Hämeentien uudistaminen alkaa 4.3.2019 - raitioliikenne poistuu työmaan tieltä

Raitioliikenne poistuu Sörnäisistä 4.3.2019, kun Hämeentien uudistamiseen tähtäävä työmaa käynnistyy. Työmaan myötä raitioliikenne ohjataan Sörnäisten ohi Kallion ja Sturenkadun kautta. Muutos koskee linjoja 1, 6, 6T, 7 ja 8.

Bussit kulkevat Hämeentiellä koko työmaan ajan, mutta yksittäisten pysäkkien sijainteihin tulee työmaan edetessä muutoksia. Lisäksi Sörnäisten metroaseman lippuhallin kattoa uusitaan, ja osa aseman sisäänkäynneistä suljetaan. Asema kuitenkin pysyy työmaan ajan avoinna, ja metro kulkee normaalisti. Yksittäisten pysäkkien ja aseman sisäänkäyntien muutoksista kerrotaan tarkemmin erikseen, kun yksityiskohdat tarkentuvat.

Joukkoliikenteen poikkeukset toteutetaan kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen alkaa 4.3.2019 ja kestää arviolta alkuvuoteen 2020. Toinen vaihe toteutetaan vuonna 2020, jolloin raitioliikenne palaa Sörnäisiin. Raitiolinjat 1 ja 8 kulkevat taas normaaleja reittejään, mutta linjat 6, 6T ja 7 ajavat vielä Hakaniemen ja Sörnäisten välin Kallion kautta.

Voit ottaa selvää työmaan vaikutuksista joukkoliikennematkaasi Reittioppaan avulla osoitteessa reittiopas.fi, kun asetat reittihaun päivämääräksi 4.3.2019 tai myöhemmin.

Lisätietoa itse työmaasta saa Helsingin kaupungin verkkosivuilta osoitteesta hel.fi/uusihämeentie.

Teksti jatkuu karttojen alla. Saat kartan suuremmaksi (PDF-tiedosto) klikkaamalla karttaa.

Kartta raitiolinjoista 4.3.2019 alkaen, kun Hämeentien uudistustyömaa on käynnistynyt

Raitiovaunujen reittikaavio 4.3.2019 alkaen

Poikkeukset linjalla 1

Linja 1 kulkee 4.3.2019 alkaen Urheilutalon ja Hattulantien välisen osuuden Sturenkadun kautta. Linja käyttää poikkeusreitin varrella pysäkkejä Urheilutalo ja Roineentie.

Poistuvat pysäkit: Helsinginkatu, Sörnäinen, Lautatarhankatu, Vallilan kirjasto

Poikkeukset linjoilla 6 ja 6T

Linjat 6 ja 6T kulkevat 4.3.2019 alkaen Hakaniemen ja Paavalinkirkon välisen osuuden Kallion ja Sturenkadun kautta. Linja käyttää poikkeusreitin varrella pysäkkejä Hakaniemi (laiturit 1 ja 2), Kallion virastotalo, Karhupuisto, Kaarlenkatu, Urheilutalo ja Roineentie.

Poistuvat pysäkit: Hakaniemi (laiturit 3 ja 4), Haapaniemi, Käenkuja, Sörnäinen, Lautatarhankatu, Hauhon puisto, Vallilan varikko

Poikkeukset linjalla 7

Linja 7 kulkee 4.3.2019 alkaen Hakaniemen ja Hattulantien välisen osuuden Kallion ja Sturenkadun kautta. Linja käyttää poikkeusreitin varrella pysäkkejä Hakaniemi (laiturit 1 ja 2), Kallion virastotalo, Karhupuisto, Kaarlenkatu, Urheilutalo ja Roineentie.

Poistuvat pysäkit: Hakaniemi (laiturit 3 ja 4), Haapaniemi, Käenkuja, Sörnäinen, Lautatarhankatu, Vallilan kirjasto

Poikkeukset linjalla 8

Linja 8 kulkee 4.3.2019 alkaen Urheilutalon ja Paavalinkirkon välisen osuuden Sturenkadun kautta. Linja käyttää poikkeusreitin varrella pysäkkejä Urheilutalo (Läntisellä Brahenkadulla) ja Roineentie.

Poistuvat pysäkit: Helsinginkatu, Sörnäinen, Lautatarhankatu, Hauhon puisto, Vallilan varikko

Muuttuvia pysäkkijärjestelyjä Hakaniemessä ja Urheilutalolla

Raitiovaunujen poikkeusreittien myötä pysäkkijärjestelyt muuttuvat Hakaniemessä ja Urheilutalolla.

