Blogi

Matkaketju › Blogi

Blogissa julkaistaan muun muassa Matkaketjun Päättäri-kirjoitukset.

Liikenteen Netflix tulee Israelista

Ensin keksittiin vertaisverkot, joista ihmiset latasivat musiikkia laittomasti. Sitten joku keksi alkaa myydä musiikkia verkossa. Lopulta ruotsalaiset räjäyttivät pankin Spotify-palvelullaan, jolla on käyttäjiä yli 75 miljoonaa ympäri maailmaa.

Vuonna 1997 Netflix-niminen yhtiö myi postitse tilattavia elokuvia kalifornialaisille. Vuonna 2015 Netflixillä on yli 65 miljoonaa asiakasta, jotka katsovat elokuvia ja televisiosarjoja suoratoistona netin yli tietokoneilla, televisioilla ja entistä enemmän kännyköillä.

Vetoa Vantaalle

Kun muutin 1992 Kymenlaaksosta opiskelemaan Helsinkiin, ensimmäinen asuntoni sijaitsi Töölön tullin risteyksessä. Sen jälkeen kotimme on sijainnut muun muassa Lintuvaarassa, Käpylässä, Paloheinässä, Sipoon Kalkkirannassa.

Monista muutoista on jäänyt tapa surffailla asuntoilmoituksia houkuttelevilta seuduilta. Jostain syystä Vantaan asuntomarkkinoita emme ole seurailleet, vaikka paikka ei maisemiltaan tai etäisyyksiltään oleellisesti eroa vaikkapa Itä-Espoosta.

Pintaan kannattaa panostaa

HSL päätti muuttaa lähijunien värin ja matkustajainformaation violetiksi. Näkyvä muutos herätti odotetusti vilkasta keskustelua. Miksi violetti? Miksei oranssi? Miksi ylipäätään mitään muutetaan?

Lisää kaupunkia Nurmijärvelle

Kaupunkisuunnittelu on nyt hip ja pop. Helsinkiin halutaan pilvenpiirtäjiä samalla kun Nurmijärvi tyhjenee. Jopa Vantaa kärsii muuttotappiosta. Nokka kohti Itä-Pasilan betonipuutarhaa!

Vanhat rintamamiestalot homehtuvat, kun perheet hinkuavat Kallioon, Merihakaan, Matinkylään. Ylös ja korkealle.
Viisi vuotta sitten perustettiin Facebookissa Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmä. Sen tavoitteena on, että Helsinkiin rakennetaan paljon lisää urbaania kantakaupunkia. Ryhmän perustaja Mikko Särelä voi olla tyytyväinen; hänen visiostaan on tullut virkamiesten virallinen kanta.

Saisinko yhden kriisin, kiitos!

”Kiitos hyvistä järjestelyistä!” ”Mukava antaa positiivistakin palautetta, oikein sutjakkaasti toimi liikenne tänään.” ”Kiitos HSL tiedotuksesta ja niistä toimista, joita on tehty. Kiitos myös kuskeille!”

Joukkoliikenneduuneissa törmää harvoin kiittävään palautteeseen. HSL saa vuosittain lähes 40 000 palautetta, joista suurin osa on moitteita. Yleisin narinan syy on bussi tai juna, joka ei saavu ajoissa. Toinen hermoja kiristävä asia on kuljettaja, jonka toiminta ei nyt vaan miellytä.

Bussimatkustaminen avartaa

Bussissa vaadittiin tasarahaa. Olimme koko perheen kanssa liikkeellä eikä minulta löytynyt oikeaa määrää kolikoita kahden aikuisen ja kahden lapsen bussilippuihin. ”Ei haittaa”, kuljettaja vastasi iloisesti. ”Ajatte nyt vaan tällä kyydillä keskustaan ja hankitte sitten rautatieaseman automaatista teille sopivat liput, joilla voitte jatkaa eteenpäin.” Mies viittoili hymyillen meitä siirtymään peremmälle. Meillä suu loksahti auki, mutta tottelimme pökertyneinä ohjetta.

Tervetuloa 2010-luvulle (citymummot ja vaarit)

Nuorenakin he polttivat enemmän kuin nykynuoret. Heidän alkoholin kulutuksensa oli humalahakuista. Tupakan osa heistä on jo jättänyt, mutta juomista ei. Se on vain muuttunut sivistyneeksi tissutteluksi. Valitettavasti osalla se uhkaa lähteä käsistä,
kun he jäävät pois työelämästä ja voivat keskittyä puhtaasti itsensä toteuttamiseen.