Raitioliikenteen linjasto muuttuu syksyllä 2017

Raitioliikenteen linjasto uudistuu elokuussa 2017. HSL uudistaa raitiolinjoja, jotta ne palvelisivat mahdollisimman monen matkustajan liikkumistarpeita ja jotta raitiolinjat kytkeytyisivät saumattomasti muihin liikennemuotoihin.

PDF icon Raitiovaunulinjat syksyllä 2017

Muutokset linjoittain

Linja 1

Linjan 1 reitti muuttuu ja linja alkaa liikennöidä kaikkina viikonpäivinä. Linjan uusi reitti on Eira - Fredrikinkatu - Bulevardi - Lasipalatsi - Runeberginkatu - Helsinginkatu - Sörnäinen - Mäkelänkatu - Käpylä. Linja liikennöi arkisin ja lauantaisin 10 min välein ja sunnuntaisin 12 min välein.

Linjan 1 reitti 14.8.2017 alkaen

Linja 2

Linjan 2 reitti muuttuu Etu-Töölössä ja ydinkeskustassa. Linjan uusi reitti kulkee Aleksanterinkadun, Mannerheimintien ja Arkadiankadun kautta. Reittiosuus rautatieasemalta Kamppiin jää pois ja korvataan linjan 7 reittimuutoksella. Linjan pohjoinen päätepysäkki siirtyy Länsi-Pasilaan. Linjan vuorovälit ja liikennöintiajat eivät muutu.

Linjojen 2, 3 ja 7 reitti 14.8.2017 alkaen

Linja 3

Linjan 3 pohjoinen päätepysäkki siirtyy Mannerheimintien ja Kuusitien risteykseen syksyllä 2017 kun Reijolankadun uusi rataosuus valmistuu. Linja kulkee ennen sitä tilapäisesti Nordenskiöldinkadulta Töölön hallille. Linjan vuorovälit ja liikennöintiajat eivät muutu.

Linjojen 2, 3 ja 7 reitti 14.8.2017 alkaen

Linja 4

Linjalla 4 ei tapahdu muutoksia.

Linja 5

Linjalla 5 ei tapahdu muutoksia.

Linjat 6 ja 6T

Linjan 6 vuoroväli harvenee ruuhka-aikoina 10 minuuttiin. Linjalla on jatkossa samat vuorovälit kuin linjalla 7, jolloin raitiovaunut kulkevat Hämeentiellä Sörnäisten ja Hakaniemen välillä säännöllisin 5 – 6 minuutin vuorovälein. Arabiassa vuorotiheys on yhdessä linjan 8 kanssa 5 – 6 minuuttia.

Linjalla 6T ei tapahdu muutoksia.

Linjat 7A ja 7B

Linjat 7A ja 7B lakkautetaan ja korvataan muiden linjojen reittimuutoksin. Uusi linja 7 alkaa kulkea reittiä Länsi-Pasila – Pasilan asema – Mäkelänkatu – Sörnäinen – Hakaniemi – Kruununhaka – Rautatieasema – Kamppi – Länsiterminaali. Töölön suunnasta Länsi-Pasilaan alkaa kulkea linja 2.

Linjojen 2, 3 ja 7 reitti 14.8.2017 alkaen

Linja 8

Linjan 8 vuoroväli harvenee ruuhka-aikoina 10 minuuttiin. Vuorovälit Sörnäisten ja Töölön välillä tihenevät, kun linjan 1 reittimuutoksen myötä linjojen yhteistä reittiosuutta liikennöidään 5 – 6 minuutin välein.

Linja 9

Linjan 9 eteläinen päätepysäkki siirtyy Länsiterminaalilta Saukonpaateen. Linja alkaa kulkea uutta Välimerenkadun raitiotietä pitkin.

Linjan 9 reitti 14.8.2017 alkaen

Linja 10

Linjalla 10 ei tapahdu muutoksia.

Selkeä verkosto, tiheä liikenne

Raitioliikenteestä muodostuu kantakaupungin alueelle nykyistä vahvempi verkko, jossa solmupisteiden välillä matkustaminen on helppoa tiheiden vuorovälien vuoksi. Pääkaduilla kulkee kaksi tai useampia raitiolinjoja, jolloin vuorovälit linjojen yhteisillä osuuksilla ovat enintään 5 - 6 minuuttia päivästä ja vuorokaudenajasta riippuen. Osalla linjoista pääsee matkustamaan kätevästi kaupungin poikki ja pyrkimyksenä on ollut, että vaihdottomia matkoja voisi tehdä pitkälti samoilla reiteillä kuin nykyisinkin.