Hakaniemessä laiturit 3 ja 4 (laiturit Hämeentien suunnasta ja Hämeentien suuntaan) poistuvat käytöstä, ja kaikki raitiovaunut käyttävät laitureita 1 ja 2. Laiturit ovat jo nyt linjojen 3 ja 9 käytössä.

Kartta Hämeentien uudistustyömaan takia poistuvista raitiovaunupysäkeistä Hakaniemessä 4.3.2019

Urheilutalolle rakennetaan uusi väliaikainen pysäkki Helsinginkadulle Helsinginkadun ja Läntisen Brahenkadun risteykseen, ja se tulee Urheilutalolta kohti Hakaniemeä jatkavien linjojen käyttöön. Siten kaikki Urheilutalon kautta kulkevat raitiovaunut pysähtyvät vain yhdellä Urheilutalon pysäkillä. Pysäkit sijaitsevat kullakin linjalla Helsinginkadun ja Läntisen Brahenkadun risteyksestä kohti kulkusuuntaa.

Linjat 1, 6, 6T, 7 ja 8 kohti Mäkelänkatua ja Arabiaa lähtevät samalta Urheilutalon pysäkiltä kuin linja 3 Läntiseltä Brahenkadulta (H0259, linkki pysäkkiin Reittioppaassa). Samalla nykyinen linjojen 1 ja 8 Urheilutalon pysäkki Sörnäisten suuntaan Helsinginkadulla poistuu käytöstä.
Linjat 3, 6, 6T ja 7 kohti Hakaniemeä lähtevät uudelta Urheilutalon väliaikaiselta pysäkiltä Helsinginkadulta (H0287, linkki pysäkkiin Reittioppaassa). Samalla nykyinen linjan 3 Urheilutalon pysäkki Hakaniemen suuntaan (H0260) poistuu käytöstä.
Linjat 1 ja 8 kohti Oopperaa lähtevät samasta paikasta kuin nykyäänkin.

Kartta Hämeentien uudistustyömaan takia muuttuvista pysäkkijärjestelyistä Urheilutalolla 4.3.2019

Poikkeukset muussa joukkoliikenteessä

Vaikka raitiovaunut siirtyvät pois Sörnäisistä, bussit kulkevat tuttuja reittejään Hämeentietä ja Mäkelänkatua pitkin myös työmaan ajan. Pysäkkien sijainteihin tulee kuitenkin muutoksia työmaan edetessä.

Myös Sörnäisten metroasema pysyy koko työmaan ajan käytössä, mutta osa sisäänkäynneistä joudutaan työmaan edetessä sulkemaan.

Raitiolinjojen poikkeusreitit aiheuttavat pysäkkimuutoksen myös bussilinjalle 51, kun Porvoonkadun pysäkki (Malminkartanon suuntaan) Läntisellä Brahenkadulla poistuu linjan käytöstä raitioliikenteen sujuvuuden takaamiseksi. Sen sijaan linja alkaa pysähtyä Sturenkadun pysäkillä Sturenkadulla Aleksis Kiven kadun risteyksestä Vallilan suuntaan.

Muutokset Hakaniemestä lähteville linjoille 4.3.

Hakaniemestä lähtevien bussien 73, 74, 616, 621, 622, 623 ja 623B pysäkkijärjestelyt muuttuvat Hakaniemessä. Työmaa estää bussien kääntymisen Hämeentieltä vasemmalle Hakaniemen torikadulle.

Linjojen 73, 74, 616, 621, 622 ja 623B lähtölaiturit 16 ja 18 Hakaniemen torikadulla siirtyvät kadun toiselle puolelle. Samalla linjat eivät enää kulje Siltasaarenkadun varressa sijaitsevien Hakaniemen pysäkkien (laiturit 13 ja 14) kautta.

Linjat ajavat Hakaniemeen tullessaan Hämeentien, Siltasaarenkadun ja Hakaniemenrannan kautta Hakaniemen torikadulle, jossa niiden päätepysäkki sijaitsee. Hakaniemen torikadun varresta linjat jatkavat suoraan Hämeentielle kiertämättä Siltasaarenkadun kautta.

Myös linja 617 ajaa Hakaniemeen saapuessaan Siltasaarenkadun ja Hakaniemenrannan kautta, mutta linjan käyttämiin pysäkkeihin ei tule muutoksia.

