Bussi korvaa raitiolinjaa 8 välillä Ooppera–Jätkäsaari elokuun loppuun asti

Raitiovaunu 8 ei liikennöi Oopperan ja Jätkäsaaren välillä tiistaista 3.4. alkaen 31.8. asti. Syynä on Mechelininkadun perusparannus, joka estää raitioliikenteen kadulla.

Linja 8 kulkee ainoastaan Oopperan ja Arabian välillä. Bussi 8X korvaa raitiovaunulta ajamatta jäävää osuutta välillä Ooppera–Jätkäsaari.

Raitiovaunun pääte- ja lähtöpysäkki on Oopperan pysäkki Helsinginkadulla. Linja 8 jättää ajamatta seuraavat pysäkit: Töölöntori, Apollonkatu, Caloniuksenkatu, Perhonkatu, Maria, Itämerenkatu, Ruoholahti(M), Länsisatamankatu, Crusellinsilta, Saukonpaasi.

Korvaava linja 8X kulkee raitiovaunun 8 reittiä Jätkäsaaren ja Oopperan välillä, mutta pysäkkien sijainneissa on raitiovaunun pysäkkeihin verrattuna pieniä muutoksia. Valitettavasti korvaava bussi ei voi työmaajärjestelyjen takia pysähtyä kaikkien raitiovaunupysäkkien läheisyydessä. Bussi ei voi myöskään pysähtyä raitiovaunupysäkeillä niissä tilanteissa, joissa kaksi bussia ei mahdu pysäkillä kohtaamaan tai jos lähistöllä olevan risteyksen kääntymisjärjestelyt eivät sitä salli. Korvaavan bussin pysäkit on esitelty tarkemmin alla olevassa listauksessa.

Aikataulut linjoille 8 ja 8x

Linjan 8X pysäkit:

Ooppera

Linjan lähtöpysäkki sijaitsee Helsinginkadulla (H2185), mutta bussi pysähtyy myös Oopperan pysäkillä Runeberginkadulla (H1332).

Pysäkit kartalla:
H2185, Helsinginkadulla: linkki
H1332, Runeberginkadulla: linkki

Töölöntori

Linja pysähtyy Runeberginkadun varressa sijaitsevilla bussipysäkeillä (H1330, H1331).

Pysäkit kartalla:
H1330, Jätkäsaaren suuntaan: linkki
H1331, Oopperan suuntaan: linkki

Apollonkatu

Linja pysähtyy Runeberginkadun varressa sijaitsevilla bussipysäkeillä (H1307, H1338) Caloniuksenkadun risteyksen pohjoispuolella.

HUOM! Runeberginkatua etelään jatkavat linjat (14, 18, 18N, 37, 39, 39B, 39N, 41, 42, 69, 70, 551N) pysähtyvät edelleen Apollonkadun pysäkillä Caloniuksenkadun eteläpuolella.

Pysäkit kartalla:
H1338, Jätkäsaaren suuntaan: linkki
H1307, Oopperan suuntaan: linkki

Caloniuksenkatu

Linja pysähtyy väliaikaisilla bussipysäkeillä Caloniuksenkadulla (H1228, H1229) Mechelininkadun risteyksen tuntumassa.

Pysäkit kartalla:
H1342, Jätkäsaaren suuntaan: linkki
H1343, Oopperan suuntaan: linkki

Maria

Linja pysähtyy Jätkäsaaren suuntaan Marian raitiovaunupysäkillä. Oopperan suuntaan linja pysähtyy väliaikaisella bussipysäkillä Mechelininkadulla (H1219) Leppäsuonkadun risteyksen eteläpuolella.

Pysäkit kartalla:
H0218, Jätkäsaaren suuntaan: linkki
H1219, Oopperan suuntaan: linkki

Itämerenkatu

Linja pysähtyy väliaikaisilla bussipysäkeillä Itämerenkadulla (H1335, H1336) raitiovaunupysäkkien läheisyydessä.

Pysäkit kartalla:
H1335, Jätkäsaaren suuntaan: linkki
H1336, Oopperan suuntaan: linkki

Ruoholahti(M)

Linja pysähtyy molempiin suuntiin raitiovaunupysäkillä.

