Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma

Koillis-Helsingin bussilinjasto uudistuu elokuussa 2017, kun syysliikenteen aikataulut astuvat voimaan. Uudistuksen tarkoituksena on saada linjasto vastaamaan paremmin muuttuneita liikennetarpeita.

Koillis-Helsingin nykyinen bussilinjasto on suunniteltu noin 20 vuotta sitten, kun Tikkurilan kaupunkirata otettiin käyttöön ja junaliikenne Helsingin ja Tikkurilan välillä tiheni. Linjasto ei kuitenkaan ole nykytilanteessa paras mahdollinen: osalla bussilinjoista matkustajamäärät ovat jääneet vähäisiksi, ja eri linjoja on vaikea saada kulkemaan keskenään tasaisin vuorovälein.

HSL:n liikenteessä tapahtui vuonna 2015 myös kaksi suurta muutosta, jotka vaikuttivat merkittävästi Koillis-Helsinkiin. Kehäradan liikenteen alettua pääradan junaliikenne lisääntyi, minkä seurauksena junat ovat kulkeneet entistä tiheämmin myös ruuhka-aikojen ulkopuolella Malmilla ja Puistolassa. Lisäksi uusi, tiheästi liikennöivä runkolinja 560 (Vuosaari–Myyrmäki) kulkee Malmin aseman kautta ja tarjoaa vaihtoyhteyden Itä-Helsingin suuntaan.

Linjasto on pyritty suunnittelemaan niin, että se tarjoaisi Koillis-Helsingistä vaivattomat yhteydet kantakaupunkiin ja palvelisi myös sekä liityntäliikennettä juna- ja metroasemille että liikennettä Koillis-Helsingin sisällä. Suunnittelussa on pyritty tasavälisiin vuoroväleihin ja tiheään liikenteeseen tiettyjen linjojen yhteisillä osuuksilla.

Suunnitelman valmistuminen

HSL aloitti linjaston suunnittelun syksyllä 2014. Asukkaille työn etenemisestä on kerrottu alusta alkaen Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma -blogissa, joka keräsi työn aikana noin 1800 kommenttia. Lisäksi HSL järjesti suunnitelmaa esitelläkseen ja palautetta saadakseen kolme asukastilaisuutta Koillis-Helsingissä.

Suunnitelman ensimmäinen luonnos julkaistiin juuri ennen joulua 2014. Siitä saadun runsaan palautteen perusteella tehty toinen luonnos julkaistiin 5.2.2015. Toiseen luonnokseen tehtiin vielä joitain pieniä muutoksia, mutta palaute oli huomattavasti ensimmäisestä saatua positiivisempaa. Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma hyväksyttiin HSL:n hallituksessa 26. toukokuuta.

Reittimuutokset

Linja 57 jatketaan Latokartanosta Kontulaan. Muutos tuli voimaan jo elokuussa 2016.

Linja 68 saa uuden numeron 78, ja sitä nopeutetaan muuttamalla linjan reitti kulkemaan Kustaa Vaasan tien ja Lahdenväylän kautta Koskelan liittymään saakka. Samalla Arabian reittiosuus poistuu.

Linjan 69 reitti muuttuu Helsingin keskustassa siten, että linjan päätepysäkki on Kampissa nykyisen Elielinaukion sijaan. Tämä muutos toteutettiin jo syksyllä 2015, koska Helsingin keskustakirjaston rakennustyöt vähentävät bussiliikenteen käytössä olevaa tilaa Töölönlahden alueella. Lisäksi linjan 69 reitti jatketaan elokuussa 2017 Malmilta Sepänmäen ja Alppikylän kautta Jakomäkeen.

Nykyisellä linjatunnuksella 70T ajettavaa linjaa aletaan liikennöidä numerolla 70 ja linjan reittiä muutetaan siten, että reitti kulkee Pukinmäen ja Malmin sairaalan kautta ja päättyy Malmille nykyisen Suutarilan sijaan. Linjaa liikennöidään jatkossa vain arkisin.

Linja 71 jatketaan Savelasta Malmin asemalle. Ruuhka-aikoina joka toinen lähtö ajetaan vain kuormitetuimmalla osuudella Rautatientori–Viikki linjatunnuksella 71B.

Linja 72 muuttuu linjaksi 61 ja perusversion päätepysäkki siirtyy Erätieltä Siltamäkeen. Lisäksi ruuhka-aikana ajetaan linjaa 61T Tapanilan urheilukeskukselle.