Kartta linjojen 73, 74, 616, 621, 622, 623 ja 623B uusista pysäkeistä Hakaniemessä

Muutos Rautatientorille kulkeville bussilinjoille Haapaniemen pysäkin luona 4.3.

Hämeentietä pitkin Rautatientorille kulkevat bussilinjat vaihtavat pysäkkiä Haapaniemessä. Hämeentien K-marketin edustalla sijaitseva Haapaniemen pysäkki H2404 poistuu käytöstä työmaan takia. Rautatientorille kulkevat linjat alkavat pysähtyä Haapaniemen pysäkillä H2406 Väinö Tannerin kenttää vastapäätä. Samalla pysäkillä pysähtyvät edelleen myös Hämeentietä kulkevat linjat, jotka päättyvät Hakaniemeen.

Muutos Sörnäisten metroaseman sisäänkäynteihin 4.3.

Sörnäisten metroaseman sisäänkäynteihin tulee muutoksia 4.3.2019, kun Hämeentien uudistustyömaa käynnistyy. Sisäänkäynnit D ja F suljetaan maanantaina 4.3. lopullisesti.

Sisäänkäynti D sijaitsee Hämeentien keskellä ja vie Sörnäisten raitiovaunupysäkeille, jotka poistuvat käytöstä samana päivänä. Hämeentien uudistustyömaan jälkeen pysäkkien ja raitiotien sijainnit ovat muuttuneet, minkä vuoksi sisäänkäyntiä ei enää oteta uudestaan käyttöön. Sisäänkäynti F sijaitsee Hämeentie 27:n kohdalla, ja sen paikalle rakennetaan Hämeentien uudistustyömaan aikana pyöräkaista. Poistuvien sisäänkäyntien välittömässä läheisyydessä sijaitseva sisäänkäynti E on käytössä normaalisti. Remontti ei vaikuta metron liikennöintiin eikä aseman hissien toimintaan.

Kartta Sörnäisten metroaseman sisäänkäynneistä 4.3. alkaen

Takaisin ylös

Kommentit

Hassua, mutta Hämeentie 85:n pysäkiltähän pääsee raitiovaunulla aamuisin Arabiaan päin.

reittiopas.hsl.fi/pysakit/HSL%3A1220410/aikataulu

Onko kaikkia Hämeentietä Rautatientorille ajavia bussinkuljettajia tiedotettu bussipysäkki H2404:n lakkauttamisesta K-marketin ulkopuolella ja siirrosta Alli Tryggin puiston kohdalle (H2406)? Ainakin tänä aamuna jokunen linja-auto ajoi tilapäisen pysäkin ohi kun tyttäreni yritti päästä kyytiin. Olisiko aihetta vielä kerran kertoa kuljettajille tästä muutoksesta?

Kiitos palautteesta, pahoittelut tapahtuneesta. Asiasta on tiedotettu kaikkia kuljettajia, mutta valitettavasti viesti ei näemmä ole tavoittanut kaikkia. Muistutamme kuljettajia tästä.

Kun on tulossa Vallilaan keskustan suunnasta, niin ratikasta bussiin pääsee vaihtamaan joko rautatieasemalla tai vasta Hakaniemessä, missä joutuu kävelemään aika pitkän matkan päästääkseen bussipysäkille. MIKSI nyt remontin aikana bussit (edes jotkut?) eivät pysähdy Kaisaniemenpuiston pysäkillä? Siinä olisi paljon helpompi & lyhyempi matka vaihtaa ratikasta bussilinjaan - ja itse käytän Mäkelänkadulle meneviä busseja, eli esim. 64, 65 tai 66 olisi helppo siitä saada kiinni. Nyt kun autoliikenteen pitäisi jo Kaisaniemessäkin vähentyä, kun Hakaniemeen ei kannata ajaa, niin muutama bussi kyllä varmasti pystyisi tuossa pysäkillä pysahtymään, eikös? Vastaavastihan toisella puolella tietä pystyy myös jo jäämään pois ko. bussilinjojen pysäkeistä.

Tämä pysäkki on valitettavasti lyhyempi kuin Kaisaniemenpuiston pysäkki Unioninkadulla. Haluamme myös selkeyssyistä pitää bussipysäkkijärjestelyt ennallaan: Hämeentielle kulkevat bussit pysähtyvät Unioninkadun varressa, Liisankadulle ja Hakaniemenrantaan kulkevat bussit pysähtyvät Varsapuistikolla (lukuun ottamatta Itä-Helsingin yölinjoja).

