Runkolinja 550 sekä linjat 41 ja 552 siirtyvät 12.8. poikkeusreiteille Huopalahdessa - Eliel Saarisen tien tunneli suljetaan ajoneuvoliikenteeltä

Päivitys 18.9. Lisätty tieto BC ja BCD-lippujen kelpoisuudesta

Eliel Saarisen tien tunneli suljetaan ajoneuvoliikenteeltä pikaraitiotien rakentamisen aikaisten poikkeusjärjestelyjen vuoksi 12.8.2019. Tästä johtuen tunnelia käyttävät bussilinjat eli 41, 550 ja 552 joutuvat poikkeusreiteille eivätkä enää käytä Huopalahden aseman pysäkkejä. Poikkeusreittien suunnittelussa on pyritty pitämään sujuvat joukkoliikenneyhteydet ennallaan ja samalla huolehtimaan liikenteen toimivuudesta ja sujuvuudesta. Valitettavasti poikkeusjärjestelyt voivat joidenkin matkojen kohdalla tarkoittaa vaihdottoman yhteyden muuttumista vaihdolliseksi tai kävelymatkojen pidentymistä.

Työmaa ei vaikuta junien pysähtymiseen Huopalahdessa ja vaihdot junaraiteiden välillä eli Kehäradan junista Rantaradan juniin ja toisinpäin onnistuvat kuitenkin koko rakentamisen ajan tunnelin kautta. Samoin hissit ja esteettömät reitit ovat käytössä työmaan aikana. Jalankulku ja pyöräily tunnelin läpi on myös mahdollista koko ajan, mutta reitteihin tulee muutoksia työmaan edetessä. Tunnelin sulun ja siitä johtuvien poikkeusreittien on arvioitu kestävän loppuvuoteen 2021 saakka.

Lisätietoa Raide-Jokeri hankkeesta: Raidejokeri.info

Tarkemmat tiedot vaihtoehtoisista joukkoliikenneyhteyksistä löydät helpoiten Reittioppaasta hakemalla reittiehdotuksia 12.8.2019 jälkeiselle ajalle. Aikataulut ja reitit ovat nähtävissä Reittioppaassa 30 päivää ennen niiden voimaantuloa.

 

Muutokset bussiliikenteelle

  • Linja 550 kiertää Hämeenlinnanväylä ja Vihdintien kautta normaalille reitilleen käyttäen A-vyöhykkeellä sijaitsevia Metsäläntien ja Talontien pysäkkejä. Runkolinjalla 550 on mahdollista matkustaa myös tällä osuudella poikkeuksellisesti BC ja BCD-lipuilla. Linjalta poistuvat pysäkit Vihdintie, Huopalahden asema ja Ilkantie.
  • Linja 41 ajaa suoraan Tunnelitien kautta normaalille reitilleen. Linja käyttää kaikkia poikkeusreitin varrella olevia pysäkkejä.
  • Linja 552 reitti kulkee Eliel Saarisen tieltä Tunnelitien, Haagan Urheilutien, Isonnevantien ja Isonnevankujan kautta takaisin Eliel Saarisen tielle. Linja käyttää kaikkia poikkeusreitin varrella olevia pysäkkejä.
  • Linjan 52 reittiin ei tule työmaan takia muutoksia 12.8.

Lähimmät yhteydet Huopalahden aseman ympäristössä 12.8.2019 alkaen

Bussipysäkit Huopalahden aseman ympäristössä säilyvät käytössä lukuun ottamatta Ilkantien ja Huopalahden aseman pysäkkejä.

  • Linja 41: Lähimmät pysäkit ovat Palokaivon aukion ja Tunnelitien pysäkit aseman itäpuolella. Pysäkeiltä kulkee myös normaaliin tapaan linja 40.
  • Linja 552: Linja käyttää aseman eteläpuolella sijaitsevia Angervotien pysäkkejä yhdessä linjan 52 kanssa.
  • Linja 550: Lähimmät runkolinjan 550 pysäkit ovat Vihdintiellä sijaitsevat Talontien pysäkit. Vaihdot runkolinjan 550 ja junien välillä onkin järkevintä tehdä 12.8. alkaen Oulunkylän tai Leppävaaran asemilla.
  • Lähibussin 32 reittiin ei tule muutoksia eli se palvelee entiseen tapaan mm. Riistavuoren palvelukeskusta.