Suunnitelma parantaa raitioliikenteen kustannustehokkuutta, minkä seurauksena viikoittaisten lähtöjen määrää on voitu lisätä. Lisäys kohdistuu ensisijaisesti päivä- ja iltaliikenteeseen, jotta raitiovaunujen käyttö erityisesti asiointi- ja vapaa-ajan matkoilla olisi aiempaa helpompaa. Ruuhka-aikojen kapasiteetin riittävyys turvataan uusilla, nykyistä suuremmilla raitiovaunuilla.

Linjastouudistuksen taustaa

Vuosikymmeniä varsin vakiintuneina pysyneinä raitiolinjoja oli tarpeen tarkastella kaupungin ja yhteiskunnan muuttumisen vuoksi. Helsingin entisille satama-alueille nousevien asuin- ja työpaikka-alueiden myötä liikkuminen kantakaupungin alueella kasvaa. Myös liikkumistottumukset ja arvostukset muuttuvat.

Myös Kehärata ja Länsimetro tulevat vaikuttamaan siihen, miten kantakaupungin alueella liikutaan. Uudet raiteet keräävät matkustajia entistä laajemmalta ja tuovat keskustaankin entistä enemmän matkustajia.

Raitioliikenteen matkustajamäärät ovat jälleen hienoisessa nousussa. HSL haluaa kehittää ratikkalinjoja, jotta kasvusuunta säilyisi ja jopa voimistuisi.

Asukkaat mukana muutosten valmistelussa

HSL järjesti raitioliikenteen linjaston suunnitelmista kolme asukastilaisuutta vuoden 2013 lopussa. Tilaisuuksissa oli mahdollisuus tutustua suunnitelmien luonnoksiin sekä keskustella ja antaa palautetta niistä. Tilaisuuksiin osallistui suunnittelijoita HSL:stä ja Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta sekä raitioliikenteen tuotannosta HKL:stä. Linjastosuunnitelmiin sai tutustua etukäteen kaikissa asukastilaisuuksien pitopaikoissa ja palautetta voi antaa myös kirjallisesti palautelaatikoihin ennen ja jälkeen tilaisuuksien.

Linjastosuunnitelman luonnos oli asukkaiden kommentoitavana helmikuussa 2014. Kommentteja oli mahdollista antaa sähköpostilla suunnitelma-aineistosta, joka oli esillä HSL:n verkkosivuilla sekä linjastosuunnitelman verkkoblogissa.

Raitiolinjaston suunnitelmaluonnos esiteltiin HSL:n hallitukselle 25.3.2014 ja hallitus päätti pyytää siitä HSL:n jäsenkuntien lausunnot HSL:n talous- ja toimintasuunnitelmaehdotuksen 2015–2017 lausuntopyynnön yhteydessä. Lausuntojen sekä saadun palautteen perusteella suunnitelma viimeisteltiin ja HSL:n hallitus hyväksyi linjastosuunnitelman helmikuussa 2015.

Raitioliikenteen linjastosuunnitelma

Tulossa myöhemmin

Raitioliikenteen linjastouudistuksesta on jo toteutettu linja 5, joka alkoi liikennöidä Rautatieaseman ja Katajanokan terminaalin välillä kesällä 2016. Syksyn 2017 jälkeen muutoksia tehdään tulevina vuosina vielä lisää uusien ratojen valmistuessa. Jätkäsaaren raitiotiet valmistuvat kokonaisuudessaan 2020-luvun alussa. Hernesaaren kärkeen raitioliikenne ulottunee vasta 2020-luvun puolivälissä, mutta Eiranrantaan saatetaan päästä aloittamaan liikenne jo aiemmin Telakkarannan asuinalueen ja katujen valmistuessa. Pasilasta Ilmalaan voidaan liikennöidä Pasilan keskuskorttelien ja uusien raideyhteyksien valmistuttua arviolta 2021.

Raitioliikenteen muutoksia tulevina vuosina

Kommentit

Uusi raitiovaunu linja Helsinkiin?

Ehdotan näin vaalien alla harkittavaksi, että Helsinkiin lisätään yksi raitiovaunulinja lisää.