Hassua, kuinka paljon on muitakin vaihtopysäkkejä valittavana raitiovaunusta: esimerkiksi Hattulantiellä melkein mihin bussiin tahansa tai ihan samalla katoksella bussiin 51 Ympyrätalolla. Hassulta tuntuisi Kaisaniemen-hajaannus.

Tämä uutinen näkyy myös mobiilisovelluksessa, mutta siinä ei saa karttoja suuremmiksi eikä zoomattuakaan (ainakaan iOS-laitteella). Sanalliset selitykset korvaavista ja muuttuvista pysäkeistä eivät ole erityisen ymmärrettäviä, melkein pitää itselle piirtää kartalle missä mikäkin on ja mihin eri pysäkeiltä päättyy (sama juttu 2/3/7 tms. uudistusten yhteydessä, kun en edelleenkään ymmärrä mihin päädyn kun hyppään ratikkaan kaivopuiston nurkilla)

Kiitos palautteesta. Olemme saaneet iOS-laitteella kartat pdf-muodossa suuremmiksi, mutta yritämme parantaa asiaa. Sanalliset selitykset ovat mukana aina näissä aivan puhtaasti esteettömyyssyistä - jotta esimerkiksi näkövammaiset saavat tiedon niin hyvin kuin mahdollista. On totta, että järjestelyjen esittäminen sanallisesti on monesti haastavaa. Yritämme joka tapauksessa parantaa infotuotteitamme ja niiden kautta myös linjastomme ymmärrettävyyttä.

Saisiko nyt vaikka tällä kaudella kaupunkifillareille aseman esim. Tuulensuuntorille? Nyt yhteyttä Hesarille ei ole enää ollenkaan. Nykyinen pyöräparkki on ollut aiemmin aamuisin tyhjä Mäkelänkadun ja Hämeentien kulmassa. Remontin ajan fillarit tulevat olemaan varmasti kovassa käytössä ja alueelle olisi hyvä saada lisäasemia. Jotain korvaava yhteyttä Helsinginkadulle tulisi järjestää.

Helsingin kaupunkiympäristön toimiala (KYMP) vastaa pyöräasemien sijoittelusta, ja tulevan kesän pyöräasemien paikat on jo päätetty. Tuulensuuntorille ei siis ole valitettavasti tulossa kaupunkipyöräasemaa ensi kaudelle. Pyöriä pyritään myös siirtämään oikea-aikaisesti niille asemille, joilla on havaittu olevan paljon kysyntää.

Miksi ihmeessä ei ole järjestetty korvaavaa yhteyttä Töölön suuntaan bussilla Vallila/Hermanni-Sörnäinen -Töölö välille?
Etelä-Hermannista reittiopas tarjoaa yhteyksiä Sturenkadun kautta jonka lähimmille pysäkeille kävelymatka esimerkiksi Tuulensuuntorilta on yli kilometri. Alueella on paljon lapsia ja vanhuksia joiden kävelymatka lähimmälle pysäkille on kohtuuttoman pitkä. Koulu- ja tai harrastusmenoja on paljon Töölön kisahallilla ja Oopperalla jonne kulkeminen vaikeutuu huomattavasti.
Eikö esimerkiksi Paavalin kirkko- Hämeentie- Sörnäinen- Ooppera välille voisi saada korvaavaa bussiyhteyttä? Jos Helsinginkatu on hetken mahdoton kulkea, eikö Aleksis Kivenkatua voisi hyödyntää? Samoin idästäpäin tulijoiden pitää kulkea Töölöön päärautatieaseman kautta kiertäen. Tämä korvaava linja palvelisi myös heitä.

Olemme pahoillamme tästä muutoksesta - se tosiaan hankaloittaa matkoja juuri esimerkiksi Hermannin eteläosista Töölön suuntaan. Tuttavapiirissänikin harmiteltiin täsmälleen samaa asiaa.

Korvaavan bussin suurin ongelma on se, että Helsinginkatu katkeaa liikenteeltä. Toinen ongelma on, että bussiliikenteelle on huonosti tarjolla kääntöpaikkoja niin Töölössä kuin Sörnäisten/Hermannin ympäristössä.

