Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma

Koillis-Helsingin bussilinjasto uudistuu elokuussa 2017, kun syysliikenteen aikataulut astuvat voimaan. Uudistuksen tarkoituksena on saada linjasto vastaamaan paremmin muuttuneita liikennetarpeita.

Koillis-Helsingin nykyinen bussilinjasto on suunniteltu noin 20 vuotta sitten, kun Tikkurilan kaupunkirata otettiin käyttöön ja junaliikenne Helsingin ja Tikkurilan välillä tiheni. Linjasto ei kuitenkaan ole nykytilanteessa paras mahdollinen: osalla bussilinjoista matkustajamäärät ovat jääneet vähäisiksi, ja eri linjoja on vaikea saada kulkemaan keskenään tasaisin vuorovälein.

HSL:n liikenteessä tapahtui vuonna 2015 myös kaksi suurta muutosta, jotka vaikuttivat merkittävästi Koillis-Helsinkiin. Kehäradan liikenteen alettua pääradan junaliikenne lisääntyi, minkä seurauksena junat ovat kulkeneet entistä tiheämmin myös ruuhka-aikojen ulkopuolella Malmilla ja Puistolassa. Lisäksi uusi, tiheästi liikennöivä runkolinja 560 (Vuosaari–Myyrmäki) kulkee Malmin aseman kautta ja tarjoaa vaihtoyhteyden Itä-Helsingin suuntaan.

Linjasto on pyritty suunnittelemaan niin, että se tarjoaisi Koillis-Helsingistä vaivattomat yhteydet kantakaupunkiin ja palvelisi myös sekä liityntäliikennettä juna- ja metroasemille että liikennettä Koillis-Helsingin sisällä. Suunnittelussa on pyritty tasavälisiin vuoroväleihin ja tiheään liikenteeseen tiettyjen linjojen yhteisillä osuuksilla.

Suunnitelman valmistuminen

HSL aloitti linjaston suunnittelun syksyllä 2014. Asukkaille työn etenemisestä on kerrottu alusta alkaen Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma -blogissa, joka keräsi työn aikana noin 1800 kommenttia. Lisäksi HSL järjesti suunnitelmaa esitelläkseen ja palautetta saadakseen kolme asukastilaisuutta Koillis-Helsingissä.

Suunnitelman ensimmäinen luonnos julkaistiin juuri ennen joulua 2014. Siitä saadun runsaan palautteen perusteella tehty toinen luonnos julkaistiin 5.2.2015. Toiseen luonnokseen tehtiin vielä joitain pieniä muutoksia, mutta palaute oli huomattavasti ensimmäisestä saatua positiivisempaa. Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma hyväksyttiin HSL:n hallituksessa 26. toukokuuta.

Reittimuutokset

Linja 57 jatketaan Latokartanosta Kontulaan. Muutos tuli voimaan jo elokuussa 2016.

Linja 68 saa uuden numeron 78, ja sitä nopeutetaan muuttamalla linjan reitti kulkemaan Kustaa Vaasan tien ja Lahdenväylän kautta Koskelan liittymään saakka. Samalla Arabian reittiosuus poistuu.

Linjan 69 reitti muuttuu Helsingin keskustassa siten, että linjan päätepysäkki on Kampissa nykyisen Elielinaukion sijaan. Tämä muutos toteutettiin jo syksyllä 2015, koska Helsingin keskustakirjaston rakennustyöt vähentävät bussiliikenteen käytössä olevaa tilaa Töölönlahden alueella. Lisäksi linjan 69 reitti jatketaan elokuussa 2017 Malmilta Sepänmäen ja Alppikylän kautta Jakomäkeen.

Nykyisellä linjatunnuksella 70T ajettavaa linjaa aletaan liikennöidä numerolla 70 ja linjan reittiä muutetaan siten, että reitti kulkee Pukinmäen ja Malmin sairaalan kautta ja päättyy Malmille nykyisen Suutarilan sijaan. Linjaa liikennöidään jatkossa vain arkisin.

