Muutoksia HSL:n linjojen reiteissä ja aikatauluissa 2.1.2017 ja 9.1.2017

Helsingin seudun joukkoliikenteessä tapahtuu joitain reitti- ja aikataulumuutoksia alkuvuodesta 2017. Osa muutoksista tulee voimaan vuoden ensimmäisenä arkipäivänä, maanantaina 2.1.2017. Muutoksia tapahtuu myös viikkoa myöhemmin, maanantaina 9.1.2017.

Muutokset 2.1.2017

Helsingin linja 37: Linjan lähtöaikoja Malminkartanosta myöhästytetään 1–3 minuutilla, sillä bussit ovat joutuneet odottelemaan Talontien ajantasauspysäkillä. Linjan ajoajat ja pysäkkiaikataulut Talontien ja Kampin välillä pysyvät ennallaan.  Helsingin linjan 37 aikataulu 2.1.2017 alkaen

Helsingin linja 51: Lähtöajat ja arvioidut ohitusajat arkipäivien iltapäiväruuhkassa muuttuvat molemmissa suunnissa. Linjan iltapäiväruuhkan lähtöaikoja Hakaniemestä myöhästytetään minuutilla ja lähtöjä Malminkartanosta aikaistetaan 1–3 minuutilla. Syynä ovat linjan iltapäiväruuhkan ennakoitua enemmän kasvaneet ajoajat.  Helsingin linjan 51 aikataulu 2.1.2017 alkaen

Helsingin linja 57: Lähtöajat ja arvioidut ohitusajat muuttuvat molemmissa suunnissa.  Helsingin linjan 57 aikataulu 2.1.2017 alkaen

Helsingin linja 84: Pääte- ja lähtöpysäkki Laajasalon Gunillankalliossa siirtyy. Uusi Gunillantien lähtöpysäkki (H4545) sijaitsee Gunillantiellä aiemman Koirasaarentien (H4530) sijaan. Muutos ei vaikuta aikatauluihin. Uusi lähtöpysäkki kartalla: https://linjakartta.reittiopas.fi/fi/#?stop=1491166&mapview=map&popup=true

Espoon lähibussilinjat 116, 117 ja 119: Linjat siirtyvät poikkeusreitille Tapiolassa ja ajavat Tapiolantielle Revontulentien kautta. Asiasta on tiedotettu erikseen: https://www.hsl.fi/liikennetiedotteet/2016/tapiolan-lahibussit-116-117-ja-119-poikkeusreitille-revontulentien-kautta-21

Linja 201B: lähdöt Pitäjänmäestä kello 8.00, 14.30 ja 16.30 lakkautetaan. Tällä pyritään parantamaan linjan muiden lähtöjen pysymistä aikataulussa.  Linjan 201b aikataulu 2.1.2017 alkaen

Linja 280: Linjan aikataulut muuttuvat osittain jo 1.1.2017. Perusteellisempi muutos linjan aikatauluihin tapahtuu 9.1.2017. Asiasta on tiedotettu erikseen: https://www.hsl.fi/liikennetiedotteet/2016/linjan-280-aikataulut-muuttuvat-tammikuussa-2017-9522

Vantaan lähibussilinjat 313, 413, 618, 713, 723 ja 733 sekä linja 737: Lähibussilinjat muuttuvat reittipohjaisiksi, ja linja 733 lakkautetaan. Linjalle 737 lisätään lähtöjä päiväaikaan. Asiasta on tiedotettu erikseen: https://www.hsl.fi/liikennetiedotteet/2016/vantaan-kutsuttavat-lahibussilinjat-muuttuvat-reittipohjaisiksi-212017

Linja 412: Arki-iltapäivien lähtöaikoja muutetaan. Iltapäivän lähtö kello 15.01 Myyrmäestä lähtee kello 14.56. Iltapäivän lähtö kello 15.10 Kaivokselasta lähtee kello 15.12.  Linjan 412 aikataulu 2.1.2017 alkaen

Muutokset 9.1.2017

Espoon linja 46: Linjan aikataulu muuttuu kasvaneiden ajoaikojen vuoksi. Linjan lähtöaikoihin tulee maanantain ja lauantain välillä muutamia muutoksia molemmissa päissä, ja pysäkkien arvioidut ohitusajat muuttuvat koko reitillä.  Espoon linjan 46 aikataulu 9.1.2017 alkaen

Linja 280: Helsingin ja Veikkolan välisen liikenteen aikataulut muuttuvat molemmissa suunnissa merkittävästi. Asiasta on tiedotettu erikseen: https://www.hsl.fi/liikennetiedotteet/2016/linjan-280-aikataulut-muuttuvat-tammikuussa-2017-9522 Linjan 280 aikataulu 9.1.2017 alkaen

Linja 415: Aikataulu maanantaista perjantaihin muuttuu, ja joitain lähtöjä on siirretty muutamilla minuuteilla linjan luotettavuuden parantamiseksi. Pysäkkikohtaiset aikataulut muuttuvat koko reitillä.  Linjan 415 aikataulu 9.1.2017 alkaen

Linja 540: Linja lakkautetaan. Linja on ollut Pohjolan Liikenteen omaa liikennettä, jolla on voinut matkustaa myös HSL:n lipuilla. Linjan päätehtävänä on ollut toimia Turunväylän pikavuorojen ja läntisen Uudenmaan bussien liityntäyhteytenä lentoasemalle ja takaisin, mutta liityntäliikenne ei palvele kauempaa tulevia lentokenttämatkustajia parhaalla mahdollisella tavalla. HSL:n lipuilla kulkeneiden matkustajien määrä taas ei riitä pitämään linjan liikennettä kannattavana. Espoosta voi matkustaa lentoasemalle junalla vaihtamalla joko Huopalahdessa tai Pasilassa.

Linja 565: Arjen yhtä lähtöä Espoon keskuksesta on aikaistettu kahdella minuutilla, ja uusi lähtöaika on 15.07. Myös pysäkkien arvioidut ohitusajat ovat muuttuneet molemmissa suunnissa. Linjan 565 aikataulu 11.1.2017 alkaen

Linja 573: Aviapolikseen lisätään lähtö klo 10.17 ja poistetaan lähtö klo 14.00. Samalla vuoro klo 15.15 Aviapoliksesta siirretään lähtemään klo 15.20. Vuoro klo 16.25 siirretään lähtemään klo 16.30. Vantaankoskelle lisätään lähtö klo 14.02. Samalla vuoro klo 14.35 siirretään lähtemään klo 14.40.  Linjan 573 aikataulu 9.1.2017 alkaen

Kommentit

Täältä yksi ääni lisää linjan 540 takaisinsaamiseksi!

Siis ihan sama minulle, onko se Pohjolan Liikenteen tuottama vaiko HSL:n itsensä ajama, kunhan tuotte tuon kysytyn linjan takaisin!

Miksi ihmeessä sitä ei oma-alotteisesti tarjota HSL:n toimesta? Kuten useampikin kommentoija on todennut, matkustajia kyllä on ollut varsinkin ruuhkaisimpina tunteina.

bussi 561 on aina myöhässä, aina 10-15 mn se on liikaa..toivon että teidän palvelu paranee..

Eilin oli tarkoitus vaihtaa Malmin sairaalan pysäkiltä 560:stä Itikseen menevään bussiin. Siis, joko 554 tai 561. Odotin yli puoli tuntia ko linjoja. Taululla molempien aikataulut vaihtuivat useaan kertaan, mutta busseja vaan ei saapunut. Mikähän syy?

Muuttakaa ihmeessä linjan 84 päätepysäkki entiseen paikkaansa eli Koirasaarentien ja Jurmonkujan risteykseen ja laittakaa siihen pysäkki. Levitykselle kyllä pysäkki mahtuu. Jos kuljettaja pitää päätepysäkillä lepotaukoa, niin voihan hän pitää ovet sen aikaa kiinni. Seuraava pysäkki olisi sitten Gunillantiellä. Konkreettinen esimerkki tuli asiasta tänään äidin vetäessä lumisohjossa lastenvaunuja Rosalankujalta Gunillantielle saakka. Nyt linjan 84 tavoitettavuus monelle, monelle ihmiselle vaikeutettiin ihan turhaan.
Toivon pikaista muutosta esittämälläni tavalla ainakin siihen saakka, kunnes syksyllä 2017 alkaa uusi linja 89 liikennöidä pitkin Koirasaarentietä. Lyhentäkää sen vuorovälejä nyt suunnitellusta 20 minuutista 10-15 minuuttiin.

561 bussin palauttaminen lentoasemalle oli yksi järkevimpiä muutoksia, mutta miksi sen kanssa pitää odottaa syksyyn saakka?

51:n voisi palauttaa entiselle reitilleen. Ei kyllä ollut mikään pikalinja silloinkaan..

Reittiopas ei palvele kunnollisesti Tammiston Valimotien varrella omakoti- ja rivitaloasunnoissa asuvia.

Bussi 561 on jatkuvasti myöhässä. Vaihdot eivät ole kertaakaan itselläni onnistuneet.
Viiden kilometrin matkaan Tammistosta Tikkurilaan kuluu usein tunti!

Milloin saadaan bussipysäkki Tammistoon Tammistonkadun kulmaan Helsinkiin päin meneville busseille? Yleensä bussipysäkit ovat molempiin suuntiin lähekkäin. Näin ei Tammistokadulla ole! Bussiyhteydet eivät muutenkaan palvele Valimotien lähellä asuvia omakoti- ja rivitaloasukkaita!
800-1000 m kävely bussipysäkille moottoritien alikulkusiltojen ja pusikkojen läpi tai Tammiston luonnonsuojelualueen reunaa myöten on mielestäni kohtuuton pääkaupunkiseudulla. Kaikki eivät ilta- ja yöaikaan edes uskalla liikkua siellä.

Milloin saadaan Tammistosta tai Tammiston ohi Valimotietä (Tammiston kauppakatua) kulkeva bussi Helsinkiin koko päivän edes kerran tunnissa?
En ole 1.8.2015 lähtien lähtenyt kertaakaan hyvällä ja rauhallisella mielellä mihinkään!

Ja 633 linja kulkee edelleen yhtä surkeasti kuin ennenkin.. Melkein joudun välillä ostamaan kaksi lippua kun leimaan Kampissa ja sörnäisissä odotan bussia kolme varttia. Jos bussi myöhästyy joudun ostamaan kaksi seutulippua. Uskon etten ole ainoa joka kärsii 633:sen harvoista vuoroista.

Tuntuisiko tässä tilanteessa mielekkäämmältä odottaa Kampissa sisätiloissa ensin vaikka puoli tuntia ja sitten leimata lippu kohti bussia?

Varmaan noinkin, mutta täytyy todeta, että linja 633 on lähes poikkeuksetta myöhässä aikataulusta. Rautatientorilta lähtiessä bussi on joskus jopa 10 minuuttia myöhässä. Linja kulkee turhan harvoin, joten vuorojen lisääminen ei olisi lainkaan hullumpi ajatus.

84 bussin pysäkit vaan muuttuu kauemmaksi Rosalankujalta ja Föglönkujalta. Olisi kiva jos Koirasaarentiellä olisi yksi pysäkki vielä. Asukkaita kun täälläkin on. Nyt on se ja sama jääkö pois ennen Gunillankallion lenkkiä (4095) vai sen jälkeen (4546). Tuliskohan joskus suoraan myös bussi pitkin Koirasaarentietä, ilman kierrosta Gunillankalliolle...

linjan 51 muutokset on perättömiä ruuhkaan vedoten, todellinen syy on se, että linja kulkee kallion ahtaita katuja , kiertelee maunulan kärrypolyt sekä kaupintien ruuhkat molemmissa päissä..pitäjänmäen kuin lassilankin.
Varmaan pahiten ruuhkautuneet tiet ovat tällä jo entisaikojen ns. postibussia muistuttavalla linjalla 51

U540:n tehtävä oli alunperin syöttää matkustajia Pohjolan Liikenteen turun suunnan pikavuoroille, ei kuljettaa hösselikorttilaisia töihin. Ei teitä tarvitse pikavuoroautoilla kuljettaa, HSL on järjestänyt teille jo vaihtoehdon, opetelkaa kulkemaan junalla. En yhtään ihmettele Pohjolan Liikenteen halua tehdä linjan lakkautuspäätöstä.

506:n reitti pitenee myllypuroon syksyllä 2017.

Kyllähän HSL:n verorahoilla tuotetuilla palveluilla voisi olettaa myös työvuoromatkalaiset saavan palvelua.

Ehdottamasi (ja HSL:n ehdottama) junavaihtoehto tuntuu pelkältä vittuilulta, sillä Vantaan puolen pysäkit sijaitsevat pelloilla keskellä ei mitään.

Ilmeisesti tässä on taas tarkoitus (kuten 615:n reittimuutoksessa) pakkosyöttää ihmiset käyttämään surkeaa ja kallista kehärataa. Oman auton hankkiminen tässä kuitenkin on nyt edessä.

Millä HSL:n tuotetuilla verorahoilla? Ota nyt silmä käteen, tiedotteessa lukee että U540 on Pohjolan Liikenteen OMAA liikennettä, ei HSL:n kilpailuttamaa, jonka liikenteen liikennöitsijä saa halutessaan lopettaa, eikä siinä tarvitse ainakaan sinulta kysyä lupaa.

Pohjolan Liikenne saa tehdä omille linjoilleen mitä haluaa, mutta verorahoilla toimiva HSL voisi tarjota vaihtoehtoisen linjan, kun nämä bussit kuitenkin ovat lähes poikkeuksetta olleet täynnä matkustajia.

Sen sijaan esim. jonnekin Aviapolikseen kulkee 5 minuutin vuorovälillä tyhjiä busseja.

Hei, tässä nimenomaisessa tapauksessa linjasta 540 on tosiaan Pohjolan Liikenteen kanssa ollut olemassa ns. U-liikennesopimus, jonka myös liikennöitsijä voi halutessaan irtisanoa. Linja on toiminut ennen muuta Pohjolan Liikenteen pikavuoro- ja muiden HSL-alueen ulkopuolelta tulevien matkustajien liityntäyhteytenä lentokentälle, mutta linjalla ovat käyneet myös HSL:n liput. Pelkät HSL:n lipuilla matkustavat matkustajat eivät riitä pitämään linjaa kannattavana.

Mielenkiintoista, että linja ei ole kannattava pelkillä HSL:n lipuilla matkustavilla. Bussit ovat olleet täynnä HSL-lipuilla matkustavia, kun taas ulkopuolelta tulevia matkustajia on ollut n. 0-5 per vuoro.

Kiitos taas kerran HSL!
Linjan 540 lakkauttaminen poistaa ainoan järkevän yhteyden Espoosta Vantaalle. Kaiken lisäksi 540 on ollut aamuisin täynnä työmatkustajia.

Loistavaa palvelua ja oikein mielellään tässä maksaa taas kerran korotut lippuhinnat!

Hei, linja 540 on ollut liikennöitsijän, tässä tapauksessa Pohjolan Liikenteen, omaa liikennettä, jossa ovat käyneet myös HSL:n liput. Linjan tarkoituksena on ollut palvella ennen muuta kaukoliikennematkustajien liityntäyhteyksiä lentoasemalle, mutta liikennöitsijä alkaa järjestää lentokenttäyhteytensä muulla tavalla kuin liityntäyhteytenä. HSL:n lipuilla linjalla tehdyt matkat eivät riitä pitämään linjan ajamista kannattavana.

Miksi ihmeessä 540 lakkautetaan? Nyt 560 jatkoa Myyrmäestä Matinkylään pitää todellakin kiiruhtaa tai tehdä joku muu korvaava järjestely, sillä se on ollut tällä hetkellä lähes koko Espoosta ainoa kilpailukykyinen linja Vantaalle.

Hei, linja on ollut liikennöitsijän, tässä tapauksessa Pohjolan Liikenteen, omaa liikennettä, mutta isllä ovat käyneet myös HSL:n liput. Linja on palvellut ennen muuta Pohjolan Liikenteen Turun pikavuorojen ja Länsi-Uudenmaan bussiliikenteen liityntäyhteyksiä lentoasemalle, mutta liikennöitsijä hoitaa ne tulevaisuudessa eri tavoin. Pelkästään HSL:n lipuilla kulkevin matkustajin linja taas ei olisi kannattava, joten yhteys Espoon keskuksen, Leppävaaran ja lentoaseman välillä toteutuu 9.1.2017 alkaen ennen muuta junalla.

Erinäisissä 540:een liittyvissä HSL:n vastauksissa painotetaan Pohjolan Liikenteen roolia. On lopulta ihan sama tuleeko liikenne tämän kaltaisena järjestelynä tai HSL:n omana kilpailutuksena. Eikö tärkein ole HSL:n asiakkaiden tarpeet? Espoon keskukseen matkustajille 540 oli ongelmallinen linja sillä se pysähtyi Lommilassa jättämään matkustajat Turun suunnan pikavuoroille. Odotus oli keli- ja ruuhkaolosuhteista riippuen 5-15 minuuttia jota ei oltu otettu huomioon reittiaikataulussa. Jos oli tarkoitus olla tietttyyn aikaan Espoon keskuksessa, 540:n varaan ei voinut laskea. Sama tilanne toiseen suuntaan mutta lisänä vielä ruuhka-aikaan kehä1:n ruuhkat. Vuoro paleveli varmaankin enemmän keskivantaan ja Nihtisillan välistä työmatkaliikennettä.
540:n lopettaminen on looginen jatkumo yli vuosi sitten tapahtuneelle linja 535:n lakkauttamiselle. 535 palveli myös keskivantaalaisia jotka menivät Juvanmalmille ja Espoon keskukseen töihin ja kouluun. Ilmeisesti Vantaan keskustasta Espoon keskukseen matkaamiselle kehä III:sta myötäillen ei ole tarpeeksi matkustajia. Tällöin tällaisten linjojen ylläpitäminen ei ole järkevää.
Nyt vaihtoehot on kuitenkin mennä kahden vaihdon kautta sama reitti, kehärataa ei kannata käyttää. Kehärata on varmasti asemien lähellä asuville erittäin hyvä palvelu. Esimerkiksi Vantaan Tammistoa ajtellen se on kuitenkin melkein käyttökelvoton. Kuitenkin Tammistolaistenkin lipun hintoja korotetaan jotta kehäratainvestointi saadaan maksettua. Henkilökohtaisella tasolla tämä on sihen että auton osto on todennäköistä. Varsinkin jokerilinja 550:n käyttö ruuhka-aikaan on yhtä h-ttiä.

Milloin 506:n reitti jatkuu Myllypuroon?

Hei, 506:n reitti jatkuu Viikistä Myllypuroon syysliikenteen alussa 2017, siis elokuussa.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.