Sen reittinä olisivat seuraavat kohteet:
- Munkkiniemi, samaa rataa pitkin kuin nykyinen 4 nyt aina Paciuksenkadulle saakka
- Vaunu jatkaa Paciuksenkatua suoraan aina Linnankoskenkatua pitkin suoraan
- Kääntyy Mechelininkadulle, ajaa suoraan ja
- Kääntyy Arkadiankadulle ja jatkaa Mannerheimintielle
- Kääntyy Bulevardille, ajaa sen päähän, Hietaniementantaan, josta eteenpäin aina Ruoholahdenkadulle, Ruoholahdentantaan.

Siitä on yhteys länteen menevään liikenteeseen, Espoo sekä esim. Lauttasaari sekä Jätkäsaari.
- josta kääntyy takaisin Mechelininkadulle ja ajaa suoraan takaisin lähtöpisteeseen.

- Hyötyjä:
- Suora julkisen liikenteen yhteys Helsingin vilkkaimmilla kaduilla, joilla julkinen suora liikenne nyt heikkoa.

Vähentää autolla ajamista välillä Munkkiniemi - Porkkalankatu

- Uusia asemia ja matkustajia hyödyntäviä kohteita ovat mm.
- Yhteys Munkkiniemestä aina Jätkäsaareen saakka
- Meilahden sairaala
- Lastenklinikka ja uusi Lastensairaala
- Sibeliuspuisto, valtava turistien määrä, bussit siellä ym.
- Kivelän sairaala
- HYKS, psykiatrinen keskus
- Kasarmi, kasvava liikekeskus, johon pääsee vain autolla tai kävellen
- Taivallahden ala-aste
- Hietaranta ja sen ranta-alueet
- Hietaniemen hautausmaa
- Väinämöisen kenttä
- Meilahden ala-aste
- Arkadiankatua pitkin kaikki Töölön ihmiset pääsevät keskustaan (erityisesti vanhukset). Nyt ei sellaista ole.
- Kauppakorkeakoulu(t)
- Eduskunta ja Narinkkatori
- Kamppi
- Keskustan alue
- Bulevardi
- Aleksanterin teatteri
- Hietalahden tori sekä yhteys Jätkäsaareen, terminaalit ym.
- Vanhusten palvelutalot Kampissa ja Mechelininkadun tuntumassa

- Vähentää autoilua erityisesti suunnassa Mechelininkatu - Espoon suunta sekä toiseen suuntaan aina Huopalahdentielle ja Munkkiniemeen saakka
- Kohtuullinen investointi, koska uutta kiskoa vain välille Paciuksenkatu, Arkadiankatu, Mechelininkatu vähän muualle pienin muutostöin.
- Ekologinen, nopea, toimisi vain aamusta noin klo 22 saakka, kuten esim. 8 nyt
- Olisiko tämä idea kannatettava ja toisi lisää bulevardi henkeä kaupunkiin?
- Raitiovaunuille on tilaa noilla kaduilla helposti. Menisi samaan pakettiin kuin Mechelininkadun remontti.
- Raitiovaunuliikenne rajoittuu nyt vain Runeberginkadulle saakka ja suuri osa mm.Töölöläisiä on vailla asiallista kuljetusta mm. keskustaan ja useisiin muihin julkisiin palveluihin, kuten sairaalat.
- Arvioni mukaan tuolla reitin varrella asuu ainakin 100 000 ihmistä ja vuositasolla käyttäjistä puhutaan valtavista massoista.

Nyt reiteistä mikää ei tule Runebergin katua kauemmaksi, jossa kulkee jo kaksi linjaa, osittain päällekkäin.

Linjastosuunnittelu lienee jotain 200ÄÖ tiedettä. Nyt verorahojen tuhlaus saa erään huippuhetkensä, kun ratikkalinja Kampin kautta poistuu.
Haluaisin tiedustella suunnittelijoilta, miten Töölöstä nyt pääsee yhdellä välineellä asemalle/teatteriin/Ateneumiin?

Olen myöskin hämmentynyt uudesta reittioppaasta, josta ei saa niitä reittejä! Kyllä minä tiedän, että sieltä tulee seuraava bussi tai ratikka ihan kohta, enhän asu nukkumalähiössä, vaan keskustassa. Tarvitsen reittiopasta silloin, kun matkustan sinne lähiöön karttoineen ja pysäkkiluetteloineen!
Tähän toiseen kysymykseen olen jo joitakin aikoja odottanut HSLltä vastausta - ilmeisesti turhaan.

