruusuniemeen meneville linja on toimiva enää vain aamulla. Ikävää.

Miksi torpedoidaan hyvä linja 98 Vuosaaresta Itäkeskukseen?! Mitä sitten, kun metrot eivät jostain syystä kulje ja koko Vuosaari yrittää taas ahtautua metroa korvaavaan bussiin 99?! Runkolinjat vain hidastavat matkustamista ja kiertävät pitkiä lenkkejä.

Linjan 98 päättyminen Rastilaan perustuu pitkälti juuri tuohon uuteen runkolinjaan 560. Jos 98 olisi jatkanut nykyisellä reitillään, bussien liikennöintitiheys Rastilan ja Vuosaaren asemien välillä olisi ollut tarpeisiin nähden turhan suuri, sillä 560 liikennöi päiväsaikaan pitkälti metromaisin vuorovälein. Linjan 98 tarkoituksena taas on toimia ennen muuta Marjaniemen alueen liityntälinjana. Etenkin poikittaisliikenteessä runkolinjat itse asiassa nopeuttavat matkantekoa huomattavasti.

Mutta 560 ei aja linjan 98 nykyisellä reitillä Vuotietä ja Kaivonkatsojantietä. Kuten periaatteena onkin hyvin todettu, paikallinen liityntälinja metroon tarvitaan nykyisillä reittiosilla ja pysäkeillä.

Itäväylän kohdalla linjan 560 pysäkkien väli näyttää keinotekoisen pitkältä ja Rastilassa keinotekoisen lyhyeltä.

Nähtävästi nimistöhumanistien iloksi Itäväylän pysäkki on jatkossa "Fallpakka". Sen verran julkisuutta tuli kinastellessa...

Karttoja katselemalla herää kysymys, voisiko linjat 96 ja 97 yhdistää niin, että 97 Mellunmäestä kääntyy Kallvikintielle ja edelleen Niinisaarentie - Porslahdentie - Vuosaaren metroasema. Linjan 97V reitti Itäkeskukseen säilyisi nykyisellään. Itäväylän runkolinjapysäkillä voi vaihtaa myös busseihin 93 ja 841, ellei metro Mellunmäestä Itäkeskukseen sovi.

On uskomatonta että uuden Fallbackan alueen bussiyhtyksiä heikennetään tuntuvasti. Uusi 560 skippaa alueelta kaksi pysäkkiä, Fallbackankuja ja Kallvikintie. Ainoa aluetta palveleva pysäkki "Fallbacka" jää Itäväylän varteen. Pikkubussilinjaa 818 ei voi mitenkään pitää korvaavana yhteytenä koska se kulkee ainoastaan arkisin ruuhka-aikoina ja lisäksi Vuosaaren suuntaan ajaessaan kiertää koko Satama-alueen ja Aurinkolahden kautta ennen saapumista Columbukseen. Linjan 560 pysäkkiharvennus Fallbackan kohdalla on ylimitoitettu, Kallvikintien pysäkin olisi voinut poistaa mutta kyllä Fallbackankujan pysäkki olisi pitänyt säilyttää linjan käytössä.

Korjaus: kiertää Satama-alueen, ei Aurinkolahtea.

Runkolinjoilla pysäkkien väli on normaalia harvempi, koska niiden on tarkoituskin kuljettaa suuria ihmismääriä kohtalaisen pitkillä etäisyyksillä. Rastilan ja Vuosaaren välillä 560 kuitenkin muodostaa tässä asiassa poikkeuksen, sillä se toimii myös paikallisena liityntälinjana metroon. Siksi myös pysäkkien väli on tuolla osuudella tiheämpi.

Mitkä ovat mainittujen linjojen liikennöintiajat - kuten illalla ja viikonloppuisin?

Kunkin linjan perään on lisätty linkki linjan 10.8. voimaan astuviin aikatauluihin. Sieltä pääsee tutkimaan liikennöintiaikoja.

Milloin siis 560 alkaa kulkemaan?

Se alkaa siis kulkea 10. elokuuta, jolloin HSL-alueella siirrytään talvikauden aikatauluihin. Samalla muuttuvat myös muun muassa tässä tiedotteessa mainitut linjat. Täydensin hieman tiedotetekstiä, jotta asia välittyisi selkeämmin!

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.