Herttoniemen alueen linjasto

Herttoniemen alueen linjastoon tehdään pieniä muutoksia, joilla linjasto saadaan vastaamaan paremmin matkustajien tarpeita. Uudistusten tavoitteena on sujuva ja luotettava linjasto. Muutokset toteutetaan vaiheittain syksystä 2017 alkaen. Pääosa muutoksista toteutuu syksyllä 2018.

Herttoniemen linjastosuunnitelman tuomat muutokset

  • Runkolinja 500 Itäkeskus–Herttoniemi–Pasila–Meilahti–Munkkivuori korvaa tulevaisuudessa bussilinjan 58. Linjan bussit kulkevat Herttoniemen ja Itäkeskuksen välillä Suunnittelijankadulle rakennettavan sillan ja Herttoniemen yritysalueen kautta. Reitti palvelee myös Työnjohtajankadulle suunniteltujen uusien asuinkortteleiden liikennettä.
  • Runkolinja 510 Herttoniemi–Pasila–Meilahti–Otaniemi–Tapiola korvaa jatkossa bussilinjan 551.
  • Runkolinjat 500 ja 510 kulkevat Herttoniemestä Meilahteen samaa reittiä. Linjat 58 ja 551 muuttuvat runkolinjoiksi 500 ja 510 vaiheittain. Linjoja 58 ja 551 liikennöidään syksystä 2018 alkaen pääosin runkolinjojen reiteillä ja vuoroväleillä, mutta vielä sinisillä busseilla ja vanhoilla linjanumeroilla. Kaluston arvioidaan vaihtuvan oransseiksi runkolinjabusseiksi vuosina 2019-2020, jolloin myös uudet linjanumerot tulevat käyttöön.
  • Linja 79 kulkee jatkossa Suunnittelijankadun sillan ja Laivalahdenkadun kautta samaa reittiä kuin linja 500. Linjat vahvistavat yhdessä Herttoniemen yritysalueen bussipalveluja. Linjan 79 uusi reitti on myös nykyistä Sorvaajankadun kautta kulkevaa reittiä nopeampi. Linja 79 siirtyy kulkemaan Linnanrakentajantien kautta jo syksyllä 2017. Suunnittelijankadun kautta bussit ryhtyvät kulkemaan sitten, kun ajoyhteys uuden sillan kautta tulee käyttöön arviolta vuonna 2019.
  • Ruuhkalinjan 79B reitti jatkuu syksyllä 2018 Siilitien metroasemalta Roihupellon teollisuusalueelle.
  • Linjan 80 päätepysäkki siirtyy Roihupellon teollisuusalueelta Itäkeskukseen syksyllä 2018.
  • Linjojen 80, 82 ja 83 vuorovälit tihenevät syksyllä 2018. Linjat 80 ja 82 muodostavat tulevaisuudessa tiheän yhteyden Herttoniemestä Roihuvuoren kautta Itäkeskukseen.
  • Linjojen 81, 82 ja 83 reitteihin ei tule muutoksia.
  • Linjojen 50 ja 59 päätepysäkit siirtyvät syksyllä 2018 Herttoniemestä Sompasaareen, missä ne palvelevat kasvavaa Kalasataman aluetta. Muutoksella voidaan tarjota uusia joukkoliikenneyhteyksiä kasvavan Kalasataman asukkaille. Kalasatamasta tulee tärkeä vaihtopaikka metron ja linjojen 50 ja 59 välille. Vaihtopaikka palvelee matkustajia, jotka kulkevat metron varrelta Teollisuuskadulle ja Pasilaan.
  • Herttoniemen alueen yölinjastoon ei tule muutoksia.

Lisätietoja muutoksista suunnitelmaraportissa.

Herttoniemen alueen tuleva linjastoHerttoniemen alueen linjasto

Näin suunnitelman laatiminen eteni

Työ Herttoniemen alueen linjaston uudistamiseksi alkoi syksyllä 2015. Työssä on huomioitu aiemmin Herttoniemen alueelle suunnitellut muutokset, kuten metron vuorovälien tihentyminen syksyllä 2016 sekä linjojen 79 ja 79B uudet Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman mukaiset reitit, jotka tulevat käyttöön syksyllä 2017.

HSL keräsi suunnittelun tueksi tietoa liikkumistottumuksista suunnittelualueella. Menetelminä käytettiin haastattelututkimuksia ja karttapohjaista kyselyä netissä. Haastattelututkimukset toteutettiin Herttoniemessä joulukuussa 2015. Nettikysely oli auki 8.12.2015–10.1.2016, ja siihen saattoivat osallistua kaikki - yksityisautoilijat, pyöräilijät ja kävelijät mukaan lukien. Kyselyssä selvitettiin matkoja, joiden lähtö- tai määränpää on Herttoniemessä, Roihuvuoressa, Roihupellossa tai Tammisalossa.

Kommentteja on voinut esittää myös tällä sivustolla.