Olisi mukava tietää millä kulkuvälineillä Läntisellä Brahenkadulla kuljetaan elokuusta lähtien ? Kulkeeko molempiin suuntiin raitiovaunu vai myös bussi ? Linnanmäelle menijät olisivat varmasti myös kiinnostuneita tiedosta. Busseissa on vaikeampaa rattaiden ja vaunujen kanssa kuin raitiovaunuissa. Varsinkin kun lapsia ja rattaita on paljon.

Yhteys Töölöstä keskustaan tiheällä vuorovälillä linjoille 1 ja 2 on oikein kannatettava ajatus. Miten on ajateltu raitioliikenteen sujuvuuden ja nopeuden toteutuvan erityisesti Arkadiankadulla Mannerheimintien ja Pohjoisen Rautatiekadun välillä?

Nykytilanteessa kiskot ovat autokaistoilla mikä käsittääkseni on vastoin nykyisiä suunnitteluperiaatteita ja esimerkiksi linjan 8 reitillä Caloniuksenkadulla juuri pyritään pääsemään eroon jaetuista kaistoista. Oman kokemuksen mukaan tämä katuosuus on usein ruuhkautunut. Kun katuosuudella liikennöidään kahta raitiolinjaa - joiden tavoitteena on tarjota nopea yhteys Töölöstä keskustaan - asialle täytynee tehdä jotain ennen liikennöinin aloittamista.

Onko ajateltu, että tämä osuus muuttuu pelkästään raitiovaunukaduksi?

Niinpä, niin. Raitiolinja Reijolankadulle . No 1 Reijolankadulta ei saa kääntyä vasemmalle Urheilukadulle? Kukapa kääntyyy ? Uskon ,että aika moni, mutta raitiolinjan rakentaminen tukkoiselle Reijolankadulle . Kyllä , sitten ei se ainoa pussilinja pysy enää aikataulussa, mutta mitäpä sillä on väliä HSL:n tarkoitushan on tehdä autoilusta hankalaa!!!!!Voi teitä onnelissia MAALAISIA:

Junaa käyttävien työmatkalaisten kannalta (ja myös lentoasemalta junalla tulevien turistien kannalta) raitiovaunu 2:n reittimuutos on huono juttu, koska yhteys Kauppatorin ja Olympiaterminaalin suuntaan poistuu, ellei halua tehdä koko Etelä-Helsingin kierrosta kolmosella. Vaunut ovat sitä paitsi tupaten täynnä varsinkin aamuisin, joten tässä hankaloitetaan aika monen matkustamista.

En ymmärrä linjojen 2 ja 7 sekä 2 ja 3 reittejä. Ne kohtaavat toisensa reittien ääripäissä. Ajavatko ne ympyrää ja muuttavatko numeroa? Mihin suuntaan (myötä/vastapäivään) ne ajavat?

Ymmärrämme hämmennyksen, mutta asiaa helpottaa, jos näitä linjoja ajattelee kolmena eri linjana. Linja 2 kulkee molempiin suuntiin reitillä Olympiaterminaali - Kauppatori - Lasipalatsi - Töölöntori - Länsi-Pasila. Linja 3 kulkee molempiin suutiin reitillä Olympiaterminaali - Eira - Rautatieasema - Kallio - Meilahti (ennen Reijolankadun radan valmistumista Töölön halli). Linja 7 taas kulkee molempiin suuntiin reitillä Länsiterminaali - Rautatieasema - Kruununhaka - Sörnäinen - Pasilan asema - Länsi-Pasila.

Järjestely johtuu siitä, ettei Länsi-Pasilassa tai Olympiaterminaalilla ole kääntöraiteita, jossa vaunut voisivat kääntyä ympäri. Niinpä kun linjan 2 vaunu saapuu päätepysäkilleen Länsi-Pasilaan, se ei käänny ympäri vaan jatkaa linjalla 7 kohti Pasilan asemaa ja Sörnäisiä.

Muutaman vuoden kuluttua päästään lopputilanteeseen, jossa linja 2 siirtyy kääntymään ympäri Pasilan asemalla ja 7 menee kääntymään ympäri Tukholmankadulle Meilahteen. Näin vain 2 ja 3 jäävät vaihtamaan tunnusta samalla tavoin kuin ne ovat tähänkin asti tehneet.

