Metroliikenne on käynnistynyt jälleen

klo 9.05

Metroliikenne on käynnistynyt. Vuorovälit saattavat olla epäsäännölliset.

Itäkeskuksessa tapahtuneen henkilövahingon vuoksi metro ei liikennöinyt klo 8.20-9.

Kommentit

Despite today unfortunate incident, there should exist a contingency plan to be able to mobilize all the people from the east area to the city center. If it is decided that all the metro system will be stopped then there should be good information in the metro stations and another type of transport (e.i. more busses) to be able to transport all the people that usually metro is carrying.

Larinylund, mikä sinua vaivaa?! Ei voi olla noin kylmä ihminen. Sulla ei varmaan niin kiire oo, ettet voi odottaa. Jos joku on jääny metron alle, ni ei kai nyt herranjumala heti olla sillain, että joo ei tässä mitään, jatketaan matkaa! Häpeä!

On toki surullista, että jonkun elämä päättyy metron alle maanantaiaamuna. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että ne muut metrossa ja metroasemilla olevat ihmiset ovat matkalla töihin, kouluun, lääkäriin jne. Suurimmalla osalla on kiire maanantaiaamuna kahdeksan aikaan, eikä olisi aikaa odotella tuntia. Idästä ei ole muuta kulkuvälinettä keskustaan tai edes kantakaupunkiin päin. Toivoisin, että HSL miettii korvaavaa liikennettä ja opastaa ihmisiä sinne mahdollisimman tehokkaasti tällaisissa tapauksissa. Takseja ei riitä kaikille, eikä kaikilla ole rahaa maksaa taksia päästäkseen töihin. Minä pääsin onnekseni perille ennen katkosta, mutta se oli minuuteista kiinni.

Pahoittelen, mikäli keskustelun avaukseni ei ollut mielestäsi onnistunut. En ole itse ollut käyttämässä metron palveluita tänä aamuna, eikä minulla ole ollut minnekään kiire. Tarkoitukseni oli avata keskustelua siitä, että kuinka pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä tulisi toimivampi myös valitettavien yksittäisten henkilövahinkojen tms aiheuttamien poikkeustilanteiden aikana.

Kyseessä ei ole missään vaiheessa ollut puuttua yksittäistapaukseen, josta tiedän ainoastaan uutisoidut asiat.

Pahoitteluni, jos sait kirjoituksestani sellaisen käsityksen.

Haluaisin avata keskustelun metroliikenteen poikkeusjärjestelyistä tämän yksittäisen henkilövahingon uutisoinnin aiheuttamasta häiriön laajuudesta. Onko todella näin, että yksittäinen henkilövahinko voi keskeyttää liikenteen koko metron liikennöintialueella? Miksi ei liikennöintialuetta voida rajata häiriöttömälle osuudelle esimerkiksi Herttoniemi-Ruoholahti, jossa liikennöitäisiin pendeliliikennettä? Jos tulevaisuudessa vastaava tapahtuu, niin kuinka keskeytetäänkö liikenne Matinkylästä Vuosaareen asti?

Nyt on liikenteen tilaajalla ja liikennöitsijällä korkea aika istua alas miettimään kuinka tällaiset tilanteet järjestetään tulevaisuudessa, ettei "koko pääkaupunkiseutu" pysähdy.

Metroliikennöinnin vikasietoisuus on insinööritieteen käsite, ja ainakin minä arvostan tiedettä. Yksittäisen aktivistin tai muun radalle eksyneen aiheuttama katko voitaneen rajata enintään muutamaan asemanväliin, ja näiden välillä pitäisi voida ajaa pelastustöiden ajan ehkä tunnin verran busseilla. Hyödyksi olisi laatia valmiiksi eri bussilinjojen kuormituspriorisointi, ja vähiten ruuhkaisista ruuhkavuoroista tarvittaessa irrottaa esim. 1 tai 2 autoa per linja määräämällä ne korvaamaan metroa. Kyseessä olisi siis melko "automaattinen" "poikkeusmoodi", johon siirtymiseen ei tule liittää hidasta päätöksentekoa.

Nyt vähän perspektiiviä asioihin. Ei voi olla noin kylmä ja itsekäs näkökulma vakavaan asiaan.

Häh. Liittyykö metronoranssiin kylmyys ja itsekkyys? Tiedetäänkö esimerkiksi kaukoliikenteen bussilla Itäväylää matkustaminen metroa luontoystävällisemmäksi? Kuka saa päättää (itsekkäästi tai ei), ettei metroliikenne toimisi tiettynä aikana? Mihin vaikuttaisi tahallisuuden tai vahingossa muodostuneen onnettomuuden perspektiivi?

Tarvittaessa HSL:n viestintä voinee ohjata käynnistyvän yhteiskunnallisen keskustelun valtakunnallisille foorumeille! Poikkeusoloissakin liikennöinnin turvaaminen toki kuuluu omaan toimialaan.

Tarkoitus ei ole kommentoida yksittäistapausta, vaan avata keskustelua joukkoliikenteen toimivuudesta poikkeustilanteissa.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.