Pysäkit kartalla:
H0214, Jätkäsaaren suuntaan: linkki
H0213, Oopperan suuntaan: linkki

Länsisatamankatu

Linja pysähtyy Itämerenkadun varressa olevilla väliaikaisilla Länsisatamankadun bussipysäkeillä (H1339, H1440).

Pysäkit kartalla:
H1340, Jätkäsaaren suuntaan: linkki
H1339, Oopperan suuntaan: linkki

Crusellinsilta

Linja pysähtyy molempiin suuntiin raitiovaunupysäkillä.

Pysäkit kartalla:
H0292, Saukonpaaden suuntaan: linkki
H0293, Oopperan suuntaan: linkki

Saukonpaasi

Linja käyttää samaa lähtöpysäkkiä kuin raitiovaunu 8.

Pysäkki kartalla:
H0295: linkki

Saat suuremman version näkyviin, kun klikkaat karttaa!

Kommentit

Aika susi koko 8x . Ei liiku yhtä aikaisin kuin raitiovaunu ja yleensä bussit on myöhässä. Siirryin kulkemaan busseilla Kampin kautta ja pari kertaa viikossa omalla autolla.

Raitiovaunulla 8 pääsisi paremminkin Runeberginkadulle ajamalla jo aiemmin tunnettua lenkkiä myötäpäivään Ooppera - Mannerheimintie - Kauppakorkeakoulut. Samalla bussin 8X tarve pienenisi jonkin verran.

Reitti olisi toki teoriassa mahdollinen, mutta siihen liittyy ainakin kaksi ongelmaa: 1) vaunulle ei ole olemassa Oopperan päässä sellaista ajantasauspaikkaa, jossa se ei häiritsisi muiden linjojen kulkua; 2) Mannerheimintien ja Arkadiankadun risteys on sen verran ruuhkainen, että uuden linjan tuominen sinne vieläpä kaikista muista poikkeavalla kääntymissuunnalla olisi riski.

Bussikuskeille olisi varmaan syytä vähän kerrata ohjeita: tänään kuski ajoi ohi täydestä pysäkistä, ja seuraavan bussin kuski huusi keskiovesta kyytiin nouseville matkustajille. Korvaavan bussin pitäisi toimia ratikan tapaan, eikö niin?

Ellei liikennöijä suostu, autot pitänee siirtää joutuisammalle poikkeusreitille kuin Mechelininkatu.

Entäpä jos ajettaisiin raitiolinjaa 9 Ruoholahden metroaseman ohi? Raitiolinja 8 voisi puolestaan ajaa Kampin ja Bulevardin kautta linjan 9 kiskoja Jätkäsaareen. Vähemmän kuormitetun linjan 1 aikataulusta voinee irrottaa pari vaunua linjalle 8 elokuun loppuun asti. Marialle ajaa bussi 24.

Mietin kanssa samaa, mutta 8:n ajattaminen päätepysäkilleen Bulevardin kautta taitaisi olla kallista suhteessa hyötyyn. Jos menee 8:n päätepysäkiltä esimerkiksi Runeberginkadulle, pääsee yhdistelmällä 9 + 1/2 vaihtamalla keskustassa, Oopperalle pääsee yhdistelmällä 9 + 4/10 vaihtamalla keskustassa, Kallioon pääsee suoraan myös linjalla 9 etc. Lähinnä sitä voisi miettiä että 8 jatkuisi Oopperalta vielä jotenkin Runeberginkadulle, esimerkiksi kääntymällä ympäri Kolmikulmassa. Fredrikinkadun ja Malminrinteen välillä saisi kyllä olla vaihde.

Ei taida onnistua ehdottamasi asia, sillä minne ratikka menisi? Länsisatamankadulla on katuremontti mm. ratikkakiskoja siirretään.
Ratikka 8 entinen päättäri sitten. Ei sekään taida onnistua, sillä katuremontti on/tulee olemaan myös Länsisatamankadun ja Itämerenkadun risteysalueella.

Mikäli Jätkäsaaren ja Oopperan välillä riittää pysyvästi kysyntää, linja 1 pitäisi ajaa Bulevardilta Hietalahden läpi Jätkäsaareen.

Eiran, Kauppatorin ja Kruununhaan välin saisi palauttaa harvaväliselle raitioliikenteelle, esimerkiksi Linjoille päättyvälle linjalle.