Pysäkit Huopalahden aseman ympäristössä 12.8.2019 alkaen

Kommentit

550 Huopalahdesta oli erittäin tärkeä poikkeusliikenteen yhteys Kehäradan varrella asuville, joka nyt on siis poistunut, ei lainkaan hyvä asia! Hankaloittaa yhteyksiä suuresti. Onko tietoa milloin tämä yhteys palaa ennalleen, tai tilalle tulee jokin vastaava?

Minkä takia huopalahden aseman läheisyyteen ei ole tehty korvaavaa reittiä pitäjänmäkeen päin? Esimerkiksi angervontieltä on vähintään 1.3km lähimmälle pysäkille jos haluaa matkata ilman turhia vaihtoja muutaman pysäkin välein.. Mielestäni erittäin huonosti reititetty, varsinkin jos työmaa kestää 2021 asti.

Reitin pysäkit Haagassa on Metsäläntie ja Talontie. Välissä olisi Kivihaka, jonka käyttöönottoa vastaan ei ole tullut hyvin perusteltua vastausta.

Siinä on erittäin pitkä pysäkki väli ja Kivihaka palvelisi montaa Haagalaista. Pysäkki on myös Pikavuoro-pysäkki, jolloin se auttaisi vaihtojen kanssa. Sen lisäksi siinä on helppo vaihtaa nopeisiin Kampin ja Elielinaukion linjoihin. Paljon helpompi kuin Talontieltä, koska Talontiellä joutuu ylittämään Vihdintien päästäkseen pysäkille josta lähtee Keskustaan menevät linjat.

Linjan 550 reitillä on monessa kohtaa erittäin lyhyitä pysäkkivälejä kohtalaisen tarpeettomasti. On naurettavaa, että Haagassa on pari kilsaa väliä. Tämä on turhauttavaa kun taloudessamme molemmat kaksi henkilöä käyttää linjaa 550.

Talontien pysäkit korvaavat poikkeusreitin vuoksi käytöstä poistuvat 550:n Vihdintien pysäkit. Metsäläntien pysäkit korvaavat Ilkantien pysäkit mahdollistaen vaihtoyhteydet Haagan suunnan linjoille. Muita poikkeusreitin varrella olevia pysäkkejä 550 ei käytä, koska jokainen ylimääräinen pysähdys lisää matkustajien matka-aikaa ja poikkeusreitin aiheuttama viivästys mukaan lukien pidentäisi liiaksi linjan kokonaisajoaikaa. Nämä pysäkit eivät myöskään korvaisi poistuvia pysäkkejä.

Linjan 550 väliaikainen reitti Haagassa. Yksinkertainen ratkaisu A - B vyöhykkeihin on muuttaa Talontien ja Metsäläntien pysäkit tilapäisesti B-vyöhykkeelle.
Nykyiset 3 pysäkkiä (Vihdintie, Huopalahden asema, Ilkantie) korvataan kahdella pysäkillä!

Hei, Talontien ja Metsäläntien pysäkit siirtäminen kahdeksi vuodeksi B-vyöhykkeelle vaikuttaisia kaikkiin linjoihin ja toisaalta aiheuttaisi epäselvän tilanteen Huopalahden tunnelin valmistuttua esimerkiksi vaihtajille. Selkeyden vuoksi näitä pysäkkejä ei siis ole siirretty B-vyöhykkeelle. Poistuneet pysäkit tosiaan korvattu kahdelle pysäkillä, mutta toisaalta linjan pituus on pidentynyt merkittävästi eli myös matka-aika on näin pidentynyt. Tästä syystä ylimääräisiä pysähdyksillä ei syytä lisätä matka-aikaa.

Hei!

Minusta linjaan 550 tehdyt poikkeusreitin muutokset ovat ajattelemattomat. Tämä tarkoittaa, että minun tulee kahden pysäkin takia maksaa 50€ kuussa enemmän. En edes jää kyseisillä poikkeusreitin pysäkeillä pois, vaan olen käyttänyt linjaa 550, jotta pääsen Vantaalta Espooseen.

Nyt tämä muutos tulee maksamaan meille työmatkalaisille 50€/kk kahden pysäkin takia, joissa ei edes moni työmatkalainen jää. Ja työmatkakin pitenee ajallisesti. Tämä jos jokin kyllä kannustaa ihmisiä yksityisautoiluun.

