Liikenteen Netflix tulee Israelista

Ensin keksittiin vertaisverkot, joista ihmiset latasivat musiikkia laittomasti. Sitten joku keksi alkaa myydä musiikkia verkossa. Lopulta ruotsalaiset räjäyttivät pankin Spotify-palvelullaan, jolla on käyttäjiä yli 75 miljoonaa ympäri maailmaa.

Vuonna 1997 Netflix-niminen yhtiö myi postitse tilattavia elokuvia kalifornialaisille. Vuonna 2015 Netflixillä on yli 65 miljoonaa asiakasta, jotka katsovat elokuvia ja televisiosarjoja suoratoistona netin yli tietokoneilla, televisioilla ja entistä enemmän kännyköillä.

Resepti näissä nettipalveluissa on, että yksi iso tulee ja vie 70 prosenttia markkinoista. Kakkonen ottaa 20 prosenttia. Lopuista 10 prosentista taistelevat kaikki muut.

Liikenteen digipalveluissa näkyy sama kehitys. Ihmiset eivät halua käyttää eri palveluita kotona Helsingissä ja toisia ulkomailla. Googlen mestarillisuus perustuu siihen, että sama käyttöliittymä toimii kaikkialla maailmassa. Ei tarvitse opetella uusia juttuja.

On hienoa, että Suomessa kehitellään liikenteen digipalveluita. Toivottavasti homma ei jää puuhasteluksi, samalla kun yli 500 kaupungissa toimiva israelilainen Moovit kasvatti käyttäjämääränsä yli 10 miljoonaan. Joukosta löytyy moni suomalainenkin.

Kommentoi

Voit kommentoida kirjautumalla sisään HSL-tunnuksella.