Linjan 74 Arabian reittiosuus jää pois ja linja kulkee Kustaa Vaasan tietä Lahdenväylälle. Lisäksi Sepänmäen reittiosuus jää pois ja reitti kulkee Malmin aseman kautta. Linja 74 kulkee jatkossa myös Puistolan aseman kautta ja sen päätepysäkki on Heikinlaaksossa. Linja 74 korvaa Tapanilassa nykyisen liityntälinjan 76A/B.

Linjan 75 reitti muutetaan kulkemaan Lahdenväylää pitkin Jakomäkeen, jolloin Pihlajamäentien ja Tattarinharjuntien osuus jää pois.

Linjan 77 reitti muutetaan kulkemaan Pihlajamäentien ja Tattarinharjuntien kautta. Jakomäessä reitti ei enää kierrä Jakomäentien kautta, koska linjan 75 uusi reitti kulkee tätä kautta.

Linjan 79 reitti jatketaan Malmilta Siltamäen ja Suutarilan kautta Puistolan asemalle, jolloin se korvaa nykyisiä linjoja 70(T), 75A ja 77A. Malmilta reitti kulkee Kirkonkyläntieltä Tapaninvainiontien ja Suutarilantien kautta Siltamäkeen, jolloin matka-aika nopeutuu useilla minuuteilla. Ruuhka-aikoina ajetaan lisäksi vahvistavaa linjaa 79B Siilitie (M)–Latokartano.

Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman mukaisesti nykyinen linja 506 jaettiin kahtia vuonna 2016 ja linjatunnuksella 506 liikennöidään osuutta Viikki–Meilahti. Linjan 506 reittiä jatketaan Viikistä Latokartanonkaaren kautta Myllypuroon elokuussa 2017.

Itäkeskuksesta lähtevän linjan 554 reitti ei enää kulje Malmilta Leppävaaraan vaan Töyrynummen kautta Tapanilan urheilukeskukselle. Malmi – Leppävaara –välille korvaavaksi yhteydeksi tulee uusi linja 553, joka liikennöi Hakunilasta Heikinlaakson, Fallkullan, Malmin, Oulunkylän ja Maunulan kautta Leppävaaraan. Myöhään iltaisin ja viikonloppuisin linja kulkee K-reittiä Lassilan ja Pitäjänmäen kautta kuten nykyinen 554K.

Linjat 75A, 76A, 76B ja 77A lakkautetaan ja ne korvataan edellä mainituilla muiden linjojen reittimuutoksilla.

Yölinjasto muutetaan vastaamaan uutta päiväliikenteen linjastoa.

Suunnitelman perusteet pähkinänkuoressa

  • Kehäradan valmistuminen muuttaa junaliikennettä vuonna 2015, jonka vuoksi junaliikenne kaupunkiradalla Helsingin ja Tikkurilan välillä tihenee ja junalla pääsee jatkossa muun muassa Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Lue lisää Kehäradasta ja Vantaan bussilinjastosta.
  • Elokuussa 2015 aloittaa uusi runkobussilinja 560 Rastila(M) – Vuosaari(M) – Mellunmäki(M) – Kontula(M) – Malmi – Paloheinä – Kuninkaantammi – Myyrmäki. Lue lisää runkolinjasta 560.
  • Joillakin linjoilla matkustetaan hyvin vähän, joillakin matkustus on lisääntynyt voimakkaasti
  • Väkiluku kasvaa uusilla asuinalueilla muun muassa Viikinmäessä ja Alppikylässä
  • Raitiolinjasto muuttuu. Lue lisää raitioliikenteen linjastosuunnitelmasta.
  • Kantakaupungin uudet asuin- ja työpaikka-alueet, kuten Kalasatama ja Keski-Pasila, muuttavat matkustustarpeita.

Päivitetty 27.5.2015

Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma

Tulevien linjojen reitit ja vuorovälit

Kommentit

Valitettavasti täytyy todeta, että siirryn aktiivisemmaksi oman auton käyttäjäksi!

Kirkonkyläntien ja Siltakyläntien risteyksen ympäristössä asuvat jäävät melkomoiseen mottiin. Pääsy keskustaan harvenee, myös matka pysäkille Malmille mentäessä pitenee huomattavasti. Alueella asuu runsaasti sekä Viikin että Kumpulan kampuksella opiskelevia, joiden matkoista tulee melkomoista vaihtorumbaa nykyisen suoran yhteyden sijaan. Itsekin opiskelijana toivoisin linjaa joka kulkisi edelleen Kirkonkyläntien (kokonaisuudessaan), Viikin ja Kumpulan kampusten kautta. Lisäksi itse kaipaan suoraa yhteyttä Kamppiin.
Täytyy valitettavasti todeta jälleen kerran, että HSL tekee kaikkensa pakottaakseen ihmiset yksityisautoijoiksi. Kannattaisi muutoksia miettiessä pitää mielessä, että työssä käyvät sekä opiskelijat ovat valinneet asuinpaikkansa yleensä hyvien yhteyksien ja vaivattoman kulkemisen perusteella. Siksi linjoja muutettaessa nämä näkökohdat kannattaisi pitää mielessä. Nyt nämä muutokset sekoittavat nämä ja pidentävät kohtuuttomasti työ- ja koulumatkoja.