Herttoniemen alueen tulevasta linjastosta tehtiin kolme erilaista linjastoluonnosta. HSL keräsi asiakkaiden kommentteja vaihtoehtojen vahvuuksista ja heikkouksista. Herttoniemen alueen linjastosuunnitelman vaihtoehdot olivat kommentoitavina 2.2-19.2.2017. Kyselyyn tuli yli 700 vastausta. Vaihtoehtojen kommentoinnin päätyttyä suunnittelijat kävivät saadun palautteen läpi. Herttoniemen linjastosuunnitelma pohjautuu asukasvuorovaikutuksessa esiteltyyn vaihtoehtoon 1, joka oli kyselyyn vastanneiden mukaan esitellyistä vaihtoehdoista paras.

Kyselyssä esillä olleet suunnitelmavaihtoehdot löytyvät täältä:

Vaihtoehdot Herttoniemen linjastosuunnitelmaksi (pdf-tiedosto)

HSL:n hallitus hyväksyi 13.6.2017 pidetyssä kokouksessa Herttoniemen linjastosuunnitelmassa esitetyt linjastomuutokset. Hallituksen päätös.

Tiedote Herttoniemen alueen linjastoon tulevista muutoksista.

Kommentit

Mitä mahtaa olla suunnitelmissa nykyisen linja 510 (Tapiola-Martinlaakso) varalle, jos sen numero uusiokäytettään lähitulevaisuudessa uudelle (Herttoniemeen alueen uudistukseen kuuluvalle) runkolinjalle?
Ja miksi suunniteltu 510:n linjaus on loppupäässään Otaniemi-Tapiola, eikä nykyinen 551-linjan reitti?

Nykyinen linja 510 muuttuu länsimetron liityntälinjaston alkaessa linjaksi 555, joka jatkaa Keilaniemestä Tapiolan sijaan Lauttasaareen.
510 reitti länsipäässä on samanlainen mikä 551:n reitti liityntälinjaston tullessa voimaan.

Mun kalenterin mukaan kevät on lusittu jo. Eli mistä voin nyt käydä tsekkaamassa ne lopulliset päätökset Hertsigan linjaston osalta?

Hei,

Herttoniemen alueen linjastosuunnitelma oli käsittelyssä eilen 13.6.2017 HSL:n hallituksen kokouksessa. Nyt tämä nettisivusto on päivitetty ajan tasalle, joten näet tältä sivulta, millainen linjasto tulee olemaan.

Tacks.

Ensi kerralla tahdistanette kellot ja kalenterit, tai vaihtoehtoisesti ette lupaa sellaista mitä ette pystykään pitämään?

Kiitos jo etukäteen.

Hmmm... Omalta osaltani uudistus ei siis käytännössä paranna liikkumistani miltään osin. Ullatus. Ymmärrän, että yksittäisten asukkien pillien tahtiin on mahdotonta tanssia, mutta silti…

Vaimollakin työmatka huononee elokuusta alkaen aivan oleellisesti kun jatkossa ei pääsekään enää 79:llä suoraan työpaikallensa (tai noh, pitää hänen vaihtaa sitä ennen 81:stä 79:iin...) eli kouluun opettamaan kenties jonkun teidän suunnittelijoidenkin ipanoita.

On näemmä jatkossakin turvauduttava apostolin kyytiin (steppailen mielummin pitemmän mutta miellyttävämmän reilun 1,2 km pätkän Siilitien metrolle - jolta matka siis jatkuu idän suuntaan - koska vaihtoehdoilla tuhrautuu samaan väliaikapisteeseen pääsemiseen jota kuinkin sama aika, mutta vastaavasti nautinnollisuus laskisi monta pykälää).

Itse kylläkin olen keskivertokansalaista rivakampi askeltaja - ja muutenkin ihan kävelemisestä diggaan - joten kyllähän tämä minulta noin niin kuin lähtökohtaisesti ihan luonnistuu.

Mutta silti kuukausilippulaisena sitä toivoisi ja ehkä vähän odottaisikin piirun parempaa palvelutasoa...

Eli summa summarum: omasta puolestani todettava, että thanks for nothing.

Vaimolle en aio edes kertoa: nauttikoot kesälomastaan kärvistelemättä sen asian kanssa miten aikoo jatkossa työpaikalleen selviytyä (ja kuinka mukavata ja kätevätä on uusi työmatka varsinkin kun kesä vaihtuu pimeään, kylmään ja liukkaaseen syksyyn ja talveen).

Tokihan HSL voisi niin halutessa lyhentää omaa aamun työmatkaani (ja monen muunkin?) noin 200-300 metrillä avaamalla Siilitien metron varauloskäynnin myös Oravatieltä käsin. Temppu ei edes maksaisi mitään...

Mutta arvaan ettei tätä(kään) voi toteuttaa koska mikäänhän parannus ei saa maksaa nolla euroa jos siihen on mahdollista upottaa miljaardeja joskus, jotenkin.

