Osa Rantaradan E- ja U-junista ajetaan pidempinä ruuhka-aikaan maanantaista 29.10. alkaen

Maanantaista 29.10. alkaen osaa ruuhka-ajan E- ja U-junista ruvetaan arkisin liikennöimään kolmen Flirt-junayksikön pituisina kasvaneiden matkustajamäärien takia. Junista poistumiseen tulee poikkeuksia Masalasta länteen eli Jorvaksen, Tolsan ja Kirkkonummen asemilla ja kalustomuutoksen takia junilla tapahtuu myös muutoksia Helsingissä lähtöraiteissa.

Kolmella yksiköllä ajettavat E- ja U-junat ma-pe 29.10. alkaen ovat:

  • Helsingistä U-junat  klo 6.42, 15.42 ja 16.12 sekä E-juna 7.27
  • Kirkkonummelta Helsinkiin U-junat  klo 7.37, 16.37 ja 17.07 (Kauklahdesta klo 7.49, 16.49 ja 17.19)
    • Kauklahdesta Helsinkiin E-juna klo 8.05

Jorvaksen aseman laiturin lyhyyden takia Kirkkonummelle kulkevien junien viimeinen yksikkö kuitenkin tyhjennetään Helsingistä tultaessa Masalassa. Jorvakseen tai muille Masalan jälkeen oleville asemille jäävät matkustajia kannattaakin sijoittua junan ensimmäiseen yksikköön tai keskimmäisen yksikön etuosaan eli esimerkiksi Helsingissä ja Pasilassa junan pohjoispäähän. Kirkkonummelta lähdettäessä kolmen yksikön junan viimeinen yksikkö pidetään suljettuna Masalaan asti. Matkustajien kannattaa siis noudattaa erityistä varovaisuutta ja tarkkaavaisuutta näissä tilanteissa. Lisäksi kolmen yksikön junissa on myös konduktööri mukana koko matkan ajan opastamassa matkustajia.

Kommentit

Tämähän koskee tosiaan vain muutamaa junavuoroa päivässä. Kuitenkin jo nyt vaikuttaa siltä, että U-junat Kirkkonummelle saapuessaan ihan piruuttaan pysähtyvät mahdollisimman kauas Kirkkonummen keskustasta ja alikulusta jolla pääsee radan toiselle puolelle. Sama juttu tietenkin lähtiessä takaisin Helsingin suuntaan. Jos haluaa siihen viimeiseen vaunuun kohti Helsinkiä niin pitää melkein kävellä Siuntioon asti jos vähän liiotellaan - no, ainakin radan toisella puolella sijaitsevan Lidlin tasolle joka tapauksessa. Kysymys - voisiko U-junat jotka saapuu ja lähtee Kirkkonummelta jatkossa pysähtyä ja lähteä mahdollisimman läheltä asemarakennusta / radan alikulkua. Onko joku syy sille että U-junat nykyisellään menevän kymmeniä metrejä ohi aseman alikulun?

Hei, välitän kysymyksesi eteenpäin koskien junien pysähtymispaikkaa Kirkkonummella. Huomioithan että Kirkkonummelta lähdettäessä kolmen yksikön junan viimeinen yksikkö pidetään suljettuna Masalaan asti eli viimeisille vaunuille ei kannata näissä pitemmissä junissa kävellä koska sillä ei voi matkustaa Kirkkonummelta.

Hei, sain tiedon että Kirkkonummen aseman nykyiset raide- ja turvalaitejärjestelyt estävät tällä hetkellä pysähtymisen lähempänä alikulkua. Asiantuntijamme keskustelevat asiasta kuitenkin Liikenneviraston kanssa miten tilannetta voitaisiin jatkossa parantaa nykyisestä.

Siis niinhän on tehty iät ja ajat, että liian lyhyen laiturin seisakkeella pitää vaan poistua pöpelikköön jos sattui menemään väärään kohtaan junaan. Tälläkin rataosalla oli ennen vanhaan niin, ettei Mankin seisakkeella viimeinen ovi kahden Sm5-yksikön junassa mahtunut laiturille, eikä tämä aiheuttanut ongelmia.

Jos kulkee Helsingistä kolme Flirt junayksikön U-junalla Kirkkonummelle asti -- ei siis ole aikomusta jäädä junasta pois Jorvaksessa tai Tolsassa -- kai silloin voi jäädä siihen viimeiseen vaunuun istumaan? Siitä viimeisestä vaunusta kun on lyhyin kävelymatka kohti keskustaa ja alikulkua radan toiselle puolelle.

Hei, junan kolmas yksikkö tyhjennetään matkustajista Masalassa, joten valitettavasti matkustaminen Kirkkonummelle ei ole mahdollista viimeisessä vaunussa. Tyhjentämisellä varmistetaan ettei kukaan matkustaja ei vahingossa joudu vaunuun, josta ei ole poistumismahdollisuutta esimerkiksi Jorvaksessa.

Samaa mieltä. Voisi tehdä silleen, että hyvissä ajoin ennen Masalaa kuulutetaan ja infonäytöille viimeiseen vaunuun, että ''Tästä vaunusta ei voi poistua ennen Kirkkonummea/Masalaa'' ja pitää ovet lukossa Masala-Knummi välin. Käytännössähän sama asia eli ei aiheuta lisävaivaa, päinvastoin ja kapasiteetti kasvaa.

Tai tarkkaan ottaen ennen Tolsaa/Masalaa. Tolsa remontoitiin muutama vuosi sitten.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.