Linjojen 57, 78(N), 506 ja 550 reitti muuttuu Viikissä 1.1. alkaen

Raide-Jokerin rakennustyöt sulkevat Viikinkaaren joukkoliikenteeltä 1.1. alkaen, jolloin Viikinkaarta käyttäneet linjat 57, 78(N), 506 ja 550 siirtyvät ajamaan Viikintietä pitkin. Kaikilta linjoilta poistuvat käytöstä Viikin tiedepuiston pysäkit H3173 ja H3174. Lisäksi linjoilta 57, 78(N) ja 506 poistuvat käytöstä Viikin biokeskuksen pysäkit H3175 ja H3176. Poistuvia pysäkkejä korvaa Viikintien ja Pasteurinkadun risteyksessä oleva pysäkkipari Pasteurinkatu (H3534 ja H3535). Pysäkkejä käyttävät linjat 57, 78(N), 506 sekä runkolinja 550.

Linjojen aikatauluihin tulee samassa yhteydessä muutoksia. Lisäksi linjan 506 reitti muuttuu myös Myllypurossa.

Tämänhetkisen arvion mukaan bussiliikenne voi palata Viikinkaarelle alkuvuodesta 2021.

Bussilinjojen 57, 78(N), 506 ja 550 reitti Viikissä muuttuu 1.1.2020 alkaen Viikintielle

Kommentit

Eikö kannattaisi siirtää bussireitti sinne mistä kaikilla olisi hyvät yhteydet myös näille NUORILLE ja hyvä JALKAISILLE opiskelioille mutta ennen kaikkiaan huonojalkaisille olisi ihanne reitti eikä tosiaan tarvitse kuin yksi pysäkki tehdä Mustialankadulle josta ajoi aikanaan 506. Elikä reitti ehdotukseni on Pihlajamäentie, Latokartanonkaari, Talonpojantie, Mustialankatu ja Tilanhoitajankaari. Kaikista helpoin ratkaisu voisi toimia vaikka niin kauan kunnes pikaraitiovaunut alkaa toimia. Tosiaan valmiit pysäkitkin ovat paikoillaan ja katoksetkin muuta ei puutu kuin aloittaminen. Tuskin edes hidastaa aikatauluja.

Hei, nykyiset korvaavat pysäkit ovat pelkkää heikkaa, ja mietin onko tähän tulossa muutosta (hiekka ja esimerkiksi syksyn sateet eivät ole se paras vaihtoehto). Olisiko esimerkiksi mahdollista saada saman tyylistä, metallista ns kantta hiekan päälle kuin urheilutalon korvaavalla raitiovaunupysäkillä on?

Kiitos kommentista. Pysäkeille on tarkoitus asentaa noin kuukauden kuluessa pysäkkikatokset eli tältä osin tilanne paranee nykyisestä. Bussipysäkeille ei ole asennettu metallisia väliaikaisia pysäkkejä kuten raitiovaunupysäkeille. Tähän on useita syitä joista eräs liittyy turvallisuuteen: bussit liikkuvat sivuttaissuunnassa joten esimerkiksi bussien tai muun ajoneuvon osuessa pysäkin reunaan voisi matkustajille aiheutua vaaratilanteita.

Hei, 550 pysäkin siirtyy Viikin kirjaston luona. Missä on jatkossa pyöräparkki pyörille? Viikinkirjaston pyöräparkki ei tule riittämään ja mielestäni liian kaukana tulevasta bussipysäkistä.
Onko aikomusta saada turvallista pyöräparkkia uuden pysäkin tuntumaan?

Hei, kiitos kommentista koskien Viikin pyöräparkkia. Välitän kommentinne Raide-jokeri -allianssille joka vastaa työmaajärjestelyistä.

Hei, kyllä alkaa ärsyttämään tämä Raidejokeri, kun liikkuminen vaikeutuu jatkuvasti bussia 550 käyttävälle. Matkustan paljon Vantaalle ja aika pitkä matka on Lahdentien pysäkeille. En ymmärrä sitäkään, että 550 kulkee väliaikaista reittiä Hernepellontiellä ja sielläkin on katutöitä. Onko tämä syy siihen, että Viikin tiedekeskuksen pysäkeillä olleet näyttötaulut olivat kuukausia poissa ja nyt kun ne ovat siellä, ne näyttävät tyhjää?

Pysäkkien paikka siirtyy parisataa metriä. En lähtisi pienestä valittamaan.

Nyt ei vaikuta ollenkaan hyvältä. Prisman lisäksi vaikuttaa Viikin kirjaston, koko kampuksen ja mm. 80 lapsen päiväkotien kulkuun merkittävästi huonontaen.

Liikenneympyrä -perustelu taasen kertoo, että mietitään taas autoilun ehdolla tätä kuviota.

Pysäkkien sijoittelun perusteena on liikenteen sujuvuus, koska myös bussien kulkua haittaisi merkittävästi kyseisen liikenneympyrän ruuhkautuminen. Valitettavasti työmaajärjestelyissä ei aina päästä ratkaisuihin, jotka palvelisivat täysin työmaata edeltävällä tavalla.