Linja 71 jatketaan Savelasta Malmin asemalle. Ruuhka-aikoina joka toinen lähtö ajetaan vain kuormitetuimmalla osuudella Rautatientori–Viikki linjatunnuksella 71B.

Linja 72 muuttuu linjaksi 61 ja perusversion päätepysäkki siirtyy Erätieltä Siltamäkeen. Lisäksi ruuhka-aikana ajetaan linjaa 61T Tapanilan urheilukeskukselle.

Linjan 74 Arabian reittiosuus jää pois ja linja kulkee Kustaa Vaasan tietä Lahdenväylälle. Lisäksi Sepänmäen reittiosuus jää pois ja reitti kulkee Malmin aseman kautta. Linja 74 kulkee jatkossa myös Puistolan aseman kautta ja sen päätepysäkki on Heikinlaaksossa. Linja 74 korvaa Tapanilassa nykyisen liityntälinjan 76A/B.

Linjan 75 reitti muutetaan kulkemaan Lahdenväylää pitkin Jakomäkeen, jolloin Pihlajamäentien ja Tattarinharjuntien osuus jää pois.

Linjan 77 reitti muutetaan kulkemaan Pihlajamäentien ja Tattarinharjuntien kautta. Jakomäessä reitti ei enää kierrä Jakomäentien kautta, koska linjan 75 uusi reitti kulkee tätä kautta.

Linjan 79 reitti jatketaan Malmilta Siltamäen ja Suutarilan kautta Puistolan asemalle, jolloin se korvaa nykyisiä linjoja 70(T), 75A ja 77A. Malmilta reitti kulkee Kirkonkyläntieltä Tapaninvainiontien ja Suutarilantien kautta Siltamäkeen, jolloin matka-aika nopeutuu useilla minuuteilla. Ruuhka-aikoina ajetaan lisäksi vahvistavaa linjaa 79B Siilitie (M)–Latokartano.

Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman mukaisesti nykyinen linja 506 jaettiin kahtia vuonna 2016 ja linjatunnuksella 506 liikennöidään osuutta Viikki–Meilahti. Linjan 506 reittiä jatketaan Viikistä Latokartanonkaaren kautta Myllypuroon elokuussa 2017.

Itäkeskuksesta lähtevän linjan 554 reitti ei enää kulje Malmilta Leppävaaraan vaan Töyrynummen kautta Tapanilan urheilukeskukselle. Malmi – Leppävaara –välille korvaavaksi yhteydeksi tulee uusi linja 553, joka liikennöi Hakunilasta Heikinlaakson, Fallkullan, Malmin, Oulunkylän ja Maunulan kautta Leppävaaraan. Myöhään iltaisin ja viikonloppuisin linja kulkee K-reittiä Lassilan ja Pitäjänmäen kautta kuten nykyinen 554K.

Linjat 75A, 76A, 76B ja 77A lakkautetaan ja ne korvataan edellä mainituilla muiden linjojen reittimuutoksilla.

Yölinjasto muutetaan vastaamaan uutta päiväliikenteen linjastoa.

Suunnitelman perusteet pähkinänkuoressa

  • Kehäradan valmistuminen muuttaa junaliikennettä vuonna 2015, jonka vuoksi junaliikenne kaupunkiradalla Helsingin ja Tikkurilan välillä tihenee ja junalla pääsee jatkossa muun muassa Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Lue lisää Kehäradasta ja Vantaan bussilinjastosta.
  • Elokuussa 2015 aloittaa uusi runkobussilinja 560 Rastila(M) – Vuosaari(M) – Mellunmäki(M) – Kontula(M) – Malmi – Paloheinä – Kuninkaantammi – Myyrmäki. Lue lisää runkolinjasta 560.
  • Joillakin linjoilla matkustetaan hyvin vähän, joillakin matkustus on lisääntynyt voimakkaasti
  • Väkiluku kasvaa uusilla asuinalueilla muun muassa Viikinmäessä ja Alppikylässä
  • Raitiolinjasto muuttuu. Lue lisää raitioliikenteen linjastosuunnitelmasta.
  • Kantakaupungin uudet asuin- ja työpaikka-alueet, kuten Kalasatama ja Keski-Pasila, muuttavat matkustustarpeita.

