Mobiililippu

 

Lataa HSL Mobiililippu -sovellus älypuhelimeesi ja tilaa HSL:n kertalippu tai vuorokausilippu kätevästi suoraan kännykkääsi. Valikoimassa on nyt myös lastenlippu: 7–16-vuotiaat lapset voivat ostaa mobiilisti HSL:n kerta- ja vuorokausilippuja.

HSL Mobiililippu -sovelluksen voit ladata nyt maksutta kaikkiin Android- ja Windows-älypuhelimiin sekä iPhone-puhelimiin, joissa on käyttöjärjestelmä iOS 8 tai uudempi. Lasten mobiililippu on nyt Android- ja iOS-käyttöjärjestelmälle tehdyissä HSL Mobiililippu -sovelluksissa ja tulee myöhemmin myös Windows-puhelimille tehtyihin sovelluksiin.

HSL Mobiililippu käy kaikissa liikennevälineissä ja sen voi hankkia kaikille HSL:n matkustusalueille. Voit maksaa lipun Visa- tai Mastercard-maksukorteilla tai puhelinlaskullasi.



Windows 10

Windows Phone 8.1 ja aikaisempi

HSL-lippuautomaatti on nyt taskussasi!

HSL Mobiililippu -sovelluksella voit ostaa aikuisten tai lasten kertalipun tai vuorokausilipun Helsingin, Espoon ja Kauniaisten, Vantaan, Kirkkonummen tai Keravan ja Sipoon sisäiseen liikenteeseen tai valita Seutu, Lähiseutu 2 tai Lähiseutu 3 -lipun. Mobiililipulla voi matkustaa kaikissa HSL-alueen busseissa, raitiovaunuissa, metroissa, lähijunissa ja Suomenlinnan lautalla. Lipulla on rajaton vaihto-oikeus sen voimassaoloaikana lipun matkustusalueella.

Mobiililippua ei voi hyödyntää liityntäpysäköinnissä.

Mobiilikertalippu on kuljettajalta ostettua kertalippua edullisempi. Vuorokausilippujen hinnat ovat samat mobiilissa kuin myyntipisteestä tai automaatista ostettuna. Voit tarkistaa tarvitsemasi mobiililipun hinnan hintalaskurilla.

Osta lippu etukäteen

Lippu pitää ostaa etukäteen. Voit itse määritellä, milloin mobiililippusi tulee voimaan. Voit päättää, tuleeko lippusi voimaan heti tai valitsemanasi aikana 1-24 tunnin päästä. Varmistathan, että lippu on saapunut HSL Mobiililippu -sovellukseen ennen kuin astut liikennevälineeseen tai metron tai Suomenlinnan lautan laiturialueelle. Huomaathan, että metron laiturialue alkaa jo liukuportaiden yläpäästä, matkakortinlukijalaitteiden luota. Laiturialueen alkaminen on merkitty lattiaan keltaisella viivalla. Jos mobiililippu tilataan tai saapuu HSL Mobiililippu -sovellukseen vasta liikennevälineessä tai metron tai Suomenlinnan lautan laiturialueella, sinulle voidaan määrätä tarkastusmaksu.

Sisäinen, seutu ja lähiseutu 2 -mobiililkertalippu on voimassa 80 minuuttia ostohetkestä. Lähiseutu 3 -lippu on voimassa pidempään, 100 minuuttia. Vuorokausiliput ovat voimassa 1-7 vuorokautta valintasi mukaan.

Maksutavat

Lippu veloitetaan korttimaksuna Visa- tai Mastercard-kortiltasi (debit/credit) tai mobiilimaksuna puhelinlaskullasi. Laskutus puhelinlaskulla on mahdollista Telian, Elisan, DNA:n tai näiden tytäryhtiöiden liittymissä, jos sinulla oikeus tehdä ostoksia liittymälläsi ja puhelimesi on mobiilidataverkossa. Jos puhelin on kytketty langattomaan lähiverkkoon (WLAN), et voi maksaa lippua mobiilimaksuna. Mobiilimaksun yläraja on 60 euroa.

Sovelluksen 11.9.2017 julkaistussa versiossa voimassaoleva lippu on kolmivärinen ja vanhassa versiossa vihreä. Molemmat kelpaavat liikenteessä. Kun lipun voimassaoloaika päättyy, lippu muuttuu puna-valkoiseksi. Voit tehdä jo alkaneen matkan loppuun, mutta lipulla ei ole enää vaihto-oikeutta. Vanhat liput ovat pääväriltään harmaita. Näytä lippu bussissa kuljettajalle. Junassa, metrossa, raitiovaunussa ja Suomenlinnan lautalla lippu pitää pyydettäessä näyttää matkalipuntarkastajille tai konduktöörille. Pidä sovellus auki tai anna sen olla käynnissä taustalla niin kauan kuin tarvitse lippua! Varmistathan myös, että puhelimesi kello on oikeassa ajassa.

Uudessa versiossa tulee käyttöön offline-toiminto eli lippu toimii myös ilman netti- tai wlan-yhteyttä. Nettiyhteyden ei tarvitse olla koko ajan päällä.

Jäikö jokin asia mietityttämään? Katso usein kysytyt kysymykset.

Ongelmatilanteessa voit soittaa HSL:n asiakaspalveluun:

HSL Asiakaspalvelu
09 4766 4000 (pvm)
Arkisin 7–19, la–su 9–17

  • HSL Mobiililippu, sen käyttö ja hyvitykset
  • Asiakaspalautteet
  • Joukkoliikenteen reitit, aikataulut ja hinnat
  • Matkakorttineuvonta
  • Kadonneet matkakortit
  • Kysymykset joukkoliikenteen suunnittelusta

Kommentit

Mobiililippu ei kelpaa esim. linjalla 510, näin kuljettaja minua valisti. Siispä poistakaa sivulta lause "HSL Mobiililippu käy kaikissa liikennevälineissä ja sen voi hankkia kaikille HSL:n matkustusalueille."

On sekavaa, että pääkaupunkiseudulla on useita liikennejärjestelmiä päällekkäin. Kysynpä mitkä liikennöitsijät kelpuuttavat HSL-mobiililipun?

Kun matkustan ulkomailla, en joudu miettimään, mistä liput ostetaan. Aina löytyy luontevasti reitin varrelta lippuautomaatti tai lipunmyyjä, ei tarvitse stressata. Ihmettelen, miten Suomessa juniin on varaa palkata ivallisia ja töykeitä vartijoita sen sijaan, että konduktöörit myisivät lippuja. Mistään rahan säästöstä ei voi olla kyse. Miten voi olla mahdollista, että juna on ainoa paikka, mistä ei saa ostaa junalippua? Onko missään "kehitystyön" vaiheessa yhdeltäkään matkustajien edustajalta kysytty, millainen olisi hänen mielestään toimiva lipunmyyntijärjestelmä?

Miksi lippua ei voi ostaa tietokoneella, kuten elokuvalipun?

Minullakin näyttää hinnan väärin, se on 5e alussa seudulla mutta kun painaa maksa, hinta tippuu 2.90e. Alennuspäivä tai bugi...

Ostaessani seutulippua tulee väärä hinta. Mistään ei pysty määrittämään lähtöasemaa (Vantaalta Helsinkiin). Maksan luottokortilla. Mistä tuo väärä hinta johtuu ?

Mobiililippu lakkasi toimimasta tänään. Ammulla toimi, mutta illalla valittaa olevansa liian vanha versio (2.0.1.30), ja kehottaa päivittämään. Aptoide-sovelluskaupasta löytyy kuitenkjin vain tuo sama vanha versio!

Hei.Kuljen junalla lentoasemalta ja jatkan siitä metrolla eteenpäin. Tähän tarvitaan seutulippu, mutta sovelluksesta se ei ihan tule varmasti esille mikä seutulipuista on se minkä minun tulee ostaa. Lisää ohjeita?

Mobiililipputarjous on niitä syrjivä, jotka eivät käytä kännykkää. Itse en käytä kännykkää. Miten HSL hyvittää edun meille?

Tuo ohjeen kohta jossa kerrotaan ettei luuri voi olla WLAN-verkossa maksun aikana on vähintään väärin tai ainakin hyvin sekava.

On syytä erottaa tarkalleen tilanne jossa varsinainen maksu tapahtuu maksukortilla (Visa, Maasteri, etc). Siinähän ei luurin verkkoyhteydellä saisi olla mitään merkitystä ja silloin myös WLAN kelpaa.

Tilanteessa jossa maksetaan operaattorien palvelun kautta niin että lasku ilmestyy puhelinlaskuun, on toki syytä käyttää operaattorin pakettidataverkkoa, ei siis WLAN-yhteyttä.

Mutta, jos tilanne tosiaan on niin että credit/debet-kortilla voi maksaa millä yhteydellä tahansa, tulee se kertoa erikseen ja selkeästi. Se pitää olla täysin irrallinen ja eriytetty nistä erikoisvaatimuksista mitä puhelinlaskumaksamisessa vaaditaan.

Ja miuuten olen sitä mieltä että Sporalippu pitää ehdottomasti saada takaisin. Sillä pääsee ajelemaan kivasti päivän asioita kivijalkakaupungin alueella ilman että joka reissua varten pitää ostaa matkalippua pitkin kehäteitä. Sporalipun katoamisen myötä oma julkisten käyttö vähenee selkeästi, mikä tuskin on minkään uudistuksen tarkoitus. Nykyhinnoilla jo pian jälleen saatava Uber ja sen muutkin kilpailujat korvaavat sporien kehätiehintaiset kaukoliput tikkana. Tai sitten vaihtehtoisesti, lippu-uudistuksessa on kivijalkakaupunkiin syytä saada riittävän kilpailukykyinen paikallislippu zone-A-only.

Hei,

Ajattelin matkustaa Seutu 2, mutta huomasin, että Mobiilisovelluksenne (HSL) ei tue / kattavat sitä! Olisi ollut mukavaa mukana! Miksi niin, kun se on sama hinta kuin tavallinen alue !!!

Hei,

Milloin kausililippun lataus netissa tai mobiilisoveluksella toteutuu!!!?

Hei,

Onhan lastenlippuun tulossa mahdollisuus maksaa useamman lapsen matka?

Meillä nuorisotyössä haasteena fyysiset lasten matkakortit, joihin pitää sitoa pääomaa, ja jotka pitää muistaa hakea ennen matkaa toimitilasta ja palauttaa takaisin samaan paikkaan seuraavan ryhmän käyttöä varten. Toimitila on ihan eri paikassa kuin matkareitti. Matkakortti jää joskus hakematta ja unohtuu välillä palauttaa. Tästä aiheutuu järjestölle lisäkustannuksia ja vapaaehtoisille vaivaa korttien hallinnoinnista. Sama robleema lienee myös muilla lasten ryhmämatkoja ostelevilla.

Hei,

Tulee kyllä, mutta ostaminen tehdään tässä vaiheessa saman ostoprosessin kautta, joten ison ryhmän ostaminen on hidasta. Samoin liput on esitettävä kuljettajalle yksitellen. Ensi vuoden alusta tähän tulee parannus ja ryhmän voi ostaa kätevästi yhdellä kertaa ja ryhmälipun näyttäminenkin helpottuu.

Saisiko mobiililipun Jollan Sailfis:lle? Tänään se lakkasi toimimasta Android-emuloinnissa. Valitaa olevansa liian vanha versio, mutta sama versio on edelleen Aptoid:ssa tarjolla.

Koska HSL turvaa myös Länsiväylää matkaaville mahdollisuuden käyttää mobiililippua? Nykyäänhän siinä katoaa ainakin Kivenlahti-Lauttasaari-välillä verkko, ja lippu sitten sen siliän tien. Ja tarkastajallehan tästä on turha selitellä, vaan "sakko" rapsahtaa - 80 € kiitos! Ja miksi muuten tästä HSL ei varoita, vaikka tiedossa oleva ongelma kuitenkin on kyseessä? Harhaanjohtavaa markkinointia pelkät sakkomaksut mielessä sanon minä.

Miksi en voi ostaa vuorokausilippua mobiilissa, ei edes tule tuota vaihtoehtoa. Latasin juuri uusimman version. Voiko puhelin oli liian vanha, lumia 635?

Hei. Onkohan lasten kertaliput tulossa mobiilisovellukseen ja millä aikataululla? Melko erikoista nykytilanne, koska nuoret käyttänevät eniten mobiiliappeja.

Lasten mobiililippu on kehityksessä parhaillaan ja tulossa vielä tässä lopppuvuoden aikana käyttöön.

Hei! Kiitos palautteestasi! Lastenliput ovat tulossa syksyn aikana.

 

Since the latest update 2.2.5.78 + ios 11 I cannot view purchase history and receipts - the app immediately crashes when I attempt to open this area of the app. Unfortunately this is the only method to obtain receipts which I require to claim the travel expenses back from my work. I called support who were unable to issue receipts via a different method.

This problem is solved in the latest update 2.2.7. Update the app from the app store.

Eilen 20.9. matkustin mobiililipulla ensin Espoon sisällä junalla Leppävaaraan ja siitä oli tarkoitus jatkaa 510 bussilla (noin klo 14)Keilaniemeen. Ostin Espoon sisäisen lipun, Junassa kaikki meni hyvin, tarkastajakin kävi. Mutta kun astuin bussiin niin kuski ilmoitti ettei mobiililippu käy busseissa vaan ainoastaan junissa. Junissa hänen mukaansa eri systeemi. Minun onnekseni bussissa oli tarkastaja joka katsoi lippuni ja sanoi että asia ok. Jos tarkastajaa ei olisi ollut niin minut olisi heitetty ulos bussista tai olisin joutunut maksamaan uudelleen Espoon sisäisen. Onko siis edelleen niin että joissain busseissa ei mobiililippu kuitenkaan kelpaa??

Hei, HSL:n mobiilisovelluksella ostetuilla kerta- ja vuorokausilipuilla voi matkustaa kaikissa HSL-alueen busseissa, raitiovaunuissa, metroissa ja lähijunissa sekä Suomenlinnan lautalla.

Hei! Kaupoissa pitää olla tuotteitten hinnat kuluttajien nähtävissä niin ettei niitä tarvitse takahuoneesta kysellä. Miksi en löydä vaivattomasti HSL:n hintoja? Toiveeni olisi, että KAIKKI hinnat olisivat helposti löydettävissä ja selkeäsiti koottuina samalle sivulle otsikolla HINNAT. Joka lipun perässäkin voisi olla sen hinta/hinnat. Nyt näin ei ole. Kyllä hinnat nytkin löytyvät kun oikein uutterasti tekee töitä, mutta voisi hintainfo olla suoraviivaisempikin. Nyt en esim. löytänyt tältä sivustolta mobiililippujen hintoja.

monessa paikassa saa vielä tekstarina maksaa vaikka mitä - miksi ei HSL lippuja?
t. puhelimen omaava

En ole nähnyt yhtään kertaa kommenteissa enkä hinnastossa sanaa ELÄKELÄISET. Ettehän ole unohtaneet heitä?

iOS ohjelmistoversio 2.2.4 ei toimi. Ei pysty valitsemaan kertalipun matkustusaluetta. Toivottavasti korjauspäivitys tulee pian.

Hei! Milloin mobiilisovelluksen vuorokausilippu on saatavilla?

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.