Alla oleviin viesteihin pieni korjaus. Suunnitelma tulee voimaa eloluussa 2017 eikä 2018 niin kuin useissa kommenteissa on. Keskustelu ja kommentointi suuñnitelmasta alkoi jo vuonna 2014.

Kyllä, mutta Arabianrannasta saadut kommentit on mahdollista huomioida vasta 2018 sillä bussilinjat ovat ilmeisesi aina vuodeksi suunniteltu ja niillä mennään. Muutokset tosiaan voimaan 2017 ja mahdolliset korjaukset 2018. HSL:n perustelu Arabian heikennyksiin, kun on ollut ettei linjoja ole vaadittu, joka on mielestäni erikoinen tapa suunnitella linjastoa. Nyt on ainakin kommetteja täältäkin saatu ja vaikutusta tällä voi olla aikaisintaan 2018.

Mielestäni teillä on kyllä paremmat yhteydet kun monella muulla kun katsoo teidän omiakin kommentteja. En vain ymmärrä mistä valitatte kun yhteydet ovat kunnossa. On todella hyvä että kauempaa tulevien yhteyksiä eli Koillis-Helsingin yhteyksiä on parannettu. Siitähän suunnitelmassa oli kyse ja jos teillä on edelleenkin itsekin mainitsemanne yhteydet niin olisitte tyytyväisiä. Muuallekin rakennetaan koko ajan eikä Arabianranta ole maailman napa.

Tarkensin vain näitä mainitsemiasi vuosilukuja ja korjasin väärinkäsitystäsi, miksi 2018 kommenteissa esiintyy. En ymmärrä miksi näet tuollaisen jatkokommentin asiallisena tai tarpeellisena. Tämä matkustajien keskenään väittely ja "maailman navan" etsintä on turhaa. Toivot yhdessä kommentissa pysäkkien välien pidennyksiä Kallioon samaksi kuin ilmeisesti aivan eri asukastiheyden kotikadullasi ja toivot heikennyksiä Arabiaan. Tämä ei kuulosta kehittämiseltä :)

Linjasto on per 25.5.2017 kunnossa mitä ilmeisesti tarkoitat, mutta kuten suunnitelmasta huomaat se heikkenee oleellisesti syksyllä. Tästä on nyt kysymys ja jos tämä on se foorumi, jota HSL näkee vaikutuskanavaksi, niin käytämme tätä. Nyt linjojen porrastus aikatauluissa toimii hyvin jne enkä näe nykytilassa ongelmia, jos tämän suhteen on epäselvyyttä ollut. On järkevää parantaa julkista liikennettä ja hyvä jos näin jossain tapahtuu, mutta Arabiassa käy päinvastoin. Kommenttien määrä Arabiasta toivottavasti huomioidaan 2018, näin HSL kertoo toimivansa. Oma linja olisi toki hienoa, mutta HSLn mukaan yksi uusi linja on kallis. Tällä tarkoitan, että Arabian läpi kulkevan linjan on varmaan järkeväkin aloittaa jostain kauempaa. Mukava olisi tietysti istua tyhjään bussiin, mutta epäilen että HSL haluaa linjalle pidemmän reitin ja halu nopeuttaa on tällöin pysyvä ongelma. Pidempi reitti palvelee myös muita kuin Arabiaa vaikka se ei aina siltä tuntuisi kts mitä kävi puolityhjälle 68X linjalle.

Toivottavasti HSL kuuntelee myös arabialaisia ja huomioi kommentoinnin, joka jatkuu edelleen...

Toivottavasti HSL kohtelee kaikkia alueita tasa-arvoisesti ja mielestäni teillä on myös elokuussa erinomaiset yhteydet, joten en edelleenkään ymmärrä kitinää. Mutta HSL varmaan seuraa tilannetta ja kiitän HSL:ää yhteyksien parantamisesta ja kiertelyn vähentämisestä.