Milloin HSL oppii vaatimaan Helsingin kaupunginhallinnossa katutöille joukkoliikenteen kannalta sujuvamman suunnittelun?

Länsisatamankadun katutyöt tehdään juuri nyt siitä syystä, että paikan läpi ei Mechelininkadun töiden vuoksi kulje raitiovaunua - eli tässä on osin kyse nimenomaan yhteensovitetusta ajoituksesta. Mitä katutöiden suunnitteluun tulee, niin kyllä meillä on niihin liittyen vaatimuksia, ja olemme niiden suunnittelussa mukana. On selvää, että vastaan tulee myös tilanteita, joissa erilaisten tarpeiden sovittaminen yhteen on vaikeaa.

Kuulostaa riskiltä yhdistettynä keskenään sekä talvikauden kapasiteettikysyntään.

Jätkäsaaren osien (kuten Bunkkerin ympäristön) kytkemistä Ruoholahden lähimetroasemaan pitäisi oikeastaan täydentää bussilla joka tapauksessa heti. Samalla linjan 8X rooli hieman kevenisi.

Tiedoksenne, että ei todellakaan riitä 1 bussi korvaamaan yhtä ratikkavuoroa! Varsinkin, jos vuoro jää välistä, kuten tänä aamuna. Klo 8.23 ei koskaan lähtenyt Oopperan pysäkiltä, joten klo 8.33 vuoro olikin sitten tupaten täysi, viimeistään jo Töölöntorilla. Kaaosta lisäsivät vielä epäselvyydet kyytiin nousemisessa ja bussista poistumisessa, vaikkakin "kakkoskuski" parhaansa mukaan huuteli matkustajille ohjeita (että kaikista ovista saa tulla ja mennä kuten ratikassakin). Onhan se selvää, ettei sama määrä ihmisiä joka mahtuu täyteen ratikkaan, mahdu pienempään bussiin. Ja kyllä nyt jo pitäisi uskoa sekin tosiseikka, että niitä vaihtoehtoisia kulkuneuvoja, joita ihmisten oletetaan hyödyntävän, ei juuri ole. Esim. 9 jää toivottoman kauas Salmisaaresta. Ei pitäisi olettaa, kun pitäisi selvittää todellinen tilanne.

Perjantaina noin kello 19 taisi jäädä jälleen 8X:ltä jotakin ajamatta, HSL tarkastanee.

Mikäli ei halua/voi käyttää metroa keskustasta Ruoholahteen niin ratikoiden 7 ja 9 Länsilinkin pysäkit tarjoavat vaihtoehdon vaihtaa Salmisaareen meneviin busseihin. Länsilinkin pysäkiltä on n. 150 - 200 m Itämerenkadun pysäkille mistä pääsee busseihin 17, 20 ja 21. Tietysti siitä tulee yksi ylimääräinen vaihto kulkuneuvosta toiseen, mutta ainakin pääsee kulkemaan ja busseissa on tilaa.

Pahoittelemme ahtautta ja epäsäännöllisiä vuorovälejä. Liikennetilanne on ollut Töölössä hankala, mikä on aiheuttanut omat ongelmansa myös bussin 8X kulkuun. On selvää, että jos vuoroväli näiden ruuhkien vuoksi kasvaa, autojen kapasiteetti voi olla koetuksella. Selvää on myös, että yhteen bussiin ei mahdu yhtä paljon matkustajia kuin yhteen raitiovaunuun, mutta kuten jo aiemmin todettua, ennakoimme matkustajien mahdollisuuksien mukaan käyttävän myös vaihtoehtoisia kulkutapoja, kuten esimerkiksi metroa Ruoholahteen. Mechelininkadun suunnasta tämä tietenkin on vähemmän mahdollista, ja monissa muissa paikoissa tämä voi tarkoittaa ylimääräistä vaihtoa. 

Raitiovaunua korvaavat bussit ovat tosiaan lähtökohtaisesti raitiovaunuja, vaikka kumipyörillä kulkevatkin. Niinpä myös keskiovesta saa nousta kyytiin. Raitiovaunua korvaavat bussit ovat eräänlaisia erikoistapauksia, sillä toimintalogiikka on toinen kuin muilla bussilinjoilla (runkolinjoja lukuun ottamatta). Pyrimme selkiyttämään tilannetta tulevaisuudessa paremmalla tiedottamisella.