Siis eihän tämä voi olla todellista!? Väliaikainen Pysäkki sijainniltaan kaukana kaikesta! Entäpä iäkkäämmät ihmiset jotka julkisilla kulkevat Prismaan jne???? Tämä koko raidejokeri on kyllä niin potaskaa kaikin puolin ettei tosikaan ja sen takia aiheutuneet järjestelyt tehty juosten kusten. Ottakaa nyt se järki kauniiseen kätöseen ja miettikäähän nämä pysäkkijärjestelyt uusiks.

Pahoittelut järjestelyjen aiheuttamasta haitasta. Raide-Jokerin rakentaminen sulkee  Viikinkaaren bussiliikenteeltä ja korvaavat pysäkit on sijoitettu Viikintielle Pasteurinkadun risteykseen. Sijainti on keskeisin Viikin kampusalueen saavutettavuuden ja käytöstä poistuvien pysäkkien kannalta.

Korvaavien pysäkkien sijoittaminen lähemmäs Pihlajamäentien ja Viikintien liikenneympyrään ei ollut mahdollista, koska korvaavat pysäkit ovat ajoratapysäkkejä. Erityisesti itään päin ajettaessa pysäkit haittaisivat merkittävästi liikenneympyrän toimintaa jos ne sijoitteisiin toisin.

Onko harkittu jonkin linjoista muuttamista kulkemaan suoraan Latokartanonkaarta pitkin, jos nykyiselle reitille ei voi sijoittaa korvaavaa pysäkkiä keskeisemmälle paikalle? Tämä mahdollistaisi Pihlajamäentiellä pysäkkiparin 3240/3241 käytön, joka on paljon lähempänä kampusaluetta, Prismaa ja Lahdenväylän pysäkkejä. Linjoilla 57/78/506 on pitkä yhteinen reittiosuus, joten jos jonkin linjoista oikaistaisiin suoraan Latokartanonkaarelle, voisi linjalta toiselle tarvittaessa vaihtaa yhteisillä pysäkeillä.

Hei, linjojen 57, 78 tai 506 siirtäminen kulkemaan Latokartanonkaaren kautta poistaisi linjoilta yhteydet Viikin ylioppilaskylän alueelle. Toisaalta linjoilla on edelleen käytössä Maaherrantien pysäkit jotka sijaitsevat lähempänä Prismaa kuin uudet Pasteurinkadun pysäkit. Tästä syystä eri alueita palvelevia linjoja 57, 78 ja 506 eli ole haluttu erottaa toisistaan Viikissä.

Viikin ylioppilaskylän alueelle pääsee aivan hyvin myös Latokartanonkaarelta. Viikin ja Latokartanon alueen kannalta on kohtuutonta, että kaikki, siis kaikki bussit kulkevat Tilanhoitajankaaren kautta, siis 57, 78, 79, 79B, 506. Milloin saadaan edes yksi linja (57 tai 506) kulkemaan suoraan Latokartanonkaaren itäpäähän saakka?

Linjaa 506 on suunniteltu siirrettävän Latokartanonkaarelle joskus lähivuosina. Muutoksen voisi tehdä jo nyt vuodenvaihteessa. Lisäksi linja 57 voisi kulkea aivan hyvin Latokartanonkaarta pitkin, sillä linjalla 78 on tiheät vuorovälit Tilanhoitajankaarella. Lisäksi Tilanhoitajankaarella kulkee tiheästi 79.

Luultavasti yksi HSL:n liikennesuunnittelijoista asuu Tilanhoitajankaarella, siksi ehdottamaamme muutosta ei voi tehdä.

Hei, viittaatte ilmeisesti suunnitelmaan Helsingin poikittaisyhteyksien kehittämisestä. Kyseisessä suunnitelmassa tosiaan linja 506 kulkisi Latokartanonkaaren kautta Viikinmäkeen. Samalla kuitenkin linjan 57 vuoroväliä tihennettäisiin ja linjan 506 päätepysäkki siirtyisi Ruskeasuolle. Näin Ylioppilaskylän alueelta säilyisi tiheä poikittainen yhteys. Mikäli muutos tehtäisiin 1.1. ilman kyseisiä vuorovälin parannuksia ja reittimuutoksia alueen poikittaisyhteydet heikkenisivät.

Hei, väite ylioppilaskylän yhteyksien poistumisesta ei pidä paikkansa. Ylioppilaskylän mukaan nimetty pysäkkipari (3465/3466) on nimenomaan Latokartanonkaaren puolella ja vastaavalla etäisyydellä kuin Tilanhoitajankaaren puolella olevat pysäkit. Linjat ajavat usein lähes peräkanaa alueen läpi, joten yhden linjan reitin vaihtaminen ei vaikuta olennaisesti palvelutasoon, kun ensimmäinen auto usein kerää pääosan matkustajista.

Hei, alueella on myöskin Viikin Normaalikoulu jonne etäisyydet kasvaisivat mikäli linjat ajaisivat Latokartanonkaaren kautta. Linjoilla 57, 78 ja 506 on tällä hetkellä varsin erilaiset määränpäät eli käytännössä matkustajille jotka haluaisivat tältä alueelta vaikkapa Ruskeasuolle tulisi ylimääräinen vaihto.

Ei tarvitse käydä Pihlajistosta autottoman Viikin Prismassa ostoksilla ainakaan vuoteen. Miksi pohjoiseen kulkevan pussin pysäkki ei voisi olla yhtään lähempänä pohjoisen Viikinkaaren risteystä?

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.