Juurikin aamuisin tuota 3-4 minuutin jalkojen säästöä kuitenkin pieni ihminen osaisi arvostaa aika korkealle. Varsinkin silloin kun taivaalta tulee vettä, räntää tai milloin mitäkin.

Liukkauskin (vielä yhdistettynä tappajesepelin krooniseen kylvämiseen) näillä Helsingin mittapuulla isojen korkeuserojen halmeilla tuppaa olemaan tavanomaista haastavampi yhteistyökumppani.

Mutta mitäpä pienistä? Ja pysyypä ainakin kunto yllä!

Joskus - aika usein itse asiassa - tuntuu, että HSL on itse, varmasti tarkoittamattaan, mutta kuitenkin, autoilevan ihmisen paras, tai ainakin luotettavin, äänitorvi. :)

Joukkoliikenteen käyttäjät tottuvat ihan itsestään selittelemään paikka paikoin hyvinkin surkeasti _järjestettyä_ liikkumista kohtalaiseksi tai peräti hyväksi koska ei jakseta enää edes toivoa.

Minä paitsi jakson toivoa, jaksan myös esittää kritiikkiä (mutta myös parannusehdotuksia) koska se ainakin on varmaa, että ilman sitä, saisimme käyttäjien näkökulmasta vieläkin kämyisempää palvelua.

Voin kertoa, että bussin perävaloja on tullut Hertsikassa katseltua vuoden aikana enemmän kuin koskaan.

Tämä on myös keskeisin syy sille miksi apostolin kyyti on alkanut tuntua itselleni aina vain luontevammalta - ja jossain mielessä ainoaltakin - tavalta päästä riittävän ennustettavasti kotiin (ja kotoa pois) ilman kaikkia sitä kulkupelin vaihtoon liittyvää dramatiikkaa jota alan yksinkertaisesti olla jo liian vanha kokemaan uudestaan ja uudestaan.

Päättämällä kävellä suosiolla ostan sillä itselleni mielenrauhaa joka on paljon arvokkaampaa kuin rahasumma jonka lataan matkakortilleni joka kuukausi.

Silti olisi kivä saada noillekin rahoille parempaa vastinetta…

Lähiöthän on nukutettu sillä, että kunnollista syöttöliikennettä raiteille ei tarjota. Ja sitä ei ole varaa tarjota koska pitää ajeluttaa busseja sinnekin missä niille ei ole - eikä edes voi olla - käyttäjiä.

Viittaan tässä niin Marjaniemeen kuin Tammisaloonkin. Ken halajaa omakotiasukiksi ottakkoot ristin nimeltä yksityisautoilu kantaakseen kaikkine siihen liittyvine kuluine ja muine vitsauksineen. Wanhuksia ajatellen joku palvelulinja korkeintaan lienee perusteltu.

Suur-Herttuaniemen kontekstissa raiteille voisi päästä vaikka seuraavasti (viimeistään siinä vaiheessa kun Karhunkaataja ja Roihupelto alkaa asuntorakentua):

H:niemi (M) - Hiihtomäentie - Siilitie (M) - Sahaajakatu - Roihupelto (M) & raidejokeri - Karhunkaataja - Siilitie 14 - Siilitie (M) - Roihuvuori - H:niemi (M).

Et vice versa..

Mutta siis toistaiseksi kun ei ole asukkeja niin vedettäis ihan tuota yksinkertaisinta ympyrää vaan kahdeksikon sijaan…

Eikä roboteille tietenkään tarvitsisi edes maksaa palkkaa.

Kuulisin mielelläni ajatuksianne näihin(kin) mietteisiin liittyen.

Keskustelua sopii jatkaa joko jatkokommenttina tai vaihtoehtoisesti suoraan spostiin: stupidus@mail.com

Ehdottomasti lisää vuoroja Munkkivuori-Taka-Töölö-Pasila-Herttoniemi verkkoon. Bussit tällä välillä on joka aamu ihan täynnä ja tästä on johtunut monta vaaratilannetta kun bussikuski ei näe oikealtapuolelta muuta liikennettä.

Tuntuu että kukaan ei osaa käyttää vuoroa 58b ,kaikki ahtautuu aina 58 bussiin vaikka sitten jäävätkin pois Meira/Nordea kohdalla. Ja perässä tulee 58b jossa on aina hyvin tilaa.

Ehdottomasti toinen linja 50 tai 59 päätepysäkki on pidettävä Herttoniemessä! Kyllähän se palvelee yhtälailla myös kalasatamalaisia vaikka lähtisi herttoniemestä! Kasvava on myös paljon puhuttu kruunuvuorenranta että jos molemmat linjat vaihdetaan kalasatamaan niin kaksi metropysäkin väliä ajallisesti ja käytännöllisesti vaikuttaa paljon kun muutenkin pitää sieltä bussilla ensin metroasemalle matkustaa. Pasilasta kuitenkin tulossa isokeskus,varmasti sinne päin menossa koko ajan muutenkin porukkaa.Ihan älytön päätös,että molemmat linjat siirettäisiin.!!!!!

