Bussilinjoja siirtyy poikkeusreitille Maunulan alueella 4.3.2019

Joukkoliikenne siirtyy Maunulan alueella poikkeusreiteille maanantaina 4.3.2019, kun Pirjontie katkeaa läpiajoliikenteeltä Pakilantien ja Pirkkolantien väliseltä osuudelta.

Poikkeusreitit koskevat linjoja 51, 52, 63, 550 ja 552. Linjat 52, 550 ja 552 ajavat Maunulassa Pakilantieltä Pirkkolantielle Metsäpurontien kautta. Linja 51 taas siirtyy ajamaan suoraan Metsäläntietä ja kiertää kokonaan Pirkkolan ja Maunulan, ja linja 63 ajaa Maunulaan Metsäläntien ja Männikkötien kautta. Linjojen 51 ja 63 poikkeusreittien taustalla on liikenteen sujuvuuden turvaaminen bussiliikenteelle varsin kapealla Metsäpurontiellä.

Poikkeusjärjestely johtuu Pirjontiellä tehtävistä johtosiirroista, joista kerrotaan tarkemmin Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa hel.fi/johtosiirrot. HSL:n Reittioppaassa uusien linjojen reitit näkyvät n. helmikuun alusta alkaen.

Poikkeusjärjestelyt ovat käytössä kesään 2020 asti, ja ne jatkuvat senkin jälkeen, jos uuden, Raide-Jokeri-hankkeessa rakennettavan pikaraitiotien rakentaminen alkaa suunnitellusti kesällä 2019. Tämä edellyttää, että Helsingin ja Espoon valtuustot hyväksyvät Raide-Jokerin lopullisen kustannusarvion.

Poikkeusreitti runkolinjalla 550

Linja 550 siirtyy kulkemaan Tuusulanväylän ja Pirkkolan pysäkkien välisen osuuden Metsäpurontien kautta. Linja käyttää poikkeusreitin varrella Maunulanmäen pysäkkejä Metsäpurontiellä. Lisäksi linja 550 pysähtyy Itäkeskuksen suuntaan myös Paanutien pysäkillä Pakilantiellä, jotta vaihto linjoille 66 ja 67 onnistuisi mahdollisimman sujuvasti.

Maunulanmäen pysäkit sijaitsevat Pakilantiellä sijaitseviin Maunulan pysäkkeihin nähden S-marketin takana.

Poistuvat pysäkit: Maunula, Pirjontie

Poikkeusreitti linjoilla 52 ja 552, poistuva pysäkki linjoilla 50 ja 66K

Linjat 52 ja 552 siirtyvät kulkemaan Paanutien ja Pirkkolan pysäkkien välisen osuuden Metsäpurontien kautta. Linjat käyttävät poikkeusreitin varrella Maunulanmäen, Vesakkotien ja Metsäpuronkujan pysäkkejä Metsäpurontiellä. Kuusikkotien pysäkit poistuvat käytöstä - tämä muutos koskee myös linjoja 50 ja 66K.

Vesakkotien pysäkki Munkkiniemen ja Otaniemen suuntaan siirtyy Männikkötien risteyksen toiselle puolelle Alepaa vastapäätä.

Maunulanmäen pysäkit sijaitsevat Pakilantiellä sijaitseviin Maunulan pysäkkeihin nähden S-marketin takana.

Poistuvat pysäkit: Maunula, Pirjontie, Maunulantie

Poikkeusreitti linjalla 51

Linja 51 siirtyy kulkemaan Vaskisepäntien (Metsälässä) ja Thalianaukion (Pohjois-Haagassa) pysäkkien välisen osuuden suoraan Metsäläntietä ja Ilkantietä pitkin. Maunulan ja Pirkkolan reittiosuus jää ajamatta.

Järjestelyn syynä on joukkoliikenteen riittävän sujuvuuden turvaaminen Metsäpurontien kuormitetulla tieosuudella Maunulassa.

Poistuvat pysäkit: Niittyläntie, Koivikkotie, Vesakkotie, Kuusikkotie, Maunulanmäki, Maunula, Pirjontie, Maunulantie, Pirkkola, Pirkkolan urheilupuisto, Hämeenlinnanväylä, Teuvo Pakkalan tie, Aino Acktén tie

Poikkeusreitti linjalla 63

Linja 63 siirtyy kulkemaan Laajasuontien ja Vesakkotien välisen osuuden Metsäläntien ja Männikkötien kautta. Nuijamiestentien pohjoisen osan ja Pirkkolan reittiosuus jää ajamatta.

Järjestelyn syynä on joukkoliikenteen riittävän sujuvuuden turvaaminen Metsäpurontien kuormitetulla tieosuudella Maunulassa.

Poistuvat pysäkit: Metsäläntie, Santavuorentie, Hämeenlinnanväylä, Pirkkolan urheilupuisto, Pirkkola, Metsäpuronkuja

Väliaikainen pysäkkimuutos: Pirkkolan pysäkki Maunulan suuntaan poissa käytöstä n. 4.3.-toistaisskei

Pirkkolan pysäkki Pirkkolantiellä Maunulan suuntaan (pysäkkinumero H2224, linkki pysäkkiin Reittioppaassa) poistuu käytöstä 4.3.2019 kaivutöiden vuoksi. Muutos koskee runkolinjaa 550 sekä linjoja 52 ja 552.

Korvaava pysäkki on Pirkkolan urheilupuisto (H2224, linkki pysäkkiin Reittioppaassa), joka sijaitsee Pirkkolan pysäkin kohdasta vajaat 200 metriä Haagan suuntaan.

Poikkeusjärjestelyjen syynä ovat Pirkkolantien ja Metsäpurontien risteyksessä tehtävät kaivuutyöt, jotka estävät pysäkin käyttämisen. Järjestely on voimassa toistaiseksi.

 

Klikkaamalla alla olevaa kuvaa saat sen suuremmaksi (pdf-tiedosto).

