Länsimetron liityntälinjasto

Uudet hsl.fi/länsimetro-sivut on avattu! Osallistumme keskusteluun vastedes siellä, eikä tätä sivua enää päivitetä.

---

Länsimetron myötä bussilinjasto muuttuu Etelä-Espoossa ja Lauttasaaressa. Vaikutukset heijastuvat myös Espoossa ja Kauniaisissa rantaradan ympäristöön sekä Helsingissä Lehtisaaren ja Kuusisaaren bussiyhteyksiin. Muutoksia tulee myös Veräjälaakson, Länsi-Pakilan ja Maunulan alueen bussilinjoihin.

Länsimetro luo vahvan runkoyhteyden Matinkylästä Lauttasaaren kautta Helsingin keskustaan ja aina Itä-Helsinkiin asti. Kun metro liikennöi, Länsiväylää pitkin Kamppiin ei kulje enää seutubusseja, koska bussiliikenne olisi metron kanssa päällekkäistä palvelua. Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussiliikenne muuttuu liityntäpainotteiseksi, ja esimerkiksi matka Helsingin keskustaan tehdään jatkossa bussilla ja metrolla. Myös yhä useampi kaupunkien sisäinen matka tehdään tulevaisuudessa raiteilla. Keskeiset liityntäterminaalit rakennetaan Tapiolaan ja Matinkylään.

Liityntälinjastosuunnitelmassa bussilinjastoa on pyritty selkeyttämään ja tehostamaan. Tämä merkitsee myös linjojen ja reittiversioiden vähentämistä. Tarkoituksena on keskittää joukkoliikennepalveluita sellaisille pysäkeille ja kaduille, joille kävelymatkat pysyvät kohtuullisina. Näin saadaan luotua tiheämpää palvelua.

Suunnitelmaluonnokseen saatiin runsaasti kommentteja

Suunnitelmaluonnosta esiteltiin ja siitä kerättiin kommentteja hsl.fi-sivustolla ja neljässä asukastilaisuudessa 9.1.–2.2.2014. Vastauksia saatiin kommentointilomakkeen kautta kaikkiaan 1 707. Myös asukastilaisuuksien vilkkaasta keskustelusta kertyi palautetta suunnitelman jatkotyöstöön. Kiitos aktiivisuudesta kaikille kommentteja ja palautetta antaneille!

Kommentit ja palautteet analysoitiin ja arvioitiin. HSL:n hallitus käsitteli suunnitelmaa keväällä 2014 ja päätti pyytää jäsenkuntien lausuntoja Länsimetron liityntälinjaston luonnoksesta 2015 HSL:n talous- ja toimintasuunnitelmaehdotuksen 2015-2017 lausuntopyynnön yhteydessä. Kuntien lausuntojen perusteella suunnitelmaan tehtiin joitakin muutoksia. HSL:n hallitus hyväksyi Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman kokouksessaan 20.1.2015.

Länsimetron liityntälinjastosuunnitelma

Ennen suunnittelua ja suunnittelun aikana

Ennen varsinaisen linjastosuunnittelun alkua kerättiin suunnittelun lähtötietoja. Perinteisten maankäytön ja infran kehittymisnäkymien ja joukkoliikenteen nykykäytön lisäksi HSL selvitti esimerkiksi karttapohjaisella liikkumiskyselyllä asukkaiden liikkumistottumuksia.

Länsimetron linjastosuunnitelman blogissa on voinut seurata ja kommentoida linjastosuunnittelutyön etenemistä sekä esittää näkemyksiään linjastosta.