Ehdottomasti toinen linja 50 tai 59 päätepysäkki on pidettävä Herttoniemessä! Kyllähän se palvelee yhtälailla myös kalasatamalaisia vaikka lähtisi herttoniemestä! Kasvava on myös paljon puhuttu kruunuvuorenranta että jos molemmat linjat vaihdetaan kalasatamaan niin kaksi metropysäkin väliä ajallisesti ja käytännöllisesti vaikuttaa paljon kun muutenkin pitää sieltä bussilla ensin metroasemalle matkustaa. Pasilasta kuitenkin tulossa isokeskus,varmasti sinne päin menossa koko ajan muutenkin porukkaa.Ihan älytön päätös,että molemmat linjat siirettäisiin.!!!!!

Linjat 50 ja 59 tulisi ehdottomasti pitää Hertsikassa, eikä muuttaa ja aiheuttaa taas yhtä lisävaihtoa.

Kävin kaikki kommentit läpi. Tietyt toiveet tuntuivat toistuvan monen mietteissä. Suoran - ja nopeamman! - Itis-Pasila välin säilyttäminen (tai aikaan saaminen...) ehkä päällimmäisenä. Itäväylälle lännen suuntaan mahtuu kyllä mainiosti bussi pysähtymään (toisin kuin joku väitti): https://goo.gl/maps/gd9QxFyJbDm. Pysäkki, rappuset ynnä hissi tuohon lokaatioon pyörätuolilla/lastenvaunuilla liikkuvia varten. Done. Ne kaikki puolen tusinaa ihmistä jotka eivät preferoi tälläkin hetkellä saapua H:niemen teollisuusalueelle omalla autolla (näyttäkää mulle autokauppias joka kulkee bussilla töihin?) jaksanevat Itäväylän pysäkeiltäkin duuniin raahautua... Failing that, aletaan kerätä pientä mutta sitäkin v-mäisempää joukkoliikennesubventiokassaa yksin autolla alueelle liikkuvilta. Keräys voidaan suorittaa ihan satunnaisesti samalla kun kytät muutenkin tulevat rikollista toimintaa alueelle selvittämään. Maksua olennaisempaa on, että prosessi haaskaa autoilijan aikaa mahdollisimman paljon. Siksi maksuakaan ei luonnollisestikaan voi suorittaa kuin virka-aikana "poikkeamalla" paikan päällä pääkallopaikalla. Luulenpa, että kimppakyydit yleistyisivät ainakin sen verran, että nämä puolen tusinaa onnetonta ainakin pääsisivät autokyydillä lähimmältä metroasemalta työpaikoillensa. Ja jos yhteiskyyti nolostuttaa, niin sitten kävellään kuten tähänkin asti. Done. Pohditaan parempia yhteyksiä sitten siinä vaiheessa KUN (tai JOS) aletaan saada merkittävästi lisää asukkaita ASUMAAN H:niemen teollisuusalueelle... Muu on toistaiseksi hyvän rahan kaatamista kaivoon, valitettavasti. Teollisuusalueilla työssäkäyvät eivät lähtökohtaisesti ole kohderyhmää joka bussilla preferoi körötellä eikä kyse siis ole ollenkaan "palvelutasosta" tai muunlaisesta epä-älyllisestä öyhöttämisestä. Kalliiksi tulevia isoja busseja ei kannata ajatuttaa tyhjinä yhtään missään eikä varsinkaan siksi, että virkamies pääsee työssäkäyvälle autoilevalle kansanosalle sanomaan, että kai sää tierät notta bussillakin pääsisit? Ehdotettu myös linjojen 80 ja 81 yhdistämistä lenkiksi. Bravo! Peruslähtökohta joka olisi pitänyt ymmärtää toteuttaa jo viimeistään silloin kun metroasemat H:niemeen ja Siilitielle valmistuivat... Parempi silti olisi myöhään kuin ei milloinkaan. En missään ole nähnyt niin paljon jengiä säännöllisesti kipittävän koteihinsa ja kotoa harrasteisiin - on keli mikä hyvänsä - mitä näkee varsinkin Hiihtomäentiellä koska 81:n vuoroväli on vain pykälän tai pari maaseudun susikoulukuljetuksia kunnianhimoisempi. Härtönesin hipsterien puolesta hävettää, että yhteen Helsingin vanhimmista lähiöistä päästäkseen joutuu käytännössä useimmiten turvautumaan apostolinkyytiin. Itsekin steppailen aamuisin mielummin kauniin puutaloalueen läpi Siilitien metrolle kuin alan bussia kärkkymään. Olen perillä keskimäärin ehkä parisen minsaa myöhemmin, mutta ostan sillä vähän mielenrauhaa ja bonuksena saan vielä