Kartta bussien poikkeusreiteistä ja pysäkeistä Maunulan alueella 4.3.2019 alkaen

Takaisin ylös

Kommentit

Linjan 550 pitäisi ehdottomasti pysähtyä Vanhassa Maunulassa. Ajan sillä melko usein ja se yleensä pysähtyy joka toisella pysäkillä.Olen tätä täällä jo aiemminkin suositellut, mutta viestini on jostain syystä poistettu.Luonteva paikka olisi Alepan kohta. Se toisi nopean yhteyden busseihin 66 ja 67. Bussit 52 ja 552 on ajoitettu niin, että ne ajavat Maunulassa parin minuutin välein, joten oikeasti ne vastaavat yhtä linjaa. Varsinkin lauantaisin yhteydet ovat huonot, Vanhassa Maunulassa ajaa kaksi bussilinjaa 52 ja 63, molemmilla 20 min välit. Ottaa todella päähän katsoa tiuhaan tahtiin ohi vilahtavaa linjaa 550, joka ei pysähdy. En usko että yksi pysähdys mitenkään Vanhassa Maunulassa tukkisi teitä. Muutoksen myötähän monet ovat ilmeisesti vaihtaneet omiin autoihinsa, koska ainakin bussi 63 on aina melko tyhjä jopa aamuisin.

Voisivatko suunnittelijat miettiä että länteen päin mennessä linja 550 käyttäisi Pirjontietä ja Viidenrajantietä, samalla viidenrajantie muutettaisiin tilapäisesti yksisuuntaiseksi. Se lisää kuormitusta sinne mutta Metsäpurontieltä saataisiin vähennettyä vuoroja pois ja voitaisiin palauttaa entiset linjat paikallensa.

En tajua tätä ehdotusta. Pirjontiehän on suljettu ja Viidenrajantie on käytännössä kinttupolku ?

Linja 51 kulkemaan Maunulan länsiosan kautta ei pitäisi paljoakaan hankaloittaa Metsäpurontien muita bussilinjoja. Näin saataisiin pysymään suurimman osan matkustajien yhteys Hakaniemen suuntaan sekä Pohjois -Haagan ja Pitäjänmäen sekä Konalan suuntaa.
Toivottavasti suunnittelijat ottavan nämä palautteet etenkin linjan 51 osalta.
Mikäli jatkossa huomataan että Metsäpurontien kapasiteetti riittää niin linja 63 voitaisiin paalutta takaisin omalle linjalle.
Maunulassa oli taksikuskitkin hukassa tuon Pirjontien ja Pirkkolantien remontin takia.

Eikö bussipysäkkien pitäisi olla siellä missä on asutusta ja busseihin sisään ja ulos pyrkiviä matkustajia? Ehdotan tai suorastaan vaadin bussi 550 pysähtymistä Vanhassa Maunulassa Alepan lähellä olevalla pysäkillä 2215 ja sitä vastapäätä olevalla pysäkillä 2220. Niiden lähellä on asutuksen lisäksi yhteiskoulu, ala-aste ja päiväkoti. Pirkkolan urheiluhallin luona pysähtymisen voisi poistaa, koska eihän siellä ole asutustakaan eikä Pirkkolassakaan enää edes jäähallia, jonne pitäisi isojen lätkäkamojen kanssa mennä.

Toinen linja on 51, joka pitäisi reitittää kulkemaan Vanhan Maunulan läpi; tulemaan Pirkkolasta Metsäpurontietä jatkaen siitä suoraan Männikkötielle. Eli reitti olisi muuten sama, ainoastaan pois jäisi Maunulan ostarin lenkki.

Kiitos palautteesta, se on otettu vastaan ja välitetään suunnittelijoillemme.

Voisitteko kerrata kuskeille millä pysäkeillä kuuluu pysähtyä. Tänään n. Klo 17.20 linjan 51 kuski ajoi Fleminginkadun ja Aleksis kiven kadun uuden pysäkin ohi sormea heristellen, että olisin muka väärällä pysäkillä....

Kiitos palautteesta. Kuljettajille on tehty kuljettajatiedotteet linjojen pysähtymistä koskevista muutoksista. Toivottavasti matkat ovat sittemmin sujuneet paremmin.

Tuskin HSL:ää juurikaan kiinnostaa, mitä tämä merkitsee Maunulan vanhusväestölle. Teothan puhuvat puolestaan. Eikä HSL:ää varmasti paljoakaan enempää kiinnosta myöskään se, mitä tämä merkitsee työmatkalaisille. HSL keskittyy työväestön pääsyyn työpaikoilleen ja kun se onnistuu edes jollain konstilla, niin tehtävä on suoritettu. Ihme että eivät järjestäneet meille härkävankkureita ja sanoneet vaan, että ”pahoittelemme harmia, mutta ei ollut muitakaan vaihtoehtoja”.

HSL ei katso asioita asiakkaidensa näkökulmasta. Tai jos katsoo, niin sitten olisi mielenkiintoista kuulla HSL:n määritelmä asiakkaistaan. ”Nuori tai nuorehko työmatkalainen, joka voi jalan liikkua pysäkille tarvittaessa useitakin satoja metrejä ylämäkeen kantaen muutaman kilon painoista kassia, joka jaksaa seistä jaloillaan vähintään 20 min. odottamassa bussia, jonka DNA:ssa on riittävästi supikoiraa sään armoilla oleiluun mäen päällä”.

Mikäli HSL oikeasti olisi kiinnostunut ihmisten näkökulmista, niin se olisi toiminut useassa suhteessa eri lailla aina tiedottamisesta lähtien. Maunulassa tehdään pysäkkimuutoksia, jotka ovat voimassa vuosia, joten voisi tietenkin kuvitella, että asioita olisi todella välitetty ajatella kaikenlaisten matkustajien näkökulmista. Nyt kuitenkin selvästikään ei ole tarkoitus palvella kuin työssäkäyviä keskivertoyksilöitä ja heitäkin mahdollisimman epämukavalla tavalla. Tökätään tolppa maahan mäen päälle ja siinähän seisotte mäen päällä sataa tai –no, Suomessahan lähinnä vain sataa.

Niinkuin olemme viimeaikoina saaneet uutisista taas seurata niin heikommassa asemassa olevien tilanne ei kiinnosta ainakaan asioista päättäviä tahoja. Heitä ei oteta suunnittelussa huomioon, he eivät ole kenenkään prioriteetti. Tiedelehti Journal of Cross-Cultural Psychology julkaisi vuonna 2016 tutkimuksen, jonka mukaan suomalaiset ovat lähes maailman empatiakyvyttömintä kansaa. Suomi sai 63 maan joukossa kuudenneksi huonoimmat pisteet.