Päivitetty 27.5.2015

Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma

Tulevien linjojen reitit ja vuorovälit

Kommentit

Olen nyt muutaman päivän käyttänyt bussia 61T Oulunkylästä Sidekujalle ja takaisin. Bussiyhteys on toiminut hyvin, mutta illalla jouduin käyttämään 554 bussia Santerlantielle ja sieltä vaihdoin bussiin 61. Vaihtoaikakin oli sopivan pieni. Viikonloppuisin tulee ongelmia, kun bussi 61T ei kulje. Toivottavasti vaihto bussista 61 bussiin 554 ja toisin päin Santerlantiellä onnistuu hyvin, ettei tarvitse odotella 10 minuuttia enempää.

Onko runkolinjalle 560 tulossa vaihtomahdollisuus Tuusulanväylän busseihin Yhdyskunnantiellä?

Hei, kumma että vuorovälit pitenevät Alppikylässä (77) vaikka se on yksi uusista asuinalueista ja kasvukeskuksista ?

Pakko vielä valittaa tuon 70t linjan lopettamisesta. Laitoin jo palautetta, mutta en ikinä saanut vastausta. (2kk sitten) Siltamäessä Hoasin asuntoja, josta opiskelijat matkaavat esimerkiksi kumpulan kampukselle 70t bussilla. Nyt muutosten myötä kaikille opiskelijoille tulee matkaan pakollinen bussin vaihto, kun ennen pääsi suoraan. Jatkossa menen omalla autolla.

Maanantaina siis siirryn oman auton käyttäjäksi, koska 74 viedään pois Ala-Malmilta, eikä mitään tule tilalle. 77A lopetetaan, ja tilalle tuleva 69 noudattaa samoja vuorovälejä kuin 77A. Vaikka aluksi luvattiin, että koska 74 viedään pois, lisätään huomattavasti 69 vuoroja, ettei Sunnuntaipalstojen ja Nallenmäen alueen tilanne huonone. Mutta ne lupaukset ovat unohtuneet. Aluellemme rakennetaan kohta lisää asuntoja monelle sadalle asukkaalle, mutta sekään ei näköjään merkitse mitään. Joten vedän tilanteesta omat johtopäätökseni.

kovin innokkaasti olette poistamssa nimenomaa Pihajamäen linjoja: poistuu 71v ja 79 ja 70Tn korvaava 70 kulksi vain arkisin. Yhteys junalle huononee erityisesti, vuoroväli on pysäkillä jo nyt niin pitkä, ettei ussia kannata juuri odotella -79 on tähän asti ollut paras ja varmin linja Pukimäen asemalle. Olen hyvin vihainen, mutta minkäs teen. 560 kulkee lähes tyhjänä Malmilta Myyrmäkeen 10 min välein, meidän palvelutaso kaupunkiin ei ylllä samaan. Olisitte voimeet merkitälinjasto karttaan pysäkit. Nimiä en olisi tarvinnut, mutta edes paikat. Kovin ollaan toisisijaisia keskustaan verrattuna, sinne tehdään karttoja jopa kahtena versiona.
Ei ole muuten tullut koillisen linjakartta meille eikämonelle muullekaan. Me, jotka emme halua turhaa mainospostia emme saa myöskään kaupungin tiedotteita. Kirjastosta haetaan, jos tiedetään etsiä.

Hei!
61T näyttää korvaavan aika hyvin poistuvaa 72 linjaa, paitsi viikonloppuisin. Kiitos kuitenkin tästä arkiliikenteestä. Se on suuri apu Töyrynummella asuville asukkaille, koululaisista eläkeläisiin. Yrttimaantielle on laitettu 61T linjan bussilinjamerkinnät pysäkeille, mutta siitä eteenpäin, esim. Pukinmäessä ja Käskynhaltijantiellä ja lähtöasemalla Rautatientorilla näkyy vain linja 61 (pääteasemana Siltamäki - kaupungista tullessa). Kulkeeko ja pysähtyykö bussi 61T varmasti niillä pysäkeillä, mihin on merkitty vain linja 61? Ja pitävätkö uudessa reittioppaassa olevat aikataulut paikkansa?