Mielenkiintoista seurata, kuinka täällä Arabianrannan asukkaat huutavat kovaan ääneen sitä, että kauempaa kaupungin alueella asuvien matka-aikoja pitää pidentää, jotta heillä säilyvät "ansioittensa mukaiset" yhteydet Sörnäisiin ja Rautatientorille. Olkoonkin, että kyseessä on minuuttien erosta, kyse on ennen kaikkea myös tuntumasta, että matka on sujuva. Samalla kyse voi hyvin olla juuri niistä ratkaisevista minuuteista, jotka kallistavat bussimatkaajan käyttämään omaa autoaan. No - tämähän ei Arabianrannan asukkaita hetkauta. Eikä se loppujen lopuksi hetkauta myöskään HSL:ää, jota matkustajapalaute ja sujuvien yhteyksien tarjoaminen ei kiinnosta.

Toivon todellakin, että koillisen asukkaita ei vuonna 2018 rangaista johtamalla uudelleen jokin linja Hämeentien pohjoisosan töyssyille ja kavennuksille. Arabianrantaan on kuitenkin helppoa, niin haluttaessa, johtaa aivan oma bussilinja keräämään sieltä matkustajat keskustaan. Kyse on vain ja ainoastaan HSL:n palveluhalusta.

Jos asetut miettimään asiaa Arabian kannalta ja miten suunnitelma on ajettu läpi pääset kokonaisuudesta parempaan ymmärrykseen. En tiedä mistä ansioista on kyse muusta kuin juuri sujuvan joukkoliikenteen järjestämisestä. Jos muistat linjan 68X tiedät mistä puhun. Joidenkin Express-linja on kokonaisuuden kannalta huono asia. Jos kaikki ovat kuitenkin matkalla keskustaan on aika luonnollista, että maantieteellinen sijainti merkitsee paljon. Se, että Arabia on nopea kiertää ei kuulosta sujuvalta joukkoliikenteeltä.

Samat esittämäsi argumentit pätevät myös Arabiaan mm yksityisautoilusta. Arabiaa kiinnostaa sujuva joukkoliikenne asuinalueellaan, kuten sinua joten en näe keskinäisellä väittelyllä saavutettavan mitään. Ymmärtänet arabialaisten "huutavan", koska heikennykset ovat kovia ja heidän ääntä ei ole edes kuultu ennen tätä. Annetaan siis äänen kuulua nyt, jos 2018 saisimme tällä keinoin tilannetta korjattua, eikö sen tarvitse tarkoittaa 2017 uudistusten täyttä kumoamista. 68X tyyppinen ratkaisu voisi jo tänäpäivänä toimia ja oma linja olisi tietysti hienoa, kunnes joku keksii että linja voisi lähteä jo Latokartanosta tms ;)

Toivottavasti muidenkin pitkän matkan linjojen kuten 611,614 sekä 615 reittejä lyhennettäisiin ja yhden pysäkin väliä matkustavia karsittaisiin. HSL on ilmoittanut meille pitkän matkan takaa tuleville, että 800 m. on hyväksyttävä kävelymatka. Tämän pitää päteä myös Kallion, Vallilan sekä Arabianrannan alueilla. Mäkelänkadulla sekä Hämeentiellä voisi pysäkkien väliä harventaa reippaasti niin bussit pääsisivät jouhevammin läpi näiden alueiden, joissa usein matkustajia on nuori aikuinen, joka ei viitsi kävellä yhtään. Ruuhka-aikaan nämä yhden pysäkin ihmeet hidastavat todella paljon matkustusaikaa kun voisivat hyvin kävellä tai pyöräillä nyt kun kaupunkipyörät ovat näillä alueilla.

Huutoäänestys linjastosuunnitelmasta kuulostaa todella huonolta idealta. Muutoksen tiedotuksen epäonnistuminen tuntuu tahalliselta. HSL:n väittämien todenmukaisuus testataan vuonna 2018, kun nyt Arabianrannasta kommentteja on saatu.

Päätöksenä ajattaa jäljelle jääviä linjoja Arabianrannan asuinalueen ohi pitkin Kustaa Vaasan tietä pohjautuu kyseisten linjojen nopeuttamiseen (muutama vuosi sitten kokeiltiin 68X linjaa, mutta onneksi virhe korjattiin silloin pian). Nopeuttaminen on tietysti mukavaa Rautatientoria kauempana asuvien kannalta, mutta julkisen liikenteen tarkoitus lienee poimia reitin varrelta matkustajia kyytiin, eikä ajaa suurta väylää ohi. "Linjojen kannattavuuden optimointia" voisi hieman avata.

Hei! Oletteko tulleet ajatelleeksi "oikaistessanne" linjan 79 reittiä, että Pihlajamäen ostoskeskuksen kautta kulkee enää sen jälkeen Malmille vain yksi bussi jos linja 71:n kulkua jatketaan Savelasta Malmille. Reitin varrella on paljon suuria taloja ja kaksi koulua sekä urheilukenttä, joilla on suuri käyttäjä määrä ja julkista liikennettä nimenomaan. Pihlajamäentietä kulkee jo useampi bussi. Eikö siis voisi vielä harkita 79:n reittiä Rapakiventien ja Meripihkantien kautta.