Mikäli mainittu "ennakointi" sisältää aktiivista suunnittelusuoritetta, pystyykö sitä katselemaan kirjallisessa muodossa?

9 "Jätkäsaari — Kamppi — Rautatieasema — Kallio — Länsi-Pasila" ?

Hei, kiitos tarkkaavaisuudesta. Tämä virhe on valitettavasti ollut myös kartan edellisessä versiossa, mutta korjataan se seuraavaan.

Hei. voiko siis Mannerheimintien reunan sivuraiteella olevalla pysäkillä töölön halli poistua/nousta vaunusta/vaunuun jossa ilmeisesti linja 8 käy kääntymässä

Kyseinen pysäkki ei ole matkustajakäytössä, vaan linjan ensimmäinen/viimeinen pysäkki matkustajille on Ooppera Helsinginkadulla.

Kampin ostoskeskuksen kulmalle tehdään mahdollisuus kääntyä kauppakorkeakoulujen suunnasta tultaessa Ruoholahteen, niin 8:n reitti voidaan ajaa muutenkin häiriötilanteessa Kampin kautta. Nyt bussikyytiä on kohtuuttoman kauan.

Tämä olisi hankalaa toisessa suunnassa (Jätkäsaaresta tullessa) Kampintorin pysäkin takia; vaihde olisi pysäkin kohdalla tai jo ennen sitä, ja pysäkillä kyytiin nouseminen vaikeutuisi (kääntyvillä ratikoilla).

Missä on busslinjan 8X päätepysäkki sen saapuessa Oopperalle? Helsinginkadun etelälaidassako sillä pysäkillä, joka siinä on oopperatalon edessä? Kääntyykö bussi takaisin Oooperankujan risteyksessä? Vai tekeekö se ehkä pidemmän päätesilmukan, esimerkiksi Runeberginkatu-Mannerheimintie-Toivonkatu-Mäntymäentie-Helsinginkatu, jota pitkin se saapuu lähtöpysäkilleen?
(Arvatenkin linjan 8 raitiovaunut käyvät kääntymässä reitillä Helsinginkatu-Runeberginkatu-Ruusulankatu-Sibeliuksenkatu-Mannerheimintien reunassa oleva sivuraide-Eino Leinon katu-Ruusulankatu-Runeberginkatu-Helsinginkatu, vaikka tätä osuutta ei oheisiin karttoihin olekaan merkitty ja vaikka sillä osuudella ne lienevät jopa suljettuja matkustajilta - vai voiko siinä Mannerheimintien reunan sivuraiteella Töölön hallin edessä nousta vaunuun tai poistua siitä?)

Bussilinjan päätepysäkki Oopperalla on Helsinginkadulla ennen Oopperankujan risteystä, eli juuri ounastelemassasi paikassa. Sen jälkeen bussi jatkaa ilman matkustajia kääntöpaikalleen, joka sijaitsee Helsinginkadun, Vauhtitien ja Hammarskiöldintien risteyskompleksissa, ja saapuu sieltä ajantasauksen jälkeen noutamaan taas matkustajia kyytiin kohti Jätkäsaarta Helsinginkadun varresta.

Kelpaako kyseisessä bussissa ratikkalippu, ja voiko sieltä ostaa sellaisen matkakortilla?

Vastaus molempiin kysymyksiin on kyllä.

Kuinka monella bussilla yksi ratikkavuoro korvataan? Ruuhka-aikaan ratikka on ollut todella täysi ainakin Jätkäsaaren suuntaan mentäessä, joten mahtuvatko matkustajat bussin kyytiin?

Yhtä ratikkavuoroa korvaa yksi bussi, ja tämän uskomme riittävän. Tämän poikkeuksen vuoksi ennakoimme, kuten usein muutoinkin raitiovaunua korvaavan liikenteen tapauksessa, että ihmiset päätyvät käyttämään myös vaihtoehtoisia kulkutapoja, kuten esimerkiksi linjaa 9 tai metroa.

Salliiko katuverkko bussilla (kuten 8X) ajamisen pian hieman idemmäs Jätkäsaaressa?

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.