Linja 61 ja sen variaatio 61T kulkevat samaa reittiä Rautatientorilta aina Suutarilantien ja Yrttimaantien risteykseen saakka eli kyllä käyttävät samoja pysäkkejä. Reittioppaaseen on jo viety talven 2017-2018 aikataulut, joten niitä voi tutkia viemällä päivämäärän 14.8. päivään.

Olisin kyllä toivonut että arkisin 61T liikennöinti olisi jatkunut myöhempään, vaikka sitten harvennetuin vuoroin?? Myös viikonloput menevät säätämiseksi, toivottavasti 61 ja 554 kohtaavat jossain niin että selviäisi edes vaihtoyhteydellä (ja vielä kulkisivat jota kuin samoihin aikoihin)
Ei tämä "uudistus" nyt ihan nappiin mennyt kohdallamme, työmatkat iltaisin ja vkl hankaloituvat ihan kunnolla.

Pidän erikoisena, että joukkoliikenteen linjastosuunnittelua pelataan nollasummapelinä, jossa asukkaat laitetaan toisiaan vasten. Linjojen kehittämisen tulisi palvella kaikkien etua, ei heikentää toisten palveluja. Kausilippu ei ole ilmainen. Silti voitaneen todeta, että Helsingin keskustan välittömällä lähialueella asuvilla tulisi olla tiheimmät mahdolliset reittivuorot, jottei muodostuisi houkutusta siirtyä takseihin / omiin autoihin ja sitä kautta ruuhkauttaa keskustaa entisestään. 68, 74 linjojen siirto pois Hämeentieltä on yksinkertaisesti huono ajatus, koska se heikentää olennaisesti liikkumista Arabia-Toukolan pohjoisosien sekä Vanhankaupungin eteläosien alueelta keskustaan ja takaisin etenkin ruuhka-aikojen ulkopuolella. Läheskään kaikki alueen asunnot eivät sijaitse mielekkäällä etäisyydellä raitiovaunuverkosta. Vaikka Kustaa Vaasan tie on linnuntietä suhteellisen lähellä, sen pysäkkien käyttö edellyttää noin vartin kävelyä valaitsemattomassa ja päällystämättömässä, mäkisessä puistossa sekä monikaistatien ylittämistä. Ei kuulosta mielekkäältä ajatukselta useimpina vuoden- tai tiettyinä vuorokaudenaikoina. Siirtymät kasvavat kerralla lähes kilometrillä ja muuttuvat mainitun puistoylityksen vuoksi esim. liikuntaesteisille paikoin mahdottomiksi.Tähän päälle vielä jäljelle jäävän 71 linjan mahdollinen siirto Kalasatamaan, niin ei voi kuin ihmetellä. HSL: heikkoa suunnittelua, heikkoa viestintää, heikkoa palvelua. Ainoa positiivinen puoli on laajentunut kaupunkipyöräverkosto.

Oletpa itsekäs...Katsos kun ihmisiä asuu muuallakin ja vaikka tunnetkin olevasi maailman napa niin tässä asiassa pitää olla tasa-arvo ja myös kauempaa tulevilla on oltava hyvät yhteydet. Uskomaton kommentti ja menehän itseesi.

Nykyinen linjan 68 reitti on jumalattoman hidas kapeita katuja, töyssyjä ja liikennevaloin varustettuja suojateitä pitkin. Oikaisu siten että palvellaan alue, jossa ei kulje raitiovaunuja, ja ohitetaan Arabia, jota palvelee suoraan keskustaan 10 min välein kulkeva raitiovaunu, on erinomainen ratkaisu, eikä Arabian asukkaiden mielipiteestä tule välittää.