Kommentit

Miksi ihmeessä Espoon bussi numero 533 päättäri vaihetaan Vanhastakartanosta Järvenperään ja samalla Mankkaa kierretään kaukaa??? Tämä muutos vaikeuttaa TODELLA PALJON minun toisesta työpaikastani matkaani kotiin (Aamuisin menen Kauklahteen ja iltapäivisin Kiloon töihin joka arkipäivä) ja kuntosali reissuani! Tämän muutoksen takia joutuisin ensinnäkin kävelemään töistä 1.5 km Kilon juna-asemalle (kun 110, 543 ja 23 linjatkin näköjään lopetetaan, enkä nopeasti katsottuani löytänyt mitään korvaavia busseja) mennä junalla Leppävaaraan ja siellä sitten taas vaihtaa nykyiseen 21 tai 29 bussiin! Kuntosaliin lähtiessän joutuisin joko mennä kotoa bussilla Leppävaaraan, sitten junalla Kiloon ja kävellä n. 3 km Kilosta tai sitten mennä bussilla Leppävaaraan ja sitten toisella bussilla Mankkaalle ( tämä siis toistenpäin, jos töistä lähden suoraan salille), jos siis edes tulee mitään korvaavia busseja Leppävaarasta, Mankkaalle ja Kilon koulun lähettyville. 25 minuutin työmatkani kotiin muuttuu n. 50-70 minuutin matkaksi/suunta, jos jatkuvat odotukset lasketaan mukaan. Nykyään tuo 533 pysäkki on sopivasti pienen kävelymatkan päässä että työpaikkaani ja kuntosaliani. Sitten tuo päättärien vaihto!! Vanhankartanon ja Järvenperän päättärien välillä on vain 4 vai 5 pysäkkiä! Niin mikä järki tuossakaan on?? Minulle, eikä varmaan monelle muullekkaan täällä suunnassa asuvalle tuo metro hyödytä yhtään mitenkään, ku Helsinkiin pääsee suoraan 321 bussilla. Mutta Kauniaiseen, Mankkaalle ja Isoon omppuun kylläkin porukkaa menee! Muutamat naapurinikin valitti juuri, että joutuvat n. 20-30 min aikasemmin herätä aamusin, että kerkeävät joko kävelemään Järvenperän pysäkille muutoksen takia tai mennä ekaksi yhdellä bussilla 3-4 pysäkkiä eteenpäin ja sitten vaihtaa tuohon 533 bussiin. Vanhemmat ihmiset, ku eivät hirveän pitkiä matkoja kykene kävelemään päivittäin!!!

Miksi 114 kiertää Urheilupuiston metroaseman kautta Tapiolaan?

Vanttilasta on näköjään viety käytännössä mahdollisuus kulkea Espoonlahteen ja Saunalahteen. Lasten kulkeminen kouluun ja harrastuksiin ohjataan nyt ilmeiseti yksityisautoiluun ja polkupyöräilyyn, joka ei ole käytännössä ympärivuotinen vaihtoehto.

Onnittelut liikennesuunnittelulle!

Bussi 165 perusreitti kulkee Vanttilan ohitse.

Kiitos perusteellisesta julkaisusta, mutta jakelen myös risuja. Kaavio, jossa on asemien nimet ja niiden väliset minuuttiajat on tehty niin huonolle pohjalle, ettei se ole pädillä luettavissa lainkaan. Sama koskee Espoon puolen karttapohjia, joissa katuverkko on ihan suttua verrattuna Hesan vastaaviin kuviin. Etenkin Tapiolan liityntäliikenne on hyvälläkin mielikuvituksella ja paikallistuntemuksella vain vaivoin arvattavissa. Vaihtakaa ihmeessä paremmat kuvat nettiversioon. Tsemppiä sinne ja kevään riemuja!

Hei,

kysymys linjasta 114. Onko se muutettu kulkemaan urheilupuistolta kalevalantien kautta Koivumankkaan tielle? Suunnitelmassa oli Turveradantie Kalevalantien sijaan. Kartta ja tekstit ovat nyt vähän ristiriitaisia.

Ja toivon että kulkisi Kalevalantien kautta.

Ps. tähän ja moneen muuhun kysymykseen auttaisi Reittiopas versio uusilla linjoilla...

Miksi ette vastaa kysymyksiin?
Miksi liityntälinjastosta jätetyjä mielipiteitä ei otettu huomioon?
Mistä löytyy vastaukset mielipiteisiin?
Miksi busseja ei ajeta sieltä mistä ihmiset toivovat niitä? Siis jaeta tasaisemmin liikenneverkolle.
Kuinka paljon bussit lisääntyvät Olarinkadulla?
Kuinka paljon diesel saaste lisääntyy?
Eikö Länsimetron tarkoitus ollut vähentää saasteita?
Pyydän vastausta 26.2.2016 mennessä. Lähetän kysymykset sitten Länsiväylään.

