HSL:n pysäkkikuulutukset laajenevat runkobussilinjoille 550 ja 560 tiistaina 30.10.

HSL:n liikennevälineiden sisällä kuuluvat pysäkkikuulutukset laajenevat seuraavaksi myös bussiliikenteeseen, kun pysäkkikuulutukset otetaan käyttöön runkobussilinjoilla 550 ja 560 tiistaina 30. lokakuuta.

Ensimmäisessä vaiheessa kyse on vielä pilotista, jonka tarkoituksena on testata, toimivatko bussien kuulutukset toivotulla tavalla myös todellisessa matkustajaliikenteessä. Kuulutukset tulevat tiistaina käyttöön miltei kaikissa HSL:n oransseissa runkobusseissa muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Myös niihin kuulutukset ovat tulossa.

HSL:n kuulutukset sisältävät seuraavan pysäkin nimen suomeksi ja ruotsiksi ja merkittävimmissä vaihtopaikoissa myös englanniksi. Seuraavan pysäkin nimi kuulutetaan hieman ennen kuin bussi saapuu pysäkille.

Kun kuulutukset on saatu käyttöön runkobussilinjoilla, järjestelmä on tarkoitus laajentaa myös kaikkeen muuhun HSL:n bussiliikenteeseen. Kesällä kuulutukset otettiin käyttöön raitiovaunuissa. Metrossa ja lähijunissa kuulutukset ovat olleet käytössä jo pitkään, mutta ne perustuvat liikennöitsijöiden omiin järjestelmiin.

Erityisryhmät ja muut matkustajat ovat olleet mukana HSL:n kuulutusäänen valinnassa ja muussa kuulutusten kehittämistyössä. Kuulutuksia on testattu muun muassa koeajoissa, joissa on kiinnitetty huomiota kuulutusten sopivaan äänenvoimakkuuteen.

HSL pyrkii kuulutusten avulla parantamaan matkustajainformaation laatua ja helpottamaan matkustamista. Samalla pysäkkikuulutukset parantavat joukkoliikenteen esteettömyyttä ja tekevät siitä saavutettavampaa. Kuulutukset ovat olleet käytössä jo aiemmin kaikissa liikennevälineissä useimmissa Euroopan suurissa kaupungeissa.

HSL toivoo kuulutuksista ja niiden toimivuudesta palautetta, joka myös pyritään ottamaan kuulutusten jatkosuunnittelussa huomioon. Järjestelmää on tarkoitus kehittää tulevaisuudessa.

Kommentit

Kuulutuksia on testattu myös raitiovaunuissa.

Siirryin kesän aikana polkupyöräilemään lyhyemmät kaupunkimatkat. Olen noin 25 vuotta kulkenut raitiovaunulla päivittäin.

Anteeksi vain, mutta sitä kieuntaa ei vaan yksinkertaisesti jaksa kuunnella, ellei ole pakko.

Arvoisat HSL:n suunnittelijat, kuinka pitkään kokeilua on tarkoitus jatkaa samalla äänellä?

Ainakin yhdessä jokeribussissa kuulutuksen voimakkuus oli tänään aivan järjettömän kovalla tasolla.

Mielestäni hiukan röyhkeää että nämä kuljettaja tosiaan vaimentavat näitä kuulutuksia. Uudemman mallisessa bussissa ei kuulunut enää edes stop-merkin kilahdusta ja toisenlaisissa busseissa kuului todella hiljaista muminaa ja kyse ei ole siitä että minulla olisi kuulossa vikaa.

Mikäli nämä pysäkkikuulutukset tulevat joka tapauksessa, niin toivoisin että niille mietittäisiin vaikka tietty ajankohta eli vaikka iltapäivisin klo 14 - 18 tjs. Aamubusseissa tai ilta/yöbusseissa kuulutukset ovat todella häiritseviä. Itse kuljen arkisin pitkän matkan 550 bussilla ja tämän aamuiset kuulutukset säikyttivät ja ahdistivat kaikkia kanssamatkustajia niin paljon, että eräs nainen meni pyytämään kuskilta apua. Onneksi kuski sai äänet pois päältä ja matka jatkui rauhallisesti kenenkään saamatta sydänkohtausta! Äänet ovat aivan liian kovalla! Mikäli äänenvoimakkuutta saadaan pienennettyä huomattavasti, niin sitten voisi toimia. Myös kuuluttajan ääni voisi olla matalampi. Näistä rauhallisista aamumatkoista on muutoin tulossa painajaismaisia...

Ihan kiva, mutta kuulutukset tulevat niin kovalla, että hyppään penkissä joka kerta 2 senttimetriä!

Ihan kiva, mutta kuulutukset tulevat niin kovalla, että hyppään penkissä joka kerta 2 senttimetriä!

EIKÄ! Toivottavasti normaaleihin busseihin ei niitä vähään aikaan tule! Kauheaa kuunnella 50 min melusaastetta!

EIKÄ! Toivottavasti normaaleihin busseihin ei niitä vähään aikaan tule! Kauheaa kuunnella 50 min melusaastetta!

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.