Pahoittelemme siitä, että tällainen vaikutelma on syntynyt. Pyrimme koko ajan ottamaan kaikki näkökulmat huomioon. Totta kai tällainen poikkeusjärjestely aiheuttaa harmia ja hankaluuksia, paitsi suunnittelussa myös asiakkaillemme, emmekä me sitä tee mielellämme. Kiitos kuitenkin palautteesta. Seuraamme koko ajan Maunulan tilannetta tarkasti ja teemme poikkeusjärjestelyihin muutoksia, jos ne eivät toimi tai jos niistä tulee paljon palautetta. Härkävankkureihin emme siirry.

Another proposal, if 51 is not running: I'm assuming bus 66K is still running on Sundays. Why not make it run also on Saturdays? This will help at least with week-end activities and some connection to train stations for week-end trips.

Thank you for the feedback. We will forward this to our public transport planners.

Since 550 seems to disturb all of us in Vanha Maunula (and not even stopping in Vanha Maunula), why not take 550 completely out of here? For example, from Maunulatalo it can go South on Rajametsäntie, then West on Metsäläntie, and then North for example on Nuijamiestentie or Ilkantie. Have you ever considered this route?

Also, should we expect similar diversions again when works for the tram line start?

That route has not been considered, since we want to keep the route for 550 as similar as possible, and we want to offer the service for 550 at Pirkkola and Hämeenlinnanväylä stops. Rajametsäntie has currently no bus traffic between Metsäpurontie and Männikkötie, so that street would also need some work before buses would be able to run there.

When the works for the light rail start, there will be diversions too, and it will not be possible to drive buses through Pirjontie in the first phase of the works. However, the diversions can differ from the ones we have now.

Mitä ihmettä täällä tapahtuu? Olen laittanut jo kaksi kertaa pitkän kommentin tänne. Viimeksi eilen. Kumpaakaan kommenttia ei näy?? Asiani on: 51 pitää EHDOTTOMASTI saada takaisin! Vaikka kulkemaan Pirkkolantieltä 300m Männikkötielle, ja siitä Tuusulanväylälle.
Näin eilen bussin kyljessä tekstin: " Joukkoliikenne kuuluu kaikille!" Mitä tämä tarkoittaa Vanhan Maunulan vanhuksille, liikennesuunnittelijat?? Kukaan heistä ei enää pääse Tuusulantielle, Mäkelänkadulle, tai Hakaniemeen? Näinkö te kohtelelette Helsingin vanhinta väestöä?? Aivan käsittämätöntä! Mihin tästä voi valittaa, ja järjestää kansalaisliikkeen?? Kuka kirjoittaa Hesariin, kuka ottaa yhteyttä kaupunginvaltuutettuhin, kuka järjestää mielenosoituksen? Itse voin ottaa valokuvia, ja haastatella alueen huonosti liikkuvia, joilta yhteys ollaan katkaisemassa. Lisäksi monelta menee yhteys Asukastalo Saunabaariin, mikä on yksi Helsingin parhaiten toimivista Asukastaloista, ja jossa on paljon harrasteryhmiä. Ja miksi 550 ei pysähdy LAINKAAN Vanhassa Maunulassa, vaikka käyttää meidän katuamme? Olen valmis toimimaan Maunulan kansalaisten eteen. Koordinaatoriksi en kykene. Mutta kokoontumistilat järjestyy varmasti Maunulan Mediapajasta, tai Asukastalo Saunabaarista. Minuun voi olla yhteydessä: helisusanna.mattila@hotmail.com Toivon todellakin, että panemme hanttiin tässä asiassa!

Mitä ihmettä täällä tapahtuu? Olen laittanut jo kaksi kertaa pitkän kommentin tänne. Viimeksi eilen. Kumpaakaan kommenttia ei näy?? Asiani on: 51 pitää EHDOTTOMASTI saada takaisin! Vaikka kulkemaan Pirkkolantieltä 300m Männikkötielle, ja siitä Tuusulanväylälle.
Näin eilen bussin kyljessä tekstin: " Joukkoliikenne kuuluu kaikille!" Mitä tämä tarkoittaa Vanhan Maunulan vanhuksille, liikennesuunnittelijat?? Kukaan heistä ei enää pääse Tuusulantielle, Mäkelänkadulle, tai Hakaniemeen? Näinkö te kohtelelette Helsingin vanhinta väestöä?? Aivan käsittämätöntä! Mihin tästä voi valittaa, ja järjestää kansalaisliikkeen?? Kuka kirjoittaa Hesariin, kuka ottaa yhteyttä kaupunginvaltuutettuhin, kuka järjestää mielenosoituksen? Itse voin ottaa valokuvia, ja haastatella alueen huonosti liikkuvia, joilta yhteys ollaan katkaisemassa. Lisäksi monelta menee yhteys Asukastalo Saunabaariin, mikä on yksi Helsingin parhaiten toimivista Asukastaloista, ja jossa on paljon harrasteryhmiä. Ja miksi 550 ei pysähdy LAINKAAN Vanhassa Maunulassa, vaikka käyttää meidän katuamme? Olen valmis toimimaan Maunulan kansalaisten eteen. Koordinaatoriksi en kykene. Mutta kokoontumistilat järjestyy varmasti Maunulan Mediapajasta, tai Asukastalo Saunabaarista. Minuun voi olla yhteydessä: helisusanna.mattila@hotmail.com Toivon todellakin, että panemme hanttiin tässä asiassa!

Kiitos palautteesta. Kuulostaa siltä, että verkkosivuillamme on ollut joitain häiriöitä - selvitämme näitä. Linja 550 ei pysähdy Vanhassa Maunulassa linjan sujuvuuden turvaamisen vuoksi, mutta viemme palautteen eteenpäin suunnittelijoillemme. Olemme pahoillamme heikennyksistä, ja seuraamme tarkasti, miten järjestelyt Maunulassa toimivat.