kuntoliikuntaakin. Jej! Vielä kun Itäväylä kansitettaisiin saisin nauttia paljon miellyttävämmästä äänimaisemastakin... Mutta minä olenkin vain yksi tuhansista HSL-hyväntekijöistä jotka rahoittavat Helsingin ja PK-seudun julkista liikennettä joko ihan hyvää hyvyyttään tai siksi ettei se olisi vieläkin paskempi. En onnistu saamaan berserker kohtausta jos lähimmälle pysäkille on yli 200m (vaikkei kotoani olekaan). Duunista K-Hertan kautta palatessa aika usein päätän kantaa telamiinat molemmissa käsissä koska en viitsi sitä 10min (ja muina hetkinä neljännestuntia) odottaa kun melkein samalla vaivalla köpöttelee himaan Majavatielle. Ja kuten jo totesin, en todellakaan ole ainoa joka näin ajattelee - ja nykyisellään toimii! Mainitulla välillä voitaisiin ihan helposti kokeilla (vähintäänkin ruuhka-ajan ulkopuolella), että bussi ottaisikin reitin varrelta kyytiin ihan vaan kättä reippaasti ja ajoissa heiluttamalla. Miksi tieten tahtoen tehdä jostakin niin yksinkertaisesti toteutettavissa olevasta ja siten toimivasta palvelusta MAHDOTONTA? Eli alettaisiinkin PALVELLA niitä (kausilipullisia) ASIAKKAITA? Jos HSL ei tähän pysty, pitäisi kokeilla pystyisikö siihen yksityinen toimija? 81 voisi olla toistaiseksi ihan puhdas kahden metroaseman välinen heilurilinjakin joka voitaisiin toteuttaa 2-3 pikkubussillakin, ma luulen. Tarjolla olisi toki erinomainen väli pilotoida kuskittomia älypikkubussejakin... Mut niinku why bother? Jengihän on jo tottunut kävelemään eli olemaan vaatimatta enää yhtään mitään. Tai korkeintaan sitä ettei vielä jäljellä oleviakin joten kuten toimivia yhteyksiä lopetettaisi niitäkin... koska tilastollis-laskennallis-analyyttisesti julkinen liikenne toimii kohtalaisen hyvin vielä silloinkin kun koko kaupungin ainoa toiminnassa oleva linja on joku Skatan ja Länkkärin väliä seilaava Koffin sponsoroima resiina, nk. humala heritage-linja, joka kulkee epäsäännöllisen säännöllisesti läpi vuoden, paitsi tietenkin syksyllä, talvella ja keväällä (ja kesälläkin vain heinäkuussa keskiviikosta torstaihin noin klo 9:30-12 ja 13-14:30 - mikäli maksavat asiakkaat eivät liiaksi voimallisen humalatilan seurauksena ole ylipäätään kykenemättömiä saamaan resiinaa edes liikkeelle, saati määränpäähänsä). Suomi 200v -juhlavuotta silmällä pitäen HSL harkitseekin jo nyt allianssimallina toteutettavaa häkäpönttöresiinaa joka saisi ainakin osan käyttövoimastaan hyödyntämällä matkaavien asiakkaiden oksennusta... Aluksi pitkäsylkiresiinaa kaavaillaan pilotoitavan Kurvin ja Piritorin välillä 2040-luvulla. Tässäpä tämä, oma nyt jo myöhästynyt palautteeni koskapa sain HSL-spostia 17.2. enkä ehtinyt 19.2. mennessä asiaa liiaksi miettiä koska hiihtoloma ynnä ihmisillä aika paljon muutakin tekemistä kuin tehdä liikennesuunnittelijoiden työtä palkatta ja vapaa-ajalla for lultz. En odota vastausta enkä varsinkaan konkreettisia parannuksia yhtään minkään asian suhteen koska oletettavasti liikennesuunnittelijatkin mielummin suhaavat omalla autollaan kaikkialle koska julkisten käyttöä on ajateltava hyväntekeväisyytenä johon työssäkäyvällä hyväosaisella kansaosalla ei tunnetusti oikein olisi varaa. Kuitenkin, oikein hyvää juhannusta kaikille - myös ja ennen kaikkea kaikill teille HäSLääjille. Nim. "Kävellen olisit jo perillä"

Edellisestä vielä vähän jatkan:

Kulosaarelaisille ja herttoniemenrantalaisillekin varmaan kelpaisi vastaavanlainen pikkubussien ympyrälenkki joka teleporttaisi kyytiläiset lähimmälle metroasemalle ja sieltä pois.

Jos joku yksityinen firma haluaisi jatkossakin tarjota kyydin keskustasta Korkeasaareen, niin mikäänhän ei sitä estä.

