Kalasataman alueen joukkoliikenteessä muutoksia maanantaina 13.8.

Maanantaista 13.8. alkaen bussiyhteydet Kalasataman ja Sörnäistenniemen alueella muuttuvat. Linjat 50 ja 59 alkavat ajaa uudelle päätepysäkille Junonkadulla (Polariksenkatu H2562) Parrulaiturin kautta ja takaisin metroaseman suuntaan Leonkadun kautta. Linja 59 alkaa liikennöidä myös lauantaisin ja sunnuntaisin. Bussit kulkevat Kalasataman metroaseman Hermannin rantatien -sisäänkäynnin kautta. Linjoilta poistuvaa osuutta Herttoniemeen ajaa 13.8. alkaen linja 551 Herttoniemi(M) - Pasila - Aalto-yliopisto(M) - Tapiola(M).

Yhteydet Kalasatamaan 13.8. alkaen

  • Linjojen 50 ja 59 pysäkit siirtyvät Kalasataman metroaseman eteen, metroradan alapuolelle. Pysäkeiltä on esteetön kulkuyhteys sekä metroon että Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskukseen. Linjat jatkavat tästä Sörnäistenniemeen Junonkadulla sijaitsevalle päätepysäkille (eivät aja enää Herttoniemeen).
  • Linjalla 55 pääsee Arabianrannan kautta Kalasatamaan. Linja käyttää Työpajankadun pysäkkejä.
  • Linjalla 56 pääsee Kumpulasta Kalasatamaan. Linja käyttää Työpajankadun pysäkkejä.
  • Linjalla 551 pääsee Pasilan kautta Kalasatamaan. Linja jatkaa Herttoniemeen asti ja käyttää Kalasatamassa Itäväylän pysäkkejä.

Samalla liikenne pienbussilinjalla 26 Hakaniemi - Kalasatama loppuu. Yhteyden Sörnäistenniemen alueelle tarjoavat jatkossa linjat 50 ja 59.

Linjat ja pysäkit Kalasatamassa 13.8. alkaen

Kalasatama muutokset

Linjojen 50 ja 59 reitti Sörnäistenniemessä 13.8. alkaen

Muutokset Kalasatama 50 ja 59

Kommentit

Kulku Laajasalosta Pohjois-Pasilaan huonontui huomattavasti. Miksi ei edes toinen linjoista 50 ja 59 voisi edelleen kulkea Herttoniemestä? Muutenkin yhteydet Laajasalosta vaativat aina vähintään yhden vaihdon, koska mikään bussi ei aja Herttoniemeä pidemmälle. Vaihtoyhteys Kalasatamassa busseihin 50 ja 59 todella surkea kuten myös kyseisten bussien hidas ja mutkitteleva reitti Kalasatamaan. Harvinaisen epäonnistunut uudistus.

Linjat 50 ja 59 toimivat linjaparina, kun ne ajavat samaa reittiä Ilmalaan asti, eli suuri osa matkustajista voi käyttää molempia linjoja. Syksyllä 2019, kun linjat 58 ja 551 siirtyvät Pasilan uuden aseman avauduttua kulkemaan Aleksis Kiven katua pitkin, linjat 50 ja 59 jäävät palvelemaan Teollisuuskatua. Jos vain toinen linjoista jäisi Kalasatamaan, aiheuttaisi se että linjoilla olisi eri pysäkit Kalasataman metroaseman kohdalla, mikä ei taas metrosta vaihtajien kannalta olisi toimiva ratkaisu. Reilusti yli puolet linjojen 50 ja 59 Herttoniemestä kyytiin tulleista matkustajista vaihtoivat metrosta.

Minkä takia tämän muutoksen vuoksi katkeaa kokonaan suora bussoyhteys Herttoniemestä Pohjois-Pasilaan, Ilmalaan, Pitäjänmäkeen jne? Muutos on iso heikennys monen sellaisen kulkemiseen joka saapuu Herttoniemeen esim Laajasalosta ja jatkaa siitä työmatkaansa. Oma työmatkani muuttui tämän muutoksen myötä ”mahdottomaksi” sillä jatkossa tarvitsen kolmr eri bussia kulkeakseni Laajasalon perukoilta Pasilasn uutiskadulle. Mielestäni on huonoa liikennesuunnittelua jos kantakaupungissa asuva ja työskentelevä tarvitsee 14 km työmatkaan kolme eri bussia ja aikaa kuluu vähintään 50min yhteen suuntaan!
Miksi Kalasataman liikenneparannukset tehdään muiden kauempana Helsingissä asuvien kustannuksella? Kalasatamalaisilla on metro ja itäväyly kävelymatkan päässä, miksi ei edes toinen linjoista 50 tai 59 voisi edelleen kulkea Herttoniemeen asti?

Linjat 50 ja 59 toimivat linjaparina, kun ne ajavat samaa reittiä Ilmalaan asti, eli suuri osa matkustajista voi käyttää molempia linjoja. Jos vain toinen linjoista jäisi Kalasatamaan, aiheuttaisi se että linjoilla olisi eri pysäkit Kalasataman metroaseman kohdalla, mikä ei taas metrosta vaihtajien kannalta olisi toimiva ratkaisu. Reilusti yli puolet linjojen 50 ja 59 Herttoniemestä kyytiin tulleista matkustajista vaihtoivat metrosta. On toki totta että Laajasalon suunnasta joillekin matkoille tuli nyt valitettavasti yksi vaihto lisää. Tämä on tilanne sinällään monin paikoin muutenkin metron liityntäliikennealueella. Linjoilla 58/551 ja 50/59 on kuitenkin melko tiheät vuorovälit ja useita yhteisiä pysäkkejä, joilla vaihto on mahdollista tehdä. Syksystä 2019 alkaen yhteinen pysäkki on Pasilan aseman edessä, ja tällöin myös vaihtoyhteydet juniin paranevat huomattavasti.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.