Hämeentieltä Helsinginkadulle pääseminen bussilla Helsinginkadun ollessa poikki on hankalaa siksi, että bussit vaativat risteyksissä tilaa niin kutsuttujen peränylitysten vuoksi, ja sitä on aika heikosti tarjolla. Tästä syystä järkevästi palvelevaa korvaavaa bussia voidaan harkita käyttöön aikaisintaan sitten, kun Helsinginkadun läpi taas pääsee ajamaan. Tämän ajankohdasta meillä ei kuitenkaan vielä ole tietoa, emmekä voi tässä vaiheessa luvata korvaavan bussin toteutumista.

Vaihtoehtoisia tapoja matkustaa Etelä-Hermannista Oopperan / Töölön kisahallin tietämille on kulkea joko Ristikkokadun pysäkiltä bussilla keskustaan ja siitä raitiovaunulla tai bussilla ylös Mannerheimintietä, tai vaihtoehtoisesti Aleksis Kiven kadulta linjalla 58 tai 551 Tynnyrintekijänkadun tai Junatien pysäkiltä Auroran sairaalalle. Molemmat vaihtoehdot tarkoittavat joko pidempää kävelymatkaa tai ylimääräistä vaihtoa - aikaa kuluu joka tapauksessa enemmän kuin linjalla 8. Olemme tästä pahoillamme.

Eikö Kalasataman metroasemalla pääse kääntymään? Ja linjojen 58 ja 551 tapauksessa on niin, että ne menee hieman eri paikkaan kuin 8. Nehän menee Töölön tullille ja siitä länteen, 8 Oopperalle ja siitä lounaaseen.

Hassua, kuinka lähiympäristön pysäkkikatoskartoissa opastetaan 4.3. alkaenkin tavoittamaan bussi 51 pysäkiltä Porvoonkatu 0261.

Pahoittelemme tätä virhettä. Pysäkki oli virheellisesti merkitty joukkoliikennerekisterissä linjalle 51 vielä silloin, kun pysäkkijulisteet generoitiin ja ne lähtivät painoon. Kyse on siis meidän virheestämme, joka korjataan viimeistään seuraavan julisteenvaihdon yhteydessä.

Vanhuksia ajatellen hämeentiellä. Voisiko esim. ratikka 7 ajaa hakaniemestä hämeentietä pitkin kurviin ja kääntyä siitä helsinginkadulle? Helsinginkadun alkuun on ennenkin laitettu väliaikaiset pysäkit jne..

Valitettavasti tämä ei ole mahdollista, sillä töitä tehdään 4.3. alkaen koko Hämeentien matkalta. Lisäksi Helsinginkatu suljetaan liikenteeltä kokonaan metroaseman lippuhallin kohdalta, kun lippuhallin kattoa korjataan. Raitiovaunut palaavat Sörnäisiin alkuvuodesta 2020, jolloin ratikkamatkat helpottuvat taas huomattavasti.

Miksi ihmeessä olette poistaneet pysäkkijulisteista tiedot pysäkiltä kulkevista linjoista sekä linjakartat ja jättäneet ainoastaan pysäkin lähialueen kartan ja aikataulun?!

Hei, valitettavasti pysäkkijulistegeneraattorissamme on ollut vika, jonka seurauksena nämä elementit ovat syystä tai toisesta monista julisteista poistuneet. Olemme täsmälleen samaa mieltä siitä, että molemmat mainituista osasista ovat ihan keskeisiä asioita pysäkkijulisteessamme, siksi ne ovat niissä olleetkin. Korjaamme asiaa tässä vaiheessa niin, että ainakin keskeisimmille pysäkeille viedään julisteen päälle vielä erillinen ratikkakartta matkantekoa helpottamaan - uudet paremmat julisteet pysäkeille saadaan toivottavasti hieman myöhemmässä vaiheessa.

Jos Helsinginkadulle tulisi pienempiä palvelubusseja, niin ne voisivat itäpäässä kääntyä Harjutorilla, ja koska ovat kapeampia, niin ne voisivat mennä ratikan reittiä. Vai kuinka?

Kiitos ehdotuksesta - pohdimme näitä asioita parhaillaan, mutta tässä vaiheessa emme vielä voi luvata mitään. Palvelubussi tietenkin mahtuu huomattavasti pienempään tilaan kuin sellainen tavanomainen bussi, joita liikenteessämme kulkee.

Hassua, että Hämeentien busseihin vaihtamisen onnistuminen lähdöillä 1H Eira-Vallila jätetään aikataulun mukaan kuljettajan harkittavaksi.

www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/1-10-22_sivua.pdf

Toisaalta linjoilla 6 ja 8 säilyy aikatauluissa yksittäisiä lähtöjä Hermannin kohdalla. Suostuuko HKL rakentamaan tilapäispysäkin Vallilan varikon pihaan?