Muutoinhan bussi 16 voidaan lopettaa tarpeettomana koska Kalasatamasta voipi Isoisänsillan valmistuttua käppäillä tervejalkaiset ja rullata myös pyörätuolilla liikkuvat (tai heitä avustavat) sen kilometrin verran. Onhan toki niin, että myös itse kohteessa täytyy - ainakin vielä toistaiseksi - kulkea omin voimin (tai jonkun avustamana).

En näkisi, että Korkeasaari olisi ylipäätään sellainen primäärikohde jonne ilmenisi vierailutarvetta tämän tästä. Funtsitaan tätäkin sitten uudemman kerran kun ensiksi saadaan muutama korkea asuintornitalo kaavoitettua Mustikkamaan P-paikalle...

Näkisin, että tammisalolaisten pitäisi joko opetella tulemaan toimeen joten kuten palvelevalla palvelupakulla, tai vaihtoehtoisesti kaavoittaa paratiisiinsa kerrostaloja joiden myötä tulisi niitä asukkaitakin joita palvella...

Muussa tapauksessa nykyasukkien pitäisi kirjallisesti sitoutua bussin käyttäjiksi jotta bussiliikennettä tuonne suunnalle on kannattavaa tuottaa.

Alaikäisten tammisalolaisten menemiset tässä eniten kärsisivät (siis siltä osin kun/jos vanhemmat eivät jo nykyiselläänkin kuskaa jälkikasvuaan kouluun ja harrasteisiin).

Perinteisestihän tämä asia on Suomessa ja muuallakin maailmassa tokikin ratkaistu siten, että lapsoset pakotetaan pyörän käyttäjiksi...

Kyllä tässä on aikuisikään varttuneeksi ehtineillä tammisalolaisilla ihan peiliin katsomisen paikka jos ja kun ei tunnu kannattavan sinne asti ajeluttaa busseja, eikä myöskään pyörittää Tammisalossa ensimmäistäkään ruokakauppaa.

Wanhusten ja/tai liikuntarajoitteisten menot voidaan hoitaa palvelupakulla a-okay. Ja hekin pystyisivät ruokatarpeensa hoitamaan Tammisalossa jos muu aikuisväestö suinkin suvaitsisi Tammisalossa kauppa-asiansa hoitaa.

Elämä on.

Kuten jo muutamassa kommentissa on mainittu, vaihtoehdot 2 tai 0+ olisivat toivottavimmat Tammisalossa asuvien näkökulmasta, jo nyt varsin heikkojen julkisten yhteyksien säilyttämiseksi edes ennallaan. 79 on nyt ainoa linja, joka linkittää Tammisalon vähän Herttoniemeä lähempää kulkien muihin alueisiin, etenkin pohjois-Helsinkiin. Näitä monet kaipaavat lisää. 79:n nykyinen tai Roihuvuori-reitti olisi siten toivottava. Toisaalta vaihtoehto 2 parantaisi Tammisalon nykyistä heikkoa liityntäliikennettä sekä Itiksen että Herttoniemen suuntaan. Siitä iso kiitos, jos toteutuisi. Lisäksi olisi hyvä muistaa, että Tammisalon lähettyvillä ei ole yhtään päivittäistavarakauppaa sekä Untuvaisentien että Tammisalontien ruokakauppojen lopetettua. Sujuvat bussiyhteydet ovat todella tärkeät jo ostosten tekemiseen monelle autottomalle ja vanhuksille, jotka eivät esim. pyöräile kesäisinkään.

Olen huolissani suunnitelmasta, jonka mukaan linja 82 lakkautetaan ja linjasta 82B tehdään kokopäiväinen vaihtoehto. Me jotka asumme Tulisuontien varrella ja joille 82 on ainoa yhteys Itäkeskukseen tai Herttoniemeen, muutos tietäisi matkustusolojen isoa heikennystä. Jo nyt bussi 82 on esimerkiksi koulujen alkamis- ja loppumisaikoina tupaten täynnä Tulisuontien kohdalla, joten mukaan mahtuu hädin tuskin. 82:n reitin varrella on sekä Porolahden koulun ylä- ja ala-aste sekä Itä-Helsingin musiikkiopisto. Joku kommentoija huolehti Tammisalon vanhusten mahtumisesta päiväsaikaan 82B-bussiin. Ikäihmisiä, autottomia, huonosti liikkumaan kykeneviä asuu myös Tulisuontiellä. Ainokaisen bussiyhteyden muuttaminen aina vain täydemmäksi ja epäsäännöllisemmäksi ei ilahduta. Ehdotus 2 on siis ehdottomasti hylättävä tältä osin. Myös ehdotuksissa oleva vaihtoehto linjan 79 päättämisestä Siilitien metroasemalle Herttoniemen sijaan on huonosti harkittu. Linja 79 on nyt palvellut mm. terveyskekuskäyntejä Kettutiellä, mutta Siilitieltä ei pääse minnekään muuten kuin metrolla. Bussiliikenteessä se on umpiperä.
Vaihtoehto 0+:ssa ja 1:ssä on ehdotettu mm. 82:n vuorovälien tihentämistä arkisin ja lauantaisin. Se olisi nykyisellä käyttöasteella erittäin tervetullut uudistus. Sen sijaan vaihtoehdossa numero 2 kokopäiväisen 82B:n vuoroväli olisi nykyisen 82:n mukainen. Mitähän tässä on oikein ajettu takaa?