Jokaisen alueen asukas tietenkin haluaisi, että juuri hänen alueensa kautta kulkisi mahdollisimman paljon busseja kokonaisuuden kustannuksella, mutta ammattimaisten liikennesuunnittelijoiden tulee tarkastella kokonaisuutta, ja tässä tapauksessa kokonaisuus on se, että Arabiasta menee jatkossakin keskustaan 10 min välein raitiovaunu + keskustaan 10 min välein bussi + muualle kulkevia linjoja.

Mikäli linjan 71 kapasiteetti osoittautuu liian pieneksi, linjan 78 kohdalla on mahdollista saada säästöjä päättämällä se Sörnäisten metroasemalle ja käyttämällä nämä rahat linjan 71 tihentämiseen. Linjan 68/78 ensisijainen funktio on se, että pääsee Viikistä ja Latokartanosta koilliseen kantakaupunkiin, ei Arabiasta keskustaan eikä myöskään Viikistä ja Latokartanosta keskustaan. Esimerkiksi Viikin tiedepuiston pysäkiltä pääsee joka tapauksessa vartissa keskustaan vaihtamalla Oulunkylän asemalla.

Ihmetyttää bussilinjan 79 reitin muutos. Sitä perustellaan vain nopeudella. Paitsioon jäävät suurin osa Pihlajamäestä, Savela ja Pukinmäen asemaseutu. Linjaa sanotaan runkolinjaksi. Mainittakoon, että muutkin hienot (oikeasti) runkolinjat 550 ja 560 jättävät Pihlajamäen ja Pukinmäen väliin. On paljon kuljettu Pukinmäen aseman pysäkiltä joko Viikkiin tai Herttoniemeen. Havaintojen mukaan pysäkit Pukinmäen asema - Pihlajamäentie ovat olleet ahkerassa käytössä, aina nousee ja/tai jää ihmisiä. Poikittaislinjoja ei käytetä niiden nopeuden vuoksi, vaan suorien yhteyksien vuoksi. Kiireiset käyttävät autoa tai raideliikennettä vaihdoilla ja kynnelle kykenevät polkupyörää. Perille pääsyä yhdellä kulkuneuvolla arvostavat vanhemmat ihmiset, pikkulasten tai isojen kantamusten kanssa kulkevat.

Voisiko HSL kertoa mitkä bussit ovat oikeasti runkolinjoja. Olen itse ymmärtänyt että oranssit bussit ovat runkolinjoja mutta vähän väliä kuulee puhuttavan esim. Runkolinjaista 615, 611 jne. Ne eivät taida olla runkolinjoja eikä myöskään mielestäni 79.

Valitettavasti täytyy todeta, että siirryn aktiivisemmaksi oman auton käyttäjäksi!

Kirkonkyläntien ja Siltakyläntien risteyksen ympäristössä asuvat jäävät melkomoiseen mottiin. Pääsy keskustaan harvenee, myös matka pysäkille Malmille mentäessä pitenee huomattavasti. Alueella asuu runsaasti sekä Viikin että Kumpulan kampuksella opiskelevia, joiden matkoista tulee melkomoista vaihtorumbaa nykyisen suoran yhteyden sijaan. Itsekin opiskelijana toivoisin linjaa joka kulkisi edelleen Kirkonkyläntien (kokonaisuudessaan), Viikin ja Kumpulan kampusten kautta. Lisäksi itse kaipaan suoraa yhteyttä Kamppiin.
Täytyy valitettavasti todeta jälleen kerran, että HSL tekee kaikkensa pakottaakseen ihmiset yksityisautoijoiksi. Kannattaisi muutoksia miettiessä pitää mielessä, että työssä käyvät sekä opiskelijat ovat valinneet asuinpaikkansa yleensä hyvien yhteyksien ja vaivattoman kulkemisen perusteella. Siksi linjoja muutettaessa nämä näkökohdat kannattaisi pitää mielessä. Nyt nämä muutokset sekoittavat nämä ja pidentävät kohtuuttomasti työ- ja koulumatkoja.

Alla oleviin viesteihin pieni korjaus. Suunnitelma tulee voimaa eloluussa 2017 eikä 2018 niin kuin useissa kommenteissa on. Keskustelu ja kommentointi suuñnitelmasta alkoi jo vuonna 2014.

