Reijolankadun pysäkki poistuu käytöstä 15.5. klo 9.

Reijolankadun pysäkki H2077 poistuu käytöstä 15.5. kello 9 alkaen. Pysäkki poistuu pysyvästi sitä käyttäviltä linjoilta 58, 58B, 551. Lähimmät korvaavat pysäkit ovat  Auroran sairaala (H2072) ja Töölon tulli (H1379)

reijolankatu_poistuu

 

Kommentit

"Reijolankadulta poistetaan bussipysäkit. Pysäkkien poisto liittyy tulevan runkobussilinja 500:n reittiin Reijolankatua pitkin. Runkobussilinjan aloittaessa linja 58 lopetetaan ja Reijolankadun pysäkeille ei ole tarvetta, koska runkobussilinjan pysäkkiväli on harvempi. Tämän hetkisten suunnitelmien mukaan lähimmät runkobussilinjan pysäkit ovat Tukholmankadulla Mannerheimintien risteyksessä ja Nordenskiöldinkadulla Auroran sairaalan kohdalla. Pysäkkien rakentaminen Reijolankadulle Urheilukadun ja Nordenskiöldinkadun välille on tilan puolesta mahdollista. Pysäkkitarve tulee uudelleen harkintaan, kun lähiympäristön maankäyttö lisääntyy."

Perustelu bussipysäkkien poistamisesta lopullisesti Reijolankadulta on hyvin erikoinen. Linjan muuttaminen runkolinjaksi ei todellakaan poista ihmisten tarvetta nousta kyytiin ja kyydistä tässä kohtaa - pysäkit ovat olleet aina hyvin suosittuja, joten en ymmärrä myöskään mitä alueen maankäytön lisäystä tähän vielä vaaditaan, että pysäkit säilyisivät. Reijolankadulle ei raitiosuunnitelman mukaan ole ilmeisesti tulossa myöskään ratikkapysäkkiä (tähän en ole löytänyt mistään selkeää vastausta onko näin), joten yhdeydet kantakaupungissa heikkenevät monien tässä kohtaa asuvien ja jatkoyhteyksiä käyttävien osalta huomattavasti sekä bussi- että raitioliikenteen osalta.

Näillä ratkaisuilla HSL toki tukee hyvin ihmisten arkiliikunnan ja yksityisautoilun lisääntymistä kantakaupungissa - itse aion ryhtyä liikuttamaan itse itseäni ko. alueella asuvana ja raitiolinjalla 3 joka päivä Kalliioon siirtyvänä viimeistään sen jälkeen, kun linja 3 alkaa kulkea uutta Reijolankadun kiskoa pitkin Kallioon, koska pysäkkiä Reijolankadulle ei ilmeisesti ole tulossa. Olen käyttänyt julkista ja erityisesti raitioliikennettä lyhyillä etäisyyksillä juurikin siitä syystä, että pysäkkivälit ovat olleet riittävän lyhyet ja yhteyksistä on ollut hyötyä suhteessa kävelyyn tai pyöräilyyn. Muutosten seurauksena ei ole enää järkeä maksaa reilua 50 euroa kuukaudessa yhteyksistä, jotka saavuttaakseen kävelymatkaa tulee joka tapauksessa puolesta kilometristä kilometriin riippuen siitä minne on menossa (myös Länsi-Pasilaan siirretty linjan 2/7 päätepysäkki lisää kävelymatkaa Länsi-Pasilaan siirtyessä (suosituin pysäkki Länsi-Pasilan kierroksella on Poliisitalon pysäkki, mutta päätepysäkki on juuri ennen ko. pysäkkiä). Näillä pysäkkiväleillä julkisen liikenteen käyttö kantakaupungissa ei enää kannata. Samalla vaivalla kävelee koko matkan kuin kävelemällä pitkät etäisyydet pysäkeille päästääkseen kyytiin/kyydistä.

Linjojen numeromuutokset ovat myös hyvin kummallisia ja nyt ne muuttuivat vielä vanhojakin oudommaksi. HSL perusteli linjan 2/7 numeronvaihdosta siten, että "haluttiin säilyttää Pasilassa asuvien tuttu reittinumero" - perustelu on vähintäänkin lyhytnäköinen ja ontuva. Ratikka on ollut kaikille kaupungin asukkaille aiemmin 7A/B, mutta nyt keskustasta Pasilaan matkustavan linja onkin 2 ja vaihtuu numeroksi 7 Länsi-Pasilassa, jonka jälkeen se vaihtuu vielä kolmoseksi, joka on toiseen suuntaan Töölön halleille loppuva tynkälinja. Miksi linja ei voi ajaa koko matkaa samalla numerolla? Numerovaihdokset ovat hyvin sekavia. Turisteille ei enää pysty neuvomaan minne pääsee milläkin linjalla ja missä pitäisi vaihtaa saatikka että itsekään tietäisi kaikkine tynkälinjoineen.

Lopputuloksena: vähemmällä "stressillä" selviää tästä eteenpäin liikuttamalla itse itseään - iso kiitos tästä HSL:lle omalta osaltani :). Säästyypähän tuokin raha kuukaudessa johonkin muuhun tarkoitukseen ja hyötyliikunta lisääntyy huomattavasti.

Erittäin ahtaat paikat on jätetty liikenteelle. Ja kuskit ovat samalla kai jotenkin sokeutuneet kun eivät tajua ottaa pysäkiltä kyytiin, mielestäni vielä vuoro menee tältä kohdalta Itäkeskukseen päin, olen tässä nyt 58b kyytiin monesti koittanut huitoa mutta eivät pysähdy. 58 bussi on aina ihan täynnä.

Tämä pysäkin poisto ei todellakaan ollut hyvä juttu. Pysäkkiä käytti paljon kulkijoita jotka vaihtoivat tältä pysäkiltä Mannerheimintien pysäkille ja jatkoivat siitä matkaa. Nyt lähimmät pysäkit ovat sen verran kaukana että entisiin tuttuihin vaihtoihin ei enää ehdi.

Onnistuvatko vaihdot samojen linjojen kesken Tukholmankadun kohdalla?

Miksi? Pysäkiltä on hypännyt eri busseihin aamuisin useita ihmisiä. Seuraaville pysäkeille on huomattava matka, joten tästä aiheutuu useille ihmisille huomattavaa vaivaa.

Reijolankadulla alkaa mittava katuremontti, jossa kadulle muun muassa rakennetaan raitiokiskot. Pysäkki ei siksi enää mahdu olemaan tällä paikalla. Vielä enemmän kuin kyytiin nousijoita tällä pysäkillä on kyydistä poistujia - mutta yhtä harmillinen tämä muutos on tietysti heillekin. Pahoittelemme sitä, että kävelymatkat tämän seurauksena pitenevät.

Eikö katuosuudelle mahdu myöskään ratikkapysäkkiä, jota myös bussit voisivat käyttää? On monia muitakin katuosuuksia, joilla bussit ja ratikat käyttävät samaa pysäkkiä. Tai eikö katuosuutta ole mahdollista leventää mihinkään suuntaan tuon samaisen mittavan remontin aikana (olishan siinä tilaa levennyksellekin...)? Tulee mieleen onko muutos kovinkaan toimiva, vaikka katua alkaakin kulkea ratikka, jos ja kun se nyt näyttää pidentää pysäkkivälejä ja poistavan paljon käytetyn pysäkin, jonka vieressä on useita palveluita ja runsaasti asutusta.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.