Mobiililippu

 

Lataa HSL Mobiililippu -sovellus älypuhelimeesi ja tilaa HSL:n kertalippu tai vuorokausilippu kätevästi suoraan kännykkääsi. Valikoimassa on nyt myös lastenlippu: 7–16-vuotiaat lapset voivat ostaa mobiilisti HSL:n kerta- ja vuorokausilippuja.

HSL Mobiililippu -sovelluksen voit ladata nyt maksutta kaikkiin Android- ja Windows-älypuhelimiin sekä iPhone-puhelimiin, joissa on käyttöjärjestelmä iOS 8 tai uudempi. Myös lasten mobiililippu on nyt mukana kaikille kolmelle käyttöjärjestelmälle tehdyissä sovelluksissa.

HSL Mobiililippu käy kaikissa liikennevälineissä ja sen voi hankkia kaikille HSL:n matkustusalueille. Voit maksaa lipun Visa, Visa Electron ja Mastercard -maksukorteilla tai puhelinlaskullasi.



Windows 10

Windows Phone 8.1 ja aikaisempi

HSL-lippuautomaatti on nyt taskussasi!

HSL Mobiililippu -sovelluksella voit ostaa aikuisten tai lasten kertalipun tai vuorokausilipun Helsingin, Espoon ja Kauniaisten alueen, Vantaan, Kirkkonummen ja Siuntion alueen tai Keravan, Sipoon ja Tuusulan alueen sisäiseen liikenteeseen tai valita Seutu, Lähiseutu 2 tai Lähiseutu 3 -lipun. Mobiililipulla voi matkustaa kaikissa HSL-alueen busseissa, raitiovaunuissa, metroissa, lähijunissa ja Suomenlinnan lautalla. Lipulla on rajaton vaihto-oikeus sen voimassaoloaikana lipun matkustusalueella.

Mobiililippua ei voi hyödyntää liityntäpysäköinnissä.

Vuoden 2018 alussa mobiililippujen hinnat laskivat samalla tasolle matkakortin arvolippujen kanssa ja erillinen yötaksa poistui. Vuorokausilippujen hinnat ovat samat mobiilissa kuin myyntipisteestä tai automaatista ostettuna. Voit tarkistaa tarvitsemasi mobiililipun hinnan hintalaskurilla.

Osta lippu etukäteen

Lippu pitää ostaa etukäteen. Voit itse määritellä, milloin mobiililippusi tulee voimaan. Voit päättää, tuleeko lippusi voimaan heti tai valitsemanasi aikana 1-24 tunnin päästä. Varmistathan, että lippu on saapunut HSL Mobiililippu -sovellukseen ennen kuin astut liikennevälineeseen tai metron tai Suomenlinnan lautan laiturialueelle. Huomaathan, että metron laiturialue alkaa jo liukuportaiden yläpäästä, matkakortinlukijalaitteiden luota. Laiturialueen alkaminen on merkitty lattiaan keltaisella viivalla. Jos mobiililippu tilataan tai saapuu HSL Mobiililippu -sovellukseen vasta liikennevälineessä tai metron tai Suomenlinnan lautan laiturialueella, sinulle voidaan määrätä tarkastusmaksu.

Sisäinen, seutu ja lähiseutu 2 -mobiililkertalippu on voimassa 80 minuuttia ostohetkestä. Lähiseutu 3 -lippu on voimassa pidempään, 100 minuuttia. Vuorokausiliput ovat voimassa 1-7 vuorokautta valintasi mukaan.

Maksutavat

Lippu veloitetaan korttimaksuna Visa, Visa Electron tai Mastercard -kortiltasi (debit/credit) tai mobiilimaksuna puhelinlaskullasi. Laskutus puhelinlaskulla on mahdollista Telian, Elisan, DNA:n tai näiden tytäryhtiöiden liittymissä, jos sinulla oikeus tehdä ostoksia liittymälläsi ja puhelimesi on mobiilidataverkossa. Jos puhelin on kytketty langattomaan lähiverkkoon (WLAN), et voi maksaa lippua mobiilimaksuna. Mobiilimaksun yläraja on 50 euroa.

Sovelluksen voimassaoleva lippu on kolmivärinen. Kun lipun voimassaoloaika päättyy, lippu muuttuu puna-valkoiseksi. Voit tehdä jo alkaneen matkan loppuun, mutta lipulla ei ole enää vaihto-oikeutta. Vanhat liput ovat pääväriltään harmaita. Näytä lippu bussissa kuljettajalle. Junassa, metrossa, raitiovaunussa ja Suomenlinnan lautalla lippu pitää pyydettäessä näyttää matkalipuntarkastajille tai konduktöörille. Varmistathan myös, että puhelimesi kello on oikeassa ajassa.

Uudessa versiossa tuli käyttöön myös offline-toiminto, jonka ansiosta vuorokausilippu toimii myös ilman netti- tai wlan-yhteyttä. Nettiyhteyden ei tarvitse olla koko ajan päällä.

Jäikö jokin asia mietityttämään? Katso usein kysytyt kysymykset.

Ongelmatilanteessa voit soittaa HSL:n asiakaspalveluun:

HSL Asiakaspalvelu
09 4766 4000 (pvm)
Arkisin 7–19, la–su 9–17

  • HSL Mobiililippu, sen käyttö ja hyvitykset
  • Asiakaspalautteet
  • Joukkoliikenteen reitit, aikataulut ja hinnat
  • Matkakorttineuvonta
  • Kadonneet matkakortit
  • Kysymykset joukkoliikenteen suunnittelusta

Kommentit

Tässä mobiilisovelluksessa on se ongelma,että vanhemmille ihmisille,kuten vanhuksille tulee vaikeaa maksaa matkoja,jos ei voi käteisellä enää maksaa raitiovaunuissa,koska monet ei osaa käyttää mitään mobiilisovelluksia tai edes omista sellaista puhelinta millä voi maksaa matkoja?.Voiko busseissa enää maksaa myöskään käteisellä?

Busseissa voi maksaa käteisellä. R-kioskeista saa käteisellä ennakkoon myytäviä kertalippuja, jotka voi aktivoida silloin kun matkustaa. Matkakortin arvo on myös toimiva ratkaisu heille, jotka eivät halua käyttää mobiilisovelluksia.

Hei, voisiko tähän lisätä systeemin, että mobiililipulla maksettaessa voisi netistä käydä printtaamassa kuitin? Kun on viikon duunimatkalla ja käyttää joka päivä esim 4 kertaa mobiililippua, matkalaskun tekeminen on tuskaa kun kuitit pitää hakea screenshottien kautta!

Ryhmälippujen ostomahdollisuus tulisi ehdottomasti lisätä!

Moi, Latasin luuriini HSL mobiililippusovelluksen, jotta on sitten valmiina jos sattuisi tarvitsemaan. Nyt se näyttäisi vieneen kortiltani kahdesti euron katevarauksen. Palautuvatko ne molemmat vasta joskus kun ostan mobiililipun? Entäs jos en tarvitsekaan koko sovellusta? Jääkö 2 euroa HSL:lle?

Hei, maksukortti varmennetaan 1 euron maksulla, joka palautetaan sinulle automaattisesti heti maksutapahtuman jälkeen. Tällä 1 euron maksulla varmennetaan että kortilla voi tehdä mobiililipun korttimaksuja. Jos maksu jostain syystä ei ole palautunut, ota yhteys HSL:n asiakaspalveluun puh. 09 4766 4000.

Sovellus ei toimi. Puhelin iPhone 4S. Sovellus asentuu mutta ei anna maksaa. Johtuisiko siitä että numero on salainen. Syötetty toki numero Appsin asetuksiin, mutta ei silti toimi.

Hei! Pystyisitkö soittamaan asiakaspalveluumme, niin selvitämme asian tarkemmin: HSL Asiakaspalvelu, 09 4766 4000 (pvm), Arkisin 7–19, la–su 9–17

voiko bussikortilla maksaa mobiililipun

Mobiililipun voi maksaa mobiilimaksulla ja pankki- tai luottokortilla. Jos matkakortilla on arvoa tai kautta, sillä voi maksaa matkan kaikissa HSL:n liikennevälineissä.

Lippu pitää ostaa etukäteen. Voit itse määritellä, milloin mobiililippusi tulee voimaan. Jep jep, vaan kun matkustelee jossakin Vantaan perämetsissä ei voi tietää onnikan saapumisesta pysäkille ennenkuin sen voi omin silmin havaita. Tavan tampio pitää olla jos maksaa lipun yhtään aikaisemmin jos vuoroväli on 1 tunti.

it takes some reading of the fine print but the mobile ticket for helsinki is valid 80 mins but the same price ticket with a travel card is only 60mins (unless bought on some metro feeder busses). I will certainly switch to the mobile ticket now.

Hei, saako yksi mobiilisovelluksen käyttäjä ostaa lippuja ryhmälle (7 henkeä) ? Kiitos.

Sovellus on, ja valmiina käyttöön. Saako mobiililipusta kuittia? Vai onko screenshot ainoa mahdollisuus?

Minulla on käytössä luontaisetupuhelin. Tarvitsisin 2 mobiilisovellusta, toiseen laittaisin työnantajan maksuaikakortin tiedot ja toiseen oman pankkikortin tiedot. Työmatkat maksaisin maksuaikakortilla josta ostot menevät työnantajan matka- ja kululaskuohjelmaan ja muiden matkojen pitäisi mennä omaan piikkiin.
Että terveisiä kehitystiimille, pitäisi saada samaan puhelimeen 2 mobiilisovellusta joiden nimeä voisi muokata tai joilla olisi valmiiksi nimet työmatkat ja omat matka.

Miksiköhän luottokorttiani veloitettiin 1EUR kun rekisteröin HSL mobiililippusovelluksen ja annoin luottokorttitiedon vaikken vielä ostanut mitään?

Hei! Maksukortti varmennetaan 1 euron maksulla, joka palautetaan sinulle automaattisesti heti maksutapahtuman jälkeen. Tällä 1 euron maksulla varmennetaan että kortilla voi tehdä mobiililipun korttimaksuja.

Hei, päivitys ei onnistu... herjaa vain, että sovellus on Jo asennettu.

Hei! Voisitko ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, niin koetamme selvittää ongelmaa tarkemmin: HSL Asiakaspalvelu
09 4766 4000 (pvm), Arkisin 7–19, la–su 9–17 

Jolla Sailfish puhelimeen kanssa. Kiitos!

Hei, mobiililipun osto ei onnistu, yhteystiedoissa ensimmäisen puhelinnumerokenttään ei pysty syöttämään kuin neljä numeroa +3585. Käytössä Iphone6plus ja uusin ohjelmisto 11.2.2

Hei! Voisitko ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, niin koetamme selvittää ongelmaa tarkemmin: HSL Asiakaspalvelu
09 4766 4000 (pvm), Arkisin 7–19, la–su 9–17 

Miksi mobiilisovelluksella ei voi ostaa opiskelijalippuja?

Tällä hetkellä opiskelija-alennuksen myöntämisperusteet ovat sellaiset, että oikeus pitää todeta todistuksella. Tässäpä hyvä kehityskohde tuleville vuosille.

Miksi sporalippua ei saa mobiililippuna?

Erillinen raitiovaunulippu jää pois käytöstä, kun lippujen hinnoittelussa tulee käyttöön uusi vyöhykemalli. Näillä näkymin uusi malli tulee käyttöön kesällä 2018, joten raitiovaunulippua ei näin lyhyen ajan takia ole tarpeen enää laittaa mobiiliin.

Hei, Uutisen mukaan myös kausilipun saisi puhelimeen. Onko tarkempaa tieto, koska tämä tulee käyttöön?

Kausilipun on tarkoitus tulla valikoimaan kevään 2018 aikana.

 

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.