Kyllä, mutta Arabianrannasta saadut kommentit on mahdollista huomioida vasta 2018 sillä bussilinjat ovat ilmeisesi aina vuodeksi suunniteltu ja niillä mennään. Muutokset tosiaan voimaan 2017 ja mahdolliset korjaukset 2018. HSL:n perustelu Arabian heikennyksiin, kun on ollut ettei linjoja ole vaadittu, joka on mielestäni erikoinen tapa suunnitella linjastoa. Nyt on ainakin kommetteja täältäkin saatu ja vaikutusta tällä voi olla aikaisintaan 2018.

Mielestäni teillä on kyllä paremmat yhteydet kun monella muulla kun katsoo teidän omiakin kommentteja. En vain ymmärrä mistä valitatte kun yhteydet ovat kunnossa. On todella hyvä että kauempaa tulevien yhteyksiä eli Koillis-Helsingin yhteyksiä on parannettu. Siitähän suunnitelmassa oli kyse ja jos teillä on edelleenkin itsekin mainitsemanne yhteydet niin olisitte tyytyväisiä. Muuallekin rakennetaan koko ajan eikä Arabianranta ole maailman napa.

Tarkensin vain näitä mainitsemiasi vuosilukuja ja korjasin väärinkäsitystäsi, miksi 2018 kommenteissa esiintyy. En ymmärrä miksi näet tuollaisen jatkokommentin asiallisena tai tarpeellisena. Tämä matkustajien keskenään väittely ja "maailman navan" etsintä on turhaa. Toivot yhdessä kommentissa pysäkkien välien pidennyksiä Kallioon samaksi kuin ilmeisesti aivan eri asukastiheyden kotikadullasi ja toivot heikennyksiä Arabiaan. Tämä ei kuulosta kehittämiseltä :)

Linjasto on per 25.5.2017 kunnossa mitä ilmeisesti tarkoitat, mutta kuten suunnitelmasta huomaat se heikkenee oleellisesti syksyllä. Tästä on nyt kysymys ja jos tämä on se foorumi, jota HSL näkee vaikutuskanavaksi, niin käytämme tätä. Nyt linjojen porrastus aikatauluissa toimii hyvin jne enkä näe nykytilassa ongelmia, jos tämän suhteen on epäselvyyttä ollut. On järkevää parantaa julkista liikennettä ja hyvä jos näin jossain tapahtuu, mutta Arabiassa käy päinvastoin. Kommenttien määrä Arabiasta toivottavasti huomioidaan 2018, näin HSL kertoo toimivansa. Oma linja olisi toki hienoa, mutta HSLn mukaan yksi uusi linja on kallis. Tällä tarkoitan, että Arabian läpi kulkevan linjan on varmaan järkeväkin aloittaa jostain kauempaa. Mukava olisi tietysti istua tyhjään bussiin, mutta epäilen että HSL haluaa linjalle pidemmän reitin ja halu nopeuttaa on tällöin pysyvä ongelma. Pidempi reitti palvelee myös muita kuin Arabiaa vaikka se ei aina siltä tuntuisi kts mitä kävi puolityhjälle 68X linjalle.

Toivottavasti HSL kuuntelee myös arabialaisia ja huomioi kommentoinnin, joka jatkuu edelleen...

Toivottavasti HSL kohtelee kaikkia alueita tasa-arvoisesti ja mielestäni teillä on myös elokuussa erinomaiset yhteydet, joten en edelleenkään ymmärrä kitinää. Mutta HSL varmaan seuraa tilannetta ja kiitän HSL:ää yhteyksien parantamisesta ja kiertelyn vähentämisestä.