Kun kerta linja 1 reititetään kulkemaan Töölön kautta, miksi ei sitä voisi samalla reitittää myös kulkemaan Kampin kautta korvaten linjan 2 osuuden joka siirtyy Arkadiankadulle. Miksi molempien linjojen pitää välttämättä kulkea sieltä?

Yksi uuden raitiolinjaston keskeisimmistä suunnitteluperiaatteista on ollut se, että voimme tarjota tärkeimmille yhteysväleille kahden linjan yhdistelmänä tiheät ja tasaiset vuorovälit. Yksi tällaisista yhteyksistä on suunnitelmassa Töölön ja Lasipalatsin välinen yhteys, joka muuttuu suunnitelman myötä myös entistä nopeammaksi, kun vaunut alkavat käyttää Arkadiankatua. Uudessa suunnitelmassa asia on ajateltu niin, että Töölön suunnasta Kamppiin kulkee tiheä bussiliikenne, kun taas raitiovaunut hoitavat tiheää ja nopeaa yhteyttä Töölöstä niin kutsuttuun ydinkeskustaan. Tällainen yhteys on puuttunut Töölön suunnalta sen jälkeen, kun raitiovaunut siirtyivät kulkemaan Kampin kautta.

Harmi, että linjat 2/3 ovat poistumassa Kampin terminaalista! Ne oli tosi käteviä, kun Espoosta mentiin Olympiaterminaaliin. Kun ja jos länsimetro tulee, pitää jatkossa poistua Rautatieasemalla, kävellä ainakin 5 minuuttia Lasipalatsin tai Stockmannin pysäkille ja sieltä ratikkaan 2. Jos länsimetro ei tule, kävelymatkan osuus olympiaterminaalille kasvaa vielä enemmän. Joka tapauksessa espoolaiset, lauttasaarelaiset, ruoholahtelaiset Olympiaterminaalissa / Senaatintorilla alueella töissä kävijät kiittävät.

Joukkoliikenteen suunnittelu on tosiaan aina kompromissien tekemistä: palvelun tarjoaminen yhdessä paikassa on väistämättä jollain tavoin poissa toisaalta. Raitiolinjan 2 tapauksessa Töölön suunnasta on toivottu suoraa ja nopeaa yhteyttä kohti ydinkeskustaa, millaista ei ole ollut sen jälkeen, kun raitiovaunut siirtyivät kulkemaan Kampin kautta. Kun samalla pyrimme takaamaan tärkeimmille yhteysväleille tiheät vuorovälit kahden eri linjan yhdistelmänä, Kampin metroasema jää valitettavasti tässä vaiheessa ilman linjan 2 palvelua. Toivomme kuitenkin, että matka myös Olympiaterminaaliin sujuisi edelleen mahdollisimman hyvin, vaikka kävelymatkat tämän nimenomaisen vaihdon yhteydessä hieman pitenevätkin.

Päivittäin työmatkaan linjoja 6 ja 8 käyttävänä on todettava, että linjat Ovat nytkin ruuhka-aikana erittäin täynnä. Esimerkiksi 8.2. ei Sörnäisissä rollaattorilla liikkuva mahtunut enään lastenvaunujen sekaan. Kun autoilua pyritään vähentämään muuttamalla kalliilla ratkaisuilla esimerkiksi Hämeentie joukkoliikennekaduksi on huolestuttavaa, että joukkoliikennettä Arabianrannasta heikennetään ja samalla suunnitellaan lisää asuntoja sinne

Vaikka linjojen 6 ja 8 vuoroväli harvenee ruuhka-aikana, matkustajapaikkojen määrä pysyy ennallaan, kun liikenteeseen tulee uutta raitiovaunukalustoa. Uudet raitiovaunut ovat myös aiempaa tilavampia, millä nimenomaan on pyritty huomioimaan se, että mahdollisimman monet mahtuisivat kyytiin myös vaikkapa lastenvaunujen kanssa. Pyrimme tarjoamaan Arabian ratikkamatkustajille tiheät ja tasaiset vuorovälit ja luotettavan liikenteen, mutta jos emme tässä onnistu, olemme valmiita palaamaan asiaan.