Miten perustelette tämän muutoksen työmatkalaiselle, joka ei edes jää kyseisillä pysäkeillä pois ja joutuu kahden pysäkin takia maksamaan 50€ kuussa? Aikaisemmin minulle riitti mainiosti BC-lippu, sillä käyn erittäin harvoin A-vyöhykkeellä.

Hei, yhteyksiin Pääradan suunnalta Rantaradan eli Espoon suuntaan on vaihtoehtoisia linjoja kuten 54 ja 553 Pukinmäen asemalta jotka eivät käy A-vyöhykkeellä. Nämä yhteydet ovat yhtä nopeita tai nopeampia kuin poikkeusreittiä ajava 550. Linja 550 kulkee poikkeusreitille Hämeenlinnanväylän kautta eli A-vyöhykkeellä ja sen käyttää pysäkkejä joita myös muut linjat käyttävät. Saman pysäkin on selkeintä kuulua samalle lippuvyöhykkeelle kaikkien sitä käyttävien linjojen osalta.

Yksinkertainen ratkaisu (vaikka HSL ei tietenkään sitä kelpuuta koska se on liian yksinkertainen...): Sallitaan ilman A-vyöhykkeen lippua matkustaminen niille 550:n matkustajille jotka pelkästään ajavat näiden kahden A-vyöhykkeen pysäkin ohi. Jos bussiin nousee A -vyöhykkeeltä tarvitaan myös A-vyöhykkeeseen oikeuttava lippu.
Oisko järkevää?

Kiitos palautteesta. Palaute on välitetty HSL:n myyntiryhmälle, joka vastaa vyöhykkeisiin ja lippuihin liittyvistä asioista.

Olisi helppoa, yksinkertaista ja vähiten vaivaa kaikille.

Alan pikkuhiljaa epäillä, ettei HSL:n selityksissä vaikeaselkoisuudesta ole perää, vaan taustalla on perinteinen rahanahneus.

HSL:n uutiskirje 18.9.:
"Runkolinjan 550 poikkeusreitillä voi matkustaa ilman A-vyöhykkeen lippua kauttakulkumatkoilla
Raidejokerin rakennustöistä johtuen linja 550 kulkee poikkeuksellisesti kahden pysäkin osalta A-vyöhykkeen alueella. Matkustajilla on oikeus poikkeusjärjestelyjen aikana matkustaa linjalla kyseisen reitin kautta kaikilla BC- tai BCD-lipuilla. Poikkeusreitin kohdalla noustessa matkustaja on velvollinen käyttämään AB-, ABC tai ABCD-lippua."

Kattos vaan... :)

Kun HSL:n nykyinen vyöhykejärjestelmä otettiin käyttöön oli tavoitteena selkeyttää lippujärjestelmää ja samalla luopua erillisistä linjakohtaisista poikkeuksista. Tältä osin siis A-vyöhykkeen kautta kulkevalla linjalla vaadittava A-vyöhykkeen sisältävä lippu on meidän mielestämme selkeä ratkaisu.

Selkeä, kyllä. Mutta ei oikein millään mittapuulla oikeudenmukainen. Ehdotettu järjestely, jossa B-vyöhykkeen lippu riittäisi A-vyöhykkeellä käymiseen tällä nimenomaisella linjalla, olisi paljon oikeudenmukaisempi eikä oikeastaan vaatisi sen kummempia muutoksia kuin ohjeistaa tarkastajat hyväksymään B-vyöhykkeen lippu tuolla välillä.

Toinen ehdotettu järjestely, siirtää nuo pari pysäkkiä poikkeuksen ajaksi (tai minun puolestani vaikka pysyvästi) B-vyöhykkeelle, olisi niin ikään varsin selkeä ratkaisu.

Teidän ratkaisunne täyttää siis yhden kriteerin: Se on yhdellä mittapuulla mitattuna selkeä. Siihenpä sen ansiot sitten jäävätkin. Paitsi tietysti se raha.

Lainopillisesti on mahdollista määritellä, että linjalla 550 lisäksi kelpaavat kauttaaltaan B-vyöhykkeen liput. Kuljettajat tuskin pystyvät kuormitetulla linjalla opastamaan matkustajia riittävästi.