Kyllä 500-linjan olisi edelleen jatkettava Itikseen asti. En ole kertaakaan nänyt, etteikö matkustajia olisi ollut Itäkeskukseen asti tai sieltä kohti Herttoniemeä, vaikka olen linjan 58/58B kyydissä ollut vuosia. Matkat Roihupellon alueelle on myös tärkeää säilyttää, ainakin niin pitkään, kun ei metroasemaa saada sinne tehdyksi.

Linja 79 palvelee nyt erinomaisesti Herttoniemen, Herttoniemenrannan, Roihuvuoren, Tammisalon (suora yhteys) ja Laajasalon sekä tulevaisuuden Kruunuvuorenrannan (yhden vaihdon taktiikka) asukkaiden yhteyksiä Roihupellon teollisuusalueelle, Viikkiin ja Malmin seutuville. Siksi kannatan linjauksen säilyttämistä. Niinpä vaihtoehto 2 tai ainakin 0+.

Pääseekö herttoniemestä jatkossa teollisuuskadulle ilman vaihtoja, jos nykyiset 50,59 lakkautetaan osalta matkaa? 58 pysäkeiltä on matkaa. Tuleeko runkolinja siirtymään aleksiskivenkadulta teollisuuskadulle, missä on merkittävästi enemmän yrityksiä ja näin ollen työmatkaajia

Hei,

runkolinja 500 tulee ajamaan Aleksis Kiven katua pitkin eli samaa reittiä, mitä linjat 58 ja 58B ajavat nyt. Herttoniemestä ei siis valitettavasti pääse suoraan Teollisuuskadulle sen jälkeen, kun linjojen 50 ja 59 päätepysäkit siirtyvät Sompasaareen.

Vaihtaisin itse päittäin linjojen 59 ja 510 päätepysäkit.

Moikka.

Milloin tulee tietoa linjojen runkolinjojen 500 ja 510 reittien pysäkeistä? Tuleeko näihin runkolinjojen busseihin myös oranssi väritys ja ajetaanko kaikki vuorot telibusseilla?

Ja tuleeko ensi syksynä sitten linjojen 500 ja 510 kilpailutus, ja onko mahdollista myös ajaa näitä runkolinjoja teli sähköbusseilla? Kuinka paljon busseja tarvitaan 500 ja 510 liikennöintiin? Ja kauanko on ajoaika näillä runkolinjoilla?

Vaihtoehto 2 on todella huono Tammisalolaisia ajatellen. Vuoroväli pysyy samana eli 20 min päivällä, mutta matkustajamäärä lisääntyy.Kun bussi tulee Itäkeskuksesta Tammisaloon, se on jo täynnä ja bussia 83 pääasiassa käyttävät vanhukset eivät mahdu istumaan.Vaihtoehto 1 on ehdottomasti paras.

83 tulee saapumaan melko tyhjänä Tammisaloon, koska Itäkeskuksen metroasemalta Tulisuolle ja Roihuvuoreen kulkevat ovat jo jääneet pois ja Roihuvuoresta Herttoniemen metroasemalle tullaan käyttämään ainoastaan linjaa 79, sillä se on paljon nopeampi kuin 83. Bussin saapuessa Tammisaloon sitä kuormittaa siis ainoastaan tammisalolaiset, jotka kävivät asioimassa Itäkeskuksen alueella.

Hei,

ehdotan, että linjan 84 vuoroväliä tihennetään välittömästi arkisin klo 21 asti. Ihmiset eivät mahdu iltaisin istumaan ja useamman kerran on joku jäänyt vaunujen kanssa ulkopuolelle. 20 minuutin odottelu seuraavaa bussia ei liene herkkua vauvan tai pienen lapsen kanssa.

Ehdotan myös, että linjaa aletaan liikennöimään kahteen suuntaan. Gunillantien ja Koirasaarentien risteyksessä oleva päätepysäkki poistetaan, ja linja jatkaa Gunillantieltä suoraan Koirasaarentielle, siitä Laajasalontielle ja Herttoniemeen. Linjan toinen versio taas kulkee Herttoniemestä Laajasalontielle, siitä Koirasaarentielle, siitä Gunillantielle ja jatkaa vanhaa reittiään takaisin Herttoniemeen.

Tällöin päättärillä seisoskeltavat minuutit tulevat hyötykäyttöön, linja tekee bussin käytöstä Gunillankalliolla asuville hyödyllistä (vrt. nykytilanne, jossa bussilla ja pyörällä pääsee Herttoniemeen yhtä nopeasti) eikä uusi linja käsittääkseni tuo kuskeillekaan aivan hirveän suurta lisäkuormitusta, jos se lisää reitin kokonaismatka-aikaa alle kymmenellä minuutilla.