Hei! Pahoittelut viiveestä ja tällä sivustolla vallinneesta hiljaisuudesta. Se johtuu siitä, että keskustelu tästä aiheesta on nyt siirtynyt uudelle Länsimetro-sivustollemme osoitteeseen www.hsl.fi/länsimetro. 26.2. ehti mennä jo ohi, mutta vastaamme auliisti myös Länsiväylän meille esittämiin kysymyksiin. Tarkoituksenamme ei suinkaan ole ollut olla vastaamatta.

Eikö Espoon Mankkaan uudella Turveradantiellä liiku yhtään bussia? Siinä olisi aivan loistava suora putki Niittykummusta Mankkaan läpi Leppävaaraan, joksi se käsittääkseni on tarkoitettukin, mutta kaikki uuden kartan bussit näyttävät kiertävän ainakin 20 min pidemmän reitin?

Leppävaarasta on varmasti urheilupuistoon menijöitä ja samoin Leppävaaraan olisi varmasti menijöitä Niittykummusta ja Mankkaalta.

Miten on tarkoitus että Lehtisaaren ja Kuusisaaren asukkaat menevät töihin eri suuntiin? Esim. Helsingin keskustaan, tai Tapiolaan päin?

Matinkylän eteläisimmiltä alueilta yksi linja? Jo linjojen 503 (ja 504) älytön lopettaminen jo ennen kuin metro aloittaa nosti 132:n matkustajamäärät ruuhka-aikoina täysin sietämättömäksi. Ja millä tavoin metro korvaa liikennettä Meilahden suuntaan? Miten jatkossa matinkappelin eteläpuoleisilta alueilta esim Meilahteen? Liityntälinjalla matinkylään, vaihto metroon, metrolla tapiolaan jossa vaihto 551:seen? Kätevää ja nopeaa.

Onneksi Olarissa on Bilia, ei tarvitse enää syksyllä 2016 seistä loskassa odottelemassa vaihtoja..

Kuinka matkustan 2016 Latokaskesta Munkkiniemeen?

Suunnitelmien mukaan Matinkylän eteläpuoleisella alueella kulkisi vain yksi länsimetron liitäntälinja 10 minuutin liikennöintivälillä (531B). Kuullostaa todella epäkäytännölliseltä, kun tällä hetkellä Matinkylän rannasta pääsee Kamppiin suoraan bussilla tai liittymään monella eri linjalla Ison Omenan länsiväylän pysäkeille, jolloin länsimetro itseasiassa huonontaa Suur-Matinkylän liikenneyhteyksiä (lukuunottamatta ruuhkista aiheutuvia viivästyksiä).

Ihmettelen miksi ette ole huomioineet ehdotuksia Matinkylä-Olarin "kahdeksikko"-linjasta? Linja kiertäisi Matinkylän ja Olarin täysin valmiilla pysäkkipohjalla. "Kahdeksikon" puolivälissä ja risteyksessä sijaitsisi Ison Omenan metroasema. Tämä pitäisi metroon liittymisen sujuvana ympäri Olarin sekä Matinkylän, eikä pysäkeillä tarvitsisi odotella huonoimmassa tapauksessa toistakymmentä minuuttia, kuten tämän hetkisissä suunnitelmissa jolloin liityntäyhteyksistä vastaisivat pidemmän matkan linjat.

Toivon todella että otatte Matinkylän ympäristön liityntäyhteydet uudelleen harkintaan.

Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman blogissa ei ole uusia kirjoituksia ollut kohta vuoteen. Blogistakin linkattu hieno karttavimpain näyttää vielä vanhempia suunnitelmia.

Jos olette joskus miettineet, mikä saa ihmiset tuntemaan että heitä pompotetaan ja heiltä pimitetään tietoa, niin tässäpä teille uutinen: Tämänkaltainen "tiedottaminen" sellaista saa aikaan.