Mielenkiintoista seurata, kuinka täällä Arabianrannan asukkaat huutavat kovaan ääneen sitä, että kauempaa kaupungin alueella asuvien matka-aikoja pitää pidentää, jotta heillä säilyvät "ansioittensa mukaiset" yhteydet Sörnäisiin ja Rautatientorille. Olkoonkin, että kyseessä on minuuttien erosta, kyse on ennen kaikkea myös tuntumasta, että matka on sujuva. Samalla kyse voi hyvin olla juuri niistä ratkaisevista minuuteista, jotka kallistavat bussimatkaajan käyttämään omaa autoaan. No - tämähän ei Arabianrannan asukkaita hetkauta. Eikä se loppujen lopuksi hetkauta myöskään HSL:ää, jota matkustajapalaute ja sujuvien yhteyksien tarjoaminen ei kiinnosta.

Toivon todellakin, että koillisen asukkaita ei vuonna 2018 rangaista johtamalla uudelleen jokin linja Hämeentien pohjoisosan töyssyille ja kavennuksille. Arabianrantaan on kuitenkin helppoa, niin haluttaessa, johtaa aivan oma bussilinja keräämään sieltä matkustajat keskustaan. Kyse on vain ja ainoastaan HSL:n palveluhalusta.

Jos asetut miettimään asiaa Arabian kannalta ja miten suunnitelma on ajettu läpi pääset kokonaisuudesta parempaan ymmärrykseen. En tiedä mistä ansioista on kyse muusta kuin juuri sujuvan joukkoliikenteen järjestämisestä. Jos muistat linjan 68X tiedät mistä puhun. Joidenkin Express-linja on kokonaisuuden kannalta huono asia. Jos kaikki ovat kuitenkin matkalla keskustaan on aika luonnollista, että maantieteellinen sijainti merkitsee paljon. Se, että Arabia on nopea kiertää ei kuulosta sujuvalta joukkoliikenteeltä.

Samat esittämäsi argumentit pätevät myös Arabiaan mm yksityisautoilusta. Arabiaa kiinnostaa sujuva joukkoliikenne asuinalueellaan, kuten sinua joten en näe keskinäisellä väittelyllä saavutettavan mitään. Ymmärtänet arabialaisten "huutavan", koska heikennykset ovat kovia ja heidän ääntä ei ole edes kuultu ennen tätä. Annetaan siis äänen kuulua nyt, jos 2018 saisimme tällä keinoin tilannetta korjattua, eikö sen tarvitse tarkoittaa 2017 uudistusten täyttä kumoamista. 68X tyyppinen ratkaisu voisi jo tänäpäivänä toimia ja oma linja olisi tietysti hienoa, kunnes joku keksii että linja voisi lähteä jo Latokartanosta tms ;)

Toivottavasti muidenkin pitkän matkan linjojen kuten 611,614 sekä 615 reittejä lyhennettäisiin ja yhden pysäkin väliä matkustavia karsittaisiin. HSL on ilmoittanut meille pitkän matkan takaa tuleville, että 800 m. on hyväksyttävä kävelymatka. Tämän pitää päteä myös Kallion, Vallilan sekä Arabianrannan alueilla. Mäkelänkadulla sekä Hämeentiellä voisi pysäkkien väliä harventaa reippaasti niin bussit pääsisivät jouhevammin läpi näiden alueiden, joissa usein matkustajia on nuori aikuinen, joka ei viitsi kävellä yhtään. Ruuhka-aikaan nämä yhden pysäkin ihmeet hidastavat todella paljon matkustusaikaa kun voisivat hyvin kävellä tai pyöräillä nyt kun kaupunkipyörät ovat näillä alueilla.

Huutoäänestys linjastosuunnitelmasta kuulostaa todella huonolta idealta. Muutoksen tiedotuksen epäonnistuminen tuntuu tahalliselta. HSL:n väittämien todenmukaisuus testataan vuonna 2018, kun nyt Arabianrannasta kommentteja on saatu.

Päätöksenä ajattaa jäljelle jääviä linjoja Arabianrannan asuinalueen ohi pitkin Kustaa Vaasan tietä pohjautuu kyseisten linjojen nopeuttamiseen (muutama vuosi sitten kokeiltiin 68X linjaa, mutta onneksi virhe korjattiin silloin pian). Nopeuttaminen on tietysti mukavaa Rautatientoria kauempana asuvien kannalta, mutta julkisen liikenteen tarkoitus lienee poimia reitin varrelta matkustajia kyytiin, eikä ajaa suurta väylää ohi. "Linjojen kannattavuuden optimointia" voisi hieman avata.