Nämä uudet linja- ja pysäkkimuutoksista päättäjät ovat unohtaneet vanhukset kokonaan. HÄVETKÄÄ! Näinkö aiotte kohdella ikääntynyttä sukupolvea. Haluaisitteko todella omien läheistenne joutuvan suremaan, miten päästä hautausmaalle, Hakaniemen torille yms. Nämä asiat voivat olla vanhemmille ihmisille viikon/kuukausien henkireikä. On todella ikävä huomata että maassamme vanhuksia ei arvosteta, josta myös nykyiset kirjoitukset vanhusten hoidosta vahvistavat. Olen varma, että jossain muussa sivistyneemmässä valtiossa vanhusten ääntä olisi kuunneltu näissä pysäkkiasioissakin paitsi täällä.

Kiitos palautteesta. Otamme kyllä nämäkin näkökulmat aina huomioon, mutta Maunula on ollut meille aivan erityisen haasteellinen paikka rajallisen katutilan takia. Asiaa pohditaan.

Kiitos vastauksesta. Avopuolisoni nyt ei kuitenkaan saa enää tänne kommentoida mitään, joten ilmeisesti hänen tyylinsä ei teitä miellyttänyt. Ei kyllä teidänkään tyylinsä häntä, joten tyyliseikoista ainakin olitte samaa mieltä keskenänne. Minunkin mielestäni hän on välillä vähän tyylitön, mutta olen ajatellut silti pitää hänet. Hän kun nyt vain on sellainen, että asettuu heikkojen puolelle eikä hyväksy puolivillaisia selityksiä.

1)
- Ylämäkeen 300m tosiaan on "haaste", johon monet Maunulan vanhuksista eivät kykene vastaamaan. Kuten vaikkapa Lyyli-Valpuri, joka otti vastauksenne kuulemma itku silmissä vastaan ja soitti puolisolleni vielä myöhemmin samana iltana ja pyysi, jos me voisimme joskus, kun töiltämme ehdimme auttaa häntä liikkumaan edes joskus Itäkeskukseen. Toki me voimme häntä auttaa, mutta me emme voi adoptoida kaikkia Maunulan mummoja. Onko alueen demografisia seikkoja huomioitu millään tavalla, sillä kuten tiedämme Maunulassa on poikkeuksellisen paljon vanhaa väestöä ?
Kun mittarissa alkaa olla 8-kymppiä niin tämä todellakin saattaa merkitä loppuiäksi todellisia ongelmia.
Minulla olisi jopa tarjolla yksi konkreettinen ehdotus, joka ei ole täydellinen, mutta auttaisi edes vähän. Eli voisiko 550 pysähtyä Paanutien pysäkillä 2235 myös Tuusulanväylän suunnalta tullessaan ? Tästä olisi parilla tavalla hyötyä:
1) Mummot (ja todennäköisesti myös työikäiset) kävelevät mieluummin Pakilantietä tälle pysäkille (jolla on myös katos), koska silloin ei tarvitse kulkea 45 asteen mäkeä ylöspäin ja lisäksi myös vasemmalla sivulla on taloja ja tuulensuojaa tällä kävelyreitillä. Se ei ole mäen päällä, joten kovassakaan tuulessa ja sateessa ei ainakaan joudu värjöttelemään ympärikääntynyt sateenvarjo kaulansa ympärillä.
Ennen kuin sanotte että siihen ei mahdu busseja jonoon, niin peilatkaapa tätä asiaa sitä faktaa vasten, että olette järjestäneet aikataulujen tasauspaikan Maunulan pysäkille, johon ei todellakaan ihan aikuisten oikeasti mitenkään mahtuisi tällaista toimintaa järjestämään. Parhaimmillaan (tai pahimmillaan) siinä seisoo kolme bussia yhtä aikaa ja kun se neljäs bussi (minun tapauksessani 550 joka ei seisota itseään siinä) saapuu, saavat etenkin hitaammat pinkoa kuin vesikauhuiset koirat sen luokse. (Sivumennen sanoen tästä toiminnasta on taloyhtiömme puheenjohtaja (pakokaasut, tyhjäkäyttö + meteli ) tehnyt valituksen HSL:lle heinäkuussa 2017. Sieltä vastattiin reilu kuukausi myöhemmin, että palataan asiaan, kun on käsitelty. No, emme toki enää ole pitkkän aikaan odotelleet vastausta ainakaan hengitystämme pidätellen.)
Joo, annetaan toki Helsingin kaupungille palautetta talvikunnossapidosta, mutta kuten kaikki edes puolivalveutuneet tahot tässä maassa tietävät, on huomioitava se, että homma nyt vaan ei toimi silloin kun sää on riittävän paha.
2)
Ette siis edusta Ilmatieteen laitosta tai Forecaa. Sijaintinne kuitenkin on varmaan Suomessa ? Hyvä kuitenkin että tarkensitte tämän asian varmuuden vuoksi. Minä voisin mainita muutaman muunkin tahon, jota te ette myöskään tunnu edustavan, mutta antaa nyt olla. Haluatte siis että kaivan teille esiin tilastotietoa sademääristä, tuulista, ilman lämpötiloista ennen kuin olette samaa mieltä siitä, että Suomen ilmasto ei ole ihanteellinen jättää mäen päällä olevaa bussipysäkkiä kattamatta ? Riittääkö teille siis se, että käsittääksenne suurimpana osana vuotta ei kastu kalsareitaan myöden. Siihenkö te vedätte rajan sen suhteen, tarvitaanko katos vai ei ?