Liikun paljon eri puolille Helsinkiä Arabianrannassa käsin, erityisesti ratikoilla. Olen huomannut että erityisesti ruuhka-aikaan vaunut niin täynnä että vanhuksetkin seisovat, lastenvaunuja jää pysäkeille odottamaan seuraavaa. Vuorot tulevat viiveellä ja muutama peräkkäin. Ei edes harvinaista ole se että Arabian suuntaa menevät 6 ja 8 joutuvat kääntymään jo Paavalin kirkolla ympäri takaisin päin koska aikataulut eivät pidä. Arabiaan menijät odottavat kiltisti seuraavaa ja siihen voi nyt jo mennä se 10 min , miten sitten kun vuoroväli on pidempi?? Pikkuhiljaa ajatte taas alas ratikka liikennettä, vaikkakin suunnitelmissa väitetään päinvastaista. Pysäkkien poistoja , lippujen hintojen nostoa, vuorojen vähentämistä ja kokonaisten kaupunginosien blokkaamista( bussilinjojen siirtoja pois Esim. Arabianrannassa Hämeentieltä) .
Tämä on kestämätöntä kaupunkisuunnittelua! Käsitin Helsingin visioita tutkiessani että erityisesti julkisen liikenteen sujuvuutta lisäämällä saavutettaisiin pikkuhiljaa tila jossa yksityisautoja tarvittaisiin vähemmän.
Sitä sopii sitten muistella kun odotamme niitä kulkuvälineitä, milloin mistäkin syystä, myöhässä, oli sää mikä hyvänsä!

Pyrimme näillä uudistuksilla nimenomaan parantamaan joukkoliikenteen luotettavuutta. Samalla Helsingin raitioverkosto laajenee tulevina vuosina uusille alueille, minkä myötä uudistuksia on tarpeen tehdä. Arabianrannan raitiovaunujen vuoroväli harvenee kahdella minuutilla, mutta samaan aikaan liikenteeseen tulee uudempia raitiovaunuja, joiden myötä matkustajapaikkojen määrä pysyy ennallaan myös ruuhka-aikoina. Tasaisemmilla vuoroväleillä pyrimme myös siihen, että vuoroväli pysyisi mahdollisimman tasaisena myös kahden eri lijan yhteisellä osuudella. Lisäksi pyrimme siihen, että yhä harvempi vaunu joutuisi kääntymään Paavalinkirkolla ja että myös lastenvaunujen kanssa matkustavat pääsisivät nykyistä paremmin kyytiin. Myös tässä asiassa uskomme uuden raitiovaunukaluston auttavan.

Bussilinjat 68 ja 74 tosiaan siirtyvät pois Hämeentieltä, mutta linjalle 71 perustetaan reittiversio 71B, joka takaa ruuhka-aikoina Hämeentien Arabian-osuudelle edelleen tiheän vuorovälin.

Arabianrantaa on rakennettu moderniksi kaupunginosaksi, jossa pysäköintipaikkoja on vähän ja nojataan vahvasti julkiseen liikenteeseen. Käytän itse työmatkoihin lähinnä ratikkaa. Ruuhka-aikojen liikenteen harventaminen kuulostaa karmealta (linjat 6 ja 8).

Ruuhka-aikojen vuoroväli harvenee kahdella minuutilla, mutta samalla liikenteeseen tulee uusia raitiovaunuja, joten matkustajapaikkojen määrä pysyy ennallaan. Pyrimme edelleen tarjoamaan Arabiasta tiheät ja luotettavat raitioyhteydet, ja jos emme tässä onnistu, olemme valmiita palaamaan asiaan.

Aivan järkyttävä suunnitelma. Muutimme Arabiaan nimenomaan sen hyvien liikenneyhteyksien vuoksi. Käytämme joka päivä ratikoita 6 ja 8 työmatkoihin, ja voin kertoa, että ne ovat ruuhka-aikaan aivan tupaten täynnä. Tässä päätöksessä ei ole järjen hiventäkään. Olemme molemmat mieheni kanssa kuukausikortilla matkustavia eli tasaista tuloa HSL:lle. Aluellehan rakennetaan koko ajan ja porukka tarvitsisi oikeasti vielä aktiivisempaa ratikkaliikennettä.