Voisiko joku HSL:llä tehdä yhden kartan, johon on merkitty kaikki linjat. Yksittäisiä linjakortteja katsomalla on erittäin hankalaa selvittää millä pääsee minnekin, kun täytyy tehdä vaihtoja. Lisäksi olisi toivottavaa käyttää riittävän tarkkaa karttaa, sillä näistä nykyisistä ei saa selvää kadunnimistä! Ja vielä pienenä toiveena: reitit eri väreillä sen mukaan minä päivinä ne liikennöivät (ma-pe, ma-la, ma-su). Kiitos jo etukäteen!

Kiitos kommentista! Meillä on parhaillaan tekeillä uudet verkkosivut Koillis-Helsingin linjastouudistuksesta, ja sinne olemme tekemässä myös karttaa Koillis-Helsingin linjastosta kokonaisuudessaan. Siinä pyrimme kuvaamaan linjastoa niin, että mukana ovat kaikki linjat, mutta useamman linjan yhdistelmänä syntyvät tiheän vuorovälin yhteydet olisi kuvattu paksummin viivoin. Tämän lisäksi olemme tekemässä karttoja linjastosta alueittain niin kutsuttuina linjakimppuina, mikä auttaa kokonaisuuden hahmottamisessa: siis niin, että meillä olisi yksi kartta Jakomäkeen kulkevista linjoista, toinen Suutarilaan ja Siltamäkeen kulkevista linjoista ja niin edelleen. Yritämme saada nämä kartat julki mahdollisimman pian.

Linjan 72 tai korvaavan linjan 61 reitti nykyisen 72 linjan reitillä on tärkeää Töyrynummen liikenteen takia. Olen matkustanut päivittäin bussilla 72 eri aikoina, myös keskipäivällä. Bussissa on ollut runsaasti matkustajia myös iltapäivällä, kun koulut ovat loppuneet. Yrttimaantien pysäkeiltä on aamuisin tullut bussiin melkein 20 ihmistä ja iltapäivällä koulujen loputtua siellä on ollut vielä paljon koululaisia, jotka ovat tulleet esim. Oulunkylästä ja Pukinmäestä kyytiin. Kun matkakortteja on näytetty, niistä ei käy ilmi, millä pysäkeillä matkustajat ovat poistuneet bussista. Vetoan edelleen päättäjiin, että säilyttäisitte linjan 72 sellaisenaan tai korvaavan 61 linjan 72 linjan mukaisena tai että ainakin laittaisitte bussin 61 kulkemaan Yrttimaantien ja Yläkaskentien kautta Siltamäkeen. Suoraan Suutarinlantieltä Siltamäkeen on vain yksi pysäkki, Yrttimaantien ja Yläkaskentien kautta useita, myös katoksellisia pysäkkejä. Mutta myös Tapanilan erälle menevä linja olisi tärkeää, koska myös siellä käy paljon mm. keskustasta, Oulunkylästä ja Pukinmäestä matkustavia nuoria harrastamassa eri urheilulajeja. Lasten ja nuorten turvallisuuden kannalta on tärkeää, että on toimivat bussiyhteydet, joilla pääsee nopeasti kotiin ja harrastuksiin.

Linjan 78 nopeampi reitti on hyvä asia, kiitos siitä! Toivon todella, ettei vanhaan palata uudistuksen jälkeen.

Palautteiden perusteella osa arabianrantalaisista eivät ole tyytyväisiä. Sen sijaan, että tyytymättömyys korjattaisiin heikentemällä viikkiläisten yhteyksiä, tulisi miettiä Arabian omia linjoja. Esimerkiksi, jos raitiolinja 6 ei riitä alueen asukkaille, voisi rohkeasti miettiä sen lakkauttamista ja korvaamisesta (sähkö)busseilla, jotka pääsevät Arabianrannan kaikkiin sopukoihin keräämään matkustajat.

Tapaninvainion alueen julkinen liikenne heikkenee tämän uudistuksen myötä huomattavasti. Ainakin nyt kun katsoin tuota uudistusta niin alueelle ei jää yöliikennettä ollenkaan kun 72N ei enää kulkisi Tapaninvainiontien ja Kirkonkyläntien risteyksen kautta. Nykyisin kävelymatkat yöbussilta kotiin ovat 400-500m matkoja ja uudistuksen myötä kävelyä tulee 1,6km ja tämä lähin pysäkki sijaitsee Vantaalla Tammistossa joten siitä pitää maksaa vielä erikseen seutumatka, vaikka tarve on kulkea vain Helsingin sisällä.