Hei! Tarkoituksenamme ei tosiaankaan ole pimittää tietoa - aiomme julkaista kattavan infopaketin Länsimetrosta täällä hsl.fi:ssä vielä tämän vuoden puolella ja sen jälkeen pitää sen ajan tasalla. Tällä hetkellä käynnissä on Länsimetron liityntälinjaston kilpailutus, jonka tulokset ovat selvillä joulukuussa. Länsimetron liityntälinjastosuunnitelmaan voi ensi hätään tutustua täällä: https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/hsl_julkaisu_8_2015_lansimetron_liityntalinjastosuunnitelma_2014_netti.pdf.

Me haluamme kertoa kaiken mahdollisen tiedon, jotta ihmisten matkat eivät jää ainakaan siitä kiinni. Pahoittelemme, mikäli kokemus ei ole vastannut tätä aietta. Lupaamme ottaa opiksi!

Olen muualla yrittänyt tiedustella voisiko linjan 164 poikkeusreitin miettiä uusiksi, kun jo nykyisessä katuverkossa maallikon näkökulmasta paljon järkevämpi poikkeusreitti olisi olemassa. Mitään vastausta ei ole kuulunut - josko täällä?

Länsimetron liityntälinjaston blogin tuorein merkintä muuten täytti jokin aika sitten vuoden. Suoraan sanottuna ei kyllä ainakaan paranna ennestäänkin vähän hataran oloisen tiedotuksen mainetta tällainen.

Eli milloin julkaistaan? Kohta on taas kuukausi mennyt.

Hei! Sivut julkaistaan mahdollisimman pian, ja pahoittelemme tähän mennessä aiheutunutta viivettä lupaamaamme aikatauluun. Juuri nyt teemme viimeisiä viilauksia sisältöön, muun muassa linjakarttoihin, jotta ne olisivat mahdollisimman hyvin hahmotettavassa muodossa. Melkein valmista siis on.

Hei,

Nyt kun on jo tammikuu, tiedustelen missä tämä joulukuussa julkaistava "kattava infopaketti Länsimetrosta" on? Tuo linkin liityntälinjastosuunnitelma on jo aika vanha, eli näiden nettisivujen päivittäminen kaipaisi ryhtiliikettä. Esim. uusien koululaisten ilmoittautumiset kouluihin ovat nyt tammikuussa ja koulua valitessa olisi tarpeen tietää, miten bussit etelä-Espoossa kulkevat jatkossa!

Hei,

se ei valitettavasti ole vielä ilmestynyt. Pahoittelemme viivettä. Sisältö on jo pitkälti olemassa, mutta siihen tehdään vielä ennen julkaisemista viimeisiä viilauksia.

Liityntälinjastosuunnitelmaan ei ole tehty tuon viimeisimmän vaiheen jälkeen suuria muutoksia, joitain pieniä tarkennuksia kylläkin. Esimerkiksi asemien ympäristössä on monessa kohdin työmaita, mikä aiheuttaa reitteihin poikkeusjärjestelyjä. Lähtökohtaisesti suunnitelma kuitenkin pitää. Tämän lisäksi Länsimetron alun liikenteestä kerrotaan myös vuosien 2016-2017 liikennöintisuunnitelmassa, johon keräämme kommentteja vielä viikon ajan (https://www.hsl.fi/uutiset/2015/tutustu-liikennointisuunnitelmaan-2016-2017-7731).

Ei varsinaisesti liity Länsimetroon; tiedottamiseen kylläkin. Otaniemessä siirreltiin bussipysäkkejä, mutta siitä saatiin vain lyhytsanainen tiedote. Ei siinä mitään, lyhyestä rempasta ei tarvitse sen enempää sanaillakaan. Mutta nyt näyttäisi Reittioppaan tietojen perusteella, että Otaniemeen tulee oikein kunnon linjastoremontti, eikä asiasta ole minkäänlaista tiedotetta.

Hei! Sinulla on oikeaa tietoa. Alamme tiedottaa asiasta voimakkaasti ensi viikolla, ja taustamateriaaleja on jo työstetty.