Linjojen 6 ja 8 vuoroväli kyllä harvenee ruuhka-aikoina kahdella minuutilla, mutta toisaalta vuoroväli muuttuu tasaiseksi, jolla pyrimme parantamaan myös liikenteen luotettavuutta. Toisaalta voimme edelleen tarjota saman määrän matkustajapaikkoja kuin ennenkin, kun liikenteeseen tulee entistä enemmän uusia Artic-raitiovaunuja, joiden matkustajakapasiteetti on vanhempia vaunuja selkeästi suurempi. Mikäli emme kuitenkaan tällä järjestelyllä onnistu tarjoamaan Arabianrantaan tällä järjestelyllä toimivaa ja luotettavaa raitioliikennettä, olemme valmiita palaamaan asiaan.

Mielestäni on kummallista, että kun Arabianrannan alue alkaa olla valmis ja lisärakentamistakin jo suunnitellaan, niin tässä vaiheessa HSL vähentää julkisen liikenteen palveluita tällä tiheästi asutulla asuinalueella, joka on pitkälti riippuvainen julkisesta liikenteestä. Alueellahan on vain osalle asukkaista edes tarjolla autoille pysäköintimahdollisuus, joten koko alue on suunniteltu julkinen liikenne silmällä pitäen.

Eikö kaupungin pitäisi suosia julkisilla liikkumista yksityisautoilun sijasta? Nämä suunnitelmat eivät todellakaan tue sitä politiikkaa. Aikaisemmin on pikemminkin puhuttu julkisen liikenteen yhteyksien parantamisesta alueella entisestään eikä suinkaan huonontamisesta.

Ymmärrämme mainiosti huolen yhteyksien heikentymisestä, mutta tilanne ei ole lainkaan niin paha kuin viesteistämme on ehkä käynyt ilmi. Arabianrannan joukkoliikenteen palvelutaso tulee edelleen olemaan hyvä., Vaikka raitiolinjojen ruuhka-ajan vuoroväli harvenee kahdella minuutilla, voimme kuitenkin edelleen tarjota saman määrän matkustajapaikkoja uudempien ja tilavampien raitiovaunujen myötä. Myös bussilinjastoon tulee muutoksia; vaikka linja 68 ja 74 poistuvat Toukolassa Hämeentieltä, linjalle 71 perustetaan reittiversio 71B, joka edelleen pitää vuorovälit bussilla Arabiasta Rautatientorille viidessä minuutissa. Mikäli Arabianrannan joukkoliikenne kuitenkin näiden muutosten myötä osoittautuu toimimattomaksi, olemme valmiita tekemään tilanteeseen korjauksia.

Arabianrannan osalta huonosti perusteltu ehdotus. Raitoliikenteen linjastosuunnitelmassa todetaan (pdf s. 35), että palvelutaso heikkenee Hämeentiellä Sörnäisten pohjoispuolella ruuhka-aikaan. Samalla todetaan, että palvelutaso paranee mm. Töölössä ja Punavuoressa, vaikka siellä on ylitarjontaa. Samoin väestönkasvun odotetaan olevan Arabianrannassa suurempaa kuin alueilla, joilla palvelutasoa parannetaan (pdf s. 49).

On vaikea nähdä, miten näillä lähtötiedoilla voi perustellusti tehdä tällaisen suunnitelman. Osaisikohan joku avata?

t. Iivo Vehviläinen

Ruuhka-aikana vuoroväli tosiaan hieman harvenee, mikä sellaisenaan tietysti tarkoittaa palvelutason heikennystä. Samassa yhteydessä myös linjastosuunnitelmassa kuitenkin mainitaan, että uudemman raitiovaunukaluston myötä matkustajapaikkojen määrä pysyy yhä riittävänä. Kun pidämme eri linjoilla vuorovälit mahdollisimman tasaisina niin ruuhka-aikana kuin muulloinkin, voimme tarjota entistä luotettavammin lyhyen ja tasaisen vuorovälin kahden eri linjan yhteisille osuuksille. Tällainen osuus on - kuten nykyäänkin - esimerkiksi linjojen 6 ja 8 yhteinen reitti Arabian ja Sörnäisten välillä. Pyrkimyksemme on luoda Arabianrantaan luotettava yhteys, jossa raitiovaunut 6 ja 8 lähtevät tihein ja tasaisin välin kohti Sörnäisiä, josta voi joko jatkaa matkaa Hämeentietä tai Helsinginkatua pitkin tai vaihtoehtoisesti vaihtaa välinettä. Jos tämä ei onnistu, olemme valmiudessa tekemään korjausliikkeitä.

