Lähtöpysäkkeihin muutoksia Rautatientorilla 28.11. – sähköbussien latausaseman rakentaminen alkaa

Joidenkin bussien lähtöpysäkit muuttuvat Rautatientorilla maanantaina 28. marraskuuta. Syynä ovat uuden sähköbussien latausaseman rakennustyöt, joiden vuoksi Rautatientorin laituri 9 poistuu käytöstä kokonaan. Työt kestävät arviolta toukokuuhun asti.

Töiden myötä Rautatientorilta lähtevien bussien käyttöön otetaan myös Ateneumin edustalla Kaivokadulla sijaitseva pysäkki (laituri 16, linjat 70, 73N, 75, 76, 76N, 77) sekä uusi, Läntisellä Teatterikujalla sijaitseva pysäkki (laituri 13, linjat 632–635, 738 ja 785–788). Läntisen Teatterikujan pysäkiltä lähtevät linjat kulkevat Rautatientorille saapuessaan Kaisaniemenrannan ja Kaisaniemen puistokujan kautta.

Linjan 55 bussit lähtevät laiturista 12, ja myös joidenkin muiden bussien lähtöpysäkit muuttuvat aiemmasta. Kaikkien Rautatientorilta lähtevien bussien lähtöpysäkit on kerrottu liitteenä olevassa kartassa.

Kun sähköbussien latausasema on valmis, linjoilla 23 ja 55 tulevaisuudessa kulkevia sähköbusseja on mahdollista ladata linjojen molemmilla päätepysäkeillä. Linjan 23 päätepysäkille Ruskeasuolle ja linjan 55 päätepysäkille Koskelaan latausasema on jo rakennettu.

Rautatientorin bussien lähtölaiturit 28.11.2016 alkaen

Kommentit

Mielestäni uusi pysäkkijärjestely on nyt parempi kuin edellinen ja se kaaos on nyt poissa. Bussit pääsevät hyvin lähtemään pysäkeiltä. Pisteitä myös siitä, että muutospäivänä HSL oli laittanut omaa väkeään opastamaan porukkaa oikeaan suuntaan.

Hei,tekstissä on virhe laituri 16 koskien puuttuu 75 bussi onneks se löytyi kuitenkin pdf versiosta. Siis kestääkö remppa tosiaankin toukokuu 2017 asti? Tuleeko 75 normaalia reittiä kuitenkin Rautatientorille eikä siinä ole muutoksia?

Kiitos huomiosta. Linja 75 on nyt lisätty tekstiin. Se kulkee Rautatientorille normaalia reittiään ja kääntyy lähtöpysäkille Keskuskadun ja Kaivokadun risteyksestä.

Remontin tosiaan arvellaan kestävän toukokuulle asti. Syitä on useita. Ensinnäkin sähköbussien latausaseman rakentaminen jonnekin muualle onnistuisi varmasti nopeammin, mutta Rautatientorilla muuntaja on vähäisen tilan vuoksi sijoitettava maan alle. Kaivutyöt vievät aina aikaa, ja hommaa vaikeuttaa entisestään se, että kaikki kaivaminen on tehtävä ahtaassa tilassa ja kaiken liikenteen kulku on turvattava töiden ajan. Tämän lisäksi Rautatientorin maaperä on huonoa, joten tarvitaan paalutusta.

Ilmeisesti linja 67 lähtee samasta laiturista kuin 67V eli laiturista 17. Kekkulin tavoin olen joskus olen myös ihmetellyt, miksi bussilinjojen pysäkeillä näkyy ajoittain ratikkakarttoja, mutta pysäkiltä lähtevien bussien reittejä ei ole pysäkin kartassa.

Toivottavasti tästä muutoksesta tiedotetaan runsaasti ja selkeästi, sillä ei tulisi mieleenkään etsiä Rautatientorilta lähtevän bussin laituria Ateneumin edestä tai Läntiseltä Teatterikujalta.

Itä-Helsingin yöbussien lähtölaiturilta puuttuu linjakartta ja ihmiset ihmettelee siellä koko ajan hädissään linjojen reittejä. Tämän tyyppinen tapa tiedottaa ei aseta odotuksiani erityisen korkeaksi tästä muutoksesta tiedottamisen suhteen.

Hei, tähän olemme totta kai pyrkineet. Esittämäsi ongelmat ovat olemassa - tiedämme mainiosti, että harva ymmärtää hakea lähtevää bussiaan Kansallisteatterin vierestä tai Ateneumin edestä.

Kaikille Rautatientorin pysäkeille on viety pysäkkimuutoksista kertova tiedote, ja lisäksi aiheesta on kerrottu julistein Rautatientorin aikataulunäytön läheisyydessä. Tämän lisäksi olemme tietysti pyrkineet nostamaan asiaa esiin sähköisissä viestintäkanavissamme.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.