Nikkilän bussiterminaali Iso Kylätiellä otetaan käyttöön maanantaina 19.11.

Nikkilän uusi bussiterminaali Iso Kylätiellä otetaan käyttöön maanantaina 19.11. Linjat siirtyvät tuolloin uusille pysäkeille ja samalla väliaikaiset pysäkit Enterin edustalla poistuvat käytöstä. Viimeistelytyöt bussiterminaalissa jatkuvat kuitenkin käyttöönoton jälkeen ja tästä johtuen pitkien bussien takaovea ei voida avata terminaalissa.

Linjat ja laiturit Nikkilän terminaalissa maanantaista 19.11. alkaen

  • Laituri 1: 785/K, 787/K ja 788/K Rautatientorille, 991 Nikkilän linja-autoasemalle sekä 992 ja 993 Suursuontielle.
  • Laituri 2: 841N Nikkilän linja-autoasemalle/Jokimäkeen, 984 Talmaan ja 985 Keravalle.
  • Laituri 3: 785 ja 985 Nikkilän linja-autoasemalle (Itäisen Jokipuiston kautta), 786 Järvenpäähän, 787 Pornaisiin ja 788 Porvooseen.
  • Laituri 4: 841N Rautatientorille, 984 Hindsbyhyn, 991 ja 992 Eriksnäsiin ja 993 Söderkullaan.

Laiturit 5 ja 6 on aluksi varattu vain bussien pysäköintiin, mutta laituri 5 tulee linjojen 986 ja 987 käyttöön 9.12. kun myös ne alkavat liikennöidä terminaalin kautta.

Nikkilän terminaali 19.11. alkaen

Kommentit

Alkavatko bussit myös kiertämään Nikkilän kartanon alueen kautta samalla tavalla kuin sairaala-alueen kautta? Toivottavasti Nikkilän kartanon kasvava alue on otettu huomioon. Tällä hetkellä vain Järvenpäästä tulevat bussit ajavat Kartanon alueen ohitse.

Sinne saisi jatkettua hyvin linjan 985. Bussille 788 tuosta tulisi turhan paljon kiertelyä. Ja 787 ajaakin jo alueen kautta.

Kartanon alueelle on kaavailtu kääntöpaikan rakentamista, jolloin linjoja 785 ja 985 voisi pidentää sinne. Tarkka ajankohta tämän toteutumiselle ei ole vielä tiedossa, joten ensi syksystä alkaen kun Nikkilän linja-autoasema poistuu käytöstä linjat 785 ja 985 ajavat vain Itäiseen Jokipuistoon asti. Tarkoitus on myös, että linjat 785 ja 985 ajaisivat Jokilaakson uuden alueen kautta, mutta katuyhteys, johon sisältyy myös uusi silta Sipoonjoen yli ei ole vielä käytettävissä.

Mistä syystä 841N ei alkanut kulkea Itäisen Jokipuiston kautta Ison Kylätien remontin valmistuttua? Siellä on kuitenkin varsin paljon asukkaita.

Hei, suurin syy on tähän reitti josta tulisi varsin mutkikas mikäli ajettaisiin sekä terminaalin että Itäisen Jokipuiston kautta. Ensi syksynä kun Nikkilän linja-autoasema poistuu käytöstä on ajatuksena että linjat kulkevat Pornaistentien kautta, jolloin Pornaistentien alussa on pysäkki lähempänä Itäistä Jokipuistoa. Myös Uudensillantien liittymään on tarkoituksena tehdä  pysäkki, josta lyhyempi matka Itäiseen Jokipuistoon.

Näiden muutosten jälkeen kerrostaloon voi kuitenkin edelleen olla 1.1 km kävelymatka, mikä on vähän liikaa, vaikka kävelymatka lyheneekin muutosten takia. Joissakin tilanteissa tällainen kävelymatka olisi hyväksyttyvä, esimerkiksi jos linja jatkaisi seuraavaksi suurelle kerrostaloalueelle, jonne on menossa 21 matkustajaa bussissa, mutta sehän jatkaa Nikkilän jälkeen haja-asutusalueelle, jonne on hyvin vähän matkustajia öisin kuten muulloinkin silloin kun ei mene koululaisia. Käytännössä kukaan ei siis kärsi tuosta muutoksesta.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.