Teidän mielestänne on kuitenkin "harmillista että katoksia ei tälle paikalle saatu". No, ei puoliksikaan niin harmillista kuin meidän mielestämme. Mainitsette muutaman kattamattoman bussipysäkin, joista jokaikinen sijaitsee paikoissa, joissa jokaisessa tosin on parin metrin etäisyydellä tuulen - ja sateensuoja. Sen vuoksi ne varmaan on jätetty kattamatta. Nyt jätetään kattamatta siitä huolimatta, vaikka minkäänlaista suojaa ei ole. Mailla eikä halmeilla. Minä en tiedä, miten tämä pitäisi sanoa, että ymmärretään tämä asia. Kuvitelkaa siis että sanon tämän nyt isoilla kirjaimilla ja kolmeen kertaan alleviivattuna:
Maunulanmäen pysäkit sijaitsevat mäen päällä täysin aukealla paikalla, jossa ei ole minkäänlaista tuulen tai sateensuojaa useiden kymmenien metrien säteellä jokaiseen ilmansuuntaan. Ei suojaa sateelta, ei suojaa tuulelta, ei suojaa pakkasen puhallukselta jne, ei ylipäätään mitään suojaa. Puhumme siis tasamaata korkeammalla olevasta paikasta, johon puhaltaa ja sataa estoitta jokaikisestä ilmansuunnasta. Pysäkistä jolla seisoo siis työmatkalaisia vaikka kuinka ja paljon.
Mitä tarkoittaa, että ei ”saatu” bussikatosta ? No, käskekää urakoitsijaa laittamaan se siihen niin silloin se saadaan siihen ! Siis ihan tosi... kuten puolisonikin totesi, että siihen ei pyydetä pykäämään uimahallia vaan bussikatos. Jestas sentään...
Tuo bussin vaihtaminen huonosti liikkuville on muuten hyvä ehdotus, mutta monet huonosti liikkuvat käyttävät esim. 550 juuri siksi, että liikkuvat huonosti (viittaan Noppa7 kirjoitukseen alla, jossa tämä jo selitetään). Toisaalta ehdotustanne heikentää myös se, että Tuusulanväylän suunnasta Paanutien pysäkki ei ilmeisesti ole 550 käytössä ? Kuten ylhäällä ehdotin, voisiko 550 pysähtyä myös siinä, koska se pysähtyy jatkossa Paanutien pysäkillä myös Itäkeskuksen suuntaan ?
3)
Hyvä jos olette tiedottaneet, itse käytän vakituisesti lähinnä 2-4 pysäkkiä 550 reitillä enkä ole sattunut näkemään muuta kuin kerroin nähneeni. Mutta Googlen pariin vanhusten ohjaaminen ei luonnollisesti toimi. Siellä seisoo mummo jos toinenkin tulevien viikkojen aikana ja ihmettelee, mitä on tapahtunut. Tämä tulee olemaan valtava järkytys monille heistä.

Vielä ennen kuin sensuroidaan unohdin mainita yhden asian:

Kaikki nämä kirjoitukset tältä palstalta on otettu talteen ja toimitetaan edelleen tarkasteltaviksi tahoille, joilla -sanotaanko vaikka- on merkitystä ja joihin minulla on myös henkilökohtainen yhteys.

Paitsi asiat itsessään myös tekstien blokkaaminen ja niin ollen keskustelun estäminen on asia, joka ei missään nimessä ole oikein tai käy päinsä. Sille on siis tehtävä jotain.

Olen seurannut tätä palstaa ja loin nyt tunnuksen. Toivottavasti oma kriittinen kirjoitukseni koskien HSL:n toimintaa ei saa heitä blokkaamaan minua ulos kuten on kuulemma jo parille muulle henkilölle tapahtunut. Mm. Noppa7 kirjoitukset (avopuolisoni) on katsottu näköjään sellaisiksi, että niitä ei enää sallita. Jokainen voi niitä lukea ja vetää johtopäätöksiään... ilmeisesti pois sulkeminen keskustelusta on helpointa, kun ei kyetä antamaan kunnollisia vastauksia. Tällaisen keskustelufoorumin (varsinkin kun se on ainoa, mihin ihmiset pääsevät yhtään mitään sanomaan) tarkoitus ei voi olla se, että sinne saa mielipiteitään lausua vain myötäkarvaan silittämistyylillä.
Vaikka tämä jäisikin ensimmäiseksi ja viimeiseksi kirjoituksekseni niin sanonpa silläkin uhalla, että on pakko ihan vilpittömästi olla sitä mieltä, että HSL ei joko ole oikeasti kiinnostunut ongelmista, joita nämä uudet liikennejärjestelyt tulevat isolle joukolle aiheuttamaan tai sitten he eivät osaa ajatella, että pari vuotta on iso aika yksittäisten ihmisten elämässä vaikkakin pieni aika isolle liikennelaitokselle saatika kaupungille. He todellakin ovat monessa kohtaa menneet sieltä, mistä aita on matalin. En sano näin vain turhautuneisuuttani vaan siksi, että on muutamia hyvinkin selkeitä konkreettisia esimerkkejä, jotka alleviivaavat tätä tosiseikkaa. Helpostikin hoidettavia asioita ei ilmeisesti vain viitsitä hoitaa.

Mm. tässä yhteydessä tämä surkuhupaisa keskustelu siitä, laitetaanko Maunulanmäen pysäkeille katettua bussikatosta vai ei. Eihän tästä pitäisi olla kahta sanaakaan; tottakai sellaiset on sinne saatava ! Tämä itse asiassa symbolisoi erinomaisesti, miten vähän matkustajille (hyvin pitkäksi aikaa, ilmeisesti vuosiksi) aiheutettu harmi ja ongelmat HSL:ää kiinnostaa. Ei ihme että ihmiset suuttuvat, kun he yrittävät turhautuneina selittää, miksi esim. tällainen bussikatos mäen päällä aakealla ja laakealla paikalla meikäläisessä ilmastossa on ihan välttämättömyys.

Tietenkin se on välttämättömyys, ei sitä pitäisi rautalangasta joutua vääntämään, ja helppo myös toteuttaa. Kun tätä ja tämänkaltaista keskustelua joutuu käymään, eikä tiedä onko vastassa ymmärtämättömyys, välinpitämättömyys, molemmat yhdessä, vai kenties jokin oikeasti hyvä syy, jota ei kerrota, niin oikea tapa toimia on antaa selkeä ja perusteltu vastaus selkeään ja perusteltuun kysymykseen. Eikä blokata ihmisiä ulos keskusteluista. Kun luin noita Noppa7 kirjoituksia, niin siellä oli pari tuhmasti ilmaistua asiaa, mutta ei kerrassaan mitään törkeän suuntaistakaan. Asiat ja asioiden sisältö (kuten vaikkapa huoli vanhusten puolesta), saa ainakin minut olemaan sitä mieltä, että hän on oikeassa ja te väärässä. Luulenpa että myös ulkopuoliset tarkkailijat olisivat sitä mieltä... ja epäilen myös kovasti, että kaikki huomioiden erittäinkin loiva kielenkäyttö suhteessa aiheuttamaanne harmiin, ei järkytä ketään muuta kuin kenties teitä.