Miksi huonontaa yhteyksiä jo entisestään? Varsinkin silloin jos joutuu liikkumaan myöhään illalla/yö aikaan kun suorat yhteydet ja lyhyet kävelymatkat olisivat ihmisille tärkeimpiä tekijöitä tällöin?

Vastausta odottaen...

Tervehdys Arabianrannasta. Hienoa että alempana oli HSL:n kommentti, jossa viitattiin mahdollisuuteen tarkastella uudelleen näitä suunnitelmia, joilla tehtäisiin merkittävät heikennykset alueemme Arabianranta-keskusta –välin yhteyksiin. Uudelleentarkastelu on todella aiheellista, koska HSL:n suunnitelma on täysin kohtuuton Arabianrannan julkisen liikenteen kannalta.

HSL kertoo myönteisenä seikkana, että ”linjan 71 vuorovälejä tihennetään”. Muiden vuoroleikkausten ohella sillä ei ole kuitenkaan mitään merkitystä, jos katsoo millaisia muutoksia HSL nyt hahmottelee Arabianranta-keskusta –välille. Tällaisia:

Jos nyt menet vaikkapa Hämeentiellä Kairontien bussipysäkille nro 3044, niin klo 8.00–9.00 välillä pääset keskustaan 17 bussilla.
Jos menet syksyllä 2018 samalle pysäkille, pääset keskustaan KUUDELLA vuorolla.
Etkä Hämeentietä pitkin, vaan vain hitaampaa Sörnäisten rantatien reittiä. Joka ehkä vielä ruuhkautuu entisestään, kun Hämeentiestä tulee joukkoliikennekatu. Hämeentien reitin pois jättäminen ja ruuhkalinja 71B:n päättäminen Kalasatamaan, ei Rautatientorille, eivät sisälly vielä Koillis-Helsingin liikennöintisuunnitelmaan, vaan ovat HSL:n mukaan suunnitteilla ja todennäköisesti syksystä 2018 toteutuvia muutoksia.

HSL: Eihän seuraava pikainen, vähän summittainen laskelma mitenkään voi olla edes todensuuntainen: Arkipäivän bussivuorot Arabianrannasta keskustaan vähenisivät noin vähän yli 200:sta noin 95–100:aan (yövuorot pois lukien – muutenkaan en saa ihan tarkkaa dataa näistä, kiitos jos tarkennatte, teillähän dataa on). Arkiviikossa siis noin 500 Arabianranta-keskusta –bussivuoroa vähemmän. 10 viikossa 5000 ja 50 viikossa 25 000. Ei tämä varmaankaan voi olla totta? (Tähän tuli iso laskuvirhe, toivon näin.) Hm – mutta pääseehän täältä raitiovaunuilla! Niin, mutta jos bussiyhteyksiä leikataan näin valtavasti, eikä raitiovaunuvuoroja voida lisätä, niin luvassa on vähintään tiivistunnelmaisia ratikkamatkoja. Suunnitelmat eivät koske siis vain bussimatkustajia vaan myös raitiovaunuilla kulkevia. (Ja ikävästi juuri vaunuilla kulkevia, kun myös nykyiset bussilla menijät yrittävät lastenrattaillaan ja rollaattoreillaan mahtua raitiovaunuihin niiden pois jätettyjen bussivuorojen sijaan.)

HSL:n yksi argumentti on, että eihän alueelta tullut asukaspalautetta silloin, kun Koillis-Helsingin liikennöintisuunnitelmaa olisi voinut kommentoida. Ehkä syynä ei ole se, että olemme niin hupsuja ja hitaita – vaan se, että tiedotus alueen asukkaille epäonnistui täysin. Ja ehkä osin siksi, että Koillis-Helsingin liikennöintisuunnitelma ei koskenut Arabianrantaa. (Ks. sanallinen kuvaus ja kartta lokakuun 2015 versiosta : https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/hsl_koillis-helsingin_linjastosuunnitelma_2015.pdf ) Kun itse suunnitelmassakin (s. 12-13) näytettiin, että ei koske tätä aluetta, niin on kohtuutonta HSL:n taholta vedota asukkaiden äänettömyyteen alueen yhteyksien heikennyksistä. Jos joku olisi tähän suunnitelmaan sattunut kommentointiaikaan törmäämään, niin hyvin luultavasti olisi siirtynyt toiseen aiheeseen heti huomattuaan, että asiakirja ei koske oma alueen yhteyksiä.

Arabianranta-keskusta -yhteyksien massiivinen leikkaus ei kai voi olla HSL:n tarkoitus? Olemme varmaan sattuneet jäämään monimutkaisissa laskelmissa vahingossa huonoon saumaan. Eihän kukaan ole voinut järkeillä, että nyt kun tämä asuinalue on valmis, onkin korkea aika…reippaasti heikentää joukkoliikennettä!