Käytän Huopalahden aseman vaihtoasemana, A junaan ollessa peruuttu tai myöhässä pääsen 550 Pitäjänmäelle. Mikä on jatkossa teidän neuvo? Matka alkaa Ilolasta Leinelään, Huopalahti-Valimo. Pitääkö jatkossa kävellä Huopalahdesta? Yhteys 54 Pohjois-Haagasta taas on liian tiukka vaihto.

Hei, normaalissa liikenteessä vaihto A-junaan Huopalahdessa on helpoin ja nopein tapa. Mikäli junaliikenteessä häiriöitä, niin varmasti sujuvin yhteys on kuitekin linja 54. Tällä kuitenkin arkisin 10 minuutin vuoroväli ruuhkatunteina, joten odotusaika on varsin lyhyt. Myös kulkeminen Huopalahdessa linjoilla 52 ja 552 Angervotieltä Vihdintien suuntaan tarjoaa mahdollisuuden vaihtaa linjaan 550.

Yksi vaihtoehdoista on se, että otat linjan 52 angervontien pysäkiltä vihdintien suuntaan haagan liikenneympyrälle (vihdintien alun liikenneympyrä lähellä etelä-haagan shelliä, jäät tässä pois pysäkillä "vihdintie" (H1627), josta jatkat matkaa kävellen pysäkille "höyläämöntie" (H1515) josta matka taittuu kätevästi esimerkiksi linjoilla 217, 218 ja 235 kohti pitäjänmäkeä

Miksi linjan 550 uusi poikkeusreitti jättää meidät pohjois-haagalaiset aivan retuperälle? Nyt reitti kulkee Itäkeskukseen mennessä Pohjois-Haagan kohdalla reittiä Metsäläntie - Nuijamiestentie - Pirkkolantie. Eli täysin P-Haagan itäisimmän alueen kautta, jossa on vain muutama työpaikka ilman asutusta.

Omasta mielestäni paljon järkevämpi reitti olisi seuraava: Metsäläntie - Ilkantie - Eliel Saarisen tie - Pirkkolantie. Tämä reitti on vain n. 200 metriä ja yhtä minuuttia esitettyä reittiä pidempi osuus. Lisäksi tällä reitillä saataisiin säilytettyä pohjois-haagalaisia ja Pohjois-Haagan yhteiskoulun oppilaita palveleva pysäkki Ilkantien ja Eliel Saarisen tien risteyksessä.

Vai onko niin, että myös Eliel Saarisen tie menee taas kerran Raide-Jokerin takia remonttiin?

Poikkeusreittien suunnittelussa on kiinnitetty huomiota runkolinjan 550 sujuvuuteen työmaista huolimatta. Reitti Pirkkolantieltä Nuijamiestentielle on sujuvampi vaikka metreissä eroa ei olekaan. Reitin kulkiessa Metsäläntien kautta vuorovälin säilyttämiseksi tarvittaisiin jo nyt lisättyjen ylimääräisten bussien lisäksi lisää busseja. Toisaalta Ilkantien suunnasta on laadukkaat vaihdolliset yhteydet linjan 550 reitin varteen. Poikkeusreittien suunnittelussa on pyritty kompromissien avulla pitämään sujuvat joukkoliikenneyhteydet ennallaan ja samalla huolehtimaan liikenteen toimivuudesta ja sujuvuudesta. Valitettavasti nämä järjestelyt voivat joidenkin matkojen kohdalla tarkoittaa vaihdottoman yhteyden muuttumista vaihdolliseksi tai kävelymatkojen pidentymistä.

Hei,
Työpaikkani sijaitsee Etelä-Haagassa. Alueella on myös monta koulua, johon tulee oppilaita ympäri pääkaupunkiseutua (Espoosta ja Itä-Helsingistä asti)
Kysyisin nyt onko 552 bussin vuoroväliä tarkoitus lyhentää? Miten 550 linjaa käyttäneet oppilaat pääsevät jatkossa turvallisesti ja sujuvasti kouluun, jos Haagan ja Pitäjänmäen kohdalla ei ole pysäkkejä? Haagaa jää nyt pahasti sumppuun, jos ei edes Kivihaan kohdalle tule pysäkkiä ja Etelä-Haagan läpi kulkeva 552 ajaa vain harvoin.