Hei,
6 ja 8 linjan vuorovälien harventaminen varsinkin ruuhka-aikaan on erittäin huono idea. Itse käytän näitä päivittäin ja erittäin harvoin ratikassa on ylimääräistä tilaa, suuri osa käyttäjistä vain on kausilippujen omistajia joilloin käyttö ei näy tilastoista samalla tavalla. Tämä yhdistettynä syksyllä voimaan tulevaan Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmaan, joka vähentää myös Arabian läpi ajavia busseja, tekee Arabiasta liikkumisen huomattavasti vaikeammaksi. Yhdistettyna Koillis-Helsingin bussiliikenteen uudistamiseen käyttömäärät Arabiasta tulevat lisääntymään ja aiheuttamaan mahdottomia ruuhkia, kun nykyäänkään Sörnäisistä ei aina mahdu ratikkaan sisään. Toivottavasti harkitsette asiaa uudelleen.

Raitiolinjojen vuorovälin harvenemisen taustalla on se, että pystymme uusien raitiovaunujen myötä tarjoamaan Arabianrannasta saman määrän matkustajapaikkoja kuin ennenkin, vaikka vuoroväli on ruuhka-aikoina 2 minuuttia harvempi. Ruuhka-ajan vuorovälin harvenemisen myötä taas saamme raitiovaunukaluston tehokkaammin käyttöön ja voimme ratkaisun myötä myös laajentaa liikennöintiaikoja ja parantaa siten palvelua useilla linjoilla. Vuorovälien pitämisessä tasaisena on sekin hyvä puoli, että siten kahden linjan yhteisillä osuuksilla voidaan päästä tasaisempiin vuoroväleihin, mikä on ollut yksi uuden raitiolinjaston suunnittelun lähtökohdista. Tällä ratkaisulla pyrimme myös tekemään liikenteestä entistä luotettavampaa. Pyrkimyksemme on siis tarjota Arabianrannan asukkaille tasainen noin viiden minuutin vuoroväli kohti Sörnäisiä, mistä matka jatkuu joko Hämeentietä tai Helsinginkatua pitkin tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi metrolla eteenpäin.

Vaikka 68 ja 74 siirtyvät kulkemaan Kustaa Vaasan tietä pitkin, linjalle 71 perustetaan Viikkiin asti kulkeva reittiversio 71B, jotka yhdessä tarjoavat ruuhka-aikoina tiheän vuorovälin myös Hämeentien Arabian-osuudelle. Tämän lisäksi linja 506 alkaa kulkea myös lauantaisin ja sen reittiä jatketaan Viikistä Latokartanon kautta Myllypuroon.

1A on todella tärkeä työmatka- ja kouluyhteys aamuisin Hakaniemestä etelä-Helsinkiin. Aivan tupaten täynnä joka aamu. Ei saa poistaa! Linjojen 6 ja 8 vuorovälien harvennus ruuhka-aikaan on erittäin huono juttu ja vailla perusteita.

Hakaniemen ja Etelä-Helsingin väliselle yhteydelle voisi ruuhka-aikaa ollakin käyttöä, mutta tällä hetkellä meillä ei ole mahdollisuuksia sellaisen toteuttamiseen ilman että palvelua vastaavasti heikennettäisiin jossain muualla - muun muassa kaluston määrään ja rahaan liittyvät rajoitukset tulevat vastaan. Elokuussa linjan 1A palvelua perustetaan korvaamaan uusi bussilinja 17, joka kulkee Hakaniemestä Kauppatorin ja Olympiaterminaalin kautta Tehtaankadulle ja sieltä edelleen Punavuoren ja Hietalahden kautta Salmisaareen. Linjan vuoroväli toki on nykyistä raitiovaunua harvempi. Hakaniemen ja eteläisen kantakaupungin välisiin matkoihin on toki edelleen tarjolla myös varsin tiheitä vaihdollisia yhteyksiä.

10 minuutin vuoroväli on liian pitkä ratikoille 6 ja 8, jotka liikennöivät käytännössä koko kaupungin läpi - varsinkin, jos ratikkaliikenteestä halutaan julkisen liikenteen runko. Nytkin vuorot ovat usein myöhässä ja pitkä talvikausi huonontaa tilannetta. Olen hämmästellyt miksi 6T kulkee vain iltapäivisin ja melko pitkään. Jos ajatuksena on palvella Länsisatamaan menijöitä niin eikö silloin olisi loogista lisätä muutama 6T:n vuoro myös aamuiksi?

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.