Siispä: Jos linjaa 68/uusi 78 ei mitenkään voi Viikin matkalaisten muutaman minuutin aikasäästön vuoksi kuljettaa Arabianrannan kautta, niin vähintään, hyvä HSL, tehkää nämä:
1) Ruuhkalinja 71B pitää kuljettaa jatkossakin keskustaan asti, ei vain Kalasatamaan
2) Vain toinen linjoista 71 ja 71B kulkee Kalasataman kautta, toinen edelleen Hämeentietä
3) 71B:n täytyy ajaa leveämmällä aikavälillä kuin 6.30-9 ja 14–17.30 (muutenkin, mutta ehdottomasti, jos juuri se kulkisi vielä Hämeentietä) Esim. 6.30–10 ja 14–19 olisi kohtuullista.
4) Linja 74 edelleen Arabianrannan kautta
Kiitos jos voitte HSL:ssä vielä tarkastella suunnitelmia myös Arabianrannan kulkijoiden näkökulmasta.

Parhain terveisin,
Anna Korhonen

Suuret kiitokset täältä Latokartanosta! Todella hienoa, että linja 68 (78) alkaa kulkea suoraan Lahdenväylää pitkin. Saamme mekin edes hieman lyhennettyä matka-aikaa!!

Olen kulkenut vuosikausia Arabianrannasta julkisilla työmatkani ja voin todeta, että molempien raitiovaunulinjojen käyttömäärät ovat kasvaneet todella merkittävästi parin viimeisen vuoden aikana. Useimmilla on kuukausikortti eikä korttia leimata raitiovaunuissa, joten ehkä tästä ei tieto ole kulkenut päättäjille asti. En myöskään voi ymmärtää Hämeentien bussilinjojen siirtoa. Julkiset kulkuvälineet ovat Arabiassa erittäin ruuhkaisia. Kasvavan alueen liikenneyhteydet kaipaisivat parantamista eivätkä heikentämistä!

Vanhassakaupungissa, Toukolassa ja yleisesti koko Arabianrannassa asuvien kannalta suunnitelma tarkoittaa merkittävää heikennystä julkisen liikenteen yhteyksiin. Perusteluksi ei riitä, ettei Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmaan ole tullut juurikaan Arabianrantaa koeskevia kommentteja. Viranomaiset ovat tiedottaneet vaillinaisesti suunnitelman vaikutuksista Arabianrannan asukkaille, jos niin moni on ollut niistä tietämätön. Linja 506 ei korvaa nykyistä linjan 68 tarjoamaa yhteyttä Viikkiin. Sen vuoroväli on harva (20minuuttia, aamuisin ja iltaisin 30 minuuttia, ruuhka-aikoina 15 minuuttia) ja pitkän reittinsä takia se on kokemukseni mukaan ollut myös aikataulultaan epäluotettava. Sunnuntaisin se ei tulisi kulkemaan ollenkaan. Linja 71B kulkisi kiertäen Viikinmäen kautta Viikkiin vain ruuhka-aikoina. Vanhankaupungin ja Arabian alueen työssäkäyvät asukkaat eivät kuitenkaan asioi pääasiassa ruuhka-aikoina Viikin palveluissa vaan silloin, kun on aikaa. Ja juuri silloin olisivat yhteydet huonot. Ja entä jos lauantaina 506 vaunupaikat ovat täynnä? Seuraavaa bussia saisi odottaa uudet 20 minuuttia. Raitiovaunulinjat eivät palvele Vanhankaupungin päädyssä asuvaa julkisten varassa ruokaostoksensa hoitavaa perheenäitiä. Arabianrannassa asuu 6000 ihmistä ja työssä käy 4000. Ymmärtääkseni määrä on pikemminkin kasvussa kuin laskemassa. Vetoan virkavastuullisten terveeseen järkeen ja kehotan kaikkia kuntavaaleissa äänioikeuttettuja luomaan poliittista painetta, jotta kaupungissa oikeasti toteutettaisiin ympäristöystävälliseen elämän tyyliin ja sujuvaan arkeen ohjaavaa joukkoliikenteen suunnittelua.

Millä liikennevälineellä pääsee kulkemaan Hämeentiellä jatkossa, kun ei omista autoa eikä pysty kävelemään pitkiä matkoja??????????????????

Säilyykö kaikki Alppikylän kohdalla olevat bussipysäkit? olen kuullut huhuja, että sieltä ollaan harventamassa niitä. Lähinnä tarkoitan pysäkkiä numero 3408.

