Raitioliikenteen linjasto muuttuu syksyllä 2017

Raitioliikenteen linjasto uudistuu elokuussa 2017. HSL uudistaa raitiolinjoja, jotta ne palvelisivat mahdollisimman monen matkustajan liikkumistarpeita ja jotta raitiolinjat kytkeytyisivät saumattomasti muihin liikennemuotoihin.

Raitiovaunulinjat syksyllä 2017

Muutokset linjoittain

Linja 1

Linjan 1 reitti muuttuu ja linja alkaa liikennöidä kaikkina viikonpäivinä. Linjan uusi reitti on Eira - Fredrikinkatu - Bulevardi - Lasipalatsi - Runeberginkatu - Helsinginkatu - Sörnäinen - Mäkelänkatu - Käpylä. Linja liikennöi arkisin ja lauantaisin 10 min välein ja sunnuntaisin 12 min välein.

Linjan 1 reitti 14.8.2017 alkaen

Linja 2

Linjan 2 reitti muuttuu Etu-Töölössä ja ydinkeskustassa. Linjan uusi reitti kulkee Aleksanterinkadun, Mannerheimintien ja Arkadiankadun kautta. Reittiosuus rautatieasemalta Kamppiin jää pois ja korvataan linjan 7 reittimuutoksella. Linjan pohjoinen päätepysäkki siirtyy Länsi-Pasilaan. Linjan vuorovälit ja liikennöintiajat eivät muutu.

Linjojen 2, 3 ja 7 reitti 14.8.2017 alkaen

Linja 3

Linjan 3 pohjoinen päätepysäkki siirtyy Mannerheimintien ja Kuusitien risteykseen syksyllä 2017 kun Reijolankadun uusi rataosuus valmistuu. Linja kulkee ennen sitä tilapäisesti Nordenskiöldinkadulta Töölön hallille. Linjan vuorovälit ja liikennöintiajat eivät muutu.

Linjojen 2, 3 ja 7 reitti 14.8.2017 alkaen

Linja 4

Linjalla 4 ei tapahdu muutoksia.

Linja 5

Linjalla 5 ei tapahdu muutoksia.

Linjat 6 ja 6T

Linjan 6 vuoroväli harvenee ruuhka-aikoina 10 minuuttiin. Linjalla on jatkossa samat vuorovälit kuin linjalla 7, jolloin raitiovaunut kulkevat Hämeentiellä Sörnäisten ja Hakaniemen välillä säännöllisin 5 – 6 minuutin vuorovälein. Arabiassa vuorotiheys on yhdessä linjan 8 kanssa 5 – 6 minuuttia.

Linjalla 6T ei tapahdu muutoksia.

Linjat 7A ja 7B

Linjat 7A ja 7B lakkautetaan ja korvataan muiden linjojen reittimuutoksin. Uusi linja 7 alkaa kulkea reittiä Länsi-Pasila – Pasilan asema – Mäkelänkatu – Sörnäinen – Hakaniemi – Kruununhaka – Rautatieasema – Kamppi – Länsiterminaali. Töölön suunnasta Länsi-Pasilaan alkaa kulkea linja 2.

Linjojen 2, 3 ja 7 reitti 14.8.2017 alkaen

Linja 8

Linjan 8 vuoroväli harvenee ruuhka-aikoina 10 minuuttiin. Vuorovälit Sörnäisten ja Töölön välillä tihenevät, kun linjan 1 reittimuutoksen myötä linjojen yhteistä reittiosuutta liikennöidään 5 – 6 minuutin välein.

Linja 9

Linjan 9 eteläinen päätepysäkki siirtyy Länsiterminaalilta Saukonpaateen. Linja alkaa kulkea uutta Välimerenkadun raitiotietä pitkin.

Linjan 9 reitti 14.8.2017 alkaen

Linja 10

Linjalla 10 ei tapahdu muutoksia.

Selkeä verkosto, tiheä liikenne

Raitioliikenteestä muodostuu kantakaupungin alueelle nykyistä vahvempi verkko, jossa solmupisteiden välillä matkustaminen on helppoa tiheiden vuorovälien vuoksi. Pääkaduilla kulkee kaksi tai useampia raitiolinjoja, jolloin vuorovälit linjojen yhteisillä osuuksilla ovat enintään 5 - 6 minuuttia päivästä ja vuorokaudenajasta riippuen. Osalla linjoista pääsee matkustamaan kätevästi kaupungin poikki ja pyrkimyksenä on ollut, että vaihdottomia matkoja voisi tehdä pitkälti samoilla reiteillä kuin nykyisinkin.

Suunnitelma parantaa raitioliikenteen kustannustehokkuutta, minkä seurauksena viikoittaisten lähtöjen määrää on voitu lisätä. Lisäys kohdistuu ensisijaisesti päivä- ja iltaliikenteeseen, jotta raitiovaunujen käyttö erityisesti asiointi- ja vapaa-ajan matkoilla olisi aiempaa helpompaa. Ruuhka-aikojen kapasiteetin riittävyys turvataan uusilla, nykyistä suuremmilla raitiovaunuilla.

Linjastouudistuksen taustaa

Vuosikymmeniä varsin vakiintuneina pysyneinä raitiolinjoja oli tarpeen tarkastella kaupungin ja yhteiskunnan muuttumisen vuoksi. Helsingin entisille satama-alueille nousevien asuin- ja työpaikka-alueiden myötä liikkuminen kantakaupungin alueella kasvaa. Myös liikkumistottumukset ja arvostukset muuttuvat.

Myös Kehärata ja Länsimetro tulevat vaikuttamaan siihen, miten kantakaupungin alueella liikutaan. Uudet raiteet keräävät matkustajia entistä laajemmalta ja tuovat keskustaankin entistä enemmän matkustajia.

Raitioliikenteen matkustajamäärät ovat jälleen hienoisessa nousussa. HSL haluaa kehittää ratikkalinjoja, jotta kasvusuunta säilyisi ja jopa voimistuisi.

Asukkaat mukana muutosten valmistelussa

HSL järjesti raitioliikenteen linjaston suunnitelmista kolme asukastilaisuutta vuoden 2013 lopussa. Tilaisuuksissa oli mahdollisuus tutustua suunnitelmien luonnoksiin sekä keskustella ja antaa palautetta niistä. Tilaisuuksiin osallistui suunnittelijoita HSL:stä ja Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta sekä raitioliikenteen tuotannosta HKL:stä. Linjastosuunnitelmiin sai tutustua etukäteen kaikissa asukastilaisuuksien pitopaikoissa ja palautetta voi antaa myös kirjallisesti palautelaatikoihin ennen ja jälkeen tilaisuuksien.

Linjastosuunnitelman luonnos oli asukkaiden kommentoitavana helmikuussa 2014. Kommentteja oli mahdollista antaa sähköpostilla suunnitelma-aineistosta, joka oli esillä HSL:n verkkosivuilla sekä linjastosuunnitelman verkkoblogissa.

Raitiolinjaston suunnitelmaluonnos esiteltiin HSL:n hallitukselle 25.3.2014 ja hallitus päätti pyytää siitä HSL:n jäsenkuntien lausunnot HSL:n talous- ja toimintasuunnitelmaehdotuksen 2015–2017 lausuntopyynnön yhteydessä. Lausuntojen sekä saadun palautteen perusteella suunnitelma viimeisteltiin ja HSL:n hallitus hyväksyi linjastosuunnitelman helmikuussa 2015.

Raitioliikenteen linjastosuunnitelma

Tulossa myöhemmin

Raitioliikenteen linjastouudistuksesta on jo toteutettu linja 5, joka alkoi liikennöidä Rautatieaseman ja Katajanokan terminaalin välillä kesällä 2016. Syksyn 2017 jälkeen muutoksia tehdään tulevina vuosina vielä lisää uusien ratojen valmistuessa. Jätkäsaaren raitiotiet valmistuvat kokonaisuudessaan 2020-luvun alussa. Hernesaaren kärkeen raitioliikenne ulottunee vasta 2020-luvun puolivälissä, mutta Eiranrantaan saatetaan päästä aloittamaan liikenne jo aiemmin Telakkarannan asuinalueen ja katujen valmistuessa. Pasilasta Ilmalaan voidaan liikennöidä Pasilan keskuskorttelien ja uusien raideyhteyksien valmistuttua arviolta 2021.

Raitioliikenteen muutoksia tulevina vuosina

Kommentit

Raitioliikenteen linjastosuunnitelman sivulla 12 näkyvästä kartasta voisi tulkita että 4:n linjaa jatketaan Munkkivuoreen. Tosin muulla suunitelmissa ei kyseistä jatkolinjaa mainita. Millä aikataululla linjan 4 jatkoyhteys on tulossa vai onko ?

Kiitos uudistuksesta. Me Etu-Töölöläiset kiitämme, että ratikka 2 siirrettiin Arkadiankadulle ja vielä saimme lisäbonuksena ratikan 1. Edelleen kyllä ihmettelen, miten väkisten, vastustuksestamme huolimatta teitte ratikalle 2 uuden, kalliin linjan Kamppiin ja samaan aikaan myös poistitte bussin 18 Arkadiankadulta. Kamppiin menee Töölöstä 11 bussia ja lisäksi siis meni tähän asti vielä ratikka 2.

Miksi 3 lähtee Töölön hallilta etuajassa? Nousen kyytiin Kansaneläkelaitokselta. Tänäänkin aikataulun mukainen lähtöaika olisi ollut 7.26, mutta vaunu oli pysäkillä jo 7.24 (ja minä liikennevaloissa). Tähtän itseni pysäkille aina siksi kellonlyömäksi, kun on aikataulun mukainen lähtöaika hallilta, mutta tämä ei ollut edes ensimmäinen kerta kun vaunu oli lähtenyt lähtöpysäkiltä etuajassa. Aikatauluista ei ole tällöin mitään hyötyä jos lähtö päätepysäkiltä tapahtuu jo etuajassa ja heti linjan alusta ei ehdi sen takia kyytiin.

Eikö 6T voisi lähteä Länsisatamasta aikaisemmin kuin 21.29?
Eilen odotuksen aikana viereisiltä raiteilta ehti mennä kolme 7:aa.

Olenko ymmärtänyt oikein että ruuhka-aikaan ruuhkaisalla linjalla 8 etenkin Sörnäinen - Töölö välillä vuorovälejä harvennetaan ruuhka-aikaan?

Matkustan usein Käpylästä linja 1 raitiovaunulla Sturenkadun ja L-Brahenkadun risteykseen. Olen makasanut matkasta ainoastaan raitiovaunu lipun hinnan. Nyt uuden linjareitin tultua voimaan, joudun vaihtamaan
bussi linja 51 ja näin ollen lipun hinta tulee nousemaan, koska joudun jatkossa käyttämään sekä vaunua, että bussia. Ei ole oikein.
pienieläke

Asun Radiokadulla ja kuljen keskustaan useimmiten nykyisellä 7B:n ratikalla. Olen noussut ratikkaan Kyllikinportin pysäkillä. Nyt kesällä seiskojen tasauspysäkki on ollut Maistraatintorilla. Olen aina Kyllikinportin ohi kulkiessani joutunut opastamaan siinä seisovia, ettei tässä kannata odottaa, vaan kävellä seuraavalle pysäkille. Kyllikinportin pysäkki on jäänyt tavallaan tarpeettomaksi keskustaan päin matkaaville. Onko tarkoitus, että jatkossakin linjanumeron vaihtopysäkki on Maistraatintorilla eikä Kyllikinportilla? Jälkimmäinen olisi luonnollisempi vaihtopaikka, koska se on kauimmaisin pysäkki keskustasta. Jos linjanvaihtopysäkki on Maistraatintorilla, voi kysyä, onko Kyllikinportin pysäkillä mitään virkaa? Voisi kai miettiä myös näiden pysäkkien yhdistämistä, kun ottaa huomioon niiden fyysisen läheisyyden, esim. siirtämällä Maistraatintorin pysäkkiä muutaman metrin pohjoiseen.

Aivan oikeita huomioita - Kyllikinportti tosiaan olisi kaikkein loogisin tasaus- ja linjanumeroiden vaihtopaikka. Pysäkki ei kuitenkaan tällä hetkellä ole riittävän pitkä vaunujen ajantasaukseen, eikä pysäkille ole suunnitteilla korjaustoimenpiteitä. Kyllikinportin pysäkillä onkin virkaa Pasilan aseman suunnasta tai suuntaan matkustettaessa, mutta matkoilla keskustan suuntaan Maistraatintorin pysäkki on kieltämättä käyttökelpoisempi. Tämä järjestely on toki myös väliaikainen, sillä vuonna 2019 vaunujen tunnustenvaihto ja ajantasaus siirtyy Pasilan aseman uuteen joukkoliikenneterminaaliin Pasilansillalle.

Nyt kun Maistraatintoria on kokeiltu jonkin aikaa linjanvaihtopysäkkinä, tulee esiin, että pohjoiseenpäin kuljettaessa pysäkki on väärässä paikassa. Pysäkille ei mahdu kaksi peräkkäistä vaunua, vaan myöhemmin tullut joutuu jäämään suojatien eteläpuolelle alueelle, joka ei sovellu vaihtopysäkiksi mm. istutusten vuoksi. Tämän myöhemmän vaunun kuljettaja saattaa kertoa, että pysähdys kestää15 minuuttia ja että voi vaihtaa edessä seisovaan vaunuun. Silloin siis astumme alas vaunusta istutusten päälle, joista ei tosin ole enää paljon mitään jäljellä.
10, 15 tai jopa 20 minuuttia on liian pitkä seisonta-aika. Aikatauluja täytyy tarkistaa. Ei ole järkeä seisottaa useita vaunuja yhtä aikaa tällä linjanvaihtopysäkillä. Monet asiakkaat ovat kuitenkin matkalla esim. Töölöstä Pasilan asemalle tai Mäkelänrinteen uimahallille. Muutaman kerran on sunnuntaina käynyt, että vaunu ei ole jäänyt seisomaan lainkaan tai odottaa korkeintaan pari minuuttia. Tällainen aikataulu myös arkipäiville, kiitos!

Hei, raitiolinja 3:n päätepysäkki Kuusitiellä mietityttää.
Pääseekö päätepysäkiltä kyytiin (paikalla ei ole pysäkkikoroketta lähtöpuolella), jos niin suoraan ajotien viereltä vai mistä, rakennetaanko paikalle koroke? Pitääkö kävellä Jalavatielle?

Aiemminkin olen miettinyt vastaavaa Kuusitiellä kääntyneiden esim myöhässä olleiden linja 4:n kanssa.

Kiitos vastauksestanne jo etukäteen.

Ps. Hienoa yhteiset aikataulutukset Helsinginkadulla, Arkadiankadulla ja Eirassa. Näitä on odotettu :)

Minua myös Kuusitiellä asuvana kiinnostaa kovasti sama enkä nähnyt tähän HSL:n vastausta. Eikö Kuusitien silmukan suunta kannattaisi vaihtaa niin, että kolmonen tulisi etelän suunnasta "vasemmalle" silmukalle? Silloin ovet jäisivät nykyisen pysäkkialueen sisäpuolelle eikä ajoradan puolelle. Vaatisi varmasti pienen raidetyön.

Linjan 3 määränpäänä on Kuusitie, ja se on myös linjan päätepysäkki. Sen jälkeen vaunu tasaa aikaansa Kuusitien silmukassa ja ottaa taas matkustajia kyytiin Olympiaterminaalin suuntaan Jalavatien pysäkiltä. Tässä vaiheessa Kuusitien silmukkaan ei siis ole suunnitteilla muutoksia.

Lisäämme vastauksen tähän - ja muihinkin kysymyksiin - uutta raitiolinjastoa käsittelevälle verkkosivustollemme osoitteeseen hsl.fi/raitiolinjat2017

Ikävää, että muutos jätetään tällä tavalla puolitiehen. Eli Kallioon päästäkseni menen ensin yhden pysäkin kympillä, jotta voin vaihtaa kolmoseen Jalavatiellä. Ei tämä nyt näin oikein kunnolliseksi tullut, ainakaan minusta.

Onko joku hyv syy miksi tällä sivulla ladattavissa linjakartoissa ei ole merkitty pysäkkejä lainkaan?

Raitiovaunut pysähtyvät kaikilla pysäkeillä matkan varrella. Pysäkit näkyvät esim reittioppaassa. Reittien selkeyden vuoksi pysäkit on luultavasti jätetty pois. :)

Voi kurjuus, Ruoholahdesta ei edelleenkään pääse Länsiterminaaliin eikä Verkkokaupassa olevaan postiin. Kävellen kyllä ja taksilla.

Uusi raitiovaunu linja Helsinkiin?

Ehdotan näin vaalien alla harkittavaksi, että Helsinkiin lisätään yksi raitiovaunulinja lisää.

Sen reittinä olisivat seuraavat kohteet:
- Munkkiniemi, samaa rataa pitkin kuin nykyinen 4 nyt aina Paciuksenkadulle saakka
- Vaunu jatkaa Paciuksenkatua suoraan aina Linnankoskenkatua pitkin suoraan
- Kääntyy Mechelininkadulle, ajaa suoraan ja
- Kääntyy Arkadiankadulle ja jatkaa Mannerheimintielle
- Kääntyy Bulevardille, ajaa sen päähän, Hietaniementantaan, josta eteenpäin aina Ruoholahdenkadulle, Ruoholahdentantaan.

Siitä on yhteys länteen menevään liikenteeseen, Espoo sekä esim. Lauttasaari sekä Jätkäsaari.
- josta kääntyy takaisin Mechelininkadulle ja ajaa suoraan takaisin lähtöpisteeseen.

- Hyötyjä:
- Suora julkisen liikenteen yhteys Helsingin vilkkaimmilla kaduilla, joilla julkinen suora liikenne nyt heikkoa.

Vähentää autolla ajamista välillä Munkkiniemi - Porkkalankatu

- Uusia asemia ja matkustajia hyödyntäviä kohteita ovat mm.
- Yhteys Munkkiniemestä aina Jätkäsaareen saakka
- Meilahden sairaala
- Lastenklinikka ja uusi Lastensairaala
- Sibeliuspuisto, valtava turistien määrä, bussit siellä ym.
- Kivelän sairaala
- HYKS, psykiatrinen keskus
- Kasarmi, kasvava liikekeskus, johon pääsee vain autolla tai kävellen
- Taivallahden ala-aste
- Hietaranta ja sen ranta-alueet
- Hietaniemen hautausmaa
- Väinämöisen kenttä
- Meilahden ala-aste
- Arkadiankatua pitkin kaikki Töölön ihmiset pääsevät keskustaan (erityisesti vanhukset). Nyt ei sellaista ole.
- Kauppakorkeakoulu(t)
- Eduskunta ja Narinkkatori
- Kamppi
- Keskustan alue
- Bulevardi
- Aleksanterin teatteri
- Hietalahden tori sekä yhteys Jätkäsaareen, terminaalit ym.
- Vanhusten palvelutalot Kampissa ja Mechelininkadun tuntumassa

- Vähentää autoilua erityisesti suunnassa Mechelininkatu - Espoon suunta sekä toiseen suuntaan aina Huopalahdentielle ja Munkkiniemeen saakka
- Kohtuullinen investointi, koska uutta kiskoa vain välille Paciuksenkatu, Arkadiankatu, Mechelininkatu vähän muualle pienin muutostöin.
- Ekologinen, nopea, toimisi vain aamusta noin klo 22 saakka, kuten esim. 8 nyt
- Olisiko tämä idea kannatettava ja toisi lisää bulevardi henkeä kaupunkiin?
- Raitiovaunuille on tilaa noilla kaduilla helposti. Menisi samaan pakettiin kuin Mechelininkadun remontti.
- Raitiovaunuliikenne rajoittuu nyt vain Runeberginkadulle saakka ja suuri osa mm.Töölöläisiä on vailla asiallista kuljetusta mm. keskustaan ja useisiin muihin julkisiin palveluihin, kuten sairaalat.
- Arvioni mukaan tuolla reitin varrella asuu ainakin 100 000 ihmistä ja vuositasolla käyttäjistä puhutaan valtavista massoista.

Nyt reiteistä mikää ei tule Runebergin katua kauemmaksi, jossa kulkee jo kaksi linjaa, osittain päällekkäin.

Linjastosuunnittelu lienee jotain 200ÄÖ tiedettä. Nyt verorahojen tuhlaus saa erään huippuhetkensä, kun ratikkalinja Kampin kautta poistuu.
Haluaisin tiedustella suunnittelijoilta, miten Töölöstä nyt pääsee yhdellä välineellä asemalle/teatteriin/Ateneumiin?

Olen myöskin hämmentynyt uudesta reittioppaasta, josta ei saa niitä reittejä! Kyllä minä tiedän, että sieltä tulee seuraava bussi tai ratikka ihan kohta, enhän asu nukkumalähiössä, vaan keskustassa. Tarvitsen reittiopasta silloin, kun matkustan sinne lähiöön karttoineen ja pysäkkiluetteloineen!
Tähän toiseen kysymykseen olen jo joitakin aikoja odottanut HSLltä vastausta - ilmeisesti turhaan.

Olisi mukava tietää millä kulkuvälineillä Läntisellä Brahenkadulla kuljetaan elokuusta lähtien ? Kulkeeko molempiin suuntiin raitiovaunu vai myös bussi ? Linnanmäelle menijät olisivat varmasti myös kiinnostuneita tiedosta. Busseissa on vaikeampaa rattaiden ja vaunujen kanssa kuin raitiovaunuissa. Varsinkin kun lapsia ja rattaita on paljon.

Myöhäinen vastaus, mutta linja 3 kulkee Nordiksen ja Eiran välillä entiseen tapaan. Lisäksi bussilinja 51 kulkee edelleen.

Yhteys Töölöstä keskustaan tiheällä vuorovälillä linjoille 1 ja 2 on oikein kannatettava ajatus. Miten on ajateltu raitioliikenteen sujuvuuden ja nopeuden toteutuvan erityisesti Arkadiankadulla Mannerheimintien ja Pohjoisen Rautatiekadun välillä?

Nykytilanteessa kiskot ovat autokaistoilla mikä käsittääkseni on vastoin nykyisiä suunnitteluperiaatteita ja esimerkiksi linjan 8 reitillä Caloniuksenkadulla juuri pyritään pääsemään eroon jaetuista kaistoista. Oman kokemuksen mukaan tämä katuosuus on usein ruuhkautunut. Kun katuosuudella liikennöidään kahta raitiolinjaa - joiden tavoitteena on tarjota nopea yhteys Töölöstä keskustaan - asialle täytynee tehdä jotain ennen liikennöinin aloittamista.

Onko ajateltu, että tämä osuus muuttuu pelkästään raitiovaunukaduksi?

Niinpä, niin. Raitiolinja Reijolankadulle . No 1 Reijolankadulta ei saa kääntyä vasemmalle Urheilukadulle? Kukapa kääntyyy ? Uskon ,että aika moni, mutta raitiolinjan rakentaminen tukkoiselle Reijolankadulle . Kyllä , sitten ei se ainoa pussilinja pysy enää aikataulussa, mutta mitäpä sillä on väliä HSL:n tarkoitushan on tehdä autoilusta hankalaa!!!!!Voi teitä onnelissia MAALAISIA:

Junaa käyttävien työmatkalaisten kannalta (ja myös lentoasemalta junalla tulevien turistien kannalta) raitiovaunu 2:n reittimuutos on huono juttu, koska yhteys Kauppatorin ja Olympiaterminaalin suuntaan poistuu, ellei halua tehdä koko Etelä-Helsingin kierrosta kolmosella. Vaunut ovat sitä paitsi tupaten täynnä varsinkin aamuisin, joten tässä hankaloitetaan aika monen matkustamista.

En ymmärrä linjojen 2 ja 7 sekä 2 ja 3 reittejä. Ne kohtaavat toisensa reittien ääripäissä. Ajavatko ne ympyrää ja muuttavatko numeroa? Mihin suuntaan (myötä/vastapäivään) ne ajavat?

Ymmärrämme hämmennyksen, mutta asiaa helpottaa, jos näitä linjoja ajattelee kolmena eri linjana. Linja 2 kulkee molempiin suuntiin reitillä Olympiaterminaali - Kauppatori - Lasipalatsi - Töölöntori - Länsi-Pasila. Linja 3 kulkee molempiin suutiin reitillä Olympiaterminaali - Eira - Rautatieasema - Kallio - Meilahti (ennen Reijolankadun radan valmistumista Töölön halli). Linja 7 taas kulkee molempiin suuntiin reitillä Länsiterminaali - Rautatieasema - Kruununhaka - Sörnäinen - Pasilan asema - Länsi-Pasila.

Järjestely johtuu siitä, ettei Länsi-Pasilassa tai Olympiaterminaalilla ole kääntöraiteita, jossa vaunut voisivat kääntyä ympäri. Niinpä kun linjan 2 vaunu saapuu päätepysäkilleen Länsi-Pasilaan, se ei käänny ympäri vaan jatkaa linjalla 7 kohti Pasilan asemaa ja Sörnäisiä.

Muutaman vuoden kuluttua päästään lopputilanteeseen, jossa linja 2 siirtyy kääntymään ympäri Pasilan asemalla ja 7 menee kääntymään ympäri Tukholmankadulle Meilahteen. Näin vain 2 ja 3 jäävät vaihtamaan tunnusta samalla tavoin kuin ne ovat tähänkin asti tehneet.

Kun kerta linja 1 reititetään kulkemaan Töölön kautta, miksi ei sitä voisi samalla reitittää myös kulkemaan Kampin kautta korvaten linjan 2 osuuden joka siirtyy Arkadiankadulle. Miksi molempien linjojen pitää välttämättä kulkea sieltä?

Yksi uuden raitiolinjaston keskeisimmistä suunnitteluperiaatteista on ollut se, että voimme tarjota tärkeimmille yhteysväleille kahden linjan yhdistelmänä tiheät ja tasaiset vuorovälit. Yksi tällaisista yhteyksistä on suunnitelmassa Töölön ja Lasipalatsin välinen yhteys, joka muuttuu suunnitelman myötä myös entistä nopeammaksi, kun vaunut alkavat käyttää Arkadiankatua. Uudessa suunnitelmassa asia on ajateltu niin, että Töölön suunnasta Kamppiin kulkee tiheä bussiliikenne, kun taas raitiovaunut hoitavat tiheää ja nopeaa yhteyttä Töölöstä niin kutsuttuun ydinkeskustaan. Tällainen yhteys on puuttunut Töölön suunnalta sen jälkeen, kun raitiovaunut siirtyivät kulkemaan Kampin kautta.

Harmi, että linjat 2/3 ovat poistumassa Kampin terminaalista! Ne oli tosi käteviä, kun Espoosta mentiin Olympiaterminaaliin. Kun ja jos länsimetro tulee, pitää jatkossa poistua Rautatieasemalla, kävellä ainakin 5 minuuttia Lasipalatsin tai Stockmannin pysäkille ja sieltä ratikkaan 2. Jos länsimetro ei tule, kävelymatkan osuus olympiaterminaalille kasvaa vielä enemmän. Joka tapauksessa espoolaiset, lauttasaarelaiset, ruoholahtelaiset Olympiaterminaalissa / Senaatintorilla alueella töissä kävijät kiittävät.

Joukkoliikenteen suunnittelu on tosiaan aina kompromissien tekemistä: palvelun tarjoaminen yhdessä paikassa on väistämättä jollain tavoin poissa toisaalta. Raitiolinjan 2 tapauksessa Töölön suunnasta on toivottu suoraa ja nopeaa yhteyttä kohti ydinkeskustaa, millaista ei ole ollut sen jälkeen, kun raitiovaunut siirtyivät kulkemaan Kampin kautta. Kun samalla pyrimme takaamaan tärkeimmille yhteysväleille tiheät vuorovälit kahden eri linjan yhdistelmänä, Kampin metroasema jää valitettavasti tässä vaiheessa ilman linjan 2 palvelua. Toivomme kuitenkin, että matka myös Olympiaterminaaliin sujuisi edelleen mahdollisimman hyvin, vaikka kävelymatkat tämän nimenomaisen vaihdon yhteydessä hieman pitenevätkin.

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.