Linjan 552 vuoroväliä ei ole tässä yhteydessä tarkoitus tihentään. Samaa reittiä Haagassa kulkee poikkeuksen ajan linja 52 johon Otaniemen suunnasta on mahdollista vaihtaa esimerkiksi Munkkiniemen aukiolla. Myös vaihto Leppävaarassa linjalta 550 lähijunaan on järkevää mikäli opiskelu- tai työpaikka sijaitsee Huopalahden aseman läheisyydessä. Linjan 550 poikkeusreitille tulee käyttöön Talontien pysäkki, jonka läheisyydessä sijaitsee esimerkiksi Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu. Yhteyksiin saattaa siis tulla 12.8. ylimääräinen vaihto työmaasta johtuen, mutta kuitenkin mahdollisuudet käyttää joukkoliikennettä alueella säilyvät.

Hei, onko kellään tietoa kauanko tietyöt kestävät ja reitit palaavat normaaliksi?

Hei, tämänhetkinen arvio Eliel Saarisen tunnelin remontin kestosta on loppuvuoteen 2021.

Voisko 550 pysähtyä myös Kivihaan kohdalla? Nyt siinä on tosi pitkä väli Metsäläntie – Talontie.

Hei, Hämeenlinnanväylän kautta kiertävän poikkeusreitin aikana runkolinja 550 käyttää ainoastaan Metsäläntien ja Talontien pysäkkejä. Talontien pysäkit korvaavat poikkeusreitin vuoksi käytöstä poistuvat 550:n Vihdintien pysäkit ja Metsäläntien pysäkit korvaavat Ilkantien pysäkit mahdollistaen vaihtoyhteydet Haagan suunnan linjoille. Muita poikkeusreitin varrella olevia pysäkkejä 550 ei käytä, koska jokainen ylimääräinen pysähdys lisää matkustajien matka-aikaa. Poikkeusjärjestelyjen aikana runkolinja 550:n sujuvuus ja nopeus on haluttu varmistaa sillä, että linjan pysäkkiväli on normaalia linjaa harvempi.

Olen töissä itäisen kantakaupungin alueella, joka on muodostunut Teollisuuskadun ympäristön kanssa merkittäväksi työpaikkojen keskittymäksi Helsingissä. Tähän asti olen päässyt kulkemaan töihin mainiosti joko suoraan linjalla 51 tai bussi-juna-bussi -yhdistelmällä Ilkantieltä Huopalahden ja Pasilan kautta. Nyt kun Huopalahden asemalle kulkeminen pidentyy ainakin 15 minuuttia ja HSL päätti lopettaa linjan 51, ei kovin järkevää julkisen liikenteen linjaa enää jää jäljellä. Luulen, että en ole todellakaan yksin ongelmani kanssa. Linja 51 alkoi kulkemaan osaltani viimeisen muutoksen jälkeen jopa nopeammin ja paremmin, kun Maunula jätettiin kokonaan väliin, mutta ilo olikin lyhytaikainen.
Ymmärrän, että Raidejokerin aiheuttamat muutokset ovat suuria, mutta samanaikaisesti muiden linjojen lopettaminen on kohtuutonta.

Hei, linjalle 51 ei tosiaan tule muutoksia pikaraitiotien rakentamisen takia tässä yhteydessä eli linja kulkee 12.8.2019 alkaenkin Eliel Saarisen tien pysäkeiltä Ilkantieltä.

Eikö 51:ä lakkauteta vasta vuonna 2021? Samaan aikaan (vissiin) kun Huopalahden tunneli otetaan uudelleen käyttöön? Kun 51 lakkautetaan, rupeaa kulkemaan se uusi, tiheämpi 52 Huopalahden tunnelin kautta Pohjois-Haagaan. Eihän se 51:ä korvaa, mutta tuo bussi-juna-bussi -vaihtoehto säilyy, ja ymmärtääkseni parempana kuin nyt.

OK, kiitos korjauksesta. Olin siinä luulossa, että 51 loppuisi jo aiemmin, mutta onneksi tuossa on vielä lisäaikaa. Joka tapauksessa linjan 51 loppuminen aikanaan hankaloittaa pääsyä eteläiseen Kallioon ja Hakaniemeen Pohjois-Haagasta.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.