Arabianranna ja Toukolan osalta linjastosuunnitelma on täysin posketon. Latokartanosta on kiire ytimeen, niin säästetään pari minuuttia ja siirretään linja kulkemaan Kustaa Vaasan tietä pitkin. Arabiarannasta kiire ytimeen, niin hidastetaan matkaa vajaalla kymmenellä minuutilla siirtämällä 71 kulkemaan Kalasataman kautta. Kehitysidea: Arabianrantaan on tod.näk. tulossa lisää asuntoja ja liikeletilaa, niin voitte siirtää sitten loputkin linjat kulkemaan jostain muualta.

Kaikesta henkilökunnan selityksistä huolimatta suunnitelma kuullostaa Arabianrannan joukkoliikenteen yleistilanteen huonontamiselta. Kun raitiovaunuvuorojen välejä harvennetaa se automaattisesti huonontaa vallitsevaa tilanetta. Jos hankitaan tarpeeksi pitkiä vaunuja voidaan ajaa vain kerran kahdessa tunnissa ja vaunuissa silti olisi tilaa. Tältä kuullostaa osa henkilökunnan kommenteista. Hämeentien varrella on paitsi oppilaitoksia ja paljon asuntoja myös nk. liiketoimintaa jotka hyötyvät jos asiakkaat pääsisivät paikalle lyhyin välein liikkeellä olevilla julkisilla.
Välillä henkilökunnan selityksiä lukiessa käy mielessä käyttävätkö he itse julkisia?
Tulee olemaan kiinnostavaa seurata miten nämä parannukset parantavat liikenneyhteyksiä arabianrannasta viikkiin ja keskustaan. Ainakin matka pysäkille tulee kasvamaan.

Kysyisin vielä Töyrynummen liikenteestä Yrttimaantien loppupäähän. Mikä on tuleva bussin 554 reitti?
Voisiko se korvata jotenkin lopetettavaa 72 reittiä?

Miten Töyrynummentien loppupäästä pääsee Oulunkylään ja Rautatieasemalle. Bussi 72 on ollut erinomainen linja ja palvellut isoa joukkoa matkustajia. Nyt kun 77A vielä lopetetaan, näyttäisi siltä, ettei Töyrynummelta ja esim. Yläkaskentieltä pääse mitenkään Helsingin keskustaan eikä Malmin asemalle, josta olisi junayhteys keskustaan, Olisiko mahdollista muuttaa bussin 72 reittiä kulkemaan Suutarilantieltä Yrttimaantielle ja sieltä Yläkaskentien kautta Siltamäkeen? Reitti ei ajallisesti pitenisi kuin korkeintaan 5 minuutilla. Vuorovälien pidentäminenkin olisi parempi ratkaisu kuin linjan 72 kokonaan lopettaminen.

Miksei linja 74 voi kulkea samaa reittiä kuin aikaisemminkin osuudelta Tattariharjuntie- Tullivuorentie - Teerisuontie?
Jos kaikkien linjojen pitää kulkea Malmin aseman kautta niin voisi kulkea Vilppulantietä asemalle.
Tuiskutien, Pyrytien, Pakkastien ja Tuulitien asukkailla, uudehkolla päiväkodilla ja ns, Longinojan laakson tulevilla asukkailla ei ole suoraa yhteyttä kantakaupunkiin ja esim. Hakaniemeen.Kaikki eivät mene Helsingin rautatieasemalle.
74N on nyt ollut hyvä vuoro keskustasta Tullivuorentielle ja Teerisuontielle myöhäisenä ajnakohtana keskustasta. Jatkossa junalla Malmille ja mahdollisesti 30 min odotus 69 linjalle ei tunnu järkevältä.

Töyrynummen alue tarvitsee myös elokuun jälkeenkin toimivat viikonloppuvuorot Malmille. Töyrynummen alueen asukkaat ovat syystä nyt huolissaan, koska alueelta ollaan poistamassa nyt kolme toimivaa bussilinjaa, jotka ovat täydentäneet toisiaan: 77a, 72 (joka toinen vuoro jäämässä pois) ja 70T. Bussilinja 77a tilalle suunniteltua 611b:tä tarvitaan myös viikonloppuisin. 77a:n viikonlopun matkustajamäärät ovat runsaat ja alueelle rakennetaan lisää. Suunnitelmaan olisi saatava siis viikonloppuvuorot Töyrynummen alueelta Malmille.
Koko suunnitelman toimeenpanoa olisi syytä lykätä, koska ihmiset eivät kunnolla sitä vielä tiedosta, kuinka laajoja muutoksia alueille olisi tulossa. Asiasta käytävä kansalaiskeskustelu olisi nyt tarpeen.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.