Kun tällaista suunnitellaan, olisiko kuviteltavissa, että asiasta edes paikallisesti tiedotettaisiin jo suunnitteluvaiheessa? Tällöin saataisiin hyöty paikallisten paikallistuntemuksesta, jos esimerkiksi jollakulla on parempi idea jonkin linjan uudeksi reitiksi. Nythän tässä jää asianosaisille vain mahdollisuus todeta "Ahaa."

Kiitokset linkistä, ja hienoa jos pystytte ottamaan opiksi!

Ymmärrän, että hajanaisen tiedon ajan tasalla pitäminen on todella vaikeaa, mutta koska kyseessä kuitenkin on verraten suppea aihe ja toisaalta voimakkaasti ihmisten tulevaisuuteen vaikuttava asia, toivoisin tosiaankin näkeväni tietoa sitä mukaa kun sitä tulee julkiseksi.

Miten oikeasti on tarkoitus päästä iltavuorosta Sarvvikkiin paitsi kävelemällä Saunalahteen???

Miten Sarvvikista pääsee Kivenlahteeb ja miten kulkuyhteydet Sarvvikista Helsinkiin???? Tällä hetkellä ei busseja klo kuuden jälkeen laisinkaan??????
Bussivuorot tulevaisuudessa???Millä matkustaa ,pitääkö olla kaikilla auto???

Eikö 551 -linja mitenkään voisi alkaa kulkemaan Isosta Omenasta? Säästyisi yksi vaihto. Meilahden suuntaan on niin paljon kulkijoita.

Jokos Länsimetron huomioiva reittiopas on julkaistu? Tiedot olisivat melko tärkeitä, ihan ammatillisessa mielessä.

Ehdotan HSL:lle, koska seudun tuntevien ankaria varoituksia täysin epäonnistuneesta Lauttasaaren liityntälinjasta (ainakin Gyldenintien) osalta ei otettu kuuleviin korviin, että välittömästi Gyldenintien metroaseman valmistuttua, kun katu avataan, bussilinjat 20 ja 65-66 siirretään koeluontoisesti kulkemaan Gyldenintien kautta kumpaankin suuntaan, niin kuin on tarkoitus liityntälinjojen sittemmin kulkea. Tällöin nähdään konkreettisesti se katastrofi joka on odotettavissa, kun metro aloittaa.

Ehkä (?) sen jälkeen järki voittaisi ja hengenvaarallinen liityntälinjaratkaisu metron G-tien aseman kautta järjestetään, kuten aiemmin järkevästi oli ehdotettu, niin, että pohjoiseen kulkeva liikenne ajaisi Särkiniementietä, kuten tällä hetkellä.

Kun HSL:n selityksenä oli se, että järkevämpi esitys hylättiin siksi, että Särkiniementieltä on yli 100 metriä (turvallista) kävelymatkaa puiston läpi asemalle, valittiin sitten se vaarallinen ja kaaoksen aiheuttava vaihtoehto. Laiskat ja liikuntaesteiset olisivat voineet jatkaa matkaa pääasemalle ostoskeskukselle.

Jos metroliikenteen aloittaessa Gyldenintiellä on kaksisuuntainen bussiliikenne, joudumme odottelemaan (tuskin kauan) ensimmäistä ruumista, jotta liikennesuunnittelijoille pälkähtäisi päähän myös elävä elämä paperien sijaan.

Kun ennen työmaata pelkkä 20-bussi kulki Gyldenintietä kahteen suuntaan, katu oli jokapäiväisesti kaaoksessa, varsinkin talviaikaan. Nyt kaavaillaan noin kolminkertaista liikennemäärää samaan paikkaan samalla kadunleveydellä.

HSL ei tainnut edes vaivautua kysymään asiaa vanhoilta 20-bussin kuljettajilta, jotka kokemuksiinsa vedoten olisivat varmasti torpanneet tämän ilman asiaa tuntevien kuulemista (tai siis kuuntelemista) päätetyn reitin.

Onko niin että metron tultua jos haluan Laajalahdesta Töölöseen niin minun on mentävä bussi-metro-ratikka tai bussi-juna-ratikka systeemillä kun nyt pääsen suoraan yhdellä bussilla!!! Tämäkö on parannusta? Matka-aika lisääntynee todella huomattavasti... 212 on loistava linja!

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.