Vaikuttaa tosiaan siltä, että liikennesuput eivät HSL:ää kiinnosta, heitä ei kiinnosta pysäkeidensä saavutettavuus eikä turvallisuus ja aivan erityisesti heitä ei kiinnosta matkustajille aiheutettu harmi. Tai mikäli yhtään kiinnostaa niin ei ainakaan näytä pahemmin huolettavan. Me jotka olemme muualla liike-elämässä kehitys- tai suunnittelutehtävissä (kuten itsekin olen koko ikäni ollut), joudumme todellakin huomioimaan ja ennen kaikkea toteuttamaan uusia käytäntöjä ihan eri malliin ja todella kommunikoimaan eri osapuolten kanssa. HSL haluaa ilmeisesti estää sen vähänkin keskustelun, mikä asiasta on syntynyt tälle hyvin vaisulle foorumille. Mikä uhka, kun joku vähänkin arvostelee !

Sensurointinappia ei pidä painaa heti, kun kohtaa täysin aiheellista ja oikeutettua tyytymättömyyttä. Silloin osoittaa vain herkkänahkaisuutensa, epäpätevyytensä ja sopimattomuutensa tehtäviinsä ylipäätään. Vai ollaanko tästä eri mieltä HSL:n taholta ? Mikäli keskustelun sävy ei miellytä, se ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti sitä, että keskustelua ei pitäisi käydä. Väittäisinpä jopa että meidän asiakkaiden subjektiivisten kokemusten pitää ajaa teidän herkkänahkaisuutenne edelle ja kirkkaasti.

Esim.:

1) mm. runkolinja 550 siirtyy Maunulanmäkeen
- Faktaa on että vanhukset ja huonosti liikkuvat eivät jaksa kulkea ylimääräistä 300 m ylämäkeen
- Faktaa on, että tätä kyseistä mäkeä ei talvisaikaan hoideta juuri lainkaan, lisäksi se on valaisematon, joten saamme jatkossa liukastella mäkeä ylös ja alas pimeässä ylimääräiset 300 . Tänä vuonna molemmin puolin Maunulataloa eli niillä reiteillä, joita jalankulkijat Pakilantien suunnalta kulkevat, oli talon oikealla puolella noin puolen jalkapallokentän kokoinen jäinen ylämäki (siellä on vieläkin paikoitellen 10 cm paksuinen märkä jääpeite) ja vasemmalla puolella noin 1,5 m leveä jalankulkukatu, jolle kaupunki aurasi lumet ajoteiltä. Eli siinä kävely ei käynyt päinsä mitenkään vaan piti kulkea ajokaistalla, mikä nyt lisääntyvän bussiliikenteen ym. liikenteen seassa tulee olemaan hengenvaarallista.
- Faktaa on että kysymys ei siis ole pelkästään siitä, miten bussi kulkee vaan myös siitä, mistä me ihmiset joudumme kävelemään päästäkemme kyseiselle pysäkille

2) Maunulanmäen pysäkkejä ei kateta
- Faktaa on että mm. työmatkaliikenneläiset tulevat olemaan kalsareitaan myöten likomärkiä suurimman osaa vuotta. Suomessa sataa ja/tai tuulee käytännössä valtaosan vuotta, joko vettä tai räntää. Tämän mäen päällä ei ole mitään suojaa kulloiseltakin säältä ja kaikkihan tietävät kuinka paljon apua on esim. sateensuojasta mäen päällä...
- Faktaa on että tilanne kestää siis ilmeisesti jopa useamman vuoden ja silti ei kateta pysäkkiä. Faktaa myös on että tätä ei voida perustella millään järkisyyllä. Faktaa on että tämä vaikuttaa tulevien vuosien aikana tuhansiin työ- ym. matkoihin. Mistä muualta Helsingin alueelta ylipäätään puuttuu katettu pysäkki ? MIksi se muka puuttuisi Maunulanmäeltä ?
- Sitten vielä tämä "mummoasia", jonka puimiseen HSL ilmeisesti suivaantui täysin jo avopuolisoni kirjoituksien johdosta. Faktaa nyt kuitenkin on myös se, että jos nyt joku mummo onnistuu kipuamaan mäen päälle nuo ylimääräiset 300 m, niin hän varmasti on sen jälkeen levon tarpeessa. Mm. oma äitini ainakin olisi. Näinollen faktaa on myös se, että ilman bussikatosta ei ole myöskään vanhuksilla mahdollisuutta istua haukomaan henkeään tämän mäkiharjoitteen jälkeen.

3) Tiedottaminen
- Faktaa on että 4.3.2019 koittaa iso yllätys suurelle joukolle ihmisiä. Faktaa on että harva harrastaa päivittäistä hengailua HSL:n nettisivuilla. Ensimmäisen kerran tuli pysäkin digitaaliselle taululle hyvin ylimalkainen maininta muutoksista vasta pari päivää sitten toteamuksella, että menkääpä hsl.fi -sivuille saamaan lisätietoa. Eli mummoille ja muille käytännössä HSL sanoo että KVG ?
- Faktaa lienee kuitenkin myös se, että päätökset joka tapauksessa tehdään kuitenkin täysin välittämättä ihmisten (lue: asiakkaiden) kommenteista. Vaikka heitähän nämä nämä päätökset konkreettisella tavalla koskettavat joka päivä, ja he vielä maksavat nämä viulut.

Iskeekö sensuuri tähänkin kirjoitukseen ?

Emme mielestämme ole blokanneet tältä palstalta ketään, ja kaikki kritisointi ja keskustelu on tietenkin sallittua. Alatyylisiä kirjoituksia emme kuitenkaan hyväksy, joten toivomme, että keskustelu pysyy asiallisena. Tarvittaessa puutumme tähän. Esimerkiksi nimimerkille Noppa7 olemme vastanneet jo varsin monta kertaa, ja olemme pyrkineet kaikin keinoin kertomaan kaiken sen tiedon, joka meillä on.