Kiitos, että otatte ehdotuksen oikeasti harkintaan.

Herttoniemen uudesta liikennesuunnittelusta näyttää unohtuneen Kruunuvuorenranta. Aikaistakaa nyt edes klo 6 jälkeen tiheämmin kulkevia bussivuoroja Kruunuvuorenrannasta, jos ei yhtään vuoroa saa lähtemään suorempaa reittiä Koirasaarentietä Herttoniemeen kuin nykyinen reitti on.

Hei,

Laajasalo ja Kruunuvuorenranta eivät kuulu tähän linjastosuunnitelmaan, vaan nyt kartoitetaan Herttoniemen, Roihuvuoren, Roihupellon ja Tammisalon yhteyksiä.

Kruunuvuorenrantaa käsiteltiin liikennöintisuunnitelmassa 2017-2018 siltä osin, että linjan 89 reittiä jatketaan syysliikenteen alusta eli elokuussa 2017 Yliskylästä Gunillankallioon Koirasaarentien ja Gunillantien liittymään. Samalla puolet linjan 88 ruuhka-ajan lähdöistä siirretään linjalle 89. Sekä linjaa 88 että linjaa 89 liikennöidään arkisin, lauantaisin ja sunnuntaisin 20 minuutin välein. Muutos tuo nopeamman yhteyden Gunillankallion alueelta Herttoniemen metroasemalle sekä keventää hieman linjan 84 kuormitusta.

Lisäksi linjan 84 vuorovälejä tihennetään 6.3.2017 alkaen, ja aikataulut muuttuvat arjen ruuhka-aikojen laidoilla.

Tutkimme kevään aikana vielä myös muita mahdollisia linjastoratkaisuja Kruunuvuorenrannan alueelle.

Kaksisuuntainen bussiliikenne Tammisalon läpi on huono idea. Alueella liikkuu paljon lapsia ja tiheämmät vuorovälit yhdistettynä kaksisuuntaiseen liikenteeseen ei kuulosta hyvältä ratkaisulta.
Näistä vaihtoehdoista V1 on paras. Tiheät vuorovälit syöttöliikenteessä ovat tärkeät, jos halutaan ohjata ihmisiä julkisiin.
Itsellä aikoinaan autoon siirtyminen johtui toistuvista 20 min odotuksista.

Hei.

Kulkeeko linja 500 Kalasataman metroaseman kautta?
Kulkeeko myös uusi runkolinja 510 Tapiolasta Herttoniemeen, Kalasataman kautta? Ja kulkevatko linjat 500 sekä 510 Pasilasta Herttoniemen suuntaan samaa reittiä?
Milloin nämä linjat aloittavat liikennöinnin?

Hei,

runkolinjat ajavat Kalasatamassa Itäväylää pitkin, joten esimerkiksi matkustettaessa Kalasatamasta Pasilaan kannattaa kulkea linjoilla 50 ja 59, jotka ajavat metroaseman edestä. Herttoniemestä tullessa kannattaa ajaa metrolla Kalasatamaan ja vaihtaa linjoihin 50 ja 59. Runkolinjat ajavat keskenään samaa reittiä Pasilasta Herttoniemeen. Nyt suunniteltavia muutoksia on tarkoitus toteuttaa syksystä 2018 alkaen.

Hei,
Minusta pysäkki joka on poistettu Herttoniemi kirkkosta metroon päin kivikkopuisto voisi palautaa takaisin. Moni on ihmetellyt miksi pysäkkiä piti poistaa ja siirtää se ennen kirkkoa. Koska nytt välimatka on todella pitkä, kirkon ja metron välissä.

Linjat 50&59 ovat erittäin käytettyjä työmatkaliikenteessä. Ne ovat myös mainio esimerkki siitä, että usein parjattu Helsingin poikittaisliikenne toimii ainakin jossain kohtaa todella hyvin.

No, asialle sitten näköjään päätettiin tehdä jotain.

50 ja 59 bussien pääteaseman pitää ehdottomasti olla Herttoniemi ainakin Kruunusiltojen valmistumiseen asti! Miksi Laajasalo halutaan liikenteellisesti motittaa täysin Kruunuvuoren rakennusaikana, matkustajien määrähän joka tapauksessa kasvaa koko ajan. Vaikka moni kyllä siirtyy mieluummin oman auton käyttöön, jos ja kun julkiset eivät palvele. Kumpikaan suunnitelluista runkolinjoista ei palvele Pasilan pohjoisosaan menijöitä, jossa on paljon työpaikkoja ja uutta asutusta. Toisen runkolinjoista pitäisi näin ollen mennä Pohjois-Pasilan/Hakamäen tien kautta?

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.