Tällaista pysäkkiä ei tässä kohtaa ole suunnitteilla. Kiitämme kuitenkin ehdotuksesta.

Hämeentien pysäkkien etäisyydet jäävät liian pitkiksi, kun ratikat poistuvat liikenteestä. Alueella on paljon vanhoja ihmisiä, joille tämä tulee tuottamaan ongelmia.

Vallilan varikko on ollut käyttäjämääriltään merkittävä pysäkki, joka poistuu nyt käytöstä. Vallilan varikolla on bussipysäkki Sörnäisiin päin, mutta voisiko kohtaan lisätä bussipysäkin Arabian suuntaan? Ilman välipysäkkiä Ristikkokadun ja Paavalinkirkon etäisyys on lähes kilometri.

Vielä tässä vaiheessa tällaista pysäkkiä ei ole suunnitteilla, mutta kiitämme ehdotuksesta ja välitämme sen joukkoliikennesuunnittelijoillemme.

Haluaisin myös kiinnittää huomiota Hermannissa asuviin vanhuksiin, joille pian poistuvat raitiovaunupysäkit ovat erittäin tärkeitä. Pysäkkietäisyyksien kohtuullisuutta arvioitaessa on mielestäni otettava huomioon se, minkä ihmisryhmän näkökulmasta etäisyys voidaan katsoa kohtuulliseksi. Nuoremman henkilön näkökulmasta Ristikkokadun tai Vallilan kirjaston pysäkit ovat varsin lähellä, mutta 70-90 -vuotiaille vanhuksille, joilla on mahdollisesti käytössään rollaattoreita tai muita apuvälineitä, matka on hyvin pitkä. Hermannissa sijaitsee useampi vanhusten palvelutalo/hoivakoti, joten alueella on selvä vanhusten keskittymä. Tästä johtuen pysäkkietäisyyksien kohtuullisuus myös vanhusten näkökulmasta tulisi ottaa huomioon.

Mielestäni HSL ei ole tällä hetkellä ottanut riittävällä tavalla huomioon vanhusten liikkumismahdollisuuksien turvaamista palvelutaloalueella kyseessä olevassa poikkeustilanteessa, joka kuitenkin tulee jatkumaan ainakin vuoden 2020 alkupuolelle. Toivon, että HSL:n suunnittelijat ymmärtävät vanhusten huolen omista liikkumismahdollisuuksistaan ja pystyvät kehittämään ongelmaan ratkaisun esimerkiksi raitiovaunun korvaavalla busslinjalla taikka palvelubussilinjalla. Mietin myös, että voisivatko Hämeentielle jäävät bussilinjat pysähtyä raitiovaunupysäkeillä, jolloin kävelyetäisyydet eivät muuttuisi.

Kiitämme palautteesta. Huomio on aiheellinen, ja kävelymatkat ovat aina suhteellisia. Pohdimme, miten tilannetta voisi parantaa.

Sen sijaan raitiovaunupysäkeillä pysähtyminen ei valitettavasti ole mahdollista, sillä kyseisissä kohdissa kaksi autoa - bussia varsinkaan - ei mahdu kohtaamaan toisiaan, sillä raitiovaunut ovat kapeampia. Tämä vaatisi myös merkittäviä muutoksia kaistajärjestelyihin, sillä bussikaistat kulkevat kadun laidassa, ratikat keskellä. Muita ratkaisuja mietimme kuitenkin.

Edelliseen kommenttiin liittyen miettisittekö vielä uudestaan Porvoonkadun pysäkin tai väliaikaisen pysäkin Aleksis Kivenkadun kohdalle. Nyt Roineentien ja Urheilutalojen pysäkkien välli on lähes kilometri.
Jos ruuhka on mahdollinen ongelma niin Porvoonkadun pysäkillä voisi pysähtyä edes toinen linjoista 6 tai 8.
Mieluummin kokeilisin ensin aiheuttaako Porvoonkadun pysäkki ongelmia kuin se seisoisi tyhjillään.

Liikennemäärien perusteella olemme melko varmoja, että pysäkki aiheuttaisi ongelmia, jos se olisi käytössä. Toisin sanottuna pyrimme siihen, että liikenne sujuisi alusta asti mahdollisimman sujuvasti ja ilman häiriöitä, vaikka poikkeusreitille onkin siirrytty.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.