Mitä tulee tähän poikkeusjärjestelyyn, niin edelleen asia on näin: me emme tee tätä mielellämme.

Tässä vielä kommentteja viestin lopussa mainittuihin asioihin:

1)
- Matka Maunulan nykyisiltä pysäkeiltä Pakilantieltä Maunulanmäen pysäkeille on 300 metriä, ja valitettavasti se on ylämäessä. Tiedämme, että tämä on haaste vanhuksille ja huonosti liikkuville, mutta emme valitettavasti ole löytäneet pysäkkiä linjalle 550 mistään lähempää. Olemme tästä pahoillamme. Työmaajärjestelyt aiheuttavat väistämättä hankaluuksia.
- Talvikunnossapitoon ja valaistukseen liittyvät toimenpiteet ovat kaupungin asioita. Tässä asiassa oikea paikka antaa palautetta on Helsingin kaupunki. Heille mekin näistä asioista kerromme.
- On faktaa, että joukkoliikennematkan osa on myös kävely pysäkille ja pysäkiltä pois. Tästä syystä pysäkit pyritään aina sijoittamaan mahdollisimman saavutettaviin paikkoihin, ja lisäksi mahdollisimman tasaisiin kohtiin, jotta esteettömyysvaatimukset täyttyvät. Työmaajärjestelyissä taso ei valitettavasti ole aina sama kuin työmaan ulkopuolisissa tilanteissa.

2)
- Emme ole Ilmatieteen laitos tai Foreca, mutta kalsareitaan myöten kastuminen ei todennäköisesti toteudu suurimpana osana vuotta. On kuitenkin myös meidän mielestämme harmillista, että katoksia ei tälle paikalle saatu. Muita vastaavia katoksettomia paljon käytettyjä pysäkkejä Helsingissä ovat muun muassa: Kansaneläkelaitoksen bussipysäkit Mannerheimintiellä, Porvoonkadun pysäkit linjalla 23 Porvoonkadulla ja Sturenkadulla, Sörnäisten bussipysäkit Hermannin suuntaan Hämeentiellä. Tällaisia pysäkkejä on siis myös aika keskeisilläkin paikoilla ja vakiintuneessa käytössä, mikä ei tietysti perustele sitä, että Maunulassa jäädään nyt tällä pysäkillä ilman katosta. Halusimme kuitenkin kertoa, että muitakin tällaisia pysäkkejä on.
- Ilman bussikatosta harvemmin on pysäkillä myöskään penkkiä. Olemme pahoillamme tästä. Huonosti liikkuville suosittelemme esimerkiksi liikennevälineen vaihtamista, jotta kävelymatkat jäisivät mahdollisimman lyhyiksi. Tiedämme hyvin, että tämä on ikävää.

3)
- Olemme tiedottaneet 4.3. tapahtuvista muutoksista paperisin pysäkeille asennetuin tiedottein noin 40 pysäkillä Maunulassa ja lähiympäristössä. Tämän lisäksi infoteksti on pyörinyt kaikkien poikkeusreitille siirtyvien bussien sisänäytöissä ja pysäkkien näytöissä. Näihin tiloihin emme kuitenkaan käytännön syistä voi laittaa kaikkea mahdollista tekstiä - oleellisinta on saada ihmisille tietoa, että muutoksia on tapahtumassa ja ohjata oikean tiedon äärelle. Kiitos kuitenkin palautteesta - mietimme koko ajan, miten tätä asiaa voidaan kehittää.
- Me olemme lukeneet kaikki nämä kommentit. Valitettavasti yleensä on kuitenkin niin, että kun tiedotamme liikennetiedotteella muutoksista, muutosten tekeminen itse järjestelyihin alkaa olla hieman myöhäistä: liikennöitsijöille on tiedotettava linjan muutoksista lähtökohtaisesti kaksi kuukautta etukäteen, ja saman ajan mekin tarvitsemme siihen, että ehdimme hoitaa kaiken mahdollisen aikataulujen päivityksen ja tiedottamisen asiaan liittyen. Tämän kommenttipalstan tarkoituksena onkin ennen muuta vastata lisäkysymyksiin, jos sellaisia herää. Tietenkin otamme tässä myös vastaan palautetta. Pyrimme aina korjaamaan kaikki tekemämme virheet, mutta tässä tapauksessa on yksinkertaisesti niin, että olemme joutuneet valitsemaan huonoista vaihtoehdoista vähiten huonon. Se aiheuttaa valitettavasti heikennyksiä joukkoliikenneyhteyksiin, ja niitä voimme tässä kohtaa ainoastaan pahoitella.
- Mitä tulee esimerkiksi linjastouudistuksiin, kuten Helsingin poikittaisyhteyksien kehittämiseen, niin niihin keräämme kommentteja, joiden perusteella muokkaamme suunnitelmiamme. Tässä Maunulan 4.3. alkavassa poikkeusjärjestelyssä vaihtoehdot ovat kuitenkin olleet varsin vähissä.

Kiitos että Liikennetarkastajanne tulevat 4.3.2019 paikalle toteamaan mikä on tilanne!

Mutta tuo ei poista kyseessä olevaa ongelmaa koska muukin poikittaisläpiliikenne siirtyy Metsäpurontielle.
Jostain syystä ensin poistettiin ylimääräinen 3. kaista Pakilantien ja Metsäpuronristeyksestä ja kavennettiin
ajokastoja siten ettei risteys enää toimi busseille koska muut autoilijat ajavat suojatiehen kiinni eikä
katuun maalattu suojatien eteen piirretty merkki ei talvisin näy. Lisäksi on järjetön Y-risteys (lue: Sikaani) ja Metsäpuron tien risteyksessä.

Tälläkään hetkellä liikenne ei suju ruuhka-aikaan kun Pasilan läpi tuloliikenne Rajametsäntien kautta.

Metsäläntiellä siirrettin ajoradan keskelle myös aiemmin kyseinen jakeluverkon sähköjohto. Tuonin
työn aikana Metsäläntie oli käytössä eikä liikenne muutoksia tehty ja linjat 50 ja 56 kulki normaalisti.

Mikä ero on Pirjontiellä vs, Metsäläntiellä?

Kuten aiemmin totesin tuo suunnitelma ei tule toimiaan jo pelkästään siitä syystä Pirjontien läpimenevä
liikenne siirtyy Metsäpurontielle.

yt.
Kari Viitanen

Pirjontien ja Metsäläntien ero on siinä, että Pirjontiellä koko ajoyhteys poistuu eikä siitä pääse bussilla tai millään muullakaan ajamaan läpi 4.3. alkaen. Järjestely ei ole ideaali, mutta liikenteen sujuvoittamiseksi Metsäpurontieltä poistetaan muun muassa pysäköintipaikkoja.

Pirjontien vs Metsäläntiellä on todellisuudessa se ero ettei Pirjontien osalta ei ole mietitty miten kyseiset muutokset toteutetaan!

Voimajohdon siirron voi tehdä ilman liikenne muutoksia kuten tehtiin Metsäläntielläkin !

Jokeri raitioliikenne muutoksesta ei ole edes vielä lopullista päätöstä. joten vaadittua kadun levitystä ei vielä toteuttaa.

Tämäkin osoittaa miten järjetöntä liikenne suunnittelu on todellisuudessa! Ensin kavennettiin Eliel-Saarisen tietä.
Nyt levennetään Pirkkolantietä ja Eliel-Saarisen tietä jotta Jokeri linja saadaan toteutettua. Mitenköhän tuo
Jokeri linja saadaan Huopalahden junaradan alitse ... (?).

Muutaman pysäköintipaikan poisto Metsäpurontieltä ei ole mitään vaikutusta ongelman poistamiseen ...

Onkohan edes missään vaiheessa kokeiltu mitä tapahtuu todellisuudessa tapahtuu kun kaksi 550-linjan
vuoroa pysähtyy samaan aikaan 550-linjan pysäkeille?

No tuokin selviää Maanantaina 4,3,2019 !

Onkohan kukaan koskaan edes miettínyt miksei Raide-Jokerin linjausta pitäisi/kannattaisi muuttaa 550 reitin sijaan ?

- Mäkitorpantie <-> Asesepäntie <-> Metsäläntie <- ? -> Huopalahti

yt
Kari Viitanen

Todellisuudessa tässä on kyse Raide-Jokerin hankesuunnitelman toteutuksesta jossa ei ole huomioitu mitä seurauksia kyseinen toteutus aiheuttaa sekä
maakaasuputkien siirto Käskynhaltiantiellä ja Pirjontiellä.

Näissä muutoksissa ihmetyttää se ettei kyseisen Raide-Jokerin rakentamisesta ole edes tehty toteutus päätyöstä!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
https://yle.fi/uutiset/3-10071070

Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille kaavaillun Raide-Jokerin toteutussuunnitelma on tarkoitus saada valmiiksi ensi vuoden tammikuussa.

Massiivisen raidehankkeen toteutus ei ole helppoa, kun rakennustöitä joudutaan tekemään kaupunkiympäristössä.

Kyseiselle toteutuksessa ei ole mitään järkeä!

Esimerkiksi Helsingin Maunulassa Pirkkolantien alueella joudutaan siirtämään Gasumin maakaasuputkea noin seitsemänsadan metrin pituudelta.

– Kaasuputkea joudutaan siirtämään radan rakentamisen sekä täydennysrakentamisen tieltä vähän etäämmälle raiteen alueelta, sanoo Helsingin
´ kaupungin
projektinjohtaja Ari Karjalainen.

Kuka maksaa?

Raide-Jokeria suunnittelevan Allianssin mukaan putken siirrosta aiheutuvat kustannukset ovat edelleen käsittelyssä, eikä vielä ole päätetty, kuka ne maksaa.

Raide-Jokeri -hankkeen osuus siirtokuluista on huomattavasti pienempi.

Karjalaisen mukaan Helsingin kaupunki kuitenkin maksaa suurimman osan kuluista eli noin 20 miljoonaa euroa.

– Näin saadaan syntymään noin 100 000 kerrosneliömetriä, mikä vastaa keskimäärin yli tuhatta asuntoa.

Kaasuputki tarvitsee 5 metrin varoalueen

Raiteen rakentaminen kaasuputken päälle rasittaisi putken rakenteita. Lisäksi putken ympärillä täytyy olla 2,5 metrin varoalue kumpaankin suuntaan.

Kaasuputki kulkee myös Hämeenlinnanväylälle suunnitellun kaupunkibulevardin alueella. Koko kaupunkibulevardi on kuitenkin toistaiseksi torpattu, koska
Helsingin hallinto-oikeuden mukaan sen toteuttamiselle ei löydy maakuntakaavan mukaisia perusteita.

Huopalahden alikulkutunneliin busseja sekä raitiotie

Raide-Jokerin matkalla seuraava vaikea paikka tulee vastaan Huopalahden ahtaassa alikulkutunnelissa.

Tunneliin pitää saada mahtumaan sekä bussiliikenne että raitiotie ja molempien pysäkit.

– Vaikeaa on se, että bussien ja raitiotien pysäkit sijaitsevat eri tasossa. Lisäksi ajolanka ei mahdu nykyiseen tunneliin, ja kadun madaltamisen tiellä on iso
hulevesiviemäri, sanoo Raidejokeria suunnittelevan Allianssin projektipäällikkö Katja Pekkanen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kyseisen Raide-Jokerin toteuttamisesta ei ole edes tehty toteutuspäätöstä!

yt
Kari Viitanen

Kyseessä on todellisuudessa KUSETUS SIITÄ ETTÄ HELSINGIN KAUPUNKI LAITETAAN TEETTÄMÄÄN NOIN 20 MILJOONAN EURON MUUTOSTYÖT VAIKKEI KOKO RAITIO-JOKERI RATAA TULTAISIKAN RAKENNETTUA !

TUOKIN 20 MILSOONAA EUROA KASVANEE MONIN KERTAISEKI KUN PIRJONTIEN KORJAUKSET ON TEHTY !

yt
Kaei Viitanen

Kiitos palautteesta. Ohjaamme nämä eteenpäin Raide-Jokeri-hankkeelle.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.