Hei! Oletteko tulleet ajatelleeksi "oikaistessanne" linjan 79 reittiä, että Pihlajamäen ostoskeskuksen kautta kulkee enää sen jälkeen Malmille vain yksi bussi jos linja 71:n kulkua jatketaan Savelasta Malmille. Reitin varrella on paljon suuria taloja ja kaksi koulua sekä urheilukenttä, joilla on suuri käyttäjä määrä ja julkista liikennettä nimenomaan. Pihlajamäentietä kulkee jo useampi bussi. Eikö siis voisi vielä harkita 79:n reittiä Rapakiventien ja Meripihkantien kautta.

Voisiko joku HSL:llä tehdä yhden kartan, johon on merkitty kaikki linjat. Yksittäisiä linjakortteja katsomalla on erittäin hankalaa selvittää millä pääsee minnekin, kun täytyy tehdä vaihtoja. Lisäksi olisi toivottavaa käyttää riittävän tarkkaa karttaa, sillä näistä nykyisistä ei saa selvää kadunnimistä! Ja vielä pienenä toiveena: reitit eri väreillä sen mukaan minä päivinä ne liikennöivät (ma-pe, ma-la, ma-su). Kiitos jo etukäteen!

Kiitos kommentista! Meillä on parhaillaan tekeillä uudet verkkosivut Koillis-Helsingin linjastouudistuksesta, ja sinne olemme tekemässä myös karttaa Koillis-Helsingin linjastosta kokonaisuudessaan. Siinä pyrimme kuvaamaan linjastoa niin, että mukana ovat kaikki linjat, mutta useamman linjan yhdistelmänä syntyvät tiheän vuorovälin yhteydet olisi kuvattu paksummin viivoin. Tämän lisäksi olemme tekemässä karttoja linjastosta alueittain niin kutsuttuina linjakimppuina, mikä auttaa kokonaisuuden hahmottamisessa: siis niin, että meillä olisi yksi kartta Jakomäkeen kulkevista linjoista, toinen Suutarilaan ja Siltamäkeen kulkevista linjoista ja niin edelleen. Yritämme saada nämä kartat julki mahdollisimman pian.

Linjan 72 tai korvaavan linjan 61 reitti nykyisen 72 linjan reitillä on tärkeää Töyrynummen liikenteen takia. Olen matkustanut päivittäin bussilla 72 eri aikoina, myös keskipäivällä. Bussissa on ollut runsaasti matkustajia myös iltapäivällä, kun koulut ovat loppuneet. Yrttimaantien pysäkeiltä on aamuisin tullut bussiin melkein 20 ihmistä ja iltapäivällä koulujen loputtua siellä on ollut vielä paljon koululaisia, jotka ovat tulleet esim. Oulunkylästä ja Pukinmäestä kyytiin. Kun matkakortteja on näytetty, niistä ei käy ilmi, millä pysäkeillä matkustajat ovat poistuneet bussista. Vetoan edelleen päättäjiin, että säilyttäisitte linjan 72 sellaisenaan tai korvaavan 61 linjan 72 linjan mukaisena tai että ainakin laittaisitte bussin 61 kulkemaan Yrttimaantien ja Yläkaskentien kautta Siltamäkeen. Suoraan Suutarinlantieltä Siltamäkeen on vain yksi pysäkki, Yrttimaantien ja Yläkaskentien kautta useita, myös katoksellisia pysäkkejä. Mutta myös Tapanilan erälle menevä linja olisi tärkeää, koska myös siellä käy paljon mm. keskustasta, Oulunkylästä ja Pukinmäestä matkustavia nuoria harrastamassa eri urheilulajeja. Lasten ja nuorten turvallisuuden kannalta on tärkeää, että on toimivat bussiyhteydet, joilla pääsee nopeasti kotiin ja harrastuksiin.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.