Mobiililippu: Usein kysyttyjä kysymyksiä

Minulla on prepaid-liittymä. Voinko ostaa kertalipun/vuorokausilipun HSL-sovelluksella?

Sovelluksella tilatut liput voi maksaa Visa tai Mastercard -maksukorteilla.

Useimmiten prepaid-liittymistä voi ostaa HSL Mobiililipun myös käyttämällä liittymän saldoa, jos saldo riittää ostoksen tekemiseen. Mobiilioperaattoreilla voi kuitenkin olla erilaisia käytäntöjä ja rajoituksia prepaid-liittymien osalta. Parhaiten saat selville nämä olemalla yhteydessä omaan mobiilioperaattoriisi ja kysymällä, onko liittymälläsi mahdollista maksaa HSL Mobiililippua.

Voit tarkistaa tarvitsemasi mobiililipun hinnan hintalaskurilla.

Minulla on yritysliittymä, voinko ostaa itselleni kertalippuja/vuorokausilippuja?

Nyt se on entistä helpompaa, kun HSL-sovelluksella tilatut liput voi maksaa myös Visa, Visa Electron tai Mastercard -maksukorteilla.

Käykö mobiililippu bussissa? Junassa? Raitiovaunussa? Metrossa? Suomenlinnan lautalla? Helsingissä? Vantaalla? Espoossa? Kauniaisissa? Keravalla? Kirkkonummella? Sipoossa? Siuntiossa? Tuusulassa?

HSL Mobiililippu on käy kaikissa liikennevälineissä koko HSL:n alueella. Kaikille HSL-alueen vyöhykkeille on omat lippunsa. Voit valita matkustusalueen helposti, kun tilaat uuden lipun HSL Mobiililippu -sovelluksella.

Paljonko lippu maksaa HSL-sovelluksella tilattuna? Onko mobiililippu kalliimpi kuin tavallinen lippu?

Mobiilikertalippu on samanhintainen kuin matkakortilla maksettu arvolippu. Vuorokausilippujen hinnat ovat samat mobiilissa kuin myyntipisteestä tai automaatista ostettuna. Voit tarkistaa tarvitsemasi mobiililipun hinnan hintalaskurilla.

Debit vai credit? 

Korttimaksua käytettäessä voit valita maksatko kortin Credit- vai Debit-puolella, yhdistelmäkortin Credit-tiedot ovat etupuolella ja Debit-tiedot takana.

Maksukortin vaihtaminen:

Vaihtaminen onnistuu maksulomakkeella valitsemalla ”Muuta kortin tietoja” sivun alareunasta.

Maksukortin tietojen poistaminen:

Maksukortin tiedot ovat tallessa vain korttimaksujärjestelmässä, ei lainkaan puhelimen sovelluksessa.  Voit poistaa maksukortin sovelluksin asetuksista.

Sovellus ei anna minun ostaa lippua. Miksi ei?

Voit maksaa HSL:n mobiililipun joko maksukortilla tai puhelinlaskullasi. Voit maksaa mobiililipun puhelinlaskullasi, jos käytössäsi on mobiilidatayhteys ja saat tehdä ostoja liittymäsi puhelinlaskulle. Jos et saa ostettua lippua, voi olla, että puhelimessasi on esto, joka estää ostot. Ota yhteyttä operaattoriisi tai maksa lippu maksukortilla.

Jos haluat maksaa lipun puhelinlaskullasi ja sovellus estää oston, puhelimessasi voi olla päällä WLAN-yhteys eli langaton lähiverkkoyhteys. Lipun voi ostaa vain matkapuhelinverkon datayhteyden avulla, kun lipun hinta veloitetaan puhelinlaskussasi. Mene puhelimesi asetuksiin ja sulje WLAN-verkko lipun ostamisen ajaksi. Vaihtoehtoisesti voit maksaa lipun maksukortilla.

Verkkoyhteydessä voi myös olla ongelmia tai palvelujärjestelmässä ruuhkaa. Yritä ostaa lippua myöhemmin uudelleen.

Älypuhelimen VPN-sovelluksen (Virtual Private Network) päälläolo tai yrityksen oman APN (Access Point Network) mobiiliyhteyden käyttö voi estää liittymän tunnistuksen ja siten lipputilauksen sekä operaattorin laskutuksen. Sulje VPN-sovellus jos olet tilaamassa lippua HSL Mobiililippu-sovelluksella.

Sovelluksesta voi olla olemassa uudempi versio. Päivitä sovelluksen uudempi versio sovelluskaupasta.

Kauanko lippu on voimassa?

HSL-sovelluksella tilattavat sisäisen liikenteen kertaliput sekä seutu ja lähiseutu 2 -liput ovat voimassa 80 minuuttia, lähiseutu 3 -lippu 100 minuuttia. Vuorokausiliput ovat voimassa 1-7 vuorokautta valintasi mukaan.

Kelpaako mobiililippu U-linjoilla?

Kyllä, mobiililippu kelpaa myös U-linjoilla.

Tilasin lipun, mutta kännykästäni loppui akku. Mitä teen?

Jos olet ostanut lipun HSL-sovelluksella, matkaupuhelimestasi loppuu virta, ja lipuntarkastajat haluavat tarkistaa matkalippusi, sinun täytyy kertoa tarkastajille puhelinnumerosi. Tarkastajat voivat sen avulla varmistaa, että olet ostanut kertalipun HSL-sovelluksella. Bussiin noustessa sinun pitää voida näyttää lippu kuljettajalle. Junan noustessa sinun pitää voida näyttää lippu konduktöörille.

Voinko ostaa mobiililippua tabletilla?

Voit, jos tabletissasi on sim-kortti ja mobiilidatayhteys. Sovelluksessa tilatut liput voi maksaa Visa, Visa Electron tai Mastercard -maksukorteilla. Toinen vaihtoehto on, että operaattorisi veloittaa lipun hinnan datayhteyden laskussa. Jos olet ostanut lipun tabletilla, siitä loppuu virta, ja lipuntarkastajat haluavat tarkistaa matkalippusi, sinun täytyy tietää tabletin sim-kortin puhelinnumero, jotta tarkastajat voivat varmistaa sinun ostaneen kertalipun HSL Mobiililippu -sovelluksella.

Saako HSL-sovelluksella ostettua lasten lippua?

Kyllä voi.

Voinko ostaa koko perheelle, sekä aikuisille että lapsille, liput samalla puhelimella?

Voit ostaa useammalle henkilölle mobiililipun omalla puhelimellasi, mutta vain yhden kerrallaan. Mobiililipuissa ei ole ryhmälippumahdollisuutta. Huomaa, että matka tulee kulkea yhdessä loppuun asti.

Lipun tilaus kestää pitkään ja epäonnistuu: miksi?

Operaattorin mobiilidataverkossa voi olla ruuhkaa esimerkiksi suurissa tapahtumissa. Lipun tilaus vaatii toimivan mobillidatayhteyden. Yritä lipun tilausta uudelleen hetken kuluttua tai hakeudu paikkaan, jossa mobiilidatayhteys toimii paremmin.

HSL-sovellus antaa virheilmoituksen, ”Lippua ei voida näyttää, koska verkkoyhteyttä verkkoon ei löytynyt.” Mikä on vikana?

Jos puhelimellasi ei ole yhteyttä mobiilidataverkkoon, kun lippusovellus käynnistetään, lippua ei voida näyttää. Kytke lentotila pois tai mobiilidata päälle saadaksesi lipun näkymään oikein.

HSL-sovellus antaa virheilmoituksen, ”Lippua ei voida näyttää. Tarkista puhelimen kellonaika.” Mikä on vikana?

Tarkista, onko puhelimesi kello oikeassa. Lippusovellus vertaa järjestelmän kellonaikaa puhelimesi kellonaikaan ja jos kellonaika on väärässä – esimerkiksi toisen aikavyöhykkeen ajassa – lippua ei voida näyttää. Siirrä puhelimen kellonaika näyttämään oikeaa aikaa.

Voinko ostaa myös kaverilleni mobiililipun?

Voit ostaa useammalle henkilölle mobiililipun omalla puhelimellasi, mutta vain yhden kerrallaan. Mobiililipuissa ei ole ryhmälippumahdollisuutta.Huomaa, että matka tulee kulkea yhdessä loppuun asti.

Miten saan ostamastani mobiililipusta kuitin?

Avaa sovelluksesta näkymä Ostohistoria ja kuitit. Valitsemalla ostohistoriasta lipun avautuu lipun kuittinäyttö. Valitse ”Lähetä”, niin sovellus lataa kuitista pdf-tiedoston ja käynnistää sähköpostiohjelman, jolla voit lähettää kuitin haluamaasi osoitteeseen.

Mikäli poistat sovelluksen ja asennat sen myöhemmin uudelleen eivät kuitit ja ostohistoria seuraa mukana. Pidä huolta, että olet lähettänyt tarvittavat kuitit ennen kuin poistat sovelluksen. Kuitit myös poistuvat sovelluksesta automaattisesti kolmen kuukauden kuluttua ostosta.

Mobiililipun kuitti

Voiko mobiililippua hyödyntää liityntäpysäköinnissä?

HSL kortinlukijat eivät tällä hetkellä tunnista mobiililippuja, joten valitettavasti liityntäpysäköinti mobiililipulla ei ole toistaiseksi mahdollista maksullisissa liityntäpysäköintilaitoksissa .