Raitiolinjan 5 aikataulu muuttuu 10.4.

Raitiolinjan 5 aikatauluun tulee muutoksia maanantaina 10.4. Viking Linen uusi FSTR-alus alkaa liikennöidä Helsinki - Tallinna -reitillä ja laiva-aikataulujen muutoksen vuoksi myös ratikan 5 aikataulut muuttuvat.

Raitiolinjan 5 aikataulu 10.4.-20.8.2017

Kommentit

Parantaisiko raitiolinjan 5 hyödyllisyyttä ja suosiota ajaa monet Rautatieasemalle päättyvät vuorot halliin jo Aleksanterinkadulta reittiä Mikonkatu - Rautatieasema - Kamppi ?

Kun raitiolinjan 1 kanssa vaihtaminen siirtyy kesän jälkeen Mannerheimintielle, linjan 5 silmukan voisi purkaa samalla kokonaan: - Aleksanterinkatu - Mikonkatu - Rautatieasema - Mannerheimintie - Kolmikulma.

(Lievä lisäkustannus säästettäneen takaisin nykyisen Kalliossa pysähtymättä kurvailun jäädessä pois hallireitiltä.)

Kannattaisi huomioida se, että risteilijät vievät vetolaukkuineen yleensä kahden ihmisen tilan (palatessa risteilyltä vieläkin isomman). On lastenvaunuja ja myös katajanokkalaisilla on kasseja. Olen myös suosiolla jättänyt menemättä täpötäyteen ratikkaan ja odottanut seuraavaa. Näin tekevät monet muutkin. Ongelma on todellinen ja varmasti pahenee kesän myötä, kun laivat seilaavat täynnä. Ongelma on edelleen se, etteivät ulkopaikkakuntalaiset ole löytäneet vitosta, joka menee yleensä tyhjempänä kuin nelonen. Eikö tämän linjan informointiin kannattaisi vihdoin satsata, samaa olen jankuttanut siitä lähtien, kun linja 5 tuli käyttöön. Olen kysellyt ratikassa, miksi ette ota vitosta, joka menee terminaalin eteen. Yksikään ei ole ollut tietoinen tästä linjasta. Ulkopaikkakuntalaiset eivät lue HSL:n sivuja, kun ovat tottuneet nelosen käyttöön. Tehkää nyt vihdoin yhteistyötä Viking Linen kanssa ja pyytäkää, että vitosen linjasta informoitaisiin heidän lipuissaan.

Omat havaintoni tukevat nimimerkin annenordman2 huomioita.

PDF-aikataulun karttaan on erehdyksessä merkitty linjan 5 pysäkiksi myös 0401 Aleksanterinkadun länsipäässä.

Ratikka 4 on täpösen täysi jo klo 10 ja 15.30 ja ihmisvirta kulkee kohti terminaalia. Eli ihmiset menevät jonottamaan laivaan pääsyä jo hyvissä ajoin. Skattalaiset eivät tahdo mahtua kyytiin kauppakasseineen .Ratikka 5 alkaa kulkea liian myöhään. Loppupäässä ne ovat sitten melkein tyhjiä mennen tullen. Voisiko aikatauluja vielä rukata?

Kiitos palautteestasi! Tarkastimme nelosratikan matkustajamäärät vuorokohtaisesti menneeltä talvelta ja ne ovat kyllä normiemme rajoissa. Vain yksittäisissä vaunuissa on ollut yli 100 matkustajaa kyydissä (mitoituksemme mukaan vaunuihin mahtuu yli 120 matkustajaa). Kuormittuneimmat vaunut ovat olleet tyypillisesti myös aikataulustaan myöhässä, mikä tietenkin on tehnyt tilanteesta aina huonomman. Perehdymme asiaan, miten voisimme tilannetta parantaa. Aikataulut muuttuvat taas syksyllä.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.