HSL:n liikenne kulkee kesäaikatauluin 19.6. alkaen

HSL:n liikenteessä siirrytään kesäaikatauluihin maanantaina 19.6. Samana päivänä tapahtuu muutoksia joidenkin bussilinjojen reiteissä Helsingissä ja Vantaalla. Kesän aikataulut ovat voimassa 13.8.2017 asti.

Katso myös joukkoliikenne juhannuksena

Helsingin bussiliikenne

Linjan 18N päätepysäkki muutetaan kesäliikenteen alusta Eirasta Hernesaareen alueen kasvaneiden matkustajamäärien vuoksi. Muutos palvelee erityisesti Löylyn ja Hernesaaren Rannan asiakkaita.

Linjan 18N kartta

Linja 58,B muutetaan Pasilan aseman ja Pasilansillan työmaajärjestelyiden vuoksi kulkemaan Teollisuuskadun ja Itä-Pasilan kautta reittiä Junatie - Teollisuuskatu - Jämsänkatu - Kumpulantie - Ratamestarinkatu - Asemapäällikönkatu - Pasilansilta. Linjalle tulee pysäkki Asemapäällikönkadulle, josta on kävely-yhteys Pasilan tilapäiselle rautatieasemalle.

Linjan 58,B kartta

Vantaan bussiliikenne

Linjan 335 liikennöinti lauantaisin ja sunnuntaisin välillä Myyrmäki - Linnainen lakkautetaan. Reittiosuudella on ollut viikonloppuisin matkustajia vain satunnaisesti. Korvaavia yhteyksiä Linnaisiin tarjoavat Rajatorpantietä kulkevat linjat 321 ja 565. Vapaalaan liikennöi linja 332.

Linja 562 palaa normaalireitilleen Peltolantielle. Huhtikuussa 2016 alkanut Peltolantien remontti Tikkurilassa on edennyt siihen vaiheeseen, että linja 562 voi palata normaalireitilleen Tikkurilantieltä.


Linja 612 Tikkurila - Tammisto lakkautetaan. Linjalla on ollut hyvin vähän matkustajia. Tammiston ja Tikkurilan välillä on tiheät vaihdolliset yhteydet esimerkiksi Jumbon pysäkillä tai Aviapoliksen asemalla vaihtaen.

Linjan 724 poikkeusreitti muuttuu. Uusi poikkeusreitti kulkee Kuusikon asuinalueen läpi reittiä Kuusikontie - Sammaltie - Kyytitie.

LInjan 724 kartta

Lähijunat

Lähiliikenteen D-juna Helsinki - Riihimäki pysähtyy myös Tikkurilassa.

Kesän aikataulut

HSL:n julkaisemia muutaman linjan yhdistelmäaikatauluja ei jaeta enää liikennevälineissä, aikataulut ovat jaossa vain palvelupisteissä. Myöskään aikataulukirjaa ei enää julkaista.

Aikataulut ovat muuttuneet jo 5.6. U-linjoilla 190, 280, 632, 635, 638, 640, 848, 962 ja 963.

Reittioppaasta uudet aikataulut löytyvät, kun reittihaun päivämääräksi valitsee aikaisintaan 19.6. Yksittäisten linjojen tulostettavat pdf-aikataulut löytyvät täältä.

Kesäaikatauluihin pääset myös täältä:

Kesän linjakohtaiset aikataulut

Kesän pysäkkikohtaiset aikataulut

Huomaa, että kunkin linjan kesäaikatauluihin ja pysäkkikohtaisiin kesäaikatauluihin pääsee vain suoraan ko. sivuilta. Siirtyessäsi sivulta toiselle tarkista, ettet ole siirtynyt talviaikataulusivulle. Takaisin kesän tietoihin pääset yllä olevien linkkien kautta.

Kommentit

Onko linjan 58 reittimuutos pysyvä vai tuleeko se palaamaan ennalleen tietöiden loputtua?

Reittimuutos on voimassa syksyyn 2019 asti, jolloin Pasilan asema ja sen edustalle rakennettava uusi joukkoliikenneterminaali ovat valmistuneet. Eli reittimuutos ei ole pysyvä, mutta varsin pitkäkestoinen se kieltämättä on.

Näköjään myös bussin 17 reitti on muuttunut ja matkan varrella pysäkkejä pois käytöstä.

Jaaha...taas kyykytetään myöhäis-illan työmatkalaista. Kaaresta (klo 23 lähtö) ei näköjään pääse millään kulkuneuvolla niin että ehtisi viimeiseen metroon vuosaareen. En ymmärrä miksi 554k:n aikataulua pitää aikaistaa kesäaikatauluissa? Nyt pakotetaan kiertämään keskustan kautta ja yöbussilla (joka on hidas) vuosaareen. Tuntuu todella tympeältä maksaa joka vuosi nousevia lipun hintoja kun työmatka tehdään niin vaikeaksi ( varsinkin syksyllä kun koko 554k lopetetaan mikä on käsittämäntöntä). Palautetta olen teille antanut, mutta kukaan ei vastaa niihin eli menevät vissiin mappi ö:hön suoraan.

Keskikesällä linja 554K näyttää ajavan melko myöhään illalla niin, että viimeiset lähdöt saapuvat Itäkeskukseen metroaseman sulkemisajan jälkeen. Silloinkin Vuosaareen pääsee esimerkiksi Malmilta bussilla 560.

Minua harmittaa todella paljon kuskien tietämättömyyttä ja töykeys matkustajia kohtaan varsinkin 18 ja 58 linjoissa. Bussit ovat todella usein myöhässä ja kaupan päälle saa vielä huudot kuskista jos sattuu kyselemään. Ei meinaa uskaltaa sisään astua kun on niin epätervetullut fiilis.

Tulipa mieleen että kait joku huolehtii kuskien hyvinvoinnista ja se että on tervellinen työelämä? Vaikuttavat huonovointisilta, stressantuneilta(turvallisuusriski) ja monet uudet kuskit ovat hyvin epävarmoja. Muistakaa heidän työ on tosi raskas ja sen lisäksi siihen kuuluu asiakaspalvelua joka on jo itsessään välillä raskas.

Mietin täällä että mistä oikein maksan 55e kuukaudessa? Hinnat vain nousevat ja joutuu usein pettymään.

Esimerkiksi Munkkivuoresta ei voi kestää melkein tunti keskustaan tai muualle ja bussit ovat rikkinäisiä.

Tikkurilassa on ollut tarpeeksi junatarjontaa nytkin, mutta D-junan pysähdys ei kuitenkaan aiheuta kuin minuutin pidennyksen matka aikaan Keravalta Helsinkiin. D-junissa otetaan käyttöön HSL:n sisäisestä liikenteestä poistuvat Sm2-junat, joiden hyvän kiihtyvyyden ansiosta matka-aika ei hidastu enempää. D-junien nykyinen istumapaikkakapasiteetti on 997 paikkaa, joten onhan ne tarkoitus ajaa viidellä Sm2:lla, jotta kapasiteetti ei pienene nyt, kun Tikkurilasta tulee vielä lisää matkustajia? Neljän Sm2:n kapasiteetti on vain 800 paikkaa, jolloin kapasiteetti olisi viidenneksen nykyistä pienempi.

Päivää. Hyvä hyvä, että sporalinjastot muuttuvat. Pysäkkien aikatauluopasteet ilmoittavat, että spora saapuu 0 minuutin kuluttua. Voi sitten odottaa toista, joka tulee 2 minuutin päästä. Kuskit ovat kuin tulleet Kuusta, Marsista, Venuksesta, Plutolta tai vaan Linnunradalta. Ennen oli toisin ja vanhat sporat kulkivat 60-luvulla ajallaan. Ei ollut tiedossa, että tulee Berlusconin paskoja liikenteeseen. Sopivat kesällä liikennöintiin saapasmaassa. Muuten on näissä kotimaisissakin vähän jalkatilaa, jos on kaksi metriä vartta, mutta suurin osa matkustajista on joitain kanantaluttajia. Hyvää kesän kulkua toivottelee Timsgnat.

60-Luvulla ehkä sporat kulkivat ajallaan hitaasti. Onneksi nykyään on mm. reaaliaikaiset aikataulut ja liikennevalo etuudet joiden ansiosta ei nykyään tarvitse viettää elämäänsä pysäkillä, nyky elämä on hektisempää :)

Yksikään spora ei kulje sekunnilleen aikataulussa varsinkin kun ottaa huomioon minuuttien kertalippujen myynnin ja kuljettajien vaihdon. Jos ei kelpaa niin voi kävellä (jota itse suosin) tai ottaa taxin.

HSL linjauudistus (raitiovaunujen osalta) vaikuttaa loistavalta monin osin. En malta odottaa. Parasta on itselleni varmasti, että Hämeenlinnanväylän busseilta (ja Vihdintien) pääsee pian vaihtamaan sujuvasti Kallioon meneviin sporiin esim kuusitiellä, uuden päättärin myötä :)

Liitekartan mukaan linjalla 58/B Itäkeskuksesta olisi Itä-Pasilassa vain yksi pysäkki ja sekin kauempana asemasta kuin Lidl normaalireitillä?

Kartta on korjattu ja Itä-Pasilaan on lisätty puuttunut pysäkki.

Hyvä, että 724 pääsisi taas kouluun Hovitielle. Mutta nythän on kesäloma!

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.