Mobiililippu

Tilaa HSL:n kertalippu kätevästi suoraan kännykkääsi HSL Mobiililippu -sovelluksella. HSL Mobiililippu -sovelluksen voit ladata maksutta älypuhelimeesi. Voit ladata sovelluksen nyt kaikkiin älypuhelimiin. HSL Mobiililippu on kertalippu, joka käy kaikissa liikennevälineissä ja sen voi hankkia kaikille HSL:n matkustusalueille. Tilattu lippu veloitetaan puhelinlaskullasi. Android-, iPhone ja Windows -puhelimien sovelluksissa voit maksaa lipun myös Visa tai Mastercard -maksukorteilla.


1.

Lataa HSL-mobiililippu –sovellus älypuhelimeesi sovelluskaupasta. Voit ladata sovelluksen Android- ja Windows Phone- ja iOS-puhelimiin.



Windows 10

Windows Phone 8.1 ja aikaisempi


2. 

Tilaa HSL Mobiililippu –sovelluksella haluamasi alueen kertalippu.


3.

Vahvista osto ja odota, että lippu on saapunut puhelimeesi ennen kuin astut liikennevälineeseen tai laiturialueelle.


4.

Voimassaoleva lippu on vihreä. Näytä lippu bussissa kuljettajalle. Muissa liikennevälineissä lippu pitää tarvittaessa näyttää matkalipuntarkastajille tai konduktöörille. Pidä sovellus auki tai anna sen olla käynnissä taustalla niin kauan kuin tarvitset lippua! Varmistathan myös, että puhelimesi kello on oikeassa ajassa.


HSL-lippuautomaatti on nyt taskussasi!

HSL Mobiililippu -sovelluksella voit ostaa kertalipun Helsingin, Espoon ja Kauniaisten, Vantaan, Kirkkonummen tai Keravan ja Sipoon sisäiseen liikenteeseen tai valita Seutu, Lähiseutu 2 tai Lähiseutu 3 -kertalipun. Mobiililipulla voi matkustaa kaikissa HSL-alueen busseissa, raitiovaunuissa, metroissa, lähijunissa ja Suomenlinnan lautalla. Lipulla on rajaton vaihto-oikeus sen voimassaoloaikana lipun matkustusalueella.

Mobiililippu on kuljettajalta ostettua kertalippua edullisempi. Voit tarkistaa tarvitsemasi mobiililipun hinnan hintalaskurilla.

Lippu pitää ostaa etukäteen: varmistathan, että se on saapunut HSL Mobiililippu -sovellukseen ennen kuin astut liikennevälineeseen tai metron tai Suomenlinnan lautan laiturialueelle.

Mobiililippu on voimassa 80 minuuttia ostohetkestä. Lähiseutu 3 -lippu on voimassa pidempään, 100 minuuttia.

Android- ja iPhone -puhelimien sovelluksissa voit maksaa lipun Visa tai Mastercard -maksukorteilla. Lähiaikoina voi lipun maksaa maksukortilla myös Windows-puhelimissa.

Lippu voidaan veloittaa myös puhelinlaskullasi. Voit ostaa lipun, jos saat tehdä ostoksia liittymälläsi ja sinulla on Soneran, Elisan, DNA:n tai näiden tytäryhtiöiden liittymä ja puhelimesi on mobiilidataverkossa. Jos puhelin on kytketty langattomaan lähiverkkoon (WLAN), et voi ostaa HSL Mobiililippu -sovelluksella lippua. Pidä sovellus auki tai anna sen olla käynnissä taustalla niin kauan kuin tarvitse lippua! Varmistathan myös, että puhelimesi kello on oikeassa ajassa.

Voimassaoleva lippu on vihreä. Kun lipun voimassaoloaika päättyy, se muuttuu puna-valkoiseksi. Voit tehdä jo alkaneen matkan loppuun, mutta lipulla ei ole enää vaihto-oikeutta. Vanhat liput ovat pääväriltään harmaita. Näytä lippu bussissa kuljettajalle. Junassa, metrossa, raitiovaunussa ja Suomenlinnan lautalla lippu pitää pyydettäessä näyttää matkalipuntarkastajille tai konduktöörille.

Tilaamasi kertalipun pitää saapua HSL Mobiililippu -sovellukseen ennen kuin astut liikennevälineeseen tai metron tai Suomenlinnan lautan laiturialueelle. Huomaathan, että metron laiturialue alkaa jo liukuportaiden yläpäästä, matkakortinlukijalaitteiden luota. Laiturialueen alkaminen on merkitty lattiaan keltaisella viivalla. Jos mobiililippu tilataan tai saapuu HSL Mobiililippu -sovellukseen vasta liikennevälineessä tai metron tai Suomenlinnan lautan laiturialueella, sinulle voidaan määrätä tarkastusmaksu.

Jäikö jokin asia mietityttämään? Katso usein kysytyt kysymykset.


Ongelmatilanteessa voit soittaa HSL:n asiakaspalveluun:

HSL Asiakaspalvelu
09 4766 4000 (pvm)
Arkisin 7–19, la–su 9–17

  • HSL Mobiililippu, sen käyttö ja hyvitykset
  • Asiakaspalautteet
  • Joukkoliikenteen reitit, aikataulut ja hinnat
  • Matkakorttineuvonta
  • Kadonneet matkakortit
  • Kysymykset joukkoliikenteen suunnittelusta

HSL Mobiililipun asiakaspalvelu
0600 393 600 (0,305 €/minuutti + pvm)
Mobiililippu-palautteen vastaanotto

Kommentit

Mobiililippusovellukseen tuli päivitys ja sovellus haluaisi päästä käsiksi tiedostoihini ja valokuviini. Jäi sitten päivitys toistaiseksi asentamatta. Miksi sovellus tarvitsee pääsyn em. tietoihin? Jos kyse on lippuväärennösten ehkäisystä, on olemassa myös vähemmän yksityisyyttä loukkaavia keinoja.

Hei! Sovellus käyttää näitä tietoja, jos haluat tallentaa ja lähettää sähköpostilla kuitin lippuostoksestasi.

Oliko sitten ihan mahdotonta tehdä sovellusta saatavaksi iOS:ille muistakin app storeista kuin Suomesta?

Se syksy on jo aika pitkällä, milloinkahan se korttimaksu tulee mobiililippuun?

Hei! Korttimaksumahdollisuus on tulossa pian mahdolliseksi kaikille. Nyt kortilla voivat maksaa pilottikäyttäjät.  

Hei miten mobiililipun saa tallennettua? Tarvitsen sähköisen kuitin kirjanpitoon.

Hei ihan vain kysyn että miksi esim kun ostaa lipun kännykkään textiviestinä, niin se jostain kumman syystä käy esim bussi no 18 ??? Se käy raitiovaunuun ja 85 linjalla, mitta jostain syystä ei tähän 18 tai 14
Yst terveisin ,

Hei! HSL Mobiililipun voi ostaa kaikille HSL:n alueille ja se käy kaikissa liikennevälineissä. Kaupungin sisäinen kertalippu maksaa sovelluksella tilattuna 2,90 euroa. Tekstiviestilippu käy vain Helsingin alueella. Lippu kelpaa Helsingin alueella metrossa, raitiovaunuissa, lähijunissa ja Suomenlinnan lautalla. Lippu käy busseissa vain metron itäisillä liityntäbussilinjoilla 15, 57, 80–99 (myös A, K, B, V) ja runkolinjan 560 busseissa Helsingin alueella.  Lippu ei käy linjoilla 90A ja 91 eikä N-vuoroilla. 

Minua askarutti Mobiililipun korttimakksumahdollisuus. Aluksi luulin, etten ole saanut valittua korttimaksuvaihtoehtoa. Kun rohkenin mennä hieman eteenpäin lipun maksamisessa, minulle selvisi se, että korttimaksumahdollisuus oli käytössä. Se että korttinumeroa ei kysytty heti alussa (ja sitä ei siis vielä voi tallettaa puhelimeen) tuli minulle yllätyksenä. Sitä en myöskään ole huomannut
ohjeissa. Kun olin päässyt näin pitkälle, sovellus kyllä kertoi, että kortin tietojen etukäteistallennus on kyllä tulossa sovellukseen.
Pikkuhiljaa minusta siis tulee tämän sovelluksen taitaja.
Hieman kaipaisin myös selkokieltä siihen, että täytyykö sovellusta pitää auki sen jälkeen kun maksettu lippu on näytetty kuljettajalle.
Ei kai se maksutapahtuma sovelluksen sulkemisella haihdu bittiavaruuteen?
Palautteena voinen sanoa, että sovelluksen käyttöohjeet laahaavat hieman perässä!

t. Vilho Roos

Kiitos palautteestasi! Parannamme palautteen perusteella ohjeistusta. Sovellus kannattaa pitää taustalla auki, jos aikoo vaihtaa toiseen bussiin. Lippu ei kuitenkaan katoa mihinkään sovelluksesta ja esimerkiksi tarkastaja pystyy puhelinnumeron perusteella tarkastamaan, että lippu on tilattu ajoissa ja voimassa.

Moikka! Olen myös törmännyt ongelmaan, missä appsi toimi ennen moitteettomasti ja käytin tätä palvelua suht paljonkin ja yht'äkkiä kun olin tilaamassa lippua, tuli viesti ruutuun, että en voi tilata lippua: "syynä saattaa olla mm. liittymään asetettu palvelunesto." Tarkistin liittymäntarjoajalta, että mitään estoja tai muutakaan estettä lipun ostamiselle ei ole ja puhelmessa kaikki VPN:t pois päältä etc... onko tälle jotain konstia saada toimimaan ASAP?!?

Hei! Paljon kiitoksia palautteestasi! Jotta saisimme ongelman varmasti ratkaistua, lähettäisitkö sähköpostia asiakaspalveluumme: apj@hsl.fi Kertoisitko sähköpostissasi puhelinnumerosi, tapahtuma-ajan, kuvauksen ongelmasta ja sähköpostiosoitteesi, niin saamme kaivettua esiin, missä kohtaa palvelussa oli virhe. Kiitos avustasi!

..jatkoa: MInulla käytössä Iphone 6plus ja siinä uusin iOs... taitaa olla 10.**(jotain)... ja uusin versio on tästä appsista myös..

Olen kaivannut mobiililippuun mahdollisuutta ostaa myös vuorokausilippu(ja).

Kiitos palautteesta! Otamme sen huomioon, kun kehitämme sovellusta!

Mobiililippua mainostettiin: HSL Mobiililippu -sovelluksella tilatut liput voi maksaa nyt myös Visa- ja MasterCard-maksukorteilla. Jos sinulla on Android-käyttöjärjestelmän puhelin, tule mukaan kokeilemaan!

Appi kuitenkin sanoo heti kärkeen että sitä voi tehdä ostoksia jos saat tehdä ostoksia liittymäsi puhelinlaskulle. Muuta vaihtoehtoa ei esitellä.

Hei! Kiitos palautteesta! Latasitkohan hän sovelluksen pilottiin vievästä linkistä? Se on tässä:

https://play.google.com/apps/testing/com.hsl.mobiililippu

Kaupassa normalisti ladattavassa sovelluksessa ei ole vielä korttimaksumahdollisuutta.

Pilottiversiossa lipun tilaussivulla pitäisi näkyä vasemmassa alareunssa ”Vaihda maksutapa”-valikko.  Sieltä tai valikosta pääsee profiilitietosivulle, jossa voit valita korttimaksutavan.

 

 

 

Muuten hyvä sovellus, mutta ei pysy päällä. Itse käytän lippua 550 linjalla ja ainakin Huopalahden asemalla bussi menee tunneliin jossa nettiyhteys katkeaa ja samalla myös ostettu lippu häviää. Paljon parempi olisi sovellus jossa jatkuvaa nettiyhteyttä ei tarvitsisi. Varsinkin näillä hinnoilla olisi ihan mukava, että ostettu lippu sitten pysyisi päällä eikä tarvitsisi jännittää, että tarkastajan tullessa lippua ei olekaan.

Hei! Ostettu HSL Mobiililippu ei häviä, vaikka yhteys katkeaisi: lippu palaa vihreäksi, kun yhteys palaa puhelimeen. Lisäksi tarkastaja voi puhelinnumerosi perusteella tarkistaa, että lippu on ostettu ja toimitettu, vaikka puhelimellasi ei olisi yhteyttä mobiilidataverkkoon.  Mukavia matkoja mobiililipulla!

Hei, yritin eilen ostaa itselleni mobiililippua. Käytössäni on iPhone6s... Sain ilmoituksen, että minulla olisi palveluesto päällä ja siksi lipun osto ei onnistu. Olen ollut yhteydessä operaattoriini ja tarkistanut, ettei minulla ole liittymässä, eikä puhelimessa estoja, jotka estäisivät lipun maksamisen puhelinlaskulla. Luulen, että vika on applikaatiossa... Voisiko tämän saada pikaisesti korjattua, jotta satunnainen julkisten käyttäjäkin voisi matkustaa ja maksaa vaivattomasti matkansa kännykällä... Miehelläni (android-puhelin) maksaminen onnistuu...

Hei! Paljon kiitoksia palautteestasi! Jotta saisimme ongelman varmasti ratkaistua, lähettäisitkö sähköpostia asiakaspalveluumme: apj@hsl.fi Kertoisitko puhelinnumerosi, tapahtuma-ajan, kuvauksen ongelmasta ja sähköpostiosoitteesi, niin saamme kaivettua esiin, missä kohtaa palvelussa oli virhe. Kiitos avustasi!

Hei, olen yrittänyt viikkoja jo selvittää, miksi HSL:n mobiililippu ei toimi iPhonessa. Asiaa on selvitetty sekä operaattorin että teidän asiakaspalvelun toimesta (soitin tänään 18.10.2016 HSL:n aspaan). Lippu toimi hyvin vielä noin kuukausi sitten. Operaattori on tehnyt kaikkensa eli varmistanut useaan kertaan, ettei mitään palvelunestoja tms ole päällä, eikä tosiaan ole. HSL:n asiakaspalvelussa kysyttiin ensimmäisenä, olenhan päivittänyt applikaation uusimpaan versioon. Toki, edellinen päivitys iPhoneen on tullut 3.2.2016. Lieneekö vika nyt itseasiassa tässä, että applikaatio ei toimi uusimmassa iPhonen ohjelmistopäivityksessä (versio iOS 10.0.2)? Ja palaute asiakaspalveluun: Ei voi yrittää jättää asiaa siihen, että aspa toteaa ettei nyt yhtään tiedä miksi. Mielestäni hyvä asiakaspalvelija sanoo, että asia selvitetään ja palaa asiaa kun asiasta on lisää tietoa. Asiakaspalvelija yritti jättää asian hoitamatta eli toisin sanoen kehotti vain tyytymään siihen ettei se nyt toimi. Mikä ihmeen asiakaspalvelija sanoo niin, eikä yritä ratkaista asiakkaan ongelmaa joka ratketessaan olisi myös yhtiön etu?

Hei vielä! Kiitos palautteestasi! JOtta saisimme kaivettua vian esiin, lähettäisitkö vielä sähköpostia asiakaspalveluumme: apj@hsl.fi. Kertoisitko samalla puhelinnumerosi, tapahtuma-ajan, kuvauksen ongelmasta ja sähköpostisoitteesi. Niiden avulla saamme selvitettyä, missä kohdassa palvelussa on vikaa. Kiitos paljon! 

Hei ja kiitos palautteestasi! Ikävää, että näin on käynyt. Selvitämme asian.

Sama ongelma, mutta Android puhelimessa.. hyvin toimi vielä kuukausi sitten, vaan eipä toimi enää!

Hei vielä! Kiitos palautteestasi! Jotta saisimme kaivettua vian esiin, lähettäisitkö vielä sähköpostia asiakaspalveluumme: apj@hsl.fi. Kertoisitko samalla puhelinnumerosi, tapahtuma-ajan, kuvauksen ongelmasta ja sähköpostisoitteesi. Niiden avulla saamme selvitettyä, missä kohdassa palvelussa on vikaa. Kiitos paljon! 

Onko teillä suunnitelmia kehittää mobiililippua suuntaan jossa älypuhelinta voisi käyttää matkakortin sijasta (kun kortilla on aikaa). Käsittääkseni nyt mobiililippu toimii vain kertalippujen hankinnassa. NFC maksaminenkin on mahdollista eri sovelluksilla (pankit, puhelinoperaattorit) joten olisi mukava jos kehittäisitte mobiililippua suuntaan jossa voidaan hyödyntää älypuhelimien ominaisuuksia. Käytännössä tämä tarkoittaisi että matkustajat näyttäsivät puhelintaan kortinlukijalle. Samalla halukkaat pääsisivät eroon yhdestä kortista lompakossa.

ps. Pooh kysyi tätä jo maaliskuussa.

Kiitos palautteesta! Tänä syksynä HSL Mobiililippu -sovellukseen tulee mahdollisuus maksaa lippu myös maksukortilla. Otamme toiveesi mobiilisti toimivasta kausilipusta huomioon, kun kehitämme sovellusta eteenpäin.

 

Olisiko ostetuista lipuista mahdollisuus saada säännöllisin väliajoin (vaikka kuukauden välein) lasku kotiin, samaan tapaan kuin puhelinoperaattoreilta?
Minulla, ja luulen että monella muullakin matkustajalla on käytössä työnantajan puhelinliittymä, eli en voi tehdä ostoksia puhelinliittymän kautta. Kuitenkin mieluusti käyttäisin sähköisiä matkalippuja. Entäs voiko mobiililippuun ostaa sekä kertalippuja että kausilippuja? Ajattelen tässä tilannetta että minulla olisi voimassa henkilökohtainen kausilippu, ja haluaisin sen lisäksi ostaa ystävälleni yksittäisen kertalipun jos olemme yhdessä liikkeellä.

Hei! HSL Mobiililippu -sovellukseen on tulossa tänä syksynä mahdollisuus maksaa lippu myös maksukortilla. Sovellusta kehitetään jatkuvasti: otamme toiveesi kausilipusta huomioon, kun suunnittelemme